In de super S60 van Volvo erkent een radar en een camera voetgangers als obstakel. In het kader van de pioniersrol die Volvo sinds 1927 speelt in het aanbieden van zowel actieve- als passieve veiligheid, komt het exclusieve merk nu met iets zeer uitzonderlijk op de proppen. Wanneer een verstrooide of dwaze bestuurder tegen stad snelheid tot 20 km/h een even verstrooide wandelaar niet opmerkt, doet een radar en camera dat wel. De Volvo leidt gewoon gans automatisch een noodstop in en vermijdt een ongeval en de dramatische fysieke en materiële gevolgen daarvan.
Het ligt voor de hand dat veiligheidsspecialisten dan ook aanraden in drukke straten de maximum snelheid van 50 km/h naar 30 km/h te reduceren. Anderzijds zijn Volvo-ingenieurs drukdoend die noodstop vanaf 30 km/h in te leiden. Einddoel is een topveiligheid te bieden naar voetgangers en fietsers toe. Volvo heeft ondertussen ook een auto die zelf stuurt. Hij doet het al beter dan de VW die zon twintig jaar geleden iets dergelijks lanceerde. Sensoren tastten toen de vangrails af. In België kon het VW-prototype het niet rooien omdat de vangrails niet parallel genoeg met de weg waren maar eerder als serpentins door de sensoren werden ervaren
(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Volvo)
|