VERSTAPPEN'S POLE BEDREIGT DOOR NEGEREN GELE VLAG BIJ BOTTAS FOUT
Op de persconferentie na de kwalificaties werd Max Verstappen zwaar op de korrel genomen omdat hij de gele vlag zou genegeerd hebben na Bottas crash. Dat was in de laatste bocht van de laatste ronde. Max replikeerde fel en terecht zegde hij dat die ronde dan maar mag worden geschrapt. Want zelfs zonder zijn eigen snelste poletijd te verbeteren had hij nog de pole... Wat juist is. Maar de concurrentie zoekt een gaatje om de Belgische Hollander te pesten. Wat er ook van zij, als aan Max' pole wordt geraakt door een bestraffing - bijvoorbeeld achteruit op de startgrid - dan is de FIA en al zijn stewards alle geloofwaardigheid kwijt.
In Monza botste Leclerc op Hamilton, sneed een chicane af...De stewards waren te laf om die fouten te bestraffen. Hopelijk komt er deze nacht geen slecht nieuws...Maar de F1 is een milieu waar iedereen tegen iedereen wordt opgezet, haat en nijd troef is, en de geldelijke belangen zo groot zijn dat een slag onder de gordel tot de spelregels behoort. Hopelijk krijgen we morgen een genietbare GP, met een beetje rijles voor Bottas die - begrijpelijk - tegen ploegmaat Hamilton op botst. Of tegen bandenmuren. De Fin is geen wereldkampioengehalte. Tenzij hij morgen het tegendeel bewijst.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - TOVERT EEN MEXICAANSE POLE-POSITION !
Max Verstappen start morgen in de GP van Mexico vanuit pole. Hij spelde letterlijk het hele veld de les met een tijd van 1'14"758. In de laatste meters van de Q3 plantte Valtteri Bottas zijn Mercedes in de muur. Lewis Hamilton start morgen vanuit een comfortbale vierde positie, het hoofd koel houdend op weg naar een zesde wereldtitel.(wr)
LECLERC - FERRARI - SNELST IN REGENTOMBOLA IN MEXICO
De derde oefensessie begon met regen. Max Verstappen reed in 1'26"118 met de Red Bull-Honda de snelste chrono en zelfs Lewis Hamilton die 4/10de trager was liet het daarbij. Iedereen berustte in de tijd van Max en hoopte op drogere tijden. Tot Kimi Räikkönen zag dat de baan droger werd, rap een beste tijd klokte in 1'21"673 de Alfa-Romeo. Terwijl Bottas gele banden, de mediumdroogweerbanden, ging halen sneuvelde de tijd van Max Verstappen.
Enigzins verrast moest de Limburger opnieuw in zijn bolide springen want op tien minuten van het einde reden Albon, Sainz, dan weer Vettel en Bottas de snelste klokstand. Met op het einde de mokerslag van Charles Leclerc in zijn Ferrari die 1'16"145 als uitdaging voor de kwalificaties op de tabellen zette. Dat is straks en dan kennen we de polesitter. Over Mexico City is opnieuw onweer voorspeld tegen de aanvang ervan. Regenrijders aan bod ? (wr)
De "vergeten" Vettel uit de FP1 vond stilaan alle kritiek op hem welletjes. Hij bracht zoveel adrenaline samen dat hij de Ferrari in 1'16"607 bovenaan zette. Voor Max Verstappen die op zijn beurt de agressieve Charles Leclerc achter hem hield. De enige twee die nog aanspraak maken op de wereldtitel, Bottas en Hamilton konden hun sterwagens slechts op vier en vijf zetten. Morgen in de derde vrije oefeningen komt het er op aan de configuraties te vinden voor de kwalificaties naar de "pole". Albon kende pech, Kubica sierde zoals altijd met ruim drie seconden trager de voorlaatste plaats.(wr)
Een eerste vrije oefening voor een GP is voor iedereen altijd wat zoeken. Het duurde dan ook omeggens een uur eer de eerste veelzeggende chrono's op het bord kwamen. 1'18"849 liet Charles Leclerc opschrijven. Iedereen hield de adem in. Tot er nog 33' moesten worden gereden. Toen viel ieders mond open omdat Alex Albon, ploegmaat van Max Verstappen bij Redd Bull-Honda, de bolide tot 1'17"949 dwong ! Iets later knalde Lance Stroll tegen de muur en werd de sessie gestopt.
