Bijna letterlijk uit goud gesmeed, reed Eddy Joosen aanvankelijk de autosport binnen. Als lid van de Nationale Renstal Excelsior, liet hij zéér snel zijn naam klinken met een Alfa in klimkoersen en ook in Francorchamps. Daar boekte hij zijn grootste successen door er in 1977 en 1982 de wereldvermaarde 24 Uren van Francorchamps op zijn naam te schrijven. Te gast als Vlaams autosport-icoon was hij een graag geziene gast op de jongste Oldtimerbeurs in de Limburghal in Genk. Daar organiseerde het gespecialiseerde blad “Icons” een samenkomst van beroemde namen. Toen Eddy Joosen op de praatkruk zat, pikte de Icon-moderator direct in op het historische tijdperk waarin BMW de plak zwaaide in de toerwagens.
“Mijn zege in 1977 met Jean-Claude Andruet zal me steeds als de mooiste bijblijven”, opende Eddy Joosen zijn terugblik op wat een gouden autosportcarrière is geweest. “Het waren moeilijk bevochten races maar de BMW 530i lag als een Zwitsers uurwerk in onze handen. Net als andere teams kenden we ook tegenvallers in de race, maar maakten die telkens weer goed. Onze voornaamste concurrent, het team van Rudy Eggenberger, moest opgeven. In ons kamp stelden we vast dat de velgen scheurtjes vertoonden. Een probleem dat groter werd en onze zege bedreigde…”
“Wat nu ondenkbaar is geworden deden we toen… Aan Eggenberger vragen of we hun betere velgen mochten gebruiken ! Ons verzoek werd ingewilligd ! Meteen wisten we dat we op verder pech na, de 24 Uren zouden winnen. Het spreekt voor zich dat de recent betreurde Rudy Eggenberger één van mijn beste vrienden is gebleven.” (Walter Rombauts/Foto's: Paul Vanrusselt)
DIRK VERMEERSCH'S FIAT 124 ABARTH WEERSPIEGELT SUCCES ALS RACER EN ZAKENMAN
Dirk Vermeersch palmares in de autosport overlopen is binnen deze beperkte ruimte onbegonnen werk. Onthouden we van hem dat 1977 het knallende jaar was waarin hij de 24 Uren van Zolder op zijn naam schreef. Meteen ook het jaar dat hij als reserve-piloot werd aangeduid bij het succesvolle Juma-BMW team. Hij reed in de training de vierde tijd, maar het waren wel Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet die gezamenlijk de 24 Uren van Francorchamps 1977 op hun illustere namen schreven.
Dirk overkwam in 1986 een ernstig rallyongeval dat zijn autosportactiviteiten afsloot. Maar vechter zoals hij is, zette hij door in de autowereld en werd officieel Lancia- en Maseratidealer. Met de cijfers die hij daarmee opbouwde kon hij de zaak gunstig overlaten om…in Tulette aan de voet van de Mont-Ventoux een wijngaard en een B&B te beginnen. Op dit moment heeft hij zijn “wijnboeren” verzet naar Suze La Rousse, iets dichter bij Bollène in de Rhône-vallei. Zijn LePlan Rhône GT Wines zijn ondertussen bekend en te koop in de betere wijnhandel zoals dat mooi wordt gezegd.
Als mens, autocoureur en wijnbouwer heeft Dirk en zijn charmante dame Hélène het hoogste trapje betreden dat je in een mensenleven kunt bereiken: terugblikken op een succesvol, voldaan leven. Hij had er de bijbel niet voor nodig. In zijn jonge jaren, zeg maar de woeste, wilde jaren tijdens dewelke hij bijna letterlijk over bergen sprong, spoorden kranten, autobladen en supporters hem aan op dat hoogste trapje te stappen. And he…made it !!! Dirk Vermeersch was niet op de Oldtimerbeurs in Genk wegens een belangrijke wijnbeurs in Frankrijk. Maar zijn wijn en zijn Fiat 124 Abarth stond daar wel te blinken.
