SPANNING NAAR GP VAN BELGIË LOOPT OP, VERSTAPPEN NOG NEGEN RACES TE GAAN MET 80 PUNTEN VOORSPRONG
De spanning naar de GP van België loopt niet op omdat Max Verstappen wellicht ongehinderd naar zijn eerste reguliere wereldtitel rijdt, maar wel omdat de FIA de metingen van de "porpoising"wil doorvoeren. De grondspeling van de auto's zou met 15 mm vergroot worden en dat geeft verschillende aerodynamische effecten. Het "gestuiter" van de bolides wil de FIA temperen omwille van de gezondheid en de veiligheid van de coureurs. Vooral in het bokkige Baku was te zien hoe sommige piloten doodvermoeid na aankomst uit hun wagen kropen.
Nu de FIA zich met de verticale oscillatie van de renwagen - die altijd heeft bestaan - zich onledig gaat houden, rijst de vraag of daarmee niet een "botsing" tussen de "administratieve" ingenieurs en de "echte" van de teams gaat worden veroorzaakt. Het zal leuk zijn dit weekend dit te volgen.
Voor het overige zal deze GP van België - als het niet regent - er uitzien als alle andere. Of toch niet, want er komen meer rand-animaties met 36 DJ's, toeters en bellen die de eigenaars van de F1, Liberty Media, moeten overtuigen de race ook volgend jaar op de kalender te zetten. Christian Horner sprak er wijze woorden over. "Silverstone, Monaco, Monza en Francorchamps zouden altijd op de kalender moeten blijven. Het zijn de wiegen waarin de F1 is gelouterd". (Walter Rombauts)
FIA BEPAALT VIA WMSC GROTE LIJNEN VOOR MOTORREGLEMENT 2025
Terwijl Vanessa Maes, CEO van Spa Grand Prix, zich in alle bochten wringt om de Amerikaanse eigenaars van de F1, Liberty Media, ter wille te zijn om toch maar de GP van België F1 in 2023 te behouden, heeft het "World Motor Sport Council", de FIA eigenlijk, de grote contouren bekend gemaakt van het nieuwe motorreglement voor 2025 en daarna. Tot zelfs in 2027 kennen we veel intenties. Het hele pakket zou moeten maken dat de VW-groep, meer concreet de merken Porsche en Audi zich naar de F1 laten lokken. Globaal is bekend dat Porsche 50% van Red Bull in handen zou nemen, maar echte ernstige details zijn daarover nog niet echt bekend.
Duidelijk is dat het - opnieuw - de huidige hoogtoerige V6 verbrandingsmotoren zullen zijn die de dienst blijven uitmaken. Weliswaar zonder de "Motor Generated Unit - Heat", het kostelijke én zéér ingewikkelde onderdeel dat warmte omzet in elektrische energie. Toch beweert het "WMSC" dat de elektrische inbreng in de motor tot 350 kW (476 pk) zal toenemen. Dat zou betekenen dat 50% van de motor elektrisch zou produceren terwijl dat nu ongeveer 25% van het totale vermogen 750 kW (1000 pk). Ook wordt bij hoog en laag beweerd dat de motoren enkel op "duurzame" brandstof zullen functioneren. Mogelijk is dat synthetische benzine waaraan Porsche nu hard werkt in Chili. Of waterstof ? Zéér de vraag.
Vanaf 2026 zouden nog maar drie V6 motoren voor een seizoen mogen worden gebruikt. Ook slechts drie turbo's, twee batterijen en in 2027 mogen dan maar drie "Motor Generated Unit's-Kinetic" worden aangewend. Voor alle veiligheid heeft men een jaartje langer toegestaan opdat nu in geen geval de betrouwbaarheid van de hele winkel bekend is. Overigens van "winkel" gesproken. Het maximum budget voor 2025 zou 95 miljoen dollar bedragen en in 2026 worden verhoogd tot 130 miljoen dollar. Audi zou dan Sauber, het huidige Alfa Romeo-team overnemen en Porsche zou een dikke vinger de energie-pap van Red Bull hebben. Met deze gegevens gaan we naar de GP van België toe, die op 28 augustus a.s. de tweede seizoenshelft inluidt waarin Max Verstappen riant WK-leider is. (Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE NIEUWSTE WERELDKAMPIOEN FORMULA E MET MERCEDES
Na een debuut in de F4, een steile klim via Formule Renault en een Formule 2 titel, belandde Stoffel Vandoorne als reserverijder bij Mc Laren-Honda in de F1. Die ene keer dat hij werd ingezet scoorde hij het enige WK-punt voor dat team in moeilijkheden. Door de dominantie van Fernando Alonso - die het pesten niet kan laten - verdween de West-Vlaming zogoed als in de anonimiteit. Toto Wolff hevelde hem wel over naar de aan de F1 ondergeschikte Formula E waarvan sinds 2015 ook een WK bestaat.(wr)
GP VAN BELGIË ALS RESERVE OP F1 KALENDER VOOR 2023
Op 28 augustus a.s. zou het kunnen dat de laatste GP van België wordt gereden. Liberty Media heeft de historische plaats die Francorchamps is als "reserve" op de - voorlopige - F1 kalender gezet. De GP van Franrijk verkeert in het zelfde geval. De achterliggende redenen zijn simpel: de huidige F1-eigenaars kunnen elders meer poen pakken dan in het uitdeemsterende Europa. Historie, sentiment, grootheid in welke zin dan ook is niet meer van tel. Als straks de échte F1-paus overlijdt, Bernie Ecclestone (92), is een brok geschiedenis afgesloten die nimmer eerder is opgevoerd. Of toch, sinds de GP van de "Automobile Club de France" (ACF) is er tot WOI nog geracet met éénzitters. Na die eerste wereldbrand zijn de GP's ook weer opgestart met Alfa Romeo, Mercedes en Autounion's met namen als Nuvolari, von Brauschitz en andere Bernd Rosemeyers. In 1925 werd de eerste GP van België in Francorchamps gereden. Eind deze maand wellicht de laatste.(wr)
