BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN FP1 IN SOCHI, CRASH VAN LATIFI
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Rusland in Sochi in goede weersomstandigheden, zijn met de nodige crashes verlopen. Maar die van Latifi (Williams) was de zwaarste. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed een rare training. Altijd op harde rubbers en zich niet één seconde bekommerend om een scherpe rondetijd. Hij bezet daarmee de 19de tijd. (wr)
FERNANDO ALONSO BEZOCHT VIRY-CHATILLON EN ENSTONE BIJ RENAULT
De nu negenendertig jarige Fernando Alonso heeft in het Engelse Enstone de Renaultbasis bezocht en ook in Frankrijk in Viry-Chatillon de motorenafdeling. Het waren de eerste stappen van terug van lang weggeweest. Niet alleen vanwege zijnn twee wereldtitels in 2005 en 2006 met Renault, maar ook dat hij op 21-jarige leeftijd, in 2002, met het team zijn echte autosportloopbaan op hoog niveau aanvatte. De Spanjaard wil nu opnieuw in de F1 rijden en denkt het tegen het steeds jongere volkje te kunnen opnemen. Managing Director Cyril Abiteboul heeft hem dwingend aangeraden héél veel uren in de simulator door te brengen.
De eigenzinnige, maar evenzeer durvende Fernando, zal daar gehoor aan geven omdat zijn tweede poging om de 500 Mijlen van Indianapolis mislukte en hij ook in de Dakar een ongeval had en het moest afleggen tegen Carlos Sainz sr. Diens zoon rijdt dus volgend jaar met Ferrari tegen zijn landgenoot. Alonso probeerde het ook eens bij Ferrari maar dat liep ook mis. Reden overigens waarom toen teammanager Stefano Domenicali zelf ontslag nam i.p.v. de schuld op anderen te steken. Renault geeft de Spanjaard opnieuw krediet voor 2021. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
Als eind dit jaar Chase Carey de macht overdraagt binnen het "Formule One Management" (FOM) aan Stefano Domenicali zal de hele Formule 1 top bestaan uit ex-Ferrari-kopstukken. Jean Todt zit gesetteld bij de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) als President. Hij heeft aangegeven na zijn termijn te willen verder doen. De F1-directeur is de zéér bekwame ingenieur Ross Brawn. Toeval wil dat de drie allemaal bij Ferrari actief waren in de tijd dat Michaël Schumacher zijn vijf wereldtitels bij het Steigerend Paard behaalde. De vrees van andere teams, met name dat er teveel Ferrari-invloed zal zijn is eerder ongegrond.
Hoewel het drietal, als het er op aankomt, geneigd zal zijn Mick Schümacher in de Scuderia binnen te helpen. De zoon van rijdt nu in de Formule 2 wat altijd de wachtkamer van de F1 is geweest. De teammanagers bekijken dat als een visvijver voor nieuw talent. Maar een naam kan in Maranello ook deuren openen.....Sainz bijvoorbeeld.....en als daar dan nog drie diplomaten van dat kaliber mee binnen schrijden....'t Is vandaag nog gefantaseerd, maar tegen 2022 als het hele nieuwe Concorde Agreement in de praktijk zal omgezet moeten zijn, tegen die tijd kan er nog veel veranderen. In ieder geval is Stefano Domenicali een aanwinst. Zelfs Bernie Ecclestone, grof beledigd door Liberty Media, kan daar niet op tegen zijn. Ons kende ons zoals dat gaat. (Walter Rombauts)
EX-FERRARI TOPMAN STEFANO DOMENICALI WORDT NIEUWE F1-BAAS
Chase Carey van Liberty Media, de eigenaars van de F1, geeft binnenkort zijn functie als ceo door aan de bekende ex-Ferrari topman Stefano Domenicali. Daarmee krijgt F1-directeur Ross Brawn een bekend gezicht in zijn nabijheid. De Engelse topingenieur stond garant voor de vijf wereldtitels die Michaël Schumacher bij Ferrari behaalde. Tevens reed Jenson Button in 2009 in een "Brawn" naar zijn wereldtitel. Domenicali als CEO kan de sport alleen maar ten goede komen.(wr)
Nu Rusland inzake goudproductie China is voorbijgestoken zullen de gouddelvers van de Formule 1 des te liever naar Soschi trekken. Eén ervan doet dat nog meer van harte dan de anderen: Lewis Hamilton. Hij zet er wellicht zijn tocht naar een zevende wereldtitel verder. Naar verluidt wil Netflix hem volgen want als hij op gelijke hoogte komt met de Duitser Michaël Schumacher is dat een nieuwsfeit. Hopelijk niet te voorbarig, maar logischerwijze zal de Brit daarin slagen. De vrije trainingen beginnen vrijdag, vervolgens zaterdag met de FP3 om in de namiddag te "flashen" voor de pole. Nu de "party-mode" sinds Monza is afgeschaft leek het erop dat Red Bull daar het meeste last van had. Maar het is eerder een toevalligheid dan om in de geschiedenis boeken te schrijven.
Ondertussen gaan de roddels in de pitstraat en de paddock voort. Wat niet terugslaat op een zeldzame schuldbekentenis van de Fédération Internationale de l'Automobile dat hun lastenboek ten aanzien van Pirelli's bandenproductie, opgesteld in 2016, te zwaar is geweest. Dat wordt tegen 2022 als met 18" zoals nu wordt gereden, helemaal herschreven. De passage van "weinig slijtage én maximale prestaties" zal herbekeken worden. De Italiaanse bandenreus heeft als enige gedaan wat ze konden, zelfs met drie verschillende compounds, softs, mediums en hards. Volgens technisch hoofd van de FIA is het billijk die "tender" te herzien. De hele F1 is in omwenteling, en met deze de hele autosport en de daaraan plakkende industrie. (Walter Rombauts)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)