Het geleuter over elektrische autos moet stoppen. In de plaats daarvan moeten de kant en klare producten de weg naar de koper zoeken. In eerste instantie zal dat wellicht langs de leasingmaatschappijen gaan. Daarna zal links en rechts wel een privébelegger aan de stekker durven.
De Nissan Leaf is al concreet, de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion ook. Vanaf 2011 dat is vanaf nu brengt Renault progressief vier puur elektrische wagens op de markt. Daarvan zijn er twee afgeleid van modellen met een verbrandingsmotor.
De principieel eerste is de Fluence Z.E. die in eerste instantie in Israël en Europa zou worden gelanceerd. Hij is de elektrische versie van de Fluence en zal van de band rollen in de Turkse fabriek van Bursa. Vervolgens is er de Renault Kangoo Express Z.E. en die wordt de elektrificatie van de gelijknamige auto met verbrandingsmotor. Hij zal op dezelfde lijn worden geassembleerd in de fabriek van Maubeuge.
Het gamma Pure Electric wordt daarna ook uitgebreid met de aanvankelijke conceptcar Twizy Z.E. en is specifiek bedoeld voor stadsverkeer. De auto wordt in Valladolid in Spanje gemaakt. De vierde tenslotte zal de Zoe Z.E. zijn die in Flins nabij Parijs zal worden geproduceerd. Renault en Nissan zullen op drie continenten de Li-Ion-accus fabriceren en het is hun bedoeling West-Europa zoveel mogelijk wagens met uitstoot ZERO aan de man te brengen. Nissan heeft ook gepland de batterijen na hun leven in de autos nog een tweede leven voor andere toepassingen te bestemmen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
|