Natuurlijk is het Vettel en Ferrari die de GP van Australië hebben gewonnen. Bij analyse van de uitslag is er iets opmerkelijks. Renault levert zes motoren aan in de Formule 1. Twee voor het eigen team, twee voor Red Bull en twee voor Mc Laren. Alle zes zijn de coureurs en auto's in de punten geëindigd. Ricciardo (Red Bull) 4e, Alonso (Mc Laren) 5e, Verstappen (Red Bull) 6e, Hülkenberg (Renault), 7e, Vandoorne (Mc Laren), 9e en Sainz jr. 10e. Mocht Max Verstappen die 360°-spin niet hebben gemaakt, had hij zich zowaar tussen de groten vooraan gemengd.(wr)
VETTEL - FERRARI - WINT VOOR HAMILTON IN GP VAN AUSTRALIË
De GP van Australië is gewonnen door de Duitser Sebastien Vettel in zijn Ferrari. De virtuele safety car, door Mercedes slecht ingeschat, gaf daar wel mee een duwtje aan. Maar voordeel is de regerende wereld Hamilton vorig jaar ook al te beurt gevallen. Trainingssnelste Lewis Hamilton werd tweede en uiteraard openen beide viervoudige wereldkampioenen de wedloop om Juan Manuel Fangio te evenaren: een vijfde wereldtitel. Kimi Räikkönen werd derde en hield een sterke Daniël Ricciardo achter zich. Fernando Alonso kon hem in ieder geval niet voorbij rijden. Maar de Spanjaard in de Mc Laren-Renault hield op zijn beurt dan weer stand tegen Max Verstappen (Red Bull) die zich toch stevig in de punten nestelt. Stoffel Vandoorne werd negende, in de punten, maar niet autoritair tegenover de rest van het veld.(Walter Rombauts)
De derde vrije oefening voor de GP van Australië liet Sebastien Vettel als snelste op een natte baan zien. In zijn Ferrari klokte hij 1'26"067, wat ver boven de tijden van de eerste twee oefeningen lag en dus niet representatief voor de kwalificaties. In de strijd voor de pole-poistion crashte de Fin Valtteri in zijn Mercedes. Impact genoeg om een rode vlag uit de lokken. Nadat alles was opgekuist leek de viervoudige Duitse wereldkampioen gezwind naar de "pole" te rijden in de Q3.
Op het echte laatste nippertje perste Lewis Hamilton er met 1'21"164 de "pole" uit en deed de lach op Vettels gezicht verdwijnen. Deze voorspelt morgen voor de race een bikkelhard wiel-in-wiel duel. Twee viervoudige wereldkampioenen tegen elkaar, met een waardige scheidsrechter in Kimi Räikkönen wiens laatste jaar bij Ferrari met klasse aanvangt. Stoffel Vandoorne strandde op de twaalfde plaats in de Q2 achter zijn ploegmaat en symbolische kopman Fernando Alonso. Maar door de gridstraf van Bottas zal hij op de elfde plaats mogen starten.(Walter Rombauts)
In de eerste en tweede vrije oefeningen voor de GP van Australië is de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton snelste gebleken. De Brit plaatste zijn Mercedes met alle gemak aan de top van de kolommen. Mogelijk denkt hij aan een vijfde wereldtitel die hem op gelijke hoogte met de legendarische Juan Manuel Fangio zou brengen. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne behaalde de tiende tijd in zijn Mc Laren-Renault. Zondag opent de GP van Australië het langste WK F1 ooit, met 21 races op de kalender.(Walter Rombauts)
NOSTALGIE: FIAT MEPHISTOFELES, RECORDHOUDER TE LAND IN 1924
In 1924 was er een Brit, E.A.D. Eldridge die met een Fiat Mephistofeles het record te land vestigde. Hij reed op 12 juli in Arpajon in Frankrijk 234,980 over een vliegende kilometer met de Mephistofeles. Die auto had een vliegtuigmotor van 21.706 cm en leverde 320 pk tegen 1800 t/m. De Mephistofeles woog 1780 kg en is altijd een icoon van Fiat gebleven.(wr)
HOE PIRELLI DE COUREURS VERLEIDT MET COMPOUNDVERSCHILLEN
De strategie in een moderne GP F1 berust op een weloverwogen bandenkeuze. Bruutweg gezegd geeft een harde rubber minder grip maar staat borg voor veel mer ronden. Een zachte band geeft meer grip en dus snellere rondentijden, maar de standtijd ervan is minder. Pirelli levert de banden en het is vanwege de Italiaanse bandenreus een stunt om 21 races lang de meest aangewezen rubbersamenstelling ter beschikking te stellen voor de verschillende karakters van circuit en het asfalttapijt daarop.
