Ford zegt dat de ergonomie uitmunt die eigen is aan de Focus. Dat is natuurlijk even nadenken want er mag worden verondersteld dat wie gelijk welke versie van een Focus koopt zict daar knus kan in nestelen en alle bedieningsorganen binnen het luie-zetel-bereik vindt. In de Ford Focus RS moet dat anders zijn omdat die auto een vierwielaandrijving meekreeg. Zoniet konden de 300 pk's, of beter nog, het koppel daarvan, geen weg vinden via de 19" velgen en banden naar de weg. Het is de krachtigste RS ooit. Hij is tot stand gekomen door het imago dat is opgebouwd in het WK Rally. Dat alles is en beetje vertekend want Ford is te rade gegaan bij dochterondernemeing Volvo om die vijfcilinder te mogen gebruiken en hem van 165 kW(225 pk) naar 220 kW (300 pk) te mogen opvoeren.
De kuipzetels zijn ongetwijfeld afgekeken van de echte rallywagen die het Sebastien Loeb en Daniel Elena knap lastig zullen maken opdat ze een vijfde titel zouden behalen. Marcus Grönholm en Hirvonen zullen wel precies hebben uitgelegd aan de ergonomisten waar hun ledematen tegenaan wreven, hun knoken blauw werden en waar de ophanging toch de "krakers" in de weg tot in het bekken nog liet doorkomen. Achter het stuur heb je dat typische kuipgevoel. Het driespakige stuurtje, met aan de onderkant die voor vele autosportfanaten magische letters "RS" ligt goed in de hand, zoals het korte pookje van de zesgangige bak. Wie benepen wil zitten, dat broodnodige gevoel dat echte racewagens doen aanvoelen wil beleven, het zich als een cocoon rond het lichaam van de bestuurder voelen sluiten, die zal direct zijn balleet kunnen dansen op de kleine aluminium pedalen.
Zo'n groot vermogen en en maximum koppel van 400 Nm vraagt enig verstand om daarmee om te gaan. De auto is ronduit gebaseerd op de WRC-versie van de Focus en dus direct concurrent van de Mitsubishi Evo 9, om er maar één uit te pikken. Grote schijfremmen vooraan en iets kleinere achter moeten dat geweld afremmen en de indrukwekkende luchtinlaten benevens een grote frontale luchtrooster hebben zowel een optische als een daadwerkelijke functie. Zo ook voor de imposante spoiler achteraan tegen de dakrand. De Ford Focus RS is op de Londen Motor Show voorgesteld en staat begin 2009 bij de dealers. Omdat er volgend jaar ook een hatchbackversie wordt uitgebracht zal meteen die spoiler zoals bij de WRC-Subaru tegen de dakrand zijn geplaatst. Wie de imposante Ford Focus RS aandachtig in profiel bekijkt herkend basislijnen van de...Mazda 2 Al bazuint Jost Carito, "the power behind...", de RS een nieuw tijdperk tegemoet. Het purisme uit vroegere dagen (de tijd van de works-Escort's waarbij onze Gilbert Staepelaere's naam in gouden letters moet worden vermeld, samen met die van Aerts en Symens) laat op het netvlies toch een wat gemengder beeld branden. Volvo, Ford, Mazda. Maar we zullen dat direct vergeten dat iedere nieuwe auto een wereldauto is. Als we niet opletten zelfs één die luisterst naar namen als Great Wall, Tata of nog Geely. Ze wachten nog juist op de letters "RS". Maar die gespierdheid levert nu alleen Ford. (wr)
|