Die fascinerende auto is een creatie van Pininfarina die hem voorstelde op het Salon van Genève in 1972. Maar pas in november van dat jaar werd hij officieel gelanceerd als 124 Abarth Rally. De voornaamste wijzigingen die werden aangebracht sloegen op het mechanische vlak. Zo werd de 1756 cm3 viercilinder met twee bovenliggende nokkenassen opgevoerd met 7,5 kW (10 pk) tot 94 kW (128 pk) tegen 6000 t/m. De versnellingsbak heeft vijf overbrengingen.
De hoofdingreep voor 1972 tot 1975 was echter de Mc Pherson onafhankelijke wielophanging achteraan, de rolbeugel en een nieuw stuur en dashboard. Klassieke bumpers werden weggelaten en ook sportvelgen lieten bredere banden toe. Het gewicht werd licht teruggedrongen en mede daardoor kan de auto 190 à 200 km/h halen.
De tentoongestelde versie van Dirk Vermeersch heeft nog complementair twee indrukwekkende vérstralers op de motorkap. Uiteraard ontbreken de stickers niet als “GT Wines” en “LePlan Vermeersch”. Ze laten geen twijfel over dit object dat een rijdend uithangbord is voor de familie. Ook dochter Ann en haar man Sebastien hebben al lange tijd geleden hun intrek genomen en voor het nageslacht gezorgd.
In de hall van “Icons” stak de auto af tegen vele andere, behalve dan die van Guy Moerenhout en de Mustang van Adelbert Engler, eigenlijk die van Johnny Hallyday. Die 131 Abarth van Abarth-synoniem Moerenhout in Carling Black Label-kleuren, die van Hallyday uit de jaren ’67, ’68 om reden dat de Franse rockster er de Rally van Monte Carlo mee reed. Sowieso een blikvanger. Het pikante detail voor iedere fiere autobezitter bij “Icons”, was dat naast de technische gegevens van de 124 Abarth Rally een fluwelenhouten kistje stond met zes LePlan GT-wijnen in. Soms kreeg het kistje evenveel aandacht als de auto…(Walter Rombauts/Foto's: wr)
MEMORIES: HEDENAVOND START DE NEGENDE RALLY DE DRIE ZUSTERSTEDEN
We schreven 27 november 1974 in de Gazet van Antwerpen. Een bijdrage over de negende Rally De Drie Zustersteden dewelke die avond aanvatte en Vanierschot/"Jimmy" als eersten het podium zagen afrijden. Zo lang geleden, enkel memories. Meer niet.(wr)
ADELBERT ENGLER PROMOOT MUSTANG SNELLER DAN ZIJN SCHADUW
Beschaafd als geen ander doet hij toch aan het Wilde Westen denken. Misschien heeft het te maken met het feit dat hij “Mister Mustang” is. Op de Oldtimerbeurs in Genk zorgde hij dan ook dat de Ford Mustang Coupé V8 van Johnny Hallyday in kopie daar kon pronken. “Hij is gebouwd in 1965” legt Adelbert uit. “De cilinderinhoud van de 4700 cm3 V8-motor werd vervangen door een 5800 cm3. De duidelijke overvierkant-karakteristiek van de eerste motor werd verlaagd. Van de aanvankelijke 101,6 x 72,8 mm verlengde men de slaglengte naar 79,8 mm waardoor de motor een hoger koppel werd toebedeeld. Het maximum vermogen werd van 147 kW (200 pk) bij 4500 t/m naar 255 kW (306 pk) bij 5500 t/m opgevoerd. Edelbrock 4 Venturi carburatoren lieten de “bom” drinken. Tot hij van 0 naar 100 km/h kon in 8” en een top van 190 km/h in zijn bereik lag.”
