Nu volgend weekend de GP van Mexico doorgaat en de Brit Lewis Hamilton verder timmert aan zijn zesde wereldtitel F1, vindt de goegemeente toch dat de Mercedes zich zorgen moet gaan maken. Zijn merk rijdt nu ook in het ABB Formula E kampioenschap, met o.a. onze Stoffel Vandoorne en sommigen vinden dat ook Hamilton daarin aan de slag moet gaan. Allé, dat vindt ten minste Jean Eric Vergne, de nu regerende wereldkampioen in de elektrische eenzitters. De druk op Lewis Hamilton stijgt enorm nu Het Laatste Nieuws zaterdag meldde dat wielerkampioen Tom Boonen zijn eerste internationale autosporttitel in de wacht sleepte en 's anderendaags "aan de dood ontsnapte" door een auto bovenop zijn Norma te zien donderen.
Manmoedig antwoordde de ex-wereldkampioen wielrennen, met een meer dan bewonderenswaardig palmares, dat hij direct terug in de auto stapt om de emoties weg te rijden. Het zal nog iets te kort zijn om in 2020 een zitje onder de twintig op de F1-grid te bemachtigen, maar als in 2021 de F1 toch een totale kermis zal geworden zijn, is er misschien toch een plaatsje voor hem. Op die auto's staat een HALO-systeem. Daarmee kunnen bij verwikkelingen andere auto's minder vlug tegen je hersens aanvliegen.
In de wandelgangen van de Belgische Belcar wordt gefluisterd dat die open auto's zoals de snelle Norma's ook best een HALO-systeem zouden hebben. Om zich de andere vreemd gevormde voertuigen die er tussendoor rijden in datzelfde kampioenschap van het lijf te houden. Er is niet vermeld of de FIA over dit uiterst dramatische ongeval van Tom Boonen een onderzoek zal openen. (Walter Rombauts)
BOTTAS WINT GP VAN JAPAN, MERCEDES ZESDE KEER WERELDKAMPIOEN CONSTRUCTEURS
Sebastien Vettel was snelst in de geïmproviseerde kwalificaties deze zondag ochtend. Gisteren konden ze niet worden gehouden omwille van de tyfoon Hagebis die elders in Japan doden en gewonden maakte. Maar hij liet zich in de start van de 53 ronden lange race op Suzuka, een kleine Nürburgring, verrassen door de Fin Valtteri Bottas in de Mercedes die als een kanonkogel vertrok. Lewis Hamilton in de andere sterwagen hield zich uit het startgewoel waarin Max Verstappen volgens Charles Leclerc zijn Red Bull-Honda doodleuk in zijn Ferrari "prikte". Beiden hun race was verknald. Nieuwe neus voor Leclerc's Ferrari en daarna een prachtige inhaalrace. Voor Max kwam de roemloze opgave in de vijftiende ronde. Wellicht zullen de Nederlandse kommentaren zeggen dat het niet Max's schuld was, maar wel die van die andere. Maar in dit geval kregen de Hollanders gelijk van de wedstrijdjury. Leclerc werd bestraft voor de botsing en het doorrijden met schade...
Bandenwissels zorgden voor dan weer Hamilton, dan weer Vettel, of Bottas aan de spits. Maar toen de bandjes netjes gekleurd naar de eindmeet reden was duidelijk dat Bottas deze GP zou winnen. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton pikte in zijn nijdige aanval op Sebastien Vettel nog de snelste ronde mee. Even zag het ernaar uit dat Hamilton zijn "ami-ennemi" Vettel nog de tweede plaats zou afpakken in de laatste ronde, ware het niet dat Sergio Perez zijn Racing Point 1 in de muur plofte. Gele vlag en einde race.
In de stand om het WK blijft Lewis Hamilton leider, en Mercedes is voor de zesde opeenvolgende keer wereldkampioen bij de constructeurs sinds 2014 met de V6 Turbo Hybrid's wordt gereden. Die motoren zullen tot eind 2024 nog worden gebruikt. Eind oktober is er niet alleen principieel de Brexit, maar moet ook het nieuwe F1-reglement voor 2021 klaar liggen. Uit de wandelgangen is geweten dat de verantwoordelijken ervoor, Ross Brawn, Pat Symonds, Chase Carey en Jean Todt om de hoogsten maar te noemen al hebben gefluisterd "of het niet beter zou zijn de huidige F1 te behouden zoals hij is..."
