East Belgian Rally, rijden met de daver op het lijf
Volgend weekeinde wordt de "East Belgian Rally" gereden. De eerste kraker voor het Belgische Kampioenschap. De titelpretendenten zijn gekend: Freddy Loix voor Peugeot, Larry Cols voor VW. Patrick Snijers en Marc Duez rijden "mee" voor de lol in een Porsche GT3 maar kunnen een verpletterend eindresultaat neerzetten. Meer dan die twee jonge gasten kennen de "bompa's" van het peleton die wegeltjes rond zenuwcentrum Stavelot. De East Belgian Rally is een mengeling van de Boucles de Spa en de "12 heures de l' Est" die vroeger dank zij Hubert Dahmen legendarische editie's heeft afgeleverd aan de Belgische rallysport. De start is in Verviers, de tweede pleisterplek en ieder dageindpunt weerom in Stavelot.
Het is een asfaltrally maar er mag niet worden gedacht dat het rond Sankt Vith zou gaan sneeuwen. Menig tijdcontroleur heeft flessen "wittekes" gekraakt om de negatieve temperaturen tot - 20°C te weerstaan. Die situaties komen nu niet weer. Maar alleen in de velden, zeg maar wouden, waartussen die verraderlijke asfaltlintjes kronkelen, loeren iedere meter venijnige ribbels, hobbels die de coureurs en hun navigators de daver op het lijf jagen. Valse tanden moet je thuis laten. Ze worden bevend uitgekotst. De "groten" weten het. Pas op voor de "bobbels", vooral in remzones, de vergissing is zo begaan, de auto naast de baan. De ingenieurs van de teams hebben een grote verantwoordelijkheid in dat secondenspel. Het is zaaks de banden tegen het asfalt gedrukt te houden. De combinatie van veren en schokdempers zijn bepalend. Dat is nogal logisch zal worden opgemerkt. Dat is juist, maar welke kies je. Freddy Loix die begin april in Turkije de eerste IRC-proef gaat rijden met de Peugeot 207 S2000, die gaat het niet vertellen. De twee eerste IRC's zijn overigens "gravel"-rally's.
Toch rijdt "fast Freddy" niet over één nacht ijs. Net zo min overigens als die andere gasten die het Oostkanton met o.a. Butgenbach, Crombach, Burg-Reuland (nieuwkomer) en Meyrode, St.Vith en Amel even zullen animeren. Als je tegen Stavelot ook nog Wanne, Theux, Pepinster en Ster erbij telt, dan heb je een goed potje ribbels, bultjes en rimpels waartegen zelfs Botox niet zal helpen. De bliksemsnelle wisselwerking van inveren, uitveren, rust brengen in die wielen met de schokdempers zodat de kar stabiel en dus vooral bestuurbaar blijft tegen hoge snelheid, dat kan alleen met het beste materieel. In de toptien van de deelnemerslijst is dat ter beschikking. (Tekst:wr/Foto: Peugeot)