Als kind in Heusden-Zolder was hij al betoverd door een witte Mustang. “Ik begon er miniatuurtjes van te verzamelen” vertelt Adelbert (55) ons op de Icons-stand in Genk. “Maar in 1998 vond mijn partner het tijd om eens een Mustang op ware grootte te kopen. Dat leidde tot de aankoop van een oldtimer Mustang uit 1971. Daarna volgde er snel andere en ik besloot om van mijn passie mijn beroep te maken. Te zien aan de “Mustang Garage” in Heusden-Zolder is hem dat aardig gelukt. Hij leeft en werkt daar letterlijk tussen zijn duizenden grote en kleine Mustangs.
“Een Mustang wordt niet bekeken als een andere snobistische auto. Het gaat hem over dat galopperend paardje op de motorkap. Zwierige kracht en geen dreigend steigerend paard zoals op een beroemd Italiaans merk. Het brabbelende geluid van de krachtige motoren roept ook geen agressiviteit op. Hij verzoekt eerder tot gezapig cruisen, genieten van de rit. Natuurlijk heeft de Ford Mustang ook goede prestaties geleverd in de autosport” lacht Adelbert. Dat is te beamen en daarbij komt ook de naam van Belgisch coureur Pierre Rubens naar boven. Onder een pijpenstelenregen kwam die met zijn Ford Mustang uit de toen echte haarspeldbocht van “La Source” in Francorchamps en gleed spinnend de afzink naar “l’Eau Rouge” af. Er gebeurde verder niets en Pierre Rubens plaatste de Mustang hoog in het klassement. (Walter Rombauts/Foto's: Paul Vanrusselt)
De replica van de Johnny Hallyday-Mustang in Genk heeft de Marchallampen zoals bij de auto waarmee Johnny in 1967 de Rally van Monte Carlo reed. Henri Chemin, directeur van Ford France, zat naast hem als copiloot. Om de auto te promoten schreef hij in 1965, 1966 en 1967 verschillende Mustangs in onder Ford France. De rockster nam deel aan de edities van ’66 en ’67. Maar vorig jaar kreeg Adelbert Engler de uitnodiging om met deze Mustang deel te nemen aan de legendarische “Monte-Classics” !
De auto was direct een publieksmagneet omdat hij met de lederen band op de motorkap “a look alike” van Johnny’s auto is. Maar de spectaculaire rijstijl van Adelbert Engler viel ook in de smaak. Het leek wel kinderspel voor hem om de zware auto over de bergwegeltjes van de Maritieme Alpen te sturen. Niet evident, maar als je nu vandaag Adelbert in zijn kanariegele nieuwste Mustang ziet snorren, weet je dat hij dat kan. “Mister Mustang” was een animerende gast op het Icons-treffen van Vlaamse autosporticonen.(Walter Rombauts/Foto's:Icons-of-Elegance)
FREDY FRANSSEN WAS 28 KEER ATOOMKLOK NAAST GILBERT STAEPELAERE
De samenkomst van Vlaamse autosporticonen in de Limburghal in Genk schonk ook aandacht aan de navigators in de rallywagens. Die mannetjes die omwille van een laag zwaartepunt lager zitten dan de piloot en nauwelijks over de voorruit kunnen kijken. Toch zijn ze de precisieklokken die maken dat de bestuurder de “kist” op de soms aalgladde smalle wegeltjes kan houden. Zo redden ze hun beider hachje en scoren in het beste geval de zege in een rally.
Eén van de meest iconische navigators was op de Icons-stand aanwezig: Fredy Franssen. Hij loodste vele grote namen naar fabelachtige overwinningen. Gilbert Staepelaere was één van de bekendste daarvan. Als ze beiden in de Ford Escort zaten hing er een loodzware nucleaire spanning. Omdat de twaalfvoudige Belgische rallykampioen altijd wilde winnen.
Echter ook omdat “Fred voor de vrienden van destijds” atomisch geladen was. In zijn beroepsloopbaan was hij een toonaangevende deskundige van het “International Atomic Energy Agency” (IAEA). Dus konden zijn piloten op de grootste accuraatheid tellen. Fredy reed met Wilfried Vranken in een Ford Escort Groep 1 en ook zat hij naast Jef Schroven in de Datsun 240Z.
