BMW en Chevrolet zijn zich goed bewust van de armada Seats Léon TDI's die neergestreken zijn in Curitiba, Brazilië.Volgend weekeinde wordt daar de openingsrace gereden voor het World Touring Car Championship. Deze Braziliaanse stad heeft zowel strand en zon als fabrieken die auto's uitspuwen. Renault onder andere. Op de gevel prijkt Ayrton Senna's naam. Het mag herinneren dat autosport een industrieel gegeven is waarop directies aller merken aandachtig toekijken en de krenten tellen. Seat's Sport Director Jaime Puig zegt dat één van de Spaanse turbodiesels dit jaar wereldkampioen wordt. Eric Nève, Chevrolet dirigent zegt hetzelfde. Bart Mampaey, BMW tovenaar zegt het niet meer maar denkt het in zichzelf. En met hem ook Andy Priaulx. Die heeft al drie wereldltitels op zak. Een vierde lonkt.
't Zou bijna zeker zijn als Seat daar niet stond met die TDI. Die turbo's, die weliswaar plusminus gelijk vermogen hebben als de Chevy's en de BMW's. Maar die zo zalig profiteren van die drukvulling. Die zorgt ervoor dat de cilindervulling iedere slag maximaal is en dus ook de maximale werkdruk op de zuiger komt. Met een hoog koppel als gevolg. Dat woord koppel wil in lekentaal zeggen dat de wielen/banden daardoor een zo groot mogelijke trekkracht hebben op het asfalt. Pierre-Yves Corthals, regerend kampioen bij de "Independents" zei het ons vorige week nog: "Die Léon's rijden zo van je weg bij het uitkomen van de bocht. Je kan d'r niets aan doen. Tenzij grotere risico's nemen, met soms de nare gevolgen van dien." Pierre-Yves Corthals (32) bestuurt een benzineversie en is wijs genoeg om enkel de "Independents-titel" opnieuw voorop te stellen en zo nu en dan een podiumtje mee te pikken.
Dat hogergenoemde gunstige motorkoppel wordt door één van de meest verfijnde versnellingsbakken naar de (voor-) wielen gestuurd. het is de DSG-bak (Doppelt Schalt Getriebe) die in heel de VW-groep is verspreid. In het Seatgamma zit hij ook in Léon, Altea, Altea XL en Toledo met 1,9 TDI motor. Maar ook nog in de 2,0 liter TDI van 100 kX (136 pk) en (140pk) die huist in de carrosserieën met dezelfde namen als daarvoor. De top is uiteraard de Léon FR met de 2,0 TFSI motor van 200 pk waarin de versnellingsbak wordt bediend via schakel "padies" aan het stuur.
De felgekleurde Seat's, gedreven over het zeespiegelniveau van Curitiba, hebben tot doel het imago ten top te drijven. Jordi Gené, Gabriele Tarquini, Tiago Monteira, Yves Muller en Rickard Rydell moeten verder de Seat sportgeschiedenis schrijven die in 1970 (Formule Nacioñal) algemeen begon en in het eerste WTCC van 2005 eerst de Ibiza opvoerde om vanaf Oschersleben dat jaar Jordi Gené voor het eerst een Léon te laten rijden. Drie jaar later nu zijn er vijf Léon's. De stilte die wordt bewaard vanuit de kampen van de tegenstanders laat vermoeden dat ze er wat beteuterd bij staan. (Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Hans van Onsem)