Nog voor de klokken van Rome bij ons konden komen was de Paashaas al langs geweest op de "Internationale Autoshow van New York" om Mazda te vereren met de titel "Wereldauto van het Jaar 2008", gekozen tussen 39 nieuwe auto's en door een jury van 49 journalisten uit heel de wereld. De Audi R8 was tweede en de Volvo C30 derde. De Mazda 2 won vooral omwille van het vernuft waarmee 100 kg werd bespaard t.o.v. het vorige model.
Minder gewicht betekent minder brandstofverbruik. Ook minder CO2 uitstoot. Mazda wijst daarmee de juiste weg die te volgen is. Alleen door de afmetingen binnen de perken te houden, 40 cm korter en 55 cm lager, is op de hele carrosserie 22 kg bespaard. Wat wordt verondersteld dan schade te berokkenen aan de passieve veiligheid wordt dan goed gemaakt door de B-pillar die in "980 Mpagrade-staal is vervaardigd. Hij is sterker dan ooit en liet toch een besparing van 6 kg toe. De ophanging, nochtans vrij klassiek voor een "traction", werd herzien door kortere verbindingsarmen te gebruiken en open constructies te tolereren. De winst is spectaculair: 13 kg minder.
Op de motorkap kon dan weer maar 0,69 kg worden bespaard. En door van ferro naar Neodymium-materiaal over te schakelen in de muziekboxen in de portieren is ook maar 0,98 kg weggewerkt. Niet veel maar alle beetjes helpen om tot die 100 kg minder te komen. In het geheel is op gewicht bespaard op gebied van motorkap, uitlaatsystemen, passagierskooi, elektrisch systeem, het gebruikte staal zelf, de luidsprekers, de ophanging en het koelsysteem.
Een wereldauto is een minstens twintig jaar oud begrip waar destijds mee werd bedoeld een vierwieler die op alle continenten met onderling uitwisselbare productie-onderdelen kon worden geassembleerd. Ford naar Mazda toe bijvoorbeeld, en vive-versa. Het moderne begrip van "world-car" moet worden aangevoeld als een model dat op alle markten ingang kan vinden. De Aziatische (in Japan heet de Mazda 2 Demio), de Zuid-Amerikaanse, de Europese en zeker de nieuwe grote mogelijke afzetgebieden van Rusland, China, Pakistan en niet te vergeten Indië. Bij ons kent Mazda een beperkt succes. In de eerste twee maanden van dit jaar verkocht het merk uit Hiroshima 1059 auto's, goed voor een marktpenetratie van 0,94%. . Het zijn cijfers die goed zijn voor een 22ste plaats onder de 54 merken die in de Belgische Febiac-statistieken worden opgenomen. (wr)