Tijdens de twee voorbije testweken in Barcelona, is bij benadering het tijdsverschil per ronde kunnen worden vastgesteld tussen de verschillende compounds. Hier zijn ze:
Van Medium tot Soft scheelt het 0,8" in een ronde.
Van Soft naar Supersoft scheelt het 0,4" sneller per ronde
Van Supersofts naar Ultra-Softs is de tijdwinst nog eens 0,6"
Van de Utra-softs naar de nieuwe Hypersoft kan het nog eens 0,7" à 0,8" sneller maar oh ook zoveel korter (plusminus 10 ronden)
Uit die cocktail zal gekozen worden als eerst de harde rubbers de langste afstand hebben afgelegd. De race-situatie op dat moment zal een team - en soms de coureur - de verdere strategie beslissen. Tevens vaak een beslissing over eerste, tweede of derde plaats. Op 23 maart 2018 worden de eerste vrije trainingen gereden in Melbourne in Australië. Nu al is iedereen naar elkaar toe benieuwd welke compound zal worden uitverkoren om te beginnen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Pirelli)
In 1974 was het al de negende editie van de inmiddels klassiek geworden Vlaamse rally. Guy Colsoul en Alain Lopes, winnaars van het Nationaal Kriterium 1973 nadat Philippe De Leener het hen in 1972 had voorgedaan, waren als favorieten aan de start. Maar Van Peer-Willekens zouden hn wel het vuur aan de schenen leggen. De lijst van 96 deelnemers zat vol kanjers. O.a. ook Schroven-Van Bruggen. Ik plaats een aankondigend artikel dat op 27 november 1974 verscheen in de Gazet van Antwerpen. Pure nostalgie.
PROST EN HÜLKENBERG GAVEN F1-DEMONSTRATIE OP PROMENADE DES ANGLAIS IN NICE
Na tien jaar is de GP van Frankrijk F1 weer op de kalender gekomen. Op 24 juni a.s. wordt deze opnieuw gereden in Le Castelet op de omloop die bij insiders evengoed is gekend als " Le Ricard". Omdat dit voor Renault erg belangrijk is heeft de constructeur na de testweek in Barcelona zijn tenten opgeslagen in Nice. Althans voor één dag. Viervoudig wereldkampioen Alain Prost en de Duitser Nico Hülkenberg hebben op de...Promenade des Anglais onder gietende regen een F1-demonstratie gegeven met de vroegere historische Renault-bolides.
Nico Hülkenberg reed de V8 F1 van 2012 en Alain Prost stuurde als in zijn gloriejaren de RE40 V6 Turbo uit 1983. Het zag er zwart van het volk. Renault bevoorraadt dit jaar uiteraard het eigen fabrieksteam maar ook Mc Laren en Red Bull met hun V6 Turbo Hybrid-motoren. Op 23 maart beginnen in Melbourne de eerste vrije oefeningen met het oog op de GP van Australië die het WK F1 - nieuwe versie met Halo... - opent. Binnen honderd dagen doet het Liberty Media-circus het circuit in Zuid-Frankrijk aan.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VETTEL VOOR LUNCH SNELST, VANDOORNE DERDE IN BARCELONA
Om 09.42 uur vanochtend prijkte Stoffel Vandoorne in zijn Mc Laren-Renault op de eerste plaats met 1'19"158. De Westvlaming reed die tijd op hypersofts. Maar de tegenstanders zijn ook geen sukkelaars en die sakkerse Vettel in die Ferrari wrong de wijzers naar 1'18"079. Tot lunch de beste tijd vandaag. Deze namiddag klauwen de banden verder in het nog zo goed als nieuwe asfalt van het Circuit de Catalonië. Vanavond weten we de recentste stand voor morgen de laatste dag wordt getraind.(Walter Rombauts)
De zege's om het wereldkampioenschap F1 moeten natuurlijk in de 21 races van dit seizoen worden behaald. Tijdens een pré-seizoenstraining is er geen winnaar. Maar toch kunnen trends worden waargenomen. Zoals de vooruitgang die is geboekt bij Ferrari, Renault en Mc Laren-Renault. Vanochtend even Stoffel Vandoorne in de spits, voor de lunc Vettel snelste.