Nochtans staan designers als Adrian Newey al voor het lege blad om alle nieuwe componenten voor 2021 onder te brengen in een vorm die een twee meter brede voorvleugel heeft, korte side-pods, een omgekeerde vliegtuigvleugel als wagenbodem - ground-effect - en dicht gemaakte wielvelgen en kleine wielkapjes boven de banden. Dat is voer voor vanaf 1 november a.s.. Veel wijst erop dat kleine details ervan al in 2020 zullen worden uitgetest. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 53 ronden van 5,451 km of 288,903 in 1 uur 21'46"755 - gemiddeld 168,318 km/h
BOTTAS OOK IN FP2 BESTE CHRONO IN ONTREDDERD SUZUKA
De Fin Valtteri Bottas is ook in de tweede vrije oefeningen de snelste geweest in de Mercedes. Morgen, zaterdag, is alle activiteit stilgevallen wegens de tyfoon Hagebis. Alle omlijstingsraces zijn geannuleerd en alleen aan de Japanse Porsche Cup wordt gedacht die te laten rijden. Hierover bestaat echter op dit moment geen enkele zekerheid. De kwalificaties gaan door zondagochtend om 3 uur onze tijd en de race om 7 uur Belgische tijd. Mochten de kwalificaties niet kunnen doorgaan dan staat Bottas in "pole" (wr)
Jos Verstappen maakt zich zorgen dat zoon Max geen wereldkampioen kan worden in 2020. Omdat het "niet draait zoals beiden willen" bij Red Bull. Het is begrijpelijk als je ziet hoe een jongeman als Charles Leclerc over de baan vliegt. Even jong als Max vandaag. En Alex Albon is ook zo'n jonge ploegmaat bij Red Bull. Lando Norris ook bij Mc Laren dat volgend jaar opnieuw Mercedes-motoren krijgt.
Wat de coureurs, excuseer, de "piloten", niet ten gronde beseffen is dat de nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017 een heel andere racewereld willen dan nu met de nog één jaar bindende "Concorde Accoorden". Pat Symonds en Ross Brawn moeten een toekomst voor de F1 uitwerken met motoren die méér vermogen leveren en minder kosten. Daarmee moeten wiel-in-wiel-duels worden vermeerderd en financieel de grote verschillen tussen teamkapaciteiten worden weggewerkt.
Daarin is duidelijk te lezen dat de fans via elektronische inspraak mee de toekomst en verloop van de F1 en de - te talrijke - GP's zullen bepalen. Eigenlijk heeft het Italiaanse publiek dat in Monza al gedaan. Twee grove fouten van Charles Leclerc in zijn Ferrari durfde de wedstrijdjury niet afstraffen. Uit angst gelyncht te worden in wat men de "tuin van Ferrari" pleegt te noemen. Zelfs Toto Wolff ging om dezelfde reden niet in op Hamilton's reactie op die fouten.
Het zal in de toekomst nog verder gaan. In concreto interessert het de constructeurs niet meer wie in de auto zit. Een aap kan het nog niet direct zijn, maar robotiek zal zeker zijn plaatsje krijgen. Ook geen leugendetector zoals futurologen beweren. De vraag ben je gelukkig of niet op de piste, in de auto, in je vel zal niet direct publiekelijk worden bekend gemaakt. Maar zoals Pat Symonds, ex-technisch directeur van Williams, het uitdrukt: er dreigt een artificiële Formule 1 te ontstaan. Een videogame die niets meer te maken heeft met de eerder historische bedoeling in 1950 om F1 te gebruiken als technisch evoluerend labo om de autotechniek in zijn algemeenheid te verbeteren.
