Francorchamps. - "We hebben besloten de ERB toch te rijden omdat Hans - Goudezeune - het zo zou hebben gewild. We hebben elkaar goed gekend, ik weet dat hij het zo zou willen. Ik hoop ook dat Larry - Cols - snel aan de beterhand zal zijn. Een triestere start van een veelbelovend kampioenschap was niet denkbaar.". Met die woorden opende Freddy Loix deze middag de voorstelling van het Peugeot Rallyprogramma dat zich met rallymeester Marc Van Dalen van Kronos op de "International Rally Challenge" werpt. Jonathan Goodman, algemeen directeur Peugeot België-Luxemburg, Brit van afkomst zegde in perfect Frans dat er maar één doel is: winnen. Die gentleman is daar nogal voor gemotiveerd. Peugeot is met name leider op de Belgische markt met 10,81% maktaandeel of vertaald 12.191 verkochte wagens op een totaal van 112.787 in de eerste twee maanden van 2008.
Op het terrein van de Peugeotrijvaardigheidsschool van Laoureux vlijkbij het Circuit van Francorchamps heerste herrie alom. Aanwezigen mochten naast of Freddy Loix of Nicolas Vouilloz twee rondjes draaien waarmee ze een indruk kregen hoe snel het gaat en wat een navigator allemaal te verduren krijgt. Freddy had met de drukte het meeste moeite. Iedereen wist wat er was gebeurd. Een graaggeziene mens ging heen, een lid van de grote autofamilie, merkloos dit keer, is zwaar gewond. De rallywereld kreunt, lacht krampachtig. Vrolijk van ver, intriest van dichtbij, zoals het ongeëvenaarde doek, de clown van Bernard Buffet als effect geeft als je hem nadert. Freddy Loix was permanent bij wat komen moet. Winnen op die wegeltjes die evengoed een klein wereldkampioenschap op zich zijn. Om dan naar een nog heel klein, maar industrieel groeiend spektakel van het IRC te gaan. Dat begint in april in Turkije. In Verviers, Spa, Stavelot en St.Vith loopt voor Freddy en zijn navigator Robin Buysmans de wekker af. Voor Robin, die in 2004 met Chris Van Woensel (Nissan) Belgisch kampioen groep N werd. Als navigator.
Nico Klinger, co van Nicolas Vouilloz en Robin Buysmans, co van Freddy Loix zullen niet echt veel zien van het China, het Turkije, het Rusland en Portugal waar ze zich zullen doorlezen zonder op te kijken. Alleen op zo'n voorstelling zitten ze op gelijke hoogte van "hun" coureur. In de auto zitten ze étage lager, kijken nauwelijks op van hun gebedenboek. Als ze dat wel doen zien ze de wereld in holderdebolderbeeld schemeren. Alleen het balletdansen van hun coureur kunnen ze waarnemen in de breedhoeklenzen van hun ogen. Die voeten, die tippelen over die pedalen. Het sturen zelf lijkt - bedriegelijke - bijzaak te zijn geworden. Geladen, baldadige stilte heerst er in die Peugeot 207 S2000. Doorlezen en nooit meer opkijken, dat is de rol van die pientere knapen. Ze zijn de levende computers naast hun piloot. Ze spreken een aparte taal. Degenen die hun trachten te verstaan blijven altijd de eenogigen die koning in het land van de blinden zijn. De mijlpaal die de EBR in de Ardennen slaat moet zelfs de blinden de ogen openen.
Wàt er precies zal gedaan worden als eerbewijs, als laatste groet voor Hans Goudezeune, is niet bekend. Maar iets zal er wel gebeuren als zaterdag om 11 uur het slachtoffer van het jammerlijke ongeluk wordt begraven. De organisatoren voelen zich niet écht verplicht. het ongeval gebeurde buiten het wedstrijdparkoers. Het kan dus als "los" van de rally worden gezien. Sommige bronnen spreken over een hergroepering, een soort "stoetrijden". Waarom niet even alle rallywagens laten stoppen. Motoren af. ter plekke, waar ze zich ook bevinden. Zaterdag om 11 uur. (de rally is dan al gestart om 8.45 uur in Stavelot). Het tijdstip waarop het heengaan van een medemens zelfs de éénogigen niet mag ontgaan. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Peugeot)