VETTEL VOOR LUNCH SNELST, VANDOORNE DERDE IN BARCELONA
Om 09.42 uur vanochtend prijkte Stoffel Vandoorne in zijn Mc Laren-Renault op de eerste plaats met 1'19"158. De Westvlaming reed die tijd op hypersofts. Maar de tegenstanders zijn ook geen sukkelaars en die sakkerse Vettel in die Ferrari wrong de wijzers naar 1'18"079. Tot lunch de beste tijd vandaag. Deze namiddag klauwen de banden verder in het nog zo goed als nieuwe asfalt van het Circuit de Catalonië. Vanavond weten we de recentste stand voor morgen de laatste dag wordt getraind.(Walter Rombauts)
De zege's om het wereldkampioenschap F1 moeten natuurlijk in de 21 races van dit seizoen worden behaald. Tijdens een pré-seizoenstraining is er geen winnaar. Maar toch kunnen trends worden waargenomen. Zoals de vooruitgang die is geboekt bij Ferrari, Renault en Mc Laren-Renault. Vanochtend even Stoffel Vandoorne in de spits, voor de lunc Vettel snelste.
Na de middag werden de Pirelli's Hypersofts gemonteerd en gingen de chrono's voorgoed aan het dansen. Die super zachte banden zogen zich als sponsen vast aan het verse asfalt dat al wat zonnestralen mocht opnemen en daardoor een maximaal contact opbracht om de gigantische motorkoppels op de grond neer te zetten. 2én man stak erboven uit: Sebastien Vettel die met een kanontijd de dag afsloot: 1'17"182. In de Ferrari.
Analyserend betekent deze prestatie niets voor wat het seizoen zal brengen. Maar Ferrari is er wel mee één volle seconde sneller mee dan Kevin Magnussen in de Haas, Pierre Gasly in de Toro Rosso-Honda, anderhalve seconde sneller dan de beide Renault's van Nico Hülkenberg en Carlos Sainz jr. en bijna twee seconden sneller dan Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Renault. Maar nogmaals, dit is een vrije gymnastiekkuur, een soort spierballengerol dat helemaal anders kan uitpakken in Melbourne in Australië waar vrijdag 23 maart de eerste vrije trainingen worden gereden. Pas daar wordt het zweten.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VOOR DIEGENEN DIE ZICH HIERIN NOG HERKENNEN, BRC 1973...
We schrijven 28 augustus 1973. Wellicht een maandag want de dag voordien werd er de Vierde SRT-Rally gereden van het gelijknamige Shelby Racing Team. Dat was nog onder BRC-vlag en zoals te zien is ging het tussen vijf teams, maar is de uitslag zoek geraakt... Ook won Claude Bourgoignie de Klimkoers van Hoei in een GRD F2 en werd Albert Vanierschot daarin met een Renault-Alpine negende. In de "200 Mijlen van het Meetjesland" wonnen Versijpt-Versijpt in een Toyota Celica. "Op bedenkelijke wijze" zegt de titel. Ondergetekende (wr) was die weekend wel op alle drie de proeven aanwezig. Toen je nog meer dan 30 km/h mocht rijden en er geen gsm's of PC's bestonden. Alleen telefoons...
DANIEL RICCIARDO BREEKT IN BARCELONA BAANRECORD OP DAG 2
Vandaag is de tweede dag getraind van de tweede week van de pré-seizoentrainingen op het Montmelo (Circuit van Catalonië) nabij Barcelona. Reeds vanochtend zette de Australiër Daniël Ricciardo met 1'18"047 op hypersoftrubbers een nieuw baanrecord. Het bleef heel de dag overeind. Paradoxaal genoeg werd zijn Red Bull RB14 door een Renaultmotor aangedreven, principieel dezelfde krachtbron als dewelke Mc Laren dit jaar gebruikt. Maar gisteren viel Stoffel Vandoorne tweemaal stil met een elektrische panne en vandaag viel Fernando Alonso al deze ochtend stil en was verder niet meer in actie te zien. Een olielek...!?
Morgen is dag 3 en zien we weer Stoffel Vandoorne en Max Verstappen aan de slag en ook Sebastien Vettel in de Ferrari. Vanochtend reed Kimi Räikkönen niet omdat hij zich niet lekker voelde, maar in de namiddag danste hij weer mee de proefrondjes die uiteindelijk leiden naar de GP van Australië F1 op 25 maart a.s. in Melbourne. Ross Brawn, die nu eigenlijk sportdirecteur van de F1 is, hoopt de "Formule 1 zijn grootsheid weer te geven".... Zonder gridgirls, met Halo, met gewijzigde starttijden, met stilaan versleten namen, geen échte persoonlijkheden meer die "grootheid" afdwingen, staan de nieuwe eigenaars Liberty Media voor een moeilijke opdracht. Morgen op die derde dag van de tweede week, gebeurt er misschien een mirakel. (Walter Rombauts/Foto's:Renault)
VETTEL SNELST, VANDOORNE TWEEMAAL STILGEVALLEN IN DAG 5
Vandaag is de tweede week van de pré-seizoentrainingen begonnen in Barcelona. De vijfde dag als je wil en de eerste van deze nieuwe week. Sebastien Vettel reed zowel 's ochtends als 's namiddags de snelste tijd voor Valtteri Bottas. Onze landgenoor Stoffel Vandoorne zag zijn Mc Laren in de ochtend stilvallen en ook in de namiddag. Ook Max Verstappen's Red Bull RB14 viel stil en zorgde net als Vandoorne voor een rode vlag.
