Zeventienhonderdvijftig Toyota Prius die gebouwd zijn tussen 2004 en 2007 worden teruggeroepen in wat door Toyota een service-campagne is genoemd. Het euvel in de autos zou de waterpomp zijn. De Toyota Prius is een hybridewagen. Dat betekent dat er zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor in zit. De batterij ondersteunt de verbrandingsmotor bij acceleraties en bij het gas lossen of remmen laadt de vertragingsenergie weer de batterij op. De interactie tussen de Ottomotor en de elektrische motor geven stadsverkeer dat kompleet ZERO-uitstoot omvat.
Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Met een fluwelen voet kan het nog met iets minder, maar dan is rijplezier weg. Degene die een Prius verwarren met een racewagen, komen op een hoog brandstofverbruik en schieten het doel waarvoor deze wagen als pionier is gebouwd voorbij. Om meer nieuws over de terugroepactie te bekomen, bleek de public relations dienst van het merk onbereikbaar.
De Prius stond eigenlijk schematisch model voor het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System) in de Formule 1. Dit systeem werd geannuleerd voor 2010 maar het reglement laat het wel weer toe (niet verplicht) in 2011. Het komt erop neer dat bij vertraging/remmen de energie die daaruit wordt gepuurd de condensator weer oplaadt.
Met een druk op een knop op het stuurwieltje kan de piloot gedurende 677 weer 60 kW of 82 pk weer afroepen ter assistentie van de 2,4 liter V8 motor. Kimi Raikkönen (Ferrari) maakte er tijdens de GP van België 2007 dankbaar gebruik van om op de klim van de Raidillon naar Les Combes Giancarlo Fisichella (Force India Mercedes) definitief naar de tweede plaats te verwijzen
(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)
|