In navolging van het basisprincipe van de organisatie en als garantie voor een uiterst strenge selectie, dé sleutel tot het succes van “Gekozen Product van het Jaar”, richt de organisatie een Comité van Experten in dat bestaat uit klinkende namen uit de communicatie- of marketingwereld en vertegenwoordigers van beroepsverenigingen. Een primeur in België!
Het logo “Gekozen Product van het Jaar” verscheen voor het eerst in 1987 en is vandaag te zien in meer dan 30 landen over de hele wereld (Europa, VS, Brazilië, India, het Midden-Oosten enz.), samen goed voor meer dan drie miljard consumenten.
Het concept is eenvoudig: geef het woord aan de consument. Het resultaat is een hechte band tussen consumenten, merken en hun vernieuwende producten. Bijna 5000 respondenten nemen deel aan een diepgaand marktonderzoek en kiezen de Belgische “Producten van het Jaar” op basis van verschillende criteria: innovatie, aantrekkelijkheid en klantentevredenheid. In eerste instantie waakt een Comité van Experten over de transparantie van de procedure, de deontologie en de methodologie. Het comité bestaat uit klinkende namen uit de marketingwereld en vertegenwoordigers van beroepsverenigingen. Zij keuren elke dossier vooraf goed.
Het Comité kwam in januari van dit jaar voor de eerste keer in België samen, onder de neutrale leiding van het magazine Media Marketing. Het Comité van Experten staat in voor de goedkeuring van alle producten en categorieën. Vóór de enquête aan GFK wordt uitbesteed, wordt er gepeild naar de mening, het advies of de bedenkingen van de leden van het comité.
Een doeltreffende tool: Het logo is uitgegroeid tot een efficiënt marketinginstrument voor de “Fast Moving Consumer Goods” sector, omdat merken op die manier de kans krijgen nieuwe en innoverende producten in de kijker te zetten en de verkoop een 'boost' te geven. Innovatie blijft immers van cruciaal belang om bedrijven een concurrentievoordeel te schenken. Een voor de consument herkenbaar en vertrouwd logo dat innovatie in de verf zet, kan voor de merken een doorslaggevende factor zijn om voor hun investeringen beloond te worden.
Zowel in Vlaanderen als in Wallonië bestaat het logo al sinds 2006 en werden al meer dan 350 producten geëvalueerd. De resultaten zijn indrukwekkend: 46 % van de consumenten herkent het logo “Gekozen Product van het Jaar”, 26 % van de consumenten heeft al een “Product van het Jaar” gekocht en 76 % van de consumenten zou geïnteresseerd zijn om een “Product van het Jaar” te kopen*
De prijsuitreiking 2015 vindt plaats op donderdag 19 maart in Dolce La Hulpe, in aanwezigheid van de Belgische tweesterrenchef Bart De Pooter, die een woordje zal zeggen over innovatie in de gastronomie. De gelijkenis tussen het logo “Gekozen Product van het Jaar” en de sterren die een chef kan verdienen, is op verschillende vlakken treffend, aangezien ze beide wijzen op het belang van en de nood aan vernieuwing, frisse ideeën en innovatie. Dankzij deze erkenning kunnen merken zowel Experten als het grote publiek overtuigen en zich onderscheiden van huismerken of witte producten.
“Gekozen Product van het Jaar” wordt in Frankrijk sinds 1987 door een onafhankelijke firma georganiseerd. De organisatie is vandaag aanwezig in meer dan 30 landen en bereikt wereldwijd meer dan drie miljard consumenten overal ter wereld. Het logo “Gekozen Product van het Jaar” heeft zich al in de volgende landen bewezen Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, Colombia, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, India, Indonesië, Israël, Italië, Libanon, Luxemburg, Maleisië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Spanje, Turkije, VAE, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Zuid-Afrika, Zweden …
|