Freddy Loix: "Altijd grip, allé, zo ongeveer toch..."
"De wegen rond St.Vith hebben een prima asfaltkwaliteit. Ze laten hoge snelheden toe. Met de vierwielaangedreven Peugeot 207 S2000 puren we daar voordeel uit. De grip is altijd aanwezig", vertelde gisteren Freddy Loix over zijn vooruitzichten voor de East Belgian Rally die morgenochtend om 8.45 uur van start gaat. "Altijd ?", waagden we het te vragen aan "Fast Freddy". Hij keek de vragstellend doordringend aan, een paar seconden. "Bijna altijd. Het is als op eieren rijden...Nu Larry zich niet kan verdedigen ben ik de enige echte IRC-auto in de openingsrally van het Belgisch seizoen. De motor braakt zo'n 202 kW(275 pk)uit tegen 8500 t/m en dat zal juist onze handicap worden. Tenzij het gaat regenen, dan winnen we weer veld."
"De Peugeot 207 S2000 is geheel het FIA-reglement. Dat voorziet nu juist in die vermogensbeperking én vierwielaandrijving om op zo ongeveer gelijk niveau als de beste groep N's te komen. Kwestie van kosten altijd. Maar in deze EBR rijden we een beetje uit onze context. "Ons" kampioenschap begint op 4 april met de Instanbul Rally. Daar ontmoeten Nicolas Vouilloz en ik de op maat gesneden tegenstand. Hier in het Oostkanton vrees ik dat die "alte kameraden" Marc Duez en Patric Snijers met hun Porsche's 911 GT3's ons als groot aas zullen opzoeken. Mogelijk ook die Nissan van Chris Van Woensel...Kortom, ik vrees door het vermogen van die beesten opgevreten te worden. Moesten Robin en ik niet op het podium geraken, dan zou dat een desillusie zijn."
Larry aan de beterhand
Larry Cols ligt nog steeds in intensieve zorgen van het Universitair Ziekenhuis van Luik, maar zijn toestand gaat erop vooruit. Of de zwaargewonde man ooit terug komt in competitie is zeer de vraag. "Gecrashten" hebben vaak begrijpelijke trauma's en hun revalidaties zijn zo veeleisend dat tijdens dat proces de vraag oprijst of het sop de kolen wel waard is. Markko Martin die in 2005 in de RAC-rally zijn co-piloot Michaël Park op ongeveer dezelfde wijze verloor als Cols zijn ingenieur en vriend Hans Goudezeune, heeft er daarna ook de brui aan gegeven. Uit de F1 herinneren we ons mannen (met een grote M) als Martin Donelley die in Spanje met Lotus crashte, Pedro Lamy, Jervi Lehto en andere Karl Wendlinger's die nadien letterlijk "het noorden kwijt waren".
Sommigen zijn teruggekomen in toer- en GT-wagens en een enkele in Le Mans. Maar de tempering van het heilige vuur was telkens een feit. De enige die sterker is dan zijn problemen is Allesandro Zanardi. Hij mankeert spijtig genoeg twee benen, maar geestelijk is hij ongebroken. Het blijven toch wel hoge prijzen die aan mensen worden gevraagd omdat roem en passie geen genade kennen. Vandaag loopt iedereen in de Ardennen met dat prijskaartje rond in zijn achterhoofd. Hans, Larry... Morgen moet het in de EBR toch wel even, als is het maar één minuut, heel stil zijn. Daarna mag de mars naar de zege worden voltooid. Zoals Hans Goudezeune zou hebben gewild. Zo zei ons Freddy Loix gisteren uitdrukkelijk.
De "derden" voor het been
Iedereen weet dat winnen onvoorspelbaar is. Daarom dat we in de schaduw van de grote namen niet mogen voorbijgaan aan die gasten die goed rijden en daar niet over zeuren. Yanick Bodson bijvoorbeeld, met zijn uiteraard vierwielaangedreven Subaru Impreza WRC. 't Autootje alleen al, excentriek simpel gehouden door de Fuji Heavy Industry's in Japan, is zo een voorbeeld van wat Freddy Loix zegt "we hebben altijd grip". Katachtig bochten bespelend, met een motor die (boxer) die van "de Marc" en "de Patrick" waard is. In robuustheid op zijn minst. 't Zijn verrassingaanvallen die je daar kunt mee neerzetten. Zoals ook die Lefevere met zijn BMW uit de voeten kan. Voor de groep N komt voornamelijk de Mitsubishi Lancer met Stéphane Lhonnay uit de verf omdat die het ganse kampioenschap rijdt, wat zijn concurrenten niet hebben aangekondigd. Tot slot verdient dat jong talent in de Ford Fiesta Sporting Trophy een vermelding. Die rijden alleen zondag en verdienen een aparte bijdrage. Het wordt een trieste, boeiende EBR. (Tekst: Walter Rombauts/Foto's: wr)