Na de middag werden de Pirelli's Hypersofts gemonteerd en gingen de chrono's voorgoed aan het dansen. Die super zachte banden zogen zich als sponsen vast aan het verse asfalt dat al wat zonnestralen mocht opnemen en daardoor een maximaal contact opbracht om de gigantische motorkoppels op de grond neer te zetten. 2én man stak erboven uit: Sebastien Vettel die met een kanontijd de dag afsloot: 1'17"182. In de Ferrari.
Analyserend betekent deze prestatie niets voor wat het seizoen zal brengen. Maar Ferrari is er wel mee één volle seconde sneller mee dan Kevin Magnussen in de Haas, Pierre Gasly in de Toro Rosso-Honda, anderhalve seconde sneller dan de beide Renault's van Nico Hülkenberg en Carlos Sainz jr. en bijna twee seconden sneller dan Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Renault. Maar nogmaals, dit is een vrije gymnastiekkuur, een soort spierballengerol dat helemaal anders kan uitpakken in Melbourne in Australië waar vrijdag 23 maart de eerste vrije trainingen worden gereden. Pas daar wordt het zweten.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VOOR DIEGENEN DIE ZICH HIERIN NOG HERKENNEN, BRC 1973...
We schrijven 28 augustus 1973. Wellicht een maandag want de dag voordien werd er de Vierde SRT-Rally gereden van het gelijknamige Shelby Racing Team. Dat was nog onder BRC-vlag en zoals te zien is ging het tussen vijf teams, maar is de uitslag zoek geraakt... Ook won Claude Bourgoignie de Klimkoers van Hoei in een GRD F2 en werd Albert Vanierschot daarin met een Renault-Alpine negende. In de "200 Mijlen van het Meetjesland" wonnen Versijpt-Versijpt in een Toyota Celica. "Op bedenkelijke wijze" zegt de titel. Ondergetekende (wr) was die weekend wel op alle drie de proeven aanwezig. Toen je nog meer dan 30 km/h mocht rijden en er geen gsm's of PC's bestonden. Alleen telefoons...
DANIEL RICCIARDO BREEKT IN BARCELONA BAANRECORD OP DAG 2
Vandaag is de tweede dag getraind van de tweede week van de pré-seizoentrainingen op het Montmelo (Circuit van Catalonië) nabij Barcelona. Reeds vanochtend zette de Australiër Daniël Ricciardo met 1'18"047 op hypersoftrubbers een nieuw baanrecord. Het bleef heel de dag overeind. Paradoxaal genoeg werd zijn Red Bull RB14 door een Renaultmotor aangedreven, principieel dezelfde krachtbron als dewelke Mc Laren dit jaar gebruikt. Maar gisteren viel Stoffel Vandoorne tweemaal stil met een elektrische panne en vandaag viel Fernando Alonso al deze ochtend stil en was verder niet meer in actie te zien. Een olielek...!?
Morgen is dag 3 en zien we weer Stoffel Vandoorne en Max Verstappen aan de slag en ook Sebastien Vettel in de Ferrari. Vanochtend reed Kimi Räikkönen niet omdat hij zich niet lekker voelde, maar in de namiddag danste hij weer mee de proefrondjes die uiteindelijk leiden naar de GP van Australië F1 op 25 maart a.s. in Melbourne. Ross Brawn, die nu eigenlijk sportdirecteur van de F1 is, hoopt de "Formule 1 zijn grootsheid weer te geven".... Zonder gridgirls, met Halo, met gewijzigde starttijden, met stilaan versleten namen, geen échte persoonlijkheden meer die "grootheid" afdwingen, staan de nieuwe eigenaars Liberty Media voor een moeilijke opdracht. Morgen op die derde dag van de tweede week, gebeurt er misschien een mirakel. (Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VETTEL SNELST, VANDOORNE TWEEMAAL STILGEVALLEN IN DAG 5
Vandaag is de tweede week van de pré-seizoentrainingen begonnen in Barcelona. De vijfde dag als je wil en de eerste van deze nieuwe week. Sebastien Vettel reed zowel 's ochtends als 's namiddags de snelste tijd voor Valtteri Bottas. Onze landgenoor Stoffel Vandoorne zag zijn Mc Laren in de ochtend stilvallen en ook in de namiddag. Ook Max Verstappen's Red Bull RB14 viel stil en zorgde net als Vandoorne voor een rode vlag.
