Volgende week op 30 april en 1 mei zal Renault het historische circuit van Francorchamps omvormen tot een waar attractiepark voor klein en groot, ter gelegenheid van de doortocht van de unieke World Series by Renault Na drie edities op een Limburgs circuit komt het spektakel nu al voor de vierde keer langs op de Ardense omloop van 7 km. Ook in de Ardennen tekende het publiek altijd massaal, met gemiddeld 70.000 toeshouwers per editie. Niet zonder reden, want zowel op- als naast de piste valt er heel wat te beleven.
Een demonstratie met een Renault Formule 1 zal bij dit alles een nieuw hoogtepunt vormen. Tussen de dennenbomen heeft het roofdier immers voldoende plaats om zijn paardenkrachten vrije teugel te geven en te brullen van jolijt. Na Jérôme DAmbrosio vorig jaar is het deze keer de beurt aan de huidige reserverijder van het Franse merk: Bruno Senna, neef van Ayrton Senna die op 1 mei 1994 op jammerlijke manier om het leven kwam tijdens de GP van San Marino in Imola.
Bruno Senna, die autosportgewijs gezien, in de schaduw blijft van de onvergetelijke Ayrton Senna da Silva, mag vier keer de sporen geven aan zijn Renault. Twee keer op zatedag en twee keer op zondag. Hopelijk vergeet niemand binnen de organisatie op zondag één minuut stille bezinning te houden voor Ayrton Senna die dan precies 17 jaar geleden in de Tamburello-bocht in Imola uit de autosportgeschiedenis reed als drievoudig wereldkampioen in een Williams-Renault. ('88, '90 en '91). Ayrton Senna zelf vertelde hoe die auto "misgeboren" was.
Een slecht chassis (Williams-Patrick Head) en een goede motor (Renault-goed voor wereldtitel constructeurs) die tijdens het huwelijk van beiden niet accordeerden. Maar Schumacher zat al achter Senna aan en Rothmans was met veel geld terug in de F1 gekomen...Ayrton kon niet anders dan plankgas gaan met de Duitser zijn Benettonneus onder zijn versnellingsbak. Zo is dat gegaan. Pijnlijker details willen we hier niet meer vertellen. Maar ze zijn er. Tot in de toppen van de tenen van de FIA.
De World Series by Renault zijn echter veel meer dan een autosporttreffen. Het is voor Renault een gelegenheid bij uitstek om aan het grote publiek de ingewikkelde racerij op een redelijk eenvoudige manier voor te stellen. Bij deze gelegenheid heeft de bezoeker geen speciale pasjes of VIP-labels nodig om coureurs en machines van dichtbij te benaderen, fotos te maken en dit allemaal zonder één euro te moeten uitgeven. Tickets moeten de geïnteresseerden enkel afhalen bij Renault-dealers, bij Totalstations of ze zelf afdrukken via www.renault.be. Deze geven recht op twee dagen hooggekwalificeerde autosport, veelal een visvijver voor nabij talent (DAmbroiso, Baguette, Bailly en andere Vandoornes) gebleken. Daarnaast zijn er talrijke attracties die voor elk wat wils bieden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
|