Eén van de minst besproken aspecten van de elektrische auto is de stilte. Nadat is gestart hoort men niets en doordat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling zijn volle koppel levert kan het wegrijden nogal verrassend fors geschieden. Dat kan worden opgevangen door een Continu Variabele Trasnmissie of door een reductie-eenheid zoals in de Renault Twizy. Maar zaaks blijft een soort waarschuwingsignaal naar de argeloze - en vaak zwakke - weggebruiker te geven. Dat zoiets nu nog ontbreekt komt omdat er geen standaardnorm wordt bereikt tussen het groeiend aantal producent van EV's. Iedereen wacht een beetje op iedereen.
In Japan, waar al meer dan 30 jaar kleine elektrische stadsautootjes rondrijden, bedacht het wereldconcern Hitachi verschillende "sounds" van uiteenlopende grote wagens Porsche en Ferrari's Op die manier hoorde men de lilliputters aankomen en kon de vaak gefrustreerde bezitter op z'n minst genieten van de klank van zijn droomwagen. De - wellicht Europese richtlijn - terzake zal er anders bij klinken.(wr)