De Nederlander kon echter de dag afsluiten met een derde bestchrono, terwijl Stoffel met 1'21"946 de voorlaatste plaats innam. De oorzaak in de Mc Laren-Renault lag hem vandaag in elektrische problemen. De V6 Turbo's Hybrid blijven een ingewikkelde brok techniek waarin de elektronica het mee voor het zeggen heeft. Morgen rijdt Fernando Alonso de Mc Laren en we zijn benieuwd of de Spanjaard van die pekelzonden van een nieuwe auto zal bespaard blijven.(Walter Rombauts)
EERSTE PORSCHE CROSS-UTILITY-VEHICLE ALS WERELPREMIERE IN GENEVE
Het zou Porsche niet zijn als de denktank in Weissach geen alternatief zou vinden voor de banale term "Sportly Utility Vehicle" waar de autoconstructeurs de SUV-wagens van hebben gemaakt, al dan niet met vierwielaandrijving. Maar Porsche staat voor een ware uitdaging: gestalte geven aan de Mission E die al eerder is voorgesteld. Principieel moet die Tesla van antwoord dienen. Maar de "traagheid" waarmee Porsche daaraan gestalte geeft doet vermoeden dat die "Mission E" en zijn afgeleiden Tesla zal overtreffen.
Op het Autosalon van Genève is een eerste embryo daarvan te zien: de Mission E Cross Turismo, door Porsche de "Cross Utility Vehicle" (CUV) genoemd. Waarmee dat soort auto's een nieuwe naam krijgt. Het gaat nog om een studiemodel en de historische constructeur kleeft er de naam van "elektrische atleet voor de actieve levensstijl" op. Dankzij de vierwielaandrijving is hij op alle terreinen thuis en misschien nog het best in ski-gebieden. Want het zeer vernuftige interieur biedt plaats aan de meest extravagante sportuitrusting. Zelfs een Porsche e-bike kan gemakkelijk mee. Maar ook surfplanken. Kortom alle levenslast kan meegenomen worden in een fascinerend interieur.
De foto-inzet is de Porsche Mission E, de laboratoriumauto waaruit de nakomelingen worden gedistilleerd. Want de "Mission E Cross Turismo" is een elektrisch aangedreven allrounder. Niet iedereen ziet in de elektrische auto een welslagen, en toegegeven, het zal een ezelsbrugje zijn naar uiteindelijk de waterstofauto. Maar toen Tesla in 2007 met zijn Roadster op basis van een Lotus-Esprit-chassius in Californië voorstelde ging er een dreun door de autowereld. Elon Musk kon nadien alleen overmoed, narcisme en schuldenlast worden verweten. Toch werd ook Porsche toen wakker.
De overwinningen in de 24 Uren van Le Mans nadat zustermerk Audi de etmaalrace beheerste met dieseltechnologie, lieten de puristen aanvoelen dat het einde van de conventionele Otto- en Dieselverbrandingsmotor aan het eind van zijn geschiedenis komt. Door onwetende politieke zeepbellen in een stroomversnelling gebracht. Dus elektrisch, hybride...CNG en binnenkort waterstof. Voor dat die op een groene manier met golfslag-energie, zonne- en windenergie wordt gewonnen, beleven we eerst nog een kort elektrisch tijdperk. Bij Porsche wekt dat enige nostalgie op... De eerste Porsche, de Löhner-Porsche was immers een elektrische... Daar denkt vandaag in Genève geen mens aan.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
HAMILTON SLUIT LAATSTE DAG SNELST AF MET IN ZIJN SCHADUW STOFFEL VANDOORNE !
Bij het begin van de vierde en laatste trainingsdag in Barcelona maakte de sneeuw plaats voor nattigheid. Dus bleven de tijden schommelen rond 1'37" met wel onze landgenoot Stoffel Vandoorne mee in de spits. De wissel van Mc Laren om van Hondamotoren over te gaan op Renault, blijkt dus direct gunstig resultaat op te leveren.
Dat bleek ook nog in de namiddag toen de baan opdroogde en viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton Mercedes met 1'19"333 weer aan de top plaatste. Maar met in zijn schaduw Stoffel Vandoorne die met 1'19"854 binnen dezelfde seconde bleef. Eveneens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel moest al tegen een wijzerstand van 1'20"241 aankijken.
Buiten de opbeurende vaststelling van de herrijzenis van Mc Laren en lichte weerbarstigheden voor Red Bull, leerde eigenlijk geen mens veel van deze door weersomstandigheden beschadigde vierdaagse trainingsweek. Veel data werd verzameld, eigenlijk toch nog redelijk veel rondjes gereden, maar geen enkele analyse kan een pronostiek opleveren voor de GP van Australië die op 25 maart a.s. het WK 2018 opent.