De huidige motoren, V6 Turbo Hybrid's - zullen tot eind 2024 worden gebruikt. Dan komen er nieuwe motoren. Welke ? Wellicht toch nog met interne verbranding. Evenwel afwijkend door de gebruikte brandstof. Biofuel ? Synthetische benzine ? Ondertussen viert de Formula E hoogtij. Puur elektrische eenzitters. Er bestonden veertig jaar geleden al dergelijke kampioenschappen in de USA. Tegen 2025 zou het dus voor de huidige bedenkers van de nieuwe krachtbronnen nuttig zijn - als ze toch interne verbranding willen - te denken aan waterstof-die-op-groene-wijze wordt gewonnen. (Zonne-, Waterslagenergie-, en Windenergie)
Dan kan de F1 historisch worden gerehabiliteerd als labo. Anders is hij vanaf 2021 ten dode opgeschreven. Wie erin wereldkampioen wordt zal vooral de constructeurs geen moer schelen. Sebastien Vettel, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en andere Nico Hülkenbergs zullen als laatste monumenten van vlees en bloed worden herinnerd. De rest zal een robotnaam dragen. Artificieel, nognet niet helemaal virtueel, anders toch best de leugendetector gebruiken. (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT IN RUSLAND DANKZIJ SPIELEREI MET VSC
Niet een speling van het lot maar wel "spielerei" met de "Virtual Safety Car" heeft vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de GP van Rusland doen winnen. De Brit versterkt daarmee zijn positie in de WK-stand naar een zesde wereldtitel. Wat een feest voor Ferrari moest worden is een cadeau voor Mercedes geworden.
Pole-sitter Charles Leclerc werd derde en voelt zich slachtoffer van de teamorders bij Ferrari, terwijl "troetelkind" Sebastien Vettel moest opgeven. Nochtans was Vettel eerst in de eerste bocht, maar werd toen al verwittigd dat hij later Leclerc zou moeten doorlaten. Wat de Duitser niet echt wilde involgen. Vervolgens bracht Ferrari Leclerc aan de leiding via een pitstopstrategie.
Daardoor werd op dat moment een VSC ingeschakeld. In die tijd liet Mercedes zijn piloten pitten en kwam Hamilton voor Leclerc de baan op. Naar de zege. Max Verstappen noemt zijn race een "niet terzake doende bedoening" en ziet zich in de WK-stand van de derde naar de vierde plaats opgeschoven ten gunste van Charles Leclerc.(wr)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 309,944 km in 1 uur 58'33"667, gemiddelde snelheid van 156,852 km/h
CHARLES LECLERC - FERRARI - SCOORT VIERDE POLE OP RIJ IN SOCHI
Na de FP3 naar zijn hand te hebben gezet met 32"049 heeft Charles Leclerc in de kwalificaties om de GP van Rusland heeft voor de vierde achtereenvolgende keer de pole-position gereden. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton werd tweede, Vettel start naast Max Verstappen en Valtteri Bottas ziet met lede ogen aan hoe zijn ploegmaat naar een zesde wereldtitel rijdt. De race gaat over 309 km, zijnde 51 ronden van 5,848 km in de Sochi Autodrom. (wr)
LECLERC IN FP1, VERSTAPPEN IN FP2 VOOR GP VAN RUSLAND
Nauwelijks is iedereen bekomen van de nieuwe zege van Sebastien Vettel en Ferrari in Singapore, of vandaag beginnen de eerste vrije oefeningen, FP1 en FP2, voor de GP van Rusland. Dat is de vijftiende GP in een reeks van ééentwintig. Hij wordt gereden in Sotchi, de "Azurenkust" aldaar. (wr)
OMGEKEERDE GRIDSTART ? DEFINITIEF EINDE VAN HISTORISCHE F1.
Bernie Ecclestone (88) zei recent dat er teveel races zijn. Nu zegt Ross Brawn dat het misschien nuttig is de startgrid eens om te keren voor een wedstrijdstart. Zoals in onze bijna gehele wereld wordt alles op z'n kop gezet. Rij je de snelste tijd ? Dan start je achteraan. Het is een verhaal als dat van de banken. Op je spaargeld betalen. In de F1 worden gestraft omdat je in de kwalificaties de snelste was... Verbijsterend wat het aan intellect mankeert in een wereld van zogenaamd niets dan "grootheden". 't Is tijd dat het Nieuwjaar is en Hamilton zijn zesde "klassiek" gewonnen titel heeft gevierd. (wr)
VETTEL - FERRARI - OVERWINT IN DRIE RESTARTS CRASH-GP IN SINGAPORE
Singapore is een crashgewaarborgde GP. Geen enkele vergissing maken in de 1403 bochten van 61 ronden in een rattenkooi is haast bovenmenselijk. Toch kon de viervoudigde Duitse wereldkampioen Sebastian Vettel na een bandenwissel van rood naar wit in de éénendertigste ronde voor startsnelste Charles Leclerc de baan opvliegen. Tot grote frustratie van de Monegask, die via de boordradio zijn woede en frustratie naar teammanager Mattio Binotto slingerde. Nauwelijks was Vettel leider of daar botsten toch Ricciardo (Renault) en Giovinazzi (Alfa Romeo) die tijdens de bandenwissels even de leiding in handen had. Singapore leverde zijn crashverzekering.
