Of het nu gaat om een jonge designer van bruidsjurken een Micra te laten bekleden volgens zijn visie of een Mixim als een ruimtetuig van een andere planeet als conceptcar naar beneden in de zilverkast te laten rijden, feit is dat Nissan met Nicky Vankets (29) tijdens de persdag de show gestolen heeft. Nissan bracht in 2002 de nieuwe Micra uit, en wilde er door Vankets een opwaardering van de bruidschat van maken. Geen jongen die nog wil trouwen met een lief dat geen bruidsjurk van Vankets heeft. Al moet hij er een Micra bovenop betalen.
Het modefenomeen Vankets maakte één pièce-unique van de Micra op bais van de "Acentra" en op 200 andere exemplaren drukte hij zijn stempel op het zwart of wit lederen interieur met beige accenten op de zijdelingse steunen van de zetels en reliëflogo's. Er zijn twee interieursferen: "black" en "white". Op de vloer een tapijtenset met bloemenmotief, jawél, Vankets, de deurdrempels idem, een logo op de achterklep van de auto en in optie, voor wie er maar niet genoeg kan van krijgen, een striping met bloemenmotief "Nicky Vankets". Daar viste Nissan aandacht mee voor de conceptcar Mixim. Een zilveren object, ter grootte van een brede, platte Micra, als u wil, maar helemaal elektrisch.
De voorruit heeft de vorm van het vizier van een racehelm en ook het stuur heeft een U-vorm en doet helemaal aan hogere sferen denken. Zeker als de zijdelings maar vooral naar boven klappende portieren toegang verschaffen tot het interieur lijkt de Mixim op een roofvogel die van een lange vlucht terugkeert. In die "roofvogel", met ingeklapte vleugels een snedige coupé, kunnen op een klaverbladconfiguratie drie volwassenen plaatsnemen en door een truuk met de bestuurderstzetel als het moet een vierde. De basisindeling is 3 + noodzitje.
Met de Mixim komt Nissan tegemoet aan de verzuchting van Febiac, verdienstelijke organisator van dit 86ste Salon van Brussel (nog t/m 27 januari) een groene tint aan te brengen. Milieuvriendelijkheid. Dat is een honderd procent elektrisch voertuig toch zeker wel. De Mixim kan met een volle lading uit de stekker (duurtijd 40') een rit van 250 km maken en zou een compleet bijkomstige topsnelheid van 180 km/h halen. De échte verdienste van deze 1,4 m hoge wagen is dat hij slechts 950 kg weegt. Dat is te danken aan de lichtgewicht batterijen die door gelamineerde elementen binnenin bijzonder plat zijn en onder de vloer zijn weggemoffeld. Het zijn lithium-ion-batterijen die een in 2003 in Tokio geintroduceerde "Nissan Super Motor" aandrijven die 50 kW (68 pk) naar de vier wielen stuurt. Die motor is niet zo exceptioneel meer. Bij de aandrijving met de stroom uit de batterijen werkt hij als elektromotor, bij het gas loslaten en remmen als alternator en laadt de batterijen weer bij. Nissan's zilverkast op het salon is niet toevallig. De Mixim heeft een kleur" die de Japanse autoreus omschrijft als "Liquied Silver Charcoil". Zoals kwikzilver door een mal loopt, zo goochelt Nissan - nog altijd - met Haute Couture voor auto's. Zo ook in Detroit, dat andere Salon, waar men tijdens ons salon liever niet over hoort. Daar showt Nissan de nieuwste Infiniti qX56 en de Nissan GT-R. In Brussel kan je ze niet zien. Op de Nürburgring draaien ze wel verder testrondjes.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Nissan)