“De navigator is maar een onderdeel van het hele team” legt Fredy uit. “De preciesheid waarmee de assistentie, de zwaar onderschatte mecaniciens de hele teampuzzel mee invullen, is mee doorslaggevend voor een resultaat aan de meet. Alles telt mee. Zelfs mijn gewicht. Ik woog 52 kg en dat scheelde om een goede chrono neer te zetten.”
Fredy reed met Gilbert Staepelaere 28 rally’s. Toen Gilbert in 1996 overleed eindigde een historische periode. Maar zoon Gert nam in 2016 symbolisch de fakkel over door met een replica van de Ford Escort van het Ford Castrol Kinley-team deel te nemen aan de 43ste editie van de Rally van Tielt…Met Fredy Franssen als navigator. Na de rally had hij lof voor de zoon van zijn grote coureur. Die replica was minutieus gebouwd door een fan, Marie Ghesquiere, die er drie jaar aan werkte.
“De laatste keer dat ik met Staepelaere reed was in de Bosporusrally in Istanboel. Een chaotische rally. Op sommige speciale ritten kwamen vrachtwagens in de tegengestelde richting gereden. Het was meteen onze laatste zegetocht want Ford maakte op dat eigenste moment bekend dat ze met rallysport stopten. Het was een triestig moment. Nu nog denk ik dikwijls aan Gilbert Staepelaere omdat onze namen ietwat onafscheidelijk zijn. Bovendien creëerde hij de “Drie Musketiers”: Patrick Snijers, Marc Duez en Robert Droogmans. Het zijn alle drie autosport-iconen geworden. Het drietal is legendarisch in de rallysportgeschiedenis”. Zoals Fredy zelf in Genk met zijn 82 lentes als een diamant schitterde. (Walter Rombauts/Foto's: Paul Vanrusselt)
De Oldtimersbeurs in Genk heeft zijn tiende succesvolle editie beleefd. In die ruime Limburghal was er een babbelhoek van het olldtimerblad "Icons". Dit naast een hall waarin opmerkelijke auto' van Belgische autosport-iconen stonden tentoongesteld. Bij Icons was Yvette Fontaine eregaste en ze vertelde voor de micro tegen de bezoekers ronduit over haar fantastische autosportloopbaan. Ik wil hier dat portret van een grote dame nog eens bondig samenvatten.
Begonnen in 1964 met een Mini ging Yvette Fontaine snel zowat alle disciplines van de autosport proeven: rally's, klimkoersen, circuit en zelfs uithoudingsraces. Ze is terecht trots op haar prestaties en als we die overlopen zal iedereen begrijpen waarom. Yvette vertelt:
"Toen ik begon reed zowat iedereen met zijn eigen, gewone auto. Die werd gebruikt in alle disciplines. Dat was gewoon zo in die tijd. Maar snel werd ik ontdekt door automerken die me met getunede exemplaren kansen boden om aan hoogstaande wedstrijden deel te nemen. Na een succesvolle deelname aan de Tulpenrally, lonkten toch meer en meer de races op circuit. Zo kwam ik terecht bij het Ford Chevron Racing Team waarin ik me kon meten met de grote jongens."
Wat Yvette Fontaine niet onderstreept in deze uitleg is dat die namen luisterden als Jean-Pierre Gaban, Claude Bourgoignie, Jean-Claude Franck en andere Alain Dex'. Die verschoten zich regelmatig een aap dat een jongedame hen zo nu en dan onder verschrikkelijke druk zette. Samen met Gilbert Staepelaere in de rally's en Yvette op circuit, mag worden gezegd dat ze de Ford Escort groot hebben gemaakt. Maar Yvette reed soms tegen nog grotere jongens als de Schot Jackie Stewart, drievoudig wereldkampioen Formule 1 in 1969, 1971 en 1973. En zelfs Sir Stirling Moss had tijdens een ontmoeting in het Casino van Knokke veel lof voor haar autoprestaties.