Wel zit de paddock alweer vol controversen, zoals het tegenwoordig mode is. Christian Horner, teambaas van Red Bull, beweert dat Mercedes en Ferrari schimmig één team vormen. Misschien omdat Maurizio Arivabene (Ferrari) en Toto Wolff (Mercedes) al meerdere keren in elkaars gezelschap zijn gezien. Anderzijds zet Renault druk op Red Bull om tijdig de keuze te bepalen voor de motoren van 2019. Wordt het Honda of Renault voor Red Bull volgend jaar ? Cyriel Abiteboul, teambaas van Renault, wil het snel weten. Zo is het het Formule 1 seizoen eigenlijk al begonnen.
Met de afwezigheid van de leuke gridgirls, de lelijkheid van de Halo-titaniumbeugel die bijna belet te zien dat er ook nog een coureur in de auto zit. Die laatste is nog net geen robot, door ingenieurs en hun computers gestuurd. Liberty Media, nieuwe eigenaar van de F1, staat voor een grote verantwoordelijkheid: de historische waarde van de industriële hoogste autosportdiscipline in stand houden, er geen kermiskoers van maken.
Want anders kan de Formula E in aanzien winnen en een nieuwe wereldorde gaan vormen. Bernie Ecclestone (86), die de F1 écht heeft gemaakt, zei onlangs dat we elektrisch moeten gaan.... De voormalige F1-Paus zal dit als 1 aprilgrap hebben bedoeld, nu Pasen op die dag valt. Maar onder die Ecclestone zijn sinds 1978 al meer grappen waargemaakt. Soms kwamen ze ook eerst over als de Klokkken van Rome, tot iedereen wist waar de klepel hing. Succes Liberty Media.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Sneeuw overdekte vorige nacht het Circuit van Catalonië. Daardoor werd dag 3 van de pré-seizoentrainingen genekt. Fernando Alonso reed één rondje, meldde hilarisch dat de "auto zich wonderwel op de sneeuw gedroeg" en plaatste zich met die ene ronde aan de top van de tabellen. De anderen reden ook wel eens uit. Pirelli had geen sneeuwbanden bij.... (grapje).... Maar op "wets" zou het misschien toch lukken dachten sommigen. Verkeerd gedacht want de asfalttemperatuur bedroeg 4,4°C en zelfs de regenbanden hebben een hogere baantemperatuur nodig om grip te verzekeren.
Bovendien is het tracé in het tussenseizoen helemaal nieuw geasfalteerd waardoor het geen mechanische grip biedt die de banden zou kunnen opwarmen. De koude versterkt dat effect nog, zodat de piste een schaatsbaan wordt. Zij die het voorbeeld van Alonso volgden kwamen soms in rare slippers terecht. Een verloren trainingsdag. Maar Robert Kubica (Williams) en Brian Hartley (Toro Rosso) reden toch ook een rondje zodat Alonso niet alle eer voor zich kon opeisen. Morgen dag 4.(wr)
VANDAAG IS DIESEL TANKEN DUURDER GEWORDEN DAN BENZINE !
Vandaag, nog net 27 februari 2018, is het de eerste keer dat de officiële dieselprijs hoger is betaald aan de pomp dan benzine. Op zich niets bijzonders, want het is de legale diefstal die we in België op alles en iedereen die werkt en meer dan vijfenveertig jaar heeft gewerkt als kompleet normaal moeten zien. Nu vandaag, moeten we de aanslag op "diesel" aanvaarden. Maar de dieselrijders zijn niet verslagen. Hoewel Audi nooit meer een diesel zal durven inzetten in de 24 Uren van Le Mans die ze ermee tien keer wonnen... Omdat die R18 razendsnel was en door minder-verbruik met alle gemak de Toyota's benzine-Hybrid's versloeg. Porsche lostte Audi's probleem op door in 2015, 2016 en 2017 de wereldberoemde industriële confrontatie sinds 1923 te winnen. Met een 919 Benzine-Hybrid...
Maar terug naar vandaag, 27 februari 2018. Een dieselmotor verbruikt nog steeds minder dan een vergelijkbare benzinemotor. Ongeveer min 2 liter op 100 km. Met een volle benzinetank van 45 à 50 liter rijdt je 650 à 700 km (afhankelijk van je rijstijl, overdrive-vertraging e.d.). Je haalt dus vanuit Antwerpen of Mechelen de Mont-Ventoux niet. Met dezelfde volle tank diesel rijdt je van Antwerpen naar de Promenade de Anglais in Nice ( langs de autoweg-met-tol weliswaar, dus zogezegd duurder) die 1150 km. Wie twijfelt mag het met mij proberen, ik, die in mijn achtenveertig jarige autoloopbaan met méér dan 5500 verschillende auto's heb gereden. Wie wil betaalt wel de autobaan. Een punt van discussie.