Drie ronden lang duurde het daarna om nog een bolide van de baan te krijgen. Iedereen kwam weer bijeen voor een restart. Sebastien Vettel bleef bij "groen" de baas over de sneltrein Leclerc, Verstappen, Hamilton en Bottas. Maar Leclerc bleef zagen aan de radio. "Ik ben sneller dan Sebastian". Waarop koel werd geantwoord dat hij kalm moest blijven en de auto intact aan de aankomst moest brengen. Want een dubbelslag voor Ferrari was héél belangrijk. Het is namelijk de eerste keer dat in het bestaan van de GP van Singapore een constructeur erin slaagt twee boliden op 1 en 2 te brengen.
De volgende "boem" kwam drie ronden later. Russell en Grosjean. Gele vlag, safetycar, vier ronden lang. Weer verzamelen geblazen voor een nieuwe restart. Weer Vettel leider. Dan de volgende crash Stroll-Gasly, zonder SC. In de 44ste ronde weer geel voor Perez' Racing Point die stilviel. Weer restart en weer leidde Vettel. "Patat" in de 58ste ronde. Kimi Räikkönen... Daniil Kvyat. Opgave Fin, verder rijden voor ed rus en op het einde snelste ronde. Restart in 51ste ronde met de dreiging dat de race niet over de volle afstand zou kunnen worden uitgereden. Een F1 GP mag niet langer zijn dan twee uur. Maar Vettel zorgde voor de vierde keer voor tempo, al iets minder overtuigend onder druk gezet door ploegmaat Leclerc.
Wie dacht dat de spanning er daarmee uit was, werd verrast door Hamilton die puntenhongerig is als WK-leider en vooral die sakkerse Max Verstappen van het podium wilde houden. De Red Bull-kopman hield de vijfvoudige Britse wereldkampioen Lewis achter zich. Sebastien Vettel reed onder vuurwerk naar zijn zege. De eerste sinds 392 dagen... 268.000 toeschouwers deden het surrealistische nachtdecor daveren. Toto Wolff van Mercedes maakt zich enigszins zorgen. Singapore, de derde opeenvolgende zege van een Ferrari. Volgende week is er de GP van Rusland in Sochi, vijftiende GP in de reeks van 21. Lewis wil stilaan zijn zesde wereldtitel veilig stellen. (Walter Rombauts)
1. Sebastian Vettel (Ferrari) 309,453 km in 1 uur 58'33"667 - 156,604 km/h gemiddeld
CHARLES LECLERC - FERRARI - PAKT DERDE POLE OP RIJ IN SINGAPORE
Tot op 2'20" van het einde van de Q3 kon Sebastien Vettel zicht met 1'36"437 de pole-sitter noemen voor de GP van Singapore. Hij had weliswaar met een achterwiel de muur aangetikt, maar de chrono en bovenaan de tabellen prijken was een opstekertje voor de Duitser die viermaal wereldkampioen werd. Zogoed als iedereen berustte erin en de negatieve commentaren van de jongste weken op Vettel sloegen al om in lof als "heropstanding" enzomeer, of die 21 jarige ploegmakker van hem ging de straat op. Ijzingwekkend was zijn opvoering van autorijden in een ware rattenval die het "Marina Bay Circuit" is.