"Zo werd ik dan in 1970 Algemeen Kampioen van België met die Ford Escort. Het was de eerste keer dat een vrouw die titel behaalde. Ik was er héél fier op en het kriebelde naar meer. Omdat ik al vaak de 24 Uren van Francorchamps had gereden, kreeg de mythe van de etmaalrace in Le Mans grotere aantrekkingskracht op mij. In 1974 was het zover. Met Christine Beckers en de Franse Marie Laurent reed ik in een Chevron B23 - eigendom van Christine Beckers - de wereldvermaarde race in La Sarthe. Na een zware wedstrijd tegen verbijsterend hoge snelheden, eindigden we zeventiende algemeen maar wonnen wel de 2 liter klasse". Dus weer iets om fier op te zijn.
In 1974 reed ik opnieuw de 24 Uren van Le Mans. Dit keer met Anny-Charlotte Verney in een Porsche 911 Carrera RS. We werden elfde algemeen. Le Mans is bij die twee keer gebleven. De mooiste tijd van mijn loopbaan bracht ik eigenlijk door bij het Ford BP Racing Team, toen nog geleid door Maurice Claes, maar globaal moet ik voor alle mensen die mij omringden dankbaarheid betuigen, want ze hebben veel voor mij gedaan en betekend."
De Ford Escort TC stond in de hall van "Icons" te pronken. De kampioenenauto van "Une Grande Dame". Yvette Fontaine heeft ook een fascinerend biografisch boek geschreven. Onder haar klinkende naam op de cover staat het geheim van haar rijk beleefde, omzeggens unieke autsportloopbaan: "Mijn passie". Het moeilijk in materie te vatten gevoel waarmee gedreven mensen tot grote daden of prestaties worden geleid. Yvette Fontaine is een monument in de autosport. Degene die met een hoofdletter "A" wordt geschreven. Het etiket "Icon" kan er zelfs tegen verbleken. Want haar allure reikt verder dan dat.(Walter Rombauts/Foto's:wr)
Natuurlijk is het Vettel en Ferrari die de GP van Australië hebben gewonnen. Bij analyse van de uitslag is er iets opmerkelijks. Renault levert zes motoren aan in de Formule 1. Twee voor het eigen team, twee voor Red Bull en twee voor Mc Laren. Alle zes zijn de coureurs en auto's in de punten geëindigd. Ricciardo (Red Bull) 4e, Alonso (Mc Laren) 5e, Verstappen (Red Bull) 6e, Hülkenberg (Renault), 7e, Vandoorne (Mc Laren), 9e en Sainz jr. 10e. Mocht Max Verstappen die 360°-spin niet hebben gemaakt, had hij zich zowaar tussen de groten vooraan gemengd.(wr)
VETTEL - FERRARI - WINT VOOR HAMILTON IN GP VAN AUSTRALIË
De GP van Australië is gewonnen door de Duitser Sebastien Vettel in zijn Ferrari. De virtuele safety car, door Mercedes slecht ingeschat, gaf daar wel mee een duwtje aan. Maar voordeel is de regerende wereld Hamilton vorig jaar ook al te beurt gevallen. Trainingssnelste Lewis Hamilton werd tweede en uiteraard openen beide viervoudige wereldkampioenen de wedloop om Juan Manuel Fangio te evenaren: een vijfde wereldtitel. Kimi Räikkönen werd derde en hield een sterke Daniël Ricciardo achter zich. Fernando Alonso kon hem in ieder geval niet voorbij rijden. Maar de Spanjaard in de Mc Laren-Renault hield op zijn beurt dan weer stand tegen Max Verstappen (Red Bull) die zich toch stevig in de punten nestelt. Stoffel Vandoorne werd negende, in de punten, maar niet autoritair tegenover de rest van het veld.(Walter Rombauts)
De derde vrije oefening voor de GP van Australië liet Sebastien Vettel als snelste op een natte baan zien. In zijn Ferrari klokte hij 1'26"067, wat ver boven de tijden van de eerste twee oefeningen lag en dus niet representatief voor de kwalificaties. In de strijd voor de pole-poistion crashte de Fin Valtteri in zijn Mercedes. Impact genoeg om een rode vlag uit de lokken. Nadat alles was opgekuist leek de viervoudige Duitse wereldkampioen gezwind naar de "pole" te rijden in de Q3.
