"Down Force Please !" Ingenieurs zitten geknield en bidden rond het tapijt in de windtunnel waarop de bolide rolt en alle geheimen prijs geeft aan een hoogbouwmagazijn computers die alles verwerken tot enkele simpele principes. De voortrein van de F1 auto moet genoeg neerwaarts worden gestuwd opdat de sturende wielen genoeg frictie zouden hebben en precisie kunnen afleveren. Maar het front van de sigaar mag geen "obstakel" zijn voor de luchtstroom die over heel de bolide wordt geleid en op de achtervleugel voor een grote, haaks op het asfalt gerichte neerwaartse kracht moet zorgen. Daarmee kan men tractie aan het wegdek kwijt.
Drie belangrijke aerodynamische factoren bepalen een snelle chrono. De neus tegen de grond duwen. De luchtstroom onder de auto door zo gemakkelijk maken dat het geheel met de aeroflux die over de auto naar achter stroomt niet in het gedrang komt. Op de neuzen komt het eigenlijk het meest aan. Daarom neusden we eens lukraak rond tussen de auto's die op 16 maart 2008 met de GP van Australië aan een nieuw WK beginnen.
Force India staat er het minst goed voor op het eerste gezicht. De neus van de ex-Spyker lijkt nog wat op een feestneus. Mogelijk een uitloper van de jongste presentatie van de VJM1 in Mumbai in Indië. Maar de eigenaar van het team, Vijay Mallya, is niet de eerste de beste en is al in Europa bij Airbus gaan aankloppen om in hun faciliteiten de marginale vorm van de Force India VJM1 totaal te laten evolueren. De Indische industrieel wil dit jaar al zijn team punten laten pakken. Daarvoor zijn 120 miljoen dollar bijeen gekrast en daar kijkt Mike Gascoyne met gretigheid naar. Om ze aan te wenden natuurlijk "for the best".
Tijdens de eerste oefenritten dit jaar bleek de BMW Sauber last te hebben van instabiliteit op hoge snelheid op de rechte lijnen. Althans dat zegden de coureurs Robert Kubica en Nick Heidfeld. Maar de chrono's staafden hun gevoel. Daarom zal in Australië een definitieve vorm te zien zijn met herziene flanken. De neus lijkt op die van de concurrenten. De voorzijde heeft een schup of lepelvorm die ook bij Renault, Mc Laren en Williams is terug te vinden. Mc Laren plaatste de "lepel" van de MP4-23 zelfs wat hoger, precies om die airflux onder de wagenbodem goed door te laten. Maar alle dubbelprofielvleugels en vleugeltjes vooraan dreigen de luchtstroom over de auto in het gedrang te brengen. Daarom was al heel vlug na het begin van het werk op het terrein vooraan een dwarse "brugvleugel" te zien. Die stuurt de lucht over de auto.
Ferrari heeft datzelfde effect eigenlijkbereikt op een andere manier. De brugvleugel is in twee gedeeld bezijden van de neus en daardoor ontstaat een holte die in- en langsstromende lucht over het wagenfront, begin van de cockpit, leidt en daar weer naar buiten doet komt. Na deze fase gaat de stroom vloeiend over en rond de coureur en oefent een maximale kracht uit op de achtervleugel die gemakkelijker te bewerken schijnt omdat de motorkap korter is op de F2008 dan die van vorig seizoen. Aan de tijden in Bahrein van regerend wereldkampioen Miki Raikkönen te zien zou men denken dat Ferrari het best af is. De concurrentie holt hen - voorlopig - na. Volgens Gary Anderson is de voor-aerodynamica van de Ferrari gebaseerd op een idee van Eghbal Hamidy die het in de jaren '90 topaste op een Stewart. Er is dus niet echt iets nieuws onder de zon.
Want zie, Mc Laren die als eerste zijn nieuwe auto voorstelde, heeft als het ware gediend als schoolvoorbeeld voor de afkijkers, de spionnen (...sic), neen, de waarnemers die overal rondhangen in dienst van zowat iedereen. 't Is zoals op autosalons. Fotootjes maken is in en gissen naar de bedoeling van wat erop staat is vrij. Alleen als je plannen, cd-roms en dvd van hier naar ginder sleept, dan wordt alles anders. Maar daarover wordt niet meer gesproken. Mosley heeft dat potje voorgoed gedekt en buiten risicogedrag van toeschouwers die - althans in Barcelona - racistische uitingen aan het adres van Lewis Hamilton schreeuwden is de F1 "clean". De elektronische rijhulp is afgeschaft. Mc Laren lever een elektronische controleeenheid die uniform is voor iedereen. Coureurs die niet echt kunnen rijden vallen die jaar wel door de mand.
Afwachtend uitkijken wordt het naar Toyota en Honda. De net niet grootste autoconstructeur van de wereld wordt zenuwachtig. Ze hebben in Barcelona goede tijden neergezet. Glock en Trulli kunnen nog op vertrouwen rekenen terwijl Ralf Schumacher in de DTM zal te zien zijn wegens "nog fast enough" in de F1. Honda met Jenson Button en Rubens Barrichello zullen ook trachten een eerste GP-overwinning af te dwingen. Honda heeft het zelf zo moeilijk dat het kwaad is op Aguri Suzuki dat evenmin zijn team ernstig op poten krijgt. Betrouwbare bronnen bij Honda spreken van een overnameprijs van 40 miljoen dollar voor die ouwe kratten van Honda, de FA 107's van vorig seizoen en er zijn nog 40 miljoen dollar schulden van contracten uit 2005 die pas nu echt moesten worden betaald...Die goeie, degelijke Aguri daar in Japan heeft het niet gemakkelijk. Maar er doemen misschien - Indische - overnemers op zo beweren de geruchten in de wandelgangen. op 14, 15 en 16 maart a.s. stoppen de geruchten. Dan nemen de motoren het woord.(Tekst:Walter Rombauts)