Na de relancering van FP1 pakte Lewis Hamilton in zijn Mercedes het serieuze werk aan. Hij zette 1'17"327 op de tabellen en ging daarmee Charles Leclerc vooraf. De vijfvoudige wereldkampioen kan zondag in de Autodromo Hermanos Rodriguez een zesde wereldtitel verzilveren.Op voorwaarde dat hij veertien punten op zijn ploegmaat Valtteri Bottas uitloopt. De GP van Mexico is de 18de in een reeks van 21 GP's die het WK 2019 uitmaken. De race zondag gaat over 69 ronden van 4,421 km of 305,049 km op een moeilijk circuit dat op 2.245 meter hoogte ligt. Vervanger voor Robert Kubica in deze FP1 bij Williams, Nicholas Latifi, kon geen potten breken, maar maakte wel een goede indruk binnen het historische team (Walter Rombauts)
Er moeten nog vier races worden gereden in het WK F1 2019. Met een voorsprong van 64 punten op zijn Finse ploegmaat Valtteri Bottas kan vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton principieel niet meer naast een zesde titel grijpen. Of dat zondag gebeurt is nog maar de vraag. Alle pronostieken ten spijt rijdt ook Max Verstappen mee in de Red Bull-Honda. De Limburger die we omwille van respect vandaag Nederlander zullen noemen heeft vorig jaar op de Autodromo Hermanos Rodriguez deze GP gewonnen. Da's niet niks.
De eerste GP van Mexico werd in 1963 gereden, hetzelfde jaar als waarop Circuit Zolder operationeel werd. Die Mexicaanse GP werd gewonnen door Jim Clark (Lotus-Climax), voor Jack Brabham (Brabham-Climax). Wie de geschiedenisboeken er wil op naslaan ziet in dat jaar 1963 een Nederlander op de tiende eindplaats staan: Carel Godin de Beaufort. In het milieu "klein Kareltje" genoemd omwille van zijn lengte van 2,15 meter. Hij reed in een Porsche 718 of een Porsche RSK zoals die toen ook wel werden genoemd. Omdat ik hem heb mogen kennen als opgroeiende man, viel zijn naam mij op. Hij was een nobel - zoals de kleine "d" in zijn naam doet vermoeden - iemand die altijd voor iedereen aandacht en tijd had. Hij was een Porschist in hart en nieren. Alleen in 1959 en 1960 is hij even vreemd gegaan met Maserati in de GP van Frankrijk en met een Cooper in Nederland.
Zijn 4 WK-punten verbleken natuurlijk tegen die welke Max Verstappen nu op de tabellen heeft staan. Geboren in 1934 heeft hij ook niet veel kans meer gehad om zich verder te bewijzen want hij verongelukte - in een Porsche - in 1964 tijdens de oefeningen voor de GP van Duitsland op de Nürburgring. Dat is zomaar een stukje geschiedenis. Max staat voor een felle toekomst. Als hij zondag over 69 ronden van 4,421 km (305,049 km) zijn prestatie van vorig jaar kan herhalen, dan kan hij mogelijk opnieuw zijn derde plaats veroveren in de WK-stand die hij nu moet delen met Vettel met ieder 212 punten.
In ieder geval zet hij in Mexico een Nederlands accent. Max' zorgen zijn echter iets minder dan die van Hamilton, al ziet de Brit de Red Bull van grootmeesterhand Adrian Newey getekend niet graag in zijn spiegels komen. Dan nog liever een Ferrari. Ha ja, nu ik toch over Fiat spreek. Mick Schumacher heeft de nieuwe straatauto Ferrari F8 Tributo gereden. Als voorproefje naar de rode loper in Maranello. Nochtans is het F2-kampioen Latifi die tijdens de vrije oefeningen in Mexico - eindelijk - Robert Kubica zal vervangen. 2020 dondert op ons af. (Walter Rombauts)
Nu volgend weekend de GP van Mexico doorgaat en de Brit Lewis Hamilton verder timmert aan zijn zesde wereldtitel F1, vindt de goegemeente toch dat de Mercedes zich zorgen moet gaan maken. Zijn merk rijdt nu ook in het ABB Formula E kampioenschap, met o.a. onze Stoffel Vandoorne en sommigen vinden dat ook Hamilton daarin aan de slag moet gaan. Allé, dat vindt ten minste Jean Eric Vergne, de nu regerende wereldkampioen in de elektrische eenzitters. De druk op Lewis Hamilton stijgt enorm nu Het Laatste Nieuws zaterdag meldde dat wielerkampioen Tom Boonen zijn eerste internationale autosporttitel in de wacht sleepte en 's anderendaags "aan de dood ontsnapte" door een auto bovenop zijn Norma te zien donderen.