Op het echte laatste nippertje perste Lewis Hamilton er met 1'21"164 de "pole" uit en deed de lach op Vettels gezicht verdwijnen. Deze voorspelt morgen voor de race een bikkelhard wiel-in-wiel duel. Twee viervoudige wereldkampioenen tegen elkaar, met een waardige scheidsrechter in Kimi Räikkönen wiens laatste jaar bij Ferrari met klasse aanvangt. Stoffel Vandoorne strandde op de twaalfde plaats in de Q2 achter zijn ploegmaat en symbolische kopman Fernando Alonso. Maar door de gridstraf van Bottas zal hij op de elfde plaats mogen starten.(Walter Rombauts)
In de eerste en tweede vrije oefeningen voor de GP van Australië is de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton snelste gebleken. De Brit plaatste zijn Mercedes met alle gemak aan de top van de kolommen. Mogelijk denkt hij aan een vijfde wereldtitel die hem op gelijke hoogte met de legendarische Juan Manuel Fangio zou brengen. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne behaalde de tiende tijd in zijn Mc Laren-Renault. Zondag opent de GP van Australië het langste WK F1 ooit, met 21 races op de kalender.(Walter Rombauts)
NOSTALGIE: FIAT MEPHISTOFELES, RECORDHOUDER TE LAND IN 1924
In 1924 was er een Brit, E.A.D. Eldridge die met een Fiat Mephistofeles het record te land vestigde. Hij reed op 12 juli in Arpajon in Frankrijk 234,980 over een vliegende kilometer met de Mephistofeles. Die auto had een vliegtuigmotor van 21.706 cm en leverde 320 pk tegen 1800 t/m. De Mephistofeles woog 1780 kg en is altijd een icoon van Fiat gebleven.(wr)
HOE PIRELLI DE COUREURS VERLEIDT MET COMPOUNDVERSCHILLEN
De strategie in een moderne GP F1 berust op een weloverwogen bandenkeuze. Bruutweg gezegd geeft een harde rubber minder grip maar staat borg voor veel mer ronden. Een zachte band geeft meer grip en dus snellere rondentijden, maar de standtijd ervan is minder. Pirelli levert de banden en het is vanwege de Italiaanse bandenreus een stunt om 21 races lang de meest aangewezen rubbersamenstelling ter beschikking te stellen voor de verschillende karakters van circuit en het asfalttapijt daarop.
Tijdens de twee voorbije testweken in Barcelona, is bij benadering het tijdsverschil per ronde kunnen worden vastgesteld tussen de verschillende compounds. Hier zijn ze:
Van Medium tot Soft scheelt het 0,8" in een ronde.
Van Soft naar Supersoft scheelt het 0,4" sneller per ronde
Van Supersofts naar Ultra-Softs is de tijdwinst nog eens 0,6"
Van de Utra-softs naar de nieuwe Hypersoft kan het nog eens 0,7" à 0,8" sneller maar oh ook zoveel korter (plusminus 10 ronden)
Uit die cocktail zal gekozen worden als eerst de harde rubbers de langste afstand hebben afgelegd. De race-situatie op dat moment zal een team - en soms de coureur - de verdere strategie beslissen. Tevens vaak een beslissing over eerste, tweede of derde plaats. Op 23 maart 2018 worden de eerste vrije trainingen gereden in Melbourne in Australië. Nu al is iedereen naar elkaar toe benieuwd welke compound zal worden uitverkoren om te beginnen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Pirelli)
In 1974 was het al de negende editie van de inmiddels klassiek geworden Vlaamse rally. Guy Colsoul en Alain Lopes, winnaars van het Nationaal Kriterium 1973 nadat Philippe De Leener het hen in 1972 had voorgedaan, waren als favorieten aan de start. Maar Van Peer-Willekens zouden hn wel het vuur aan de schenen leggen. De lijst van 96 deelnemers zat vol kanjers. O.a. ook Schroven-Van Bruggen. Ik plaats een aankondigend artikel dat op 27 november 1974 verscheen in de Gazet van Antwerpen. Pure nostalgie.