De Nederlander kon echter de dag afsluiten met een derde bestchrono, terwijl Stoffel met 1'21"946 de voorlaatste plaats innam. De oorzaak in de Mc Laren-Renault lag hem vandaag in elektrische problemen. De V6 Turbo's Hybrid blijven een ingewikkelde brok techniek waarin de elektronica het mee voor het zeggen heeft. Morgen rijdt Fernando Alonso de Mc Laren en we zijn benieuwd of de Spanjaard van die pekelzonden van een nieuwe auto zal bespaard blijven.(Walter Rombauts)
EERSTE PORSCHE CROSS-UTILITY-VEHICLE ALS WERELPREMIERE IN GENEVE
Het zou Porsche niet zijn als de denktank in Weissach geen alternatief zou vinden voor de banale term "Sportly Utility Vehicle" waar de autoconstructeurs de SUV-wagens van hebben gemaakt, al dan niet met vierwielaandrijving. Maar Porsche staat voor een ware uitdaging: gestalte geven aan de Mission E die al eerder is voorgesteld. Principieel moet die Tesla van antwoord dienen. Maar de "traagheid" waarmee Porsche daaraan gestalte geeft doet vermoeden dat die "Mission E" en zijn afgeleiden Tesla zal overtreffen.
Op het Autosalon van Genève is een eerste embryo daarvan te zien: de Mission E Cross Turismo, door Porsche de "Cross Utility Vehicle" (CUV) genoemd. Waarmee dat soort auto's een nieuwe naam krijgt. Het gaat nog om een studiemodel en de historische constructeur kleeft er de naam van "elektrische atleet voor de actieve levensstijl" op. Dankzij de vierwielaandrijving is hij op alle terreinen thuis en misschien nog het best in ski-gebieden. Want het zeer vernuftige interieur biedt plaats aan de meest extravagante sportuitrusting. Zelfs een Porsche e-bike kan gemakkelijk mee. Maar ook surfplanken. Kortom alle levenslast kan meegenomen worden in een fascinerend interieur.
De foto-inzet is de Porsche Mission E, de laboratoriumauto waaruit de nakomelingen worden gedistilleerd. Want de "Mission E Cross Turismo" is een elektrisch aangedreven allrounder. Niet iedereen ziet in de elektrische auto een welslagen, en toegegeven, het zal een ezelsbrugje zijn naar uiteindelijk de waterstofauto. Maar toen Tesla in 2007 met zijn Roadster op basis van een Lotus-Esprit-chassius in Californië voorstelde ging er een dreun door de autowereld. Elon Musk kon nadien alleen overmoed, narcisme en schuldenlast worden verweten. Toch werd ook Porsche toen wakker.
De overwinningen in de 24 Uren van Le Mans nadat zustermerk Audi de etmaalrace beheerste met dieseltechnologie, lieten de puristen aanvoelen dat het einde van de conventionele Otto- en Dieselverbrandingsmotor aan het eind van zijn geschiedenis komt. Door onwetende politieke zeepbellen in een stroomversnelling gebracht. Dus elektrisch, hybride...CNG en binnenkort waterstof. Voor dat die op een groene manier met golfslag-energie, zonne- en windenergie wordt gewonnen, beleven we eerst nog een kort elektrisch tijdperk. Bij Porsche wekt dat enige nostalgie op... De eerste Porsche, de Löhner-Porsche was immers een elektrische... Daar denkt vandaag in Genève geen mens aan.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
HAMILTON SLUIT LAATSTE DAG SNELST AF MET IN ZIJN SCHADUW STOFFEL VANDOORNE !
Bij het begin van de vierde en laatste trainingsdag in Barcelona maakte de sneeuw plaats voor nattigheid. Dus bleven de tijden schommelen rond 1'37" met wel onze landgenoot Stoffel Vandoorne mee in de spits. De wissel van Mc Laren om van Hondamotoren over te gaan op Renault, blijkt dus direct gunstig resultaat op te leveren.
Dat bleek ook nog in de namiddag toen de baan opdroogde en viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton Mercedes met 1'19"333 weer aan de top plaatste. Maar met in zijn schaduw Stoffel Vandoorne die met 1'19"854 binnen dezelfde seconde bleef. Eveneens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel moest al tegen een wijzerstand van 1'20"241 aankijken.
Buiten de opbeurende vaststelling van de herrijzenis van Mc Laren en lichte weerbarstigheden voor Red Bull, leerde eigenlijk geen mens veel van deze door weersomstandigheden beschadigde vierdaagse trainingsweek. Veel data werd verzameld, eigenlijk toch nog redelijk veel rondjes gereden, maar geen enkele analyse kan een pronostiek opleveren voor de GP van Australië die op 25 maart a.s. het WK 2018 opent.
