Op zondag 7 november 2010 wordt in het Chinese Zhuhai de gelijknamige 1000 km gereden. Daarin zet Porsche een nieuwe mijlpaal door deel te nemen met de nu al legendarische 911 GT3 R Hybrid. De fabrieksrijders zijn de jonge Duitser Jorg Bergmeister en de Amerikaan Patrick Long. Ze sturen de laboratoriumwagen van Weissach die van het hybridetype is. Deze Porsche heeft twee elektromotoren op de vooras die ieder 60 kW (81,6 pk) en daarmee de 352 kW (480 pk) van de verbrandingsmotor ondersteunen.
Porsche gebruikt de laatste race van nieuw gecreëerde Intercontinental Le Mans Cup als een promotie voor het merk op de Chinese markt. Steeds meer Chinezen worden rijk en Porsche viseert hun koopvermogen om de beste sportwagen van de wereld aan de man te brengen. Porsche won met de 911 GT3 al de 1000 km van de Nürburgring en zette een sterke prestatie neer in de klassieke 1000 km van Road Atlanta. Het specifieke aan deze hybride is dat de vertragingsenergie opgeslagen wordt in een vliegwiel dat zodra er weer gas wordt gegeven de twee elektromotoren met hun maximum koppel de vierliter zescilinder boxermotor achterin maximaal ondersteunen.
Naast dit unicum komt er ook een Porsche 911 GT3 RSR aan de start. Marc Lieb uit Duitsland en Richard Lietz uit Oostenrijk rijden hem. Deze auto won dit seizoen de Michelin Green X Challenge die de auto bekroond die zich in alle facetten van het racen het meest efficiënt was. Minste verbruik, minste pitstops, minste sleet of mankementen. Voer voor ingenieurs om verder te gaan op de weg van het autoracen van de toekomst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche Cars North America)
|