STELLANTIS ZEGT JOINT-VENTURE OP MET GAC VOOR BOUW VAN JEEP
Het hing la in de lucht in juli van dit jaar, maar nu heeft ceo Carlos Tavares van Stellantis de knoop doorgehakt. De joint-venture met de Chinese "Guangzhou Automobile Group" (GAC) neemt nu een einde met de bouw van "Jeep" in China. Stellantis dat liefst veertien merken onder zijn vleugels heeft, is ook zinnens Peugeot en Citroën weg te trekken uit China. De groeiende invloed van o.a. Byd en Geely met vele modellen in Europa is één van de redenen om wat terughoudender te zijn. Of Stellantis erin zal slagen alleen vanuit Europa en Amerika auto's in te voeren in China, nu de grootste automarkt ter wereld, is een open vraag. De Chinese- én Arabische invloed in het Westen neemt zienderogen toe. Zojuist hebben de Arabieren de Zwitserse bank "Crédit Suisse" van de ondergang gered, of het Chinese Geely - eigenaar van Volvo - heeft zich voor net geen 10% ingekocht in Aston Martin, maar ook voor evenveel in Mercedes... In het Avondland wordt het zichtbaar vroeger donker. Voor wie niet stekeblind is. (wr)
STOFFEL VANDOORNE RESERVERIJDER BIJ ASTON MARTIN IN 2023
De keuze van Aston Martin is op Stoffel Vandoorne gevalllen als reserve- én testrijder voor 2023. Daarmee komt onze landgenootnonieuw in contact met de nu 41-jarige Fernando Alonso die aan de zijde van Lance Stroll het WK rijdt. Aston Martin, ovreind gehouden door Arabisch, Chinees (Geely- eigenaar van o.a. Volvo) en Duits kapitaal, hoopt met Alonso veel ervaring maar wellicht ook veel agressiviteit binnen de halen. Toen Stoffel Vandoorne met de Spanjaard bij Mc Laren reed was hij de enige van de twee die een WK-punt voor de legendarisce renstal kon behalen. Hij kreeg er stank voor dank voor... Vorig jaar werd de West-Vlaming wel wereldkampioen in de Formula E met Mercedes. In 2023 combineert hij dus de elektrische éénzitters met testwerk voor Aston Martin. (wr)
VERSTAPPEN KLOPT SCHUMACHERS RECORD MET 14DE SEIZOENZEGE IN MEXICO
Max Verstappen reed van start tot finish aan de leiding in de GP van Mexico. Lewis Hamilton vergiste zich voor de derde keer op rij om voor hard's te kiezen. Het kwam hem andermaal niet goed uit.
MAX VERSTAPPEN VESTIGT NIEUW SEIZOENSRECORD MET 14de ZEGE IN MEXICO
Met een nieuwe dominante overwinning in de GP van Mexico verbetert de Hassaeltse F1 coureur het record van Michaël Schumachet om in één seizoen 14 GP' te behalen. De Limburger reed van start tot finish aan de leiding en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vergiste zich andermaal in de harde bandenkeuze..
RUSSEL - MERCEDES - SNELSTE VOOR HAMILTON IN FP3 IN MEXICO
Terwijl alle teams de straf van Red Bull voor het overschrijden van het budgetplafond een "lachertje" vinden, roert er ook wat rond die zwarte vlag met die oranjebol in het midden. Die dient om een coureur ervan te verwittigen dat hij met een onveilige auto rond rijdt en die de volgende ronde in de pits moet laten herstellen of opgeven. Bij de loshangende spiegel aan Alonso's Alpine is die vlag niet gezwaaid, waardoor Haas klacht ingediend heeft. De Spanjaard kreeg 30" straftijd die nadien zijn ingetrokken. Dat kwam omdat in eerdere races de vlag wél werd gezwaaid voor ietwat mindere defecte attributen...Ander nieuws is ook dat de Nederlander Nick De Vries in Abu Dhabi zijn F1-testdebuut zal maken bij Alpha Tauri.
De derde vrije oefeningen zijn gedomineerd door de Mercedessen van George Russel en Lewis Hamilton. Max Verstappen werd derde. Mick Schumacher stal met de Haas andermaal de show door met een spin kortstondig een gele vlag uit te lokken. Sergio Pérez rijdt voor eigen publiek en wordt als het ware in de Autodromo Hermanos Rodriguez door tienduizende juichkreten naar voor geschreeuwd. Of de Mexicaan zondag zijn thuis-GP zal winnen is een andere vraag. Mogelijk geeft hij er straks in de kwalificaties om de "pole" er een eerste aanduiding naar. Daarbij niet vergeten dat dit keer Mercedes met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en "de zoon van de Bliksemgod", George Russell hun visitekaartje hebben afgegeven. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSEL - MERCEDES - SNELST IN DOOR PIRELLI OPGELEGDE F2 IN MEXICO
Het is natuurlijk plezant voor Mercedes zich bovenaan de tweede vrije oefeningen te zien. Maar de de hele tweede Free Practiec 2 stond onder Pirelli-regie, om niet het woord "dominantie" te gebruiken. De Italiaanse banden gigant wilde, geheel door haar eigen opgelegde, programma de "nuances" leggen tussen de nu zachte "C3" om snelle tijden te zetten, maar over korte race-afstand. Ze voegden er nog een "C4" nuance voor 1923 aan toe. Dus als dit wordt goedgekeurd wordt de bandenstrategie volgend seizoen nog moeilijker... In FP2 zorgde Charles Leclerc - Ferrari - voor een spectaculaire crash die 12' minuten rijtijd koste. Naar het einde toe van de saaie sessie blokkeerde ook Zhou in het stadium en die eerste gele en dan rode vlag gaf de Amerikaanse koersdirectie nog eens de toelating het einde te vervroegen. Morgen is er de FP3 en de Kwalificaties.
De Spanjaard Carlos Sainz heeft in zijn Ferrari in 1'20"707 de snelste tijd gereden. Staks is er de FP2. Door de Nieuw-Zeelander Lawson wiens Haas blokkeerde in het Stadion lokte Rode vlag uit waardoor de FP1 twee minuten van de FP1 in racetijd zag afgepitst. Ziets zal de Amerikaanse eigenaars van de F1 het minste van hun zorg wezen.
Gelegen op 2240 meter boven de zeespiegel iin Mexico City mogen de teams zich gelukkig prijzen dat er een fikse turbo mee de verbrandingskamers vult. Anders zouden ze heel wat van hun 750 kW/1000 pk in de motor (ICE + EM) samen verliezen. Nu is ook hier weer Max Verstappen faboriet en in het geval hij wint dan verbreekt hij met veertien zege's het record van Michaël Schumacher. Dat is dan het hoogste aantal GP-zege's dat in één seizoen is behaald. Uiteraard gaat de strijd om de vierde plaats bij de constructeurs voort met Alpine (144 punten) en Mc Laren (138). Zondag kijken.
De 81-jarige Derek Bell is samen met Jochen Mass, Bernd Schneider en Hans Joachim-Stück hét aandachtspunt in Leipzig waar 40 jaar Porsche 956 en 962 wordt herdacht. Het zijn wellicht de meest succesvolle groep-C renwagens uit de geschiedenis. Derek Bell won met Jacky Ickx tweemaal de "24 Uren van Le Mans" In 1981 en 1982.
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)