Koen Huybrechts is de teamleider van de CQS Group T Racing Team. CQS is een bedrijf uit Tienen dat Citroëns 2Vs from scratch naar racevoertuigen transformeert. Speciaal nog wel elektrische waarvoor een ware hype ontstaat. Raceklaar kost de Odyssee zoveel als een Tesla Roadster. Maar de dertig masterstudenten van de internationale hogeschool groep T in Leuven, weten dat ze ook goedkoper kunnen. Mits back-to-basic in accus, controller en elektromotoren te gaan kan de prijs bijna worden gehalveerd tot, laat ons zeggen, een halve Tesla.
Terwijl vorig jaar op 16 oktober 2010 met de hybride 2CV Pegasus (foto) werd deelgenomen aan de 24 Uren van Francorchamps voor 2CVs en een derde plaats liet noteren in de experimentele klasse, is de oogappel van het CQS Group T Racing Team toch de kompleet elektrische Odyssee die nog tot zondagavond op het autosalon te zien is. Koen Huybrechts vertelt: Het is een volledig elektrisch aangedreven geit die beschikt over een lithium-ijzerfosfaat accu en een innovatief geschakelde reluctantiemotor als hart van de aandrijving. Nooit eerder werd een racewagen met een dergelijke motor uitgerust.
Het specifieke eraan is dat dit type motor geen gebruik maakt van magnetisch materiaal. Daardoor wordt de productie ervan onafhankelijk van de steeds zeldzamer wordende aardmetalen die men wel weervindt bij andere elektromotoren. Als kers op de taart heeft zowel de Pegasus als de Odyssee een racebody in biocomposiet. Die is 100% biologisch afbreekbaar. De hogeschool groep T in Leuven heeft met Koen Huybrechts één van die zeldzame witte raven in huis. Ook al zijn ze vermomd in vernuftige elektrische 2 PKs. Voor alle duidelijkheid moet gezegd dat Citroën België daar helemaal niets mee te zien heeft. Zo zegt Citroën. Big-boss van groep T, Professor Dokter Geert Waeyenbergh, beweert dan weer juist het tegendeel. Met name dat Citroën juist hun partner is...
Het feit dat Koen Huybrechts nogal in het zonnetje wordt gezet kan wat kwaad bloed zetten bij de dertig mede masterstudenten die - eerlijk is eerlijk - eerder dan Koen met het project bezig waren. Het kan dan ook een bijna ongelukkig toeval worden genoemd dat de team-leider de meest communicatieve is naar pers toe en daarom als middelpunt van het geheel lijkt. De link tussen een Limburgse race-omloop en groep T om wat races te houden met nog door CQS te bouwen 2CV's is wellicht niet vreemd aan veel heissa om niets.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's T-groep)
|