PROST EN HÜLKENBERG GAVEN F1-DEMONSTRATIE OP PROMENADE DES ANGLAIS IN NICE
Na tien jaar is de GP van Frankrijk F1 weer op de kalender gekomen. Op 24 juni a.s. wordt deze opnieuw gereden in Le Castelet op de omloop die bij insiders evengoed is gekend als " Le Ricard". Omdat dit voor Renault erg belangrijk is heeft de constructeur na de testweek in Barcelona zijn tenten opgeslagen in Nice. Althans voor één dag. Viervoudig wereldkampioen Alain Prost en de Duitser Nico Hülkenberg hebben op de...Promenade des Anglais onder gietende regen een F1-demonstratie gegeven met de vroegere historische Renault-bolides.
Nico Hülkenberg reed de V8 F1 van 2012 en Alain Prost stuurde als in zijn gloriejaren de RE40 V6 Turbo uit 1983. Het zag er zwart van het volk. Renault bevoorraadt dit jaar uiteraard het eigen fabrieksteam maar ook Mc Laren en Red Bull met hun V6 Turbo Hybrid-motoren. Op 23 maart beginnen in Melbourne de eerste vrije oefeningen met het oog op de GP van Australië die het WK F1 - nieuwe versie met Halo... - opent. Binnen honderd dagen doet het Liberty Media-circus het circuit in Zuid-Frankrijk aan.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VETTEL VOOR LUNCH SNELST, VANDOORNE DERDE IN BARCELONA
Om 09.42 uur vanochtend prijkte Stoffel Vandoorne in zijn Mc Laren-Renault op de eerste plaats met 1'19"158. De Westvlaming reed die tijd op hypersofts. Maar de tegenstanders zijn ook geen sukkelaars en die sakkerse Vettel in die Ferrari wrong de wijzers naar 1'18"079. Tot lunch de beste tijd vandaag. Deze namiddag klauwen de banden verder in het nog zo goed als nieuwe asfalt van het Circuit de Catalonië. Vanavond weten we de recentste stand voor morgen de laatste dag wordt getraind.(Walter Rombauts)
De zege's om het wereldkampioenschap F1 moeten natuurlijk in de 21 races van dit seizoen worden behaald. Tijdens een pré-seizoenstraining is er geen winnaar. Maar toch kunnen trends worden waargenomen. Zoals de vooruitgang die is geboekt bij Ferrari, Renault en Mc Laren-Renault. Vanochtend even Stoffel Vandoorne in de spits, voor de lunc Vettel snelste.
Na de middag werden de Pirelli's Hypersofts gemonteerd en gingen de chrono's voorgoed aan het dansen. Die super zachte banden zogen zich als sponsen vast aan het verse asfalt dat al wat zonnestralen mocht opnemen en daardoor een maximaal contact opbracht om de gigantische motorkoppels op de grond neer te zetten. 2én man stak erboven uit: Sebastien Vettel die met een kanontijd de dag afsloot: 1'17"182. In de Ferrari.
Analyserend betekent deze prestatie niets voor wat het seizoen zal brengen. Maar Ferrari is er wel mee één volle seconde sneller mee dan Kevin Magnussen in de Haas, Pierre Gasly in de Toro Rosso-Honda, anderhalve seconde sneller dan de beide Renault's van Nico Hülkenberg en Carlos Sainz jr. en bijna twee seconden sneller dan Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Renault. Maar nogmaals, dit is een vrije gymnastiekkuur, een soort spierballengerol dat helemaal anders kan uitpakken in Melbourne in Australië waar vrijdag 23 maart de eerste vrije trainingen worden gereden. Pas daar wordt het zweten.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VOOR DIEGENEN DIE ZICH HIERIN NOG HERKENNEN, BRC 1973...
