De elektrische Volt met extended range krijgt in de USA acht jaar waarborg mee of 160.000 km. Volgende maand gaat deze lithium-Ion (16-kWh) accu met liefst 161 cellen erin in productie in de plant van Brownstown in Amerika. De batterijen zijn getest bij temperaturen van -25°C tot + 55°C. Zoals bekend wordt deze batterij na 60 km puur elektrisch en dus met ZERO-emission rijdend weer opgeladen door een kleine stationnaire motor. Die heeft als enige taak de batterij weer bij te laden. De generator staat niet in verbinding met de aandrijving van de auto. Daardoor kan de Volt en ook de Ampera als elektrisch voertuig worden geboekstaafd.
Zon batterij is onderworpen aan een streng management. Tien keer per seconde worden meer dan 500 diagnoses gesteld. 85% daarvan zorgt ervoor dat de lithium-Ion in alle veiligheid functioneert terwijl 15% de prestaties en de levensduur controleert. Tijdens de 1,6 miljoen testkilometers werd de batterij blootgesteld aan kortsluitingen, corrosie, stof, botsingen, onder water dompelen, samenpersen en penetratie van vreemde voorwerpen. Onder de ruwe Shake, Bake and Roll-procedure werd de ruwste behandeling van de auto uitgevoerd. Maar let op ingenieurs !!! De fantasie van de latere consument gaat nog verder dan de Uwe ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
|