Vandaag heeft Total in Ruisbroek op de weg van Brussel naar Parijs zijn netwerk opgestart om elektrische voertuigen te laden. Dat is de eerste stap naar een degelijke infrastructuur om de autonomie van puur EVs uit te breiden. Total zal nog voor eind 2010 twaalf bijkomende laadpalen installeren in een aantal strategisch gekozen servicestations.
In aanwezigheid van Etienne Schouppe, staatssecretaris voor mobiliteit en Bernard Clerfayt, staatssecretaris voor de modernisering van de Federale overheidsdienst Financiën en Milieufiscaliteit, werd ook nog eens de aandacht getrokken op het feit dat in Ruisbroek ook waterstof kan worden getankt. Voor wat de laadpalen voor EVs betreft, die zijn polyvalent voor alle voertuigen. Voor degenen die nu al beschikbaar zijn zoals de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero, de Peugeot Ion als voor die die aan de poorten staan te kloppen. Dat zijn vooral de Nissan Leaf en de Renault Fluence. Maar dus ook de Plug-in-Hybrides, die weliswaar nog niet massaal waar te nemen zijn.
Omdat snelladen de meest flexibele manier is, heeft men daarvoor geopteerd. In 30 minuten kan het voertuig genoeg energie absorberen om genoeg autonomie te hebben om een volgend laadpunt te bereiken. Betaling geschiedt met een voorafbetaalde kaart. Concreet zullen automobilisten hun voertuig kunnen opladen voor 4 per snellading van 10 minuten, 20 minuten voor een halfsnelle oplading of trage oplading die één uur duurt.
Total geeft hiermee de elektrische auto een stroomstoot vooruit. Voor wie het nog niet mocht hebben vernomen: wie een elektrisch voertuig koopt kan tot 9000 fiscaal aftrekken. Omdat overheidsgeld alsmaar meer ontbreekt zal de overgang naar elektrische autos de fiscale overheidspremies van 15% op zogenaamde groene wagens met een lage CO2-uitstoot mogelijk in gevaar brengen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Citroën)
|