Voor alle pure elektrische wagens is het stilaan tijd op het toneel te komen. Buiten Smart, Citroën C-Zero, de Mitsubishi iMiEV, de Tesla en de Peugeot Ion, zijn alle andere als conceptcar bekend, maar heus rijdend onder normale omstandigheden ziet niemand ze. Chevrolet heeft de definitieve versie van de Volt met extended range nog eens voorgesteld. Het is een voorwielaangedreven vierpersoonsauto die ten allen tijde wordt aagdreven door een elektromotor. Het Lithium-Ion pakket zorgt bij volle lading voor een actieradius van 60 km.
Voor langere trips wordt een verbrandingsmotor ingeschakeld geschikt om op E85 te functioneren die de accus weer laadt. Gezien de Ottomotor stationair draait verbruikt hij zeer weinig en automobilisten die 100 km per dag rijden, zouden volgens GM zon 2000 liter per jaar besparen in vergelijking met een even grote auto die 7,8 l/100 km zou verbruiken. Iedereen wacht vol spanning op de Volt die als identieke tegenhanger de Opel Ampera heeft.(wr)
|