De Monegask snelde over de meet in 1'36"217, sneller dan Vettel. De mokerslag was nog niet hard genoeg voor de Duitser of Lewis Hamilton pikte hem op de limiet ook nog de tweede plaats af. Het is de derde pole voor Charles Leclerc. Vraag is of hij morgen ook nog zijn derde overwinning op rij kan scoren. Die van Monza was niet zonder schoonheidsfouten, vergeven door een zwakke wedstrijdjury. Morgen zullen Lewis Hamilton en zeker Max Verstappen de Ferrariboy willen "pakken". Sebastien Vettel zit ermee tussen hamer en aambeeld. Valtteri Bottas kan alleen maat vatstellen dat teamgenoot Lewis steentje voor steentje verder bouwt aan zijn zesde wereldtitel. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - VLIEGT OVER MARINA BAY IN FP3
"Perez-in-the-wall" met een rode vlag en virtuele safety car verpestte mooie duels tussen Bottas, Verstappen Hamilton. Nadat Perez autowrak was verwijderd, was de kadans er voor de meeste al uit. Hamilton probeerde nog, Vettel ook en weeral ontgoochelend en Max Verstappen zag ook zijn brio in rook opgaan. Op een achttal minuten voordat de zwartwitte-geblokte vlag in het kunstlicht werd gezwaaid "vloog" Charles Leclerc in zijn Ferrari letterlijk door de 23 bochten van het 5,073 km lange stratencircuit. Resultaat: 1'38"192. Genoeg om eerste te staan in de Free Practice 3. Straks in de kwalificaties zal de Monegask scherpe aanvallen moeten afslaan van Max Verstappen en Lewis Hamilton. Die staan bij de bookmakers boven om zondag 61 ronden lang met elkaar in duel te gaan. Na de crash van Perez gaf Max er figuurlijk de brui aan en plaatste zich zesde achter Alex Albon. (Walter Rombauts)
Als twee hezenwinden vlogen ze over de nachtelijk verlichte racebaan van Singapore. Hamilton en Verstappen waren precies alleen op de baan. De rest volgden op ruim één seconde. Beloftevol voor de FP3 en de kwalificaties voor de "pole". In de schaduw van dit machtvertoon heeft de Pool Robert Kubica na een mislukte "come back"wijselijk zijn afscheid aan de F1 bekend gemaakt. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN VERPLETTERT VRIEND EN VIJAND IN FP1 IN SINGAPORE
Valtteri Bottas ontsierde na een uur en een kwart, precies om 11.33 uur onze tijd, de eerste vrije trainingen door in bocht 19 zijn Mercedes in stukken te rijden. Niet echt een mooi cadeau voor de mecaniciens die de brokken moeten zien te lijmen tegen FP2. Omdat Charles Leclerc werd verraden door een manke vierde gang in de transmissie kon hij zich niet ontpoppen als de snelste, hoewel dat er dik in zat. De totale glansrol werd overgenomen door Max Verstappen in de Red Bull-Honda. Hij ging de grote wereldkampioenen vooraf in 1'40"259 en noch Vettel, noch Hamilton verbeterden die chrono. Max ploegmaat Alexander Albon kreeg nog de zwaarste schok te verduren als hij zich - als voorbarig mirakelkind genoemd - op vijf plaatsen de Limburger ziet. (Walter Rombauts)
WAAROVER ALLEEN FLUISTEREND GEPRAAT WORDT IN SINGAPORE
Er zijn rare tijden op komt. Morgen beginnen met de FP1 en FP2 de eerste vrije trainingen om de GP van Singapore F1. Een vrij nuchtere mededeling. Als ik er aan toevoeg dat eind november de start wordt gegeven van de Formula E 2019/2020 dat 14 races telt en in 4 continenten zal worden gereden, zal niemand daar lang bij stilstaan. Maar in dat door ABB-gesponsorde kampioenschap zitten kanjers van merken als...Porsche, Jaguar, Audi en Mercedes.
Met coureurs die in de F1 afgevloeid zijn maar toch nog altijd "aan een stuurtje" kunnen draaien. Formula E is een succesverhaal. Niet omdat het de elektrokoorts rond de straat-elektrische auto vergroot, maar wel omdat Formula E toekomstgericht is. De F1, waarin Mercedes sinds 2014 met de V6 Turbo Hybrid, zijn zesde titel bij de constructeurs zal binnenhalen, loopt naar zijn einde in 2020 en begint een nieuwe "toekomst" met in 2025 nieuwe motoren met interne verbranding...Waarmee Mercedes gisteren de wereld schokte door te stellen dat ze die krachtbronnen (diesel en benzine) niet verder zullen doorontwikkelen...Daarmee begint het verhaal maar pas.