OSCAR PIASTRI VERVANGT RICCIARDO IN 2023 BIJ MC LAREN
De "oude garde" in de F1 brokkelt af. Kimi Räikkönen hield het voor bekeken, Sebastien Vettel ziet het niet meer zitten en alleen Fernando Alonso voelt zich op z'n veertigste nog geroepen om zijn schouders onder Aston Martin te zetten... Daniël Ricciardo, ook niet meer van de jongste, moet het afleggen tegen Lando Norris en nu Mc Laren in de stand om het WK Constructeurs is voorbij gestoken door Alpine, heeft het management besloten hem in 2023 te vervangen door Oscar Piastri. Deze talentvolle jonge gast was al richting Alpine aan het wandelen maar die deal gaat dus niet door. Iedere insider is benieuwd hoe het Fernando Alonso (41) bij Aston Martinn zal vergaan. Wel moet gezegd dat de Spanjaard dit seizoen bij Alpine enkele sterke staaltjes stuurvaardigheid heeft opgevoerd. (wr)
RED BULL VERLENGT MOTOR-ENGAGEMENT MET HONDA TOT 2025
Teambaas van Red Bull, Christian Horner, liet eerder al verstaan dat de FIA voor duidelijker regels zal moeten zorgen eer een Porschedeal met Red Bull tot de mogelijkheden behoort. Die klaarheid over reglementen komt er niet en eind 2025, zo is voorzien, moet de Formule 1 nieuwe motoren hebben die de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid's moeten vervangen. Zeker voor 2026 is dat de ingewikkelde en uitermate kostelijke MGU-K en H zal weggelaten worden.
Meteen zal dat het moment zijn waarop de Honda's zullen worden vervangen door de Porsche-krachtbronnen. Mogelijk wordt aan het hybridsysteem vastgehouden maar dan in een logischere vorm zoals Porsche voordeed door in 2015, 2016 en 2017 de 24 Uren van Le Mans te winnen met de "919". Porsche komt naar Red Bull, maar eerst zal er reglementair nog veel moeten worden besproken. Dat kan best achter de hoek van de Place de la Concorde nr 8, "Chez Maximes", waar FIA-bonzen het liefst dineren of minstens een lunch gebruiken. Bij een goede fles wijn rijpen de geesten. Ook technisch. (wr)
VOORBARIGE EUFORIE OVER KOMST ALONSO BIJ ASTON MARTIN
Dat Fernando Alonso de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastian Vettel in 2023 vervangt bij Aston Martin is opmerkelijk. De 40-jarige Spanjaard heeft een indrukwekkend palmares. Tweemaal wereldkampioen F1 in 2005 en 2006, twee keer de "24 Uren van Le Mans" gewonnen met Toyota en in 2006 ook nog de GP van Monaco op zijn naam geschreven. Alleen in de "500 Mijlen van Indianapolis" haperde het iedere keer wat. Dit seizoen bij Alpine heeft hij samen met de jongere Esteban Ocon ervoor gezorgd dat Mc Laren moet vechten om die vierde plaats in de stand om het WK van de Constructeurs. Niets dan lof voor Alonso, want Alpine heeft die vierde plaats in handen !
Teambaas Mike Krack van Aston Martin is ook al begonnen met superlatieven naar Alonso te smijten. "Zijn teamspirit (sic) en technische ervaring zal ervoor zorgen dat Aston Martin in 2023 veel sneller zal evolueren naar de eerste rangen...Héél het team kijkt ernaar uit !" Mogelijk moet de brave man eens een babbeltje gaan doen met Stoffel Vandoorne, een landgenoot van ons, die enkele toelichtingen kan verschaffen die Mike Krack dichter tegen de realiteit brengen.
Fernando Alonso is een steengoed autocoureur, super-egoïstisch, zoals die winnaars hoeven te zijn. Maar de man is 40 lentes jong... Het zal niet gemakkelijk zijn die snel evoluerende F1 techniek, race per race, in hoofd en leden te prenten. Levenslang, dag in dag uit in de simulator kan hem nog die kans laten maken. Hoewel Vettel het juiste voorbeeld geeft, en mocht zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton rechtuit zijn buik uitspreken... Die moeilijke weg om te gaan, om in te zien dat alles een begin en een einde heeft. Zeker die ene, allesbepalende, snelste ronde op die ene, die ene enkele ideale lijn voor de pole of de zege. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
ALONSO VERVANGT VETTEL BIJ ASTON MARTIN, PIASTRI KOMT BIJ ALPINE
De Spanjaard Fernndo Alonso ontkende het vorige zondag nog in alle toonaarden, maar vandaag is het klaar en duidelijk: hij vervangt eind van het jaar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel bij Aston Martin. Het dan vrijgekomen zitje bij Alpine zal worden bezet door toptalent Oscar Piastra. Alonso tekende een contract voor twee jaar en zal tegen het einde daarvan 42 jaar jong zijn.(wr)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)