Manmoedig antwoordde de ex-wereldkampioen wielrennen, met een meer dan bewonderenswaardig palmares, dat hij direct terug in de auto stapt om de emoties weg te rijden. Het zal nog iets te kort zijn om in 2020 een zitje onder de twintig op de F1-grid te bemachtigen, maar als in 2021 de F1 toch een totale kermis zal geworden zijn, is er misschien toch een plaatsje voor hem. Op die auto's staat een HALO-systeem. Daarmee kunnen bij verwikkelingen andere auto's minder vlug tegen je hersens aanvliegen.
In de wandelgangen van de Belgische Belcar wordt gefluisterd dat die open auto's zoals de snelle Norma's ook best een HALO-systeem zouden hebben. Om zich de andere vreemd gevormde voertuigen die er tussendoor rijden in datzelfde kampioenschap van het lijf te houden. Er is niet vermeld of de FIA over dit uiterst dramatische ongeval van Tom Boonen een onderzoek zal openen. (Walter Rombauts)
BOTTAS WINT GP VAN JAPAN, MERCEDES ZESDE KEER WERELDKAMPIOEN CONSTRUCTEURS
Sebastien Vettel was snelst in de geïmproviseerde kwalificaties deze zondag ochtend. Gisteren konden ze niet worden gehouden omwille van de tyfoon Hagebis die elders in Japan doden en gewonden maakte. Maar hij liet zich in de start van de 53 ronden lange race op Suzuka, een kleine Nürburgring, verrassen door de Fin Valtteri Bottas in de Mercedes die als een kanonkogel vertrok. Lewis Hamilton in de andere sterwagen hield zich uit het startgewoel waarin Max Verstappen volgens Charles Leclerc zijn Red Bull-Honda doodleuk in zijn Ferrari "prikte". Beiden hun race was verknald. Nieuwe neus voor Leclerc's Ferrari en daarna een prachtige inhaalrace. Voor Max kwam de roemloze opgave in de vijftiende ronde. Wellicht zullen de Nederlandse kommentaren zeggen dat het niet Max's schuld was, maar wel die van die andere. Maar in dit geval kregen de Hollanders gelijk van de wedstrijdjury. Leclerc werd bestraft voor de botsing en het doorrijden met schade...
Bandenwissels zorgden voor dan weer Hamilton, dan weer Vettel, of Bottas aan de spits. Maar toen de bandjes netjes gekleurd naar de eindmeet reden was duidelijk dat Bottas deze GP zou winnen. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton pikte in zijn nijdige aanval op Sebastien Vettel nog de snelste ronde mee. Even zag het ernaar uit dat Hamilton zijn "ami-ennemi" Vettel nog de tweede plaats zou afpakken in de laatste ronde, ware het niet dat Sergio Perez zijn Racing Point 1 in de muur plofte. Gele vlag en einde race.
In de stand om het WK blijft Lewis Hamilton leider, en Mercedes is voor de zesde opeenvolgende keer wereldkampioen bij de constructeurs sinds 2014 met de V6 Turbo Hybrid's wordt gereden. Die motoren zullen tot eind 2024 nog worden gebruikt. Eind oktober is er niet alleen principieel de Brexit, maar moet ook het nieuwe F1-reglement voor 2021 klaar liggen. Uit de wandelgangen is geweten dat de verantwoordelijken ervoor, Ross Brawn, Pat Symonds, Chase Carey en Jean Todt om de hoogsten maar te noemen al hebben gefluisterd "of het niet beter zou zijn de huidige F1 te behouden zoals hij is..."
Nochtans staan designers als Adrian Newey al voor het lege blad om alle nieuwe componenten voor 2021 onder te brengen in een vorm die een twee meter brede voorvleugel heeft, korte side-pods, een omgekeerde vliegtuigvleugel als wagenbodem - ground-effect - en dicht gemaakte wielvelgen en kleine wielkapjes boven de banden. Dat is voer voor vanaf 1 november a.s.. Veel wijst erop dat kleine details ervan al in 2020 zullen worden uitgetest. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 53 ronden van 5,451 km of 288,903 in 1 uur 21'46"755 - gemiddeld 168,318 km/h
BOTTAS OOK IN FP2 BESTE CHRONO IN ONTREDDERD SUZUKA
De Fin Valtteri Bottas is ook in de tweede vrije oefeningen de snelste geweest in de Mercedes. Morgen, zaterdag, is alle activiteit stilgevallen wegens de tyfoon Hagebis. Alle omlijstingsraces zijn geannuleerd en alleen aan de Japanse Porsche Cup wordt gedacht die te laten rijden. Hierover bestaat echter op dit moment geen enkele zekerheid. De kwalificaties gaan door zondagochtend om 3 uur onze tijd en de race om 7 uur Belgische tijd. Mochten de kwalificaties niet kunnen doorgaan dan staat Bottas in "pole" (wr)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)