Een liter benzine weegt 0,720 kg. Een liter gasolie weegt 0,840 kg. Dus de logika zelf dat je met de tweede brandstof ongeveer 13% verder geraakt en bespaart. Geen mens die het wil inzien. Behalve de scheepsbouwers die allen traaglopende diesels hebben. Uitstoot ? Ik ga die mensen niet beschuldigen. Het antwoord op de vraag waarom alles overhoop ligt zit in het feit dat we met z'n allen met tevelen zijn. Dat vroeger mensen stierven als ze 50 à 60 waren, nu 80 en meer....Vergrijzing, niet meer op te brengen pensioenen. Rudolf Diesel, de man die de motor met zelfontsteking door hitte (hoge compressieverhouding) bedacht is wellicht ergens overboord gegooid.
Maar Mazda pikt - zoals eerder met de Wankel/Rotary-engine - er op in door een benzine-zelfontbrandende motor te brengen. Weliswaar met gloeibougie. Maar actueler en warmer dan enige politici van deze doemregering kan bedenken. Ze willen elektrisch ? Dat is een overstapfase. De eind-uitkomst is groen-aangemaakte waterstof. Met golfslag-energie, zonne- en windenergie. In Hiroshima bij Mazda hebben ze dat allemaal al - en ook Mercedes - en daarmee maken ze de hele Europese zogezegde Unie ten schande door niet direct door te starten naar auto's op waterstof. Maar van schaamrood tot bewezen bedrog hebben onze politici geen last. Alsof het allemaal "Schauvluchtig" was. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
VETTEL - FERRARI - SNELST IN BEVROREN DAG 2 IN BARCELONA
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed met 1'19"673 op softrubbers de nieuwe normtijd tijdens de tweede wintertestdag F1 in Barcelona. De Duitser, die op 0,303/seconde werd gevolgd door de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) verklaarde dat bij een tracktemperatuur van 2,2°C de banden nauwelijks 90°C warm te krijgen waren en bijgevolg geen enkele rijder gemotiveerd was om verder te doen.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne pakte de derde tijd in de Mc Laren-Renault met 1'20"325, voor Max Verstappen (Red Bull). Maar de Westvlaming deed dat op hypersofts terwijl Max zijn tijd op mediums reed. Al bij al een rommelig, niets beduidend gedoe op het Circuit van Catalonië, omdat zelfs mét de zonneschijn het niet warmer werd dan 5°C. Om 16.30 uur verdween dan ook zogoed als iedereen in de pits en werden de poorten gesloten.
De Pool Robert Kubica die heroptrad bij Williams reed de zevende tijd, mat zich showstar-allures aan tegenover zijn Pools-journalistenvrienden, maar realiseerde zijn tijd toch maar op softs. Zijn "come-back", waarin hijzelf vast gelooft, moet worden geprezen, maar tussen de "spielerei" vandaag, de "ijspret" zeg maar en duelleren met viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) straks in de eeste GP, deze van Australië op 25 maart, ligt een wereld van fantasie. Morgen gaat de derde pré-seizoen winterdag door, wellicht onder de regen.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
RICCIARDO - RED BULL RENAULT - BLIJFT SNELSTE OP DAG 1 IN MONTMELO
Alleen Fernando Alonso in de Mc Laren-Renault heeft deze namiddag op het "Circuit van Catalonië" een zichtbare verbetering aangetoond: vanuit de zandbak naar een vijfde chrono in 1'21"339. Goed voor een vijfde plaats na de Duitser Nico Hülkenberg in de Renault. Het was echter de Australiër Daniël Ricciardo die met zijn tijd van 1'20"179 van vanochtend de hele dag vooraan bleef. Voor Vallteri Bottas in de Mercedes en Kimi Räikkönen in de Ferrari. Morgen tijdens dag 2 zal Max Verstappen in de arena komen. Ook Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Renault. Welke chrono's in welke configuratie ook worden gereden, ze geven altijd een onwaarachtig beeld, van wat eind maart voor de openings-GP van Australië zal worden gebrouwen. Afspraak morgen voor dag 2 ! (Walter Rombauts).