We schrijven 28 augustus 1973. Wellicht een maandag want de dag voordien werd er de Vierde SRT-Rally gereden van het gelijknamige Shelby Racing Team. Dat was nog onder BRC-vlag en zoals te zien is ging het tussen vijf teams, maar is de uitslag zoek geraakt... Ook won Claude Bourgoignie de Klimkoers van Hoei in een GRD F2 en werd Albert Vanierschot daarin met een Renault-Alpine negende. In de "200 Mijlen van het Meetjesland" wonnen Versijpt-Versijpt in een Toyota Celica. "Op bedenkelijke wijze" zegt de titel. Ondergetekende (wr) was die weekend wel op alle drie de proeven aanwezig. Toen je nog meer dan 30 km/h mocht rijden en er geen gsm's of PC's bestonden. Alleen telefoons...
DANIEL RICCIARDO BREEKT IN BARCELONA BAANRECORD OP DAG 2
Vandaag is de tweede dag getraind van de tweede week van de pré-seizoentrainingen op het Montmelo (Circuit van Catalonië) nabij Barcelona. Reeds vanochtend zette de Australiër Daniël Ricciardo met 1'18"047 op hypersoftrubbers een nieuw baanrecord. Het bleef heel de dag overeind. Paradoxaal genoeg werd zijn Red Bull RB14 door een Renaultmotor aangedreven, principieel dezelfde krachtbron als dewelke Mc Laren dit jaar gebruikt. Maar gisteren viel Stoffel Vandoorne tweemaal stil met een elektrische panne en vandaag viel Fernando Alonso al deze ochtend stil en was verder niet meer in actie te zien. Een olielek...!?
Morgen is dag 3 en zien we weer Stoffel Vandoorne en Max Verstappen aan de slag en ook Sebastien Vettel in de Ferrari. Vanochtend reed Kimi Räikkönen niet omdat hij zich niet lekker voelde, maar in de namiddag danste hij weer mee de proefrondjes die uiteindelijk leiden naar de GP van Australië F1 op 25 maart a.s. in Melbourne. Ross Brawn, die nu eigenlijk sportdirecteur van de F1 is, hoopt de "Formule 1 zijn grootsheid weer te geven".... Zonder gridgirls, met Halo, met gewijzigde starttijden, met stilaan versleten namen, geen échte persoonlijkheden meer die "grootheid" afdwingen, staan de nieuwe eigenaars Liberty Media voor een moeilijke opdracht. Morgen op die derde dag van de tweede week, gebeurt er misschien een mirakel. (Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VETTEL SNELST, VANDOORNE TWEEMAAL STILGEVALLEN IN DAG 5
Vandaag is de tweede week van de pré-seizoentrainingen begonnen in Barcelona. De vijfde dag als je wil en de eerste van deze nieuwe week. Sebastien Vettel reed zowel 's ochtends als 's namiddags de snelste tijd voor Valtteri Bottas. Onze landgenoor Stoffel Vandoorne zag zijn Mc Laren in de ochtend stilvallen en ook in de namiddag. Ook Max Verstappen's Red Bull RB14 viel stil en zorgde net als Vandoorne voor een rode vlag.
De Nederlander kon echter de dag afsluiten met een derde bestchrono, terwijl Stoffel met 1'21"946 de voorlaatste plaats innam. De oorzaak in de Mc Laren-Renault lag hem vandaag in elektrische problemen. De V6 Turbo's Hybrid blijven een ingewikkelde brok techniek waarin de elektronica het mee voor het zeggen heeft. Morgen rijdt Fernando Alonso de Mc Laren en we zijn benieuwd of de Spanjaard van die pekelzonden van een nieuwe auto zal bespaard blijven.(Walter Rombauts)