Want Liberty Media, eigenaar sinds maart 2017 van de Formule 1, denkt aan "goedkopere motoren die nog meer vermogen leveren". 1200 pk ? Richting CanAm van destijds ? Maar nog steeds met interne verbranding. Dus volgens Mercedes vandaag al achterhaald verklaard. Geen enkel ingenieur binnen het team van Pat Symonds die de technische vernieuwing van de F1-motoren moet realiseren durft een waterstof-project voor te leggen. André Lotterer, driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans, zei me vorig week in een babbel dat zelfs de vermaarde 'l Automobile Club de l'Ouest - organisator sinds 1923 - het te vroeg vindt om het H2-project in te zetten. Nochtans zijn de Britten eigenlijk klaar om die auto aan de start te brengen van de 24 Uren van Le Mans in 2020.
Terwijl de F1 in 2025 verder wil doen met sterkere, eenvoudiger maar ook krachtiger motoren, wil het toeval dat China tegen diezelfde datum al 100.000 auto's op waterstof op zijn wegen wil zien. Dus die grootmacht slaat de fase van elektrische auto eigenlijk over. Of gebruikt de elektrowagen als kortstondig alternatief. Het Japanse Toyota dat 3000 waterstofauto's per jaar bouwt zal héél binnenkort die productie op 30.000 brengen. Mercedes heeft al lang een aanbod van de waterstof, Honda ook. BMW heeft nu een X5 met brandstofcell. Van Hyundai is het geweten, maar gezien hun mank lopend communicatiekanaal naar professionelen is het moeilijk om daar een duidelijk beeld van op te hangen.
Het gebruik van waterstof moet wel gezien worden in een groene sfeer. Het mag niet worden aangemaakt langs de weg van fossiele brandstoffen. Via zon-, wind- en waterslag-energie kan men tot echte groene waterstof komen. Die niet goedkoop zal zijn. In een waterstofauto zit ook geen complexe, van zeldzame aardmetalen voorziene batterij. Die is zwaar, brandgevaarlijk en beperkt oplaadbaarheid in jaren. In een voertuig op waterstof zit een brandstofcel die een elektromotor aandrijft. Hoe die werkt ga ik verder uitleggen. In ieder geval behoudt de elektromotor zijn gekend startmoment, zijnde vanaf de eerste omwenteling het maximale koppel te leveren. Straks verder. (Walter Rombauts)
Volgens het verplegend personeel van het Pompidou-ziekenhuis in Parijs zou de zevenvoudige wereldkampioen Formule 1 Michaël Schumacher enkele uren geleden bij bewustzijn zijn gekomen. Dit gebeurde na een renoverende stamceltransplantatie. Die werd uitgevoerd door de Franse chirurg met wereldfaam, Phillipe Menasche. De Duitser overkwam op 29 december 2013 een ski-ongeval in de Franse Alpen en leefde sindsdien "als een plant", zo werd gezegd. Buiten FIA-president Jean Todt en momenteel technisch F1-directeur Ross Brawn, mocht niemand hen in Zwitserland bezoeken. Of toch ook Bernie Ecclestone, maar die wou de man in die toestand niet ontmoeten. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC WINT MET SCHOONHEIDFOUTJES GP VAN ITALIË
De Monegask Charles Leclerc heeft de GP van Italië in Monza gewonnen met een Ferrari. Daardoor leeft gans Italië in een absolute gekte. Op 20 ronden van het einde zette vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton - op mediums - ongelooflijke druk op leider Charles Leclerc die op harde banden reed. Iedere aanval van de Brit werd door de 21-jarige Charles Leclerc afgeslagen. Niet zonder schoonheidsfoutjes evenwel. Hij kreeg een zwart-witte vlag met zijn #16 nadat hij Hamilton, zij aan zij, héél licht aantikte. Een zwart-witte vlag is terug ingevoerd en moet worden gezien als een gele kaart in het voetbal.
De harde banden van Leclerc hielden logischerwijze stand, terwijl de zachtere mediums van Hamilton eerste sleet begonnen te vertonen. Maar deze laatste bleef aanvallen. Onder die druk miste Leclerc eens de chicane en sneed daarmee weg af. Hij kwam niet gevaarlijk weer op de baan, maar 5" straftijd zou vanwege de stewards toch gepast zijn geweest. Vettel kan daar vroeger al van meespreken in een soortgelijk duel met Hamilton. Maar jury-voorzitter Derek Warwick bracht het niet onder de aandacht. Hoewel Hamilton direct na de fout van Leclerc naar Toto Wolff de vraag lanceerde... Wellicht heeft niemand gedurfd in "de tuin van Ferrari" de Italianen te schockeren en...Bottas tot winnaar uit te roepen.
Die Valtteri Bottas ging redelijk laat in de race verse mediums halen en liep in op Hamilton en dus ook de leidende Leclerc. De vraag drong zich op of Hamilton zijn ploegmaat diende voorbij te laten. Maar dat ging "vanzelf". Lewis verremde zich voor de chicane en nam de uitloopstrook om weer op de piste te komen. Bottas was dus tweede en zette de jacht in op Charles Leclerc. Die maakte geen fouten meer en finishte "regulier" als eerste. Mede ook omdat Bottas op drie ronden van het einde, 0,6" achter Leclerc zich ook verremde in de chicane aan het eind van de lange lijn. Ondertussen haalde Lewis Hamilton zachte banden en zette daarmee de snelste ronde plus één WK-punt meer op zijn naam. Hij blijft solied leider in de voorlopige stand van het WK F1.
Vettel's drama begon al in de zevende ronde. De viervoudige Duitse kampioen spinde, kwam ietwat gevaarlijk terug de baan op en bedreigde Perez. Daarvoor kreeg hij 10" straftijd die hij aan de pits moest uitstaan. Max Verstappen leverde de verwachte prachtige inhaalrace en met de vier punten die hij scoorde blijft hij derde in de stand om het WK. Knap van Max. Renault heeft zich opnieuw vooraan doen opmerken en het ziet ernaar uit dat de Franse constructeur zich in de volgende GP, die van Singapore, zal doorzetten. De GP van Italië was een smaakvol spektakel. Het was van 2010 geleden dat Fernando Alonso een Ferrari in de "homerace" liet winnen. (Walter Rombauts)
1. Charles Leclerc (Ferrari) 307,029 km in 1 uur 15'26"665 / 244,176 km/h gemiddelde snelheid.
LECLERC - FERRARI - SCOORT TWEEDE POLE IN LOOPBAAN IN MONZA
Een carsh van Kimi Räikkönen met een rode vlag maakte de Q3 chaotisch. Charles Leclerc (Ferrari) had even last van Lewis Hamilton, maar wist toch met een chrono van 1'19"307 de snelste te blijven. Met 0,038" voorsprong op de vijfvoudige wereldkampioen. Toen de rode vlag opgeheven werd gingen ze alle negen nog de piste op. In groep, zodat niemand eigenlijk voor- of achteruit kon. Plots viel het einde van de Q³ en alleen Charles Leclerc en Carlos Sainz konden nog een rondje maken. De anderen bleven waar ze op het moment van Räikkönen's crash in de "parabolica" stonden.
Max Verstappen probeerde in de Q1 een rondje maar meldde direct "no power" en liet alles voor wat het was. Nieuwe motor, geen nieuwe dromen, alleen een visioen om morgen een spectaculaire inhaalrace te realiseren. Net als Lando Norris overigens. Charles Leclerc pakt hiermee de tweede pole uit zijn nog jonge loopbaan. Hij kreeg een goedkeurende schouderklop van Pierre Ferrari die vroeger Pierre Lardi heette maar door "Il Commendatore" Enzo Ferrari voor zijn dood werd erkend als zoon. Sindsdien is er dus Pierre Ferrari die geen sukkelpostje heeft in Maranello. Morgen GP van Italië in Monza. Hoogspanning tussen rood en zilver. (Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - EIST ZIJN RECHTEN OP IN FP3 IN MONZA
Alleen Lewis Hamilton moest zich met een zesde plaats tevreden stellen in de FP3 in Monza. Deels door het verkeer, deels door wat eigen geharrewar in minder fijn genomen bochten. De sessie begon tien minute later door herstellingswerken door een crash in de F3. A la Francorchamps, maar zonder een dode en een zwaar gekwetste. Australiër Alex Peroni kon gewoon uit zin puinhoop kruipen en wegwandelen. Overigens is de Amerikaan Juan Manuel Correo die in de flank van Anthoine Hubert reed vorige week in Spa in slechte comateuze toestand. Dus die Peroni heeft "chance"... Zijn er eigenlijk niet teveel autoraces en daardoor felle devaluatie van echte stuurmanskunst in éénzitters ? Vandaag lijkt iedereen wel autocoureur te zijn. Terug naar nu.
