Bijna letterlijk uit goud gesmeed, reed Eddy Joosen aanvankelijk de autosport binnen. Als lid van de Nationale Renstal Excelsior, liet hij zéér snel zijn naam klinken met een Alfa in klimkoersen en ook in Francorchamps. Daar boekte hij zijn grootste successen door er in 1977 en 1982 de wereldvermaarde 24 Uren van Francorchamps op zijn naam te schrijven. Te gast als Vlaams autosport-icoon was hij een graag geziene gast op de jongste Oldtimerbeurs in de Limburghal in Genk. Daar organiseerde het gespecialiseerde blad “Icons” een samenkomst van beroemde namen. Toen Eddy Joosen op de praatkruk zat, pikte de Icon-moderator direct in op het historische tijdperk waarin BMW de plak zwaaide in de toerwagens.
“Mijn zege in 1977 met Jean-Claude Andruet zal me steeds als de mooiste bijblijven”, opende Eddy Joosen zijn terugblik op wat een gouden autosportcarrière is geweest. “Het waren moeilijk bevochten races maar de BMW 530i lag als een Zwitsers uurwerk in onze handen. Net als andere teams kenden we ook tegenvallers in de race, maar maakten die telkens weer goed. Onze voornaamste concurrent, het team van Rudy Eggenberger, moest opgeven. In ons kamp stelden we vast dat de velgen scheurtjes vertoonden. Een probleem dat groter werd en onze zege bedreigde…”
“Wat nu ondenkbaar is geworden deden we toen… Aan Eggenberger vragen of we hun betere velgen mochten gebruiken ! Ons verzoek werd ingewilligd ! Meteen wisten we dat we op verder pech na, de 24 Uren zouden winnen. Het spreekt voor zich dat de recent betreurde Rudy Eggenberger één van mijn beste vrienden is gebleven.” (Walter Rombauts/Foto's: Paul Vanrusselt)
|