Wel zit de paddock alweer vol controversen, zoals het tegenwoordig mode is. Christian Horner, teambaas van Red Bull, beweert dat Mercedes en Ferrari schimmig één team vormen. Misschien omdat Maurizio Arivabene (Ferrari) en Toto Wolff (Mercedes) al meerdere keren in elkaars gezelschap zijn gezien. Anderzijds zet Renault druk op Red Bull om tijdig de keuze te bepalen voor de motoren van 2019. Wordt het Honda of Renault voor Red Bull volgend jaar ? Cyriel Abiteboul, teambaas van Renault, wil het snel weten. Zo is het het Formule 1 seizoen eigenlijk al begonnen.
Met de afwezigheid van de leuke gridgirls, de lelijkheid van de Halo-titaniumbeugel die bijna belet te zien dat er ook nog een coureur in de auto zit. Die laatste is nog net geen robot, door ingenieurs en hun computers gestuurd. Liberty Media, nieuwe eigenaar van de F1, staat voor een grote verantwoordelijkheid: de historische waarde van de industriële hoogste autosportdiscipline in stand houden, er geen kermiskoers van maken.
Want anders kan de Formula E in aanzien winnen en een nieuwe wereldorde gaan vormen. Bernie Ecclestone (86), die de F1 écht heeft gemaakt, zei onlangs dat we elektrisch moeten gaan.... De voormalige F1-Paus zal dit als 1 aprilgrap hebben bedoeld, nu Pasen op die dag valt. Maar onder die Ecclestone zijn sinds 1978 al meer grappen waargemaakt. Soms kwamen ze ook eerst over als de Klokkken van Rome, tot iedereen wist waar de klepel hing. Succes Liberty Media.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Sneeuw overdekte vorige nacht het Circuit van Catalonië. Daardoor werd dag 3 van de pré-seizoentrainingen genekt. Fernando Alonso reed één rondje, meldde hilarisch dat de "auto zich wonderwel op de sneeuw gedroeg" en plaatste zich met die ene ronde aan de top van de tabellen. De anderen reden ook wel eens uit. Pirelli had geen sneeuwbanden bij.... (grapje).... Maar op "wets" zou het misschien toch lukken dachten sommigen. Verkeerd gedacht want de asfalttemperatuur bedroeg 4,4°C en zelfs de regenbanden hebben een hogere baantemperatuur nodig om grip te verzekeren.
Bovendien is het tracé in het tussenseizoen helemaal nieuw geasfalteerd waardoor het geen mechanische grip biedt die de banden zou kunnen opwarmen. De koude versterkt dat effect nog, zodat de piste een schaatsbaan wordt. Zij die het voorbeeld van Alonso volgden kwamen soms in rare slippers terecht. Een verloren trainingsdag. Maar Robert Kubica (Williams) en Brian Hartley (Toro Rosso) reden toch ook een rondje zodat Alonso niet alle eer voor zich kon opeisen. Morgen dag 4.(wr)
VANDAAG IS DIESEL TANKEN DUURDER GEWORDEN DAN BENZINE !
Vandaag, nog net 27 februari 2018, is het de eerste keer dat de officiële dieselprijs hoger is betaald aan de pomp dan benzine. Op zich niets bijzonders, want het is de legale diefstal die we in België op alles en iedereen die werkt en meer dan vijfenveertig jaar heeft gewerkt als kompleet normaal moeten zien. Nu vandaag, moeten we de aanslag op "diesel" aanvaarden. Maar de dieselrijders zijn niet verslagen. Hoewel Audi nooit meer een diesel zal durven inzetten in de 24 Uren van Le Mans die ze ermee tien keer wonnen... Omdat die R18 razendsnel was en door minder-verbruik met alle gemak de Toyota's benzine-Hybrid's versloeg. Porsche lostte Audi's probleem op door in 2015, 2016 en 2017 de wereldberoemde industriële confrontatie sinds 1923 te winnen. Met een 919 Benzine-Hybrid...
Maar terug naar vandaag, 27 februari 2018. Een dieselmotor verbruikt nog steeds minder dan een vergelijkbare benzinemotor. Ongeveer min 2 liter op 100 km. Met een volle benzinetank van 45 à 50 liter rijdt je 650 à 700 km (afhankelijk van je rijstijl, overdrive-vertraging e.d.). Je haalt dus vanuit Antwerpen of Mechelen de Mont-Ventoux niet. Met dezelfde volle tank diesel rijdt je van Antwerpen naar de Promenade de Anglais in Nice ( langs de autoweg-met-tol weliswaar, dus zogezegd duurder) die 1150 km. Wie twijfelt mag het met mij proberen, ik, die in mijn achtenveertig jarige autoloopbaan met méér dan 5500 verschillende auto's heb gereden. Wie wil betaalt wel de autobaan. Een punt van discussie.
Een liter benzine weegt 0,720 kg. Een liter gasolie weegt 0,840 kg. Dus de logika zelf dat je met de tweede brandstof ