Bernard Dantec, projectleider van de elektrische Citroën Survolt, werkt hard om het vermogen van 220 kW (300 pk) op te voeren naar 330 kW (450 pk). De versie die door Vanina Ickx op 12 juli j.l. over de omloop van Le Mans werd gestuurd was dus nog maar een doetje. Met de vermogenstijging uit twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven zal ook de topsnelheid van 260 km/h naar 300 km/h evolueren. Dat meldde enige dagen geleden lEquipe Magazine bij monde van Erik Bielderman. Navraag bij Citroën zelf leidde tot gehele ontkenning, op zn minst tot daarover is bij ons niets bekend.
Doordat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling ook zijn maximum koppel aflevert, schiet de Survolt als een raket van 0 naar 49 in zijn braafste vorm. De snelste die nu wordt klaargestoomd zal die sprint onder 4 kunnen waarmaken. Het koppel van weerom die van Vanina bedraagt
4.400 Nm ! Daarmee kan je het asfalt van de weg afschrapen. Het zijn twee Lithium-Ion batterijen van ieder 140 kg die de motoren voeden. Principieel kan er rustig 200 km als autonomie worden geteld. Met de nadruk op rustig. Zoniet is het andere koek.
Zoals er sprake is van een Europese Tesla Cup, doen ook geruchten de ronde als zou Citroën een Cup organiseren met de Survolt. Een manche zou 20 minuten duren. Als omlijstingprogrammas van grote races zouden twee manches worden gereden met een tussenpauze van 30 voor het opladen van de accus. In dat geval kan die 200 km autonomie worden vergeten. De Citroën Survolt zal dus nog niet direct aan de start staan van de 24 Uren van Le Mans. De lAutomobile Club de lOuest, organisator van de wereldberoemde race denkt nochtans steeds duurzamer in haar reglementen. Maar voor de Survolt is het te vroeg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Citroën-Lejeune)
|