De Ferrari's blijken snelst op de lange rechte lijnen, de Mercedessen maken dat goed in de bochten. De GP van Italië die als 13de van de 21 te rijden races doorgaat op de 5,793 km lange Autodromo Nazionale Monza, midden in een park, zal rood en...oranje kleuren. Rood omdat Ferrari steigert en Sebastien Vettel tracht zijn rechten opnieuw op te eisen door in de derde vrije oefeningen een snelste chrono af te dwingen. Ploegmaat Leclerc moest passen.
Max Verstappen die een nieuwe Honda in de Red Bull ziet gemonteerd moet achteraan de grid vertrekken. In de FP3 liet hij echter al zijn klauwen zien door een tweede chrono op te eisen. De oranje-hesjes zullen weer te keer gaan tijdens de inhaalrace van de Limburger. In de kwalificaties zal hij het niet nodig vinden om potten te breken, want de te nemen stunts moeten voorbehouden blijven voor de race morgen.
De kwalificaties straks voor de pole zijn ook een beetje hoopvol voor Renault omdat Daniël Ricciardo een vijfde tijd liet klokken. Dus wordt de "club van drie" (Mercedes, Ferrari, Red Bull) misschien uitgebreid tot meer. Want ook Mc Laren-Renault met Carlos Sainz en Lando Norris dringen zich ook vooraan op. Lando Norris heeft ook een gridstraf en moet net als Verstappen achteraan starten. Goed reglement dat tecnische wissels straft ? Apart verhaal. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC DEED TIFOSI DANSEN IN FP2, HAMILTON IN ZIJN SCHADUW
Mijn bijdrage over de FP2 in Monza die gisteren is gereden heb ik bewust later geschreven. Eigenlijk net voor de FP3 die nu begint. Charles Leclerc heeft daarin de Ferrari opgejut tot een tijd van 1'20"978. Die chrono wordt straks zeker scherper gesteld. Maar of de Monegask nu ja dan neen in de kwalificaties zijn tweede pole-position in de wacht sleept, staat los van het drama dat Vettel overkomt. Vier keer wereldkampioen, fatale fout gemaakt in Hockenheim in 2018, verzwaard met "drama" dat bij de Scuderia altijd aanwezig is, is hij nu veroordeeld tot een Barrichellorol.
Bewust achter zijn ploegmaat moeten rijden. Kimi Räikkönen had daar minder moeite mee. Weinig spraakzaam, graag een borreltje pakken, hemels vaardig "behind the wheel", was dit een eerlijkere situatie voor Vettel. Maar jongeren vervangen ouderen, zoals gekleurde mensen ook de blanke vervanging in onze contreien doorzetten (dixit Renaud Camus), het is een onafwenbaar gegeven.
Straks zal ook Charles Leclerc de komst van Mick Schumacher - zoon van...- moeten incasseren en moeten voelen hoe politiek wordt gespeeld om Mick de betere van hem te laten worden. Al zal hij dat, aan de uitslagen in de F2 te zien, niet direct zijn. Maar de "familie" (Brawn, Todt vader en zoon, tot zelfs Luca de Montezemolo toe) zullen de commerciële waarde van de naam Schumacher hoger valueren. Nu de FP3 na deze bedenking. Met sterkte gewenst aan alle gepensioneerde piloten die niet meer iin Q3 geraken. Kubica op kop in de Williams. Wat een vergissing geweest de gehandicapte Pool te laten terugkeren bij één van de meest historische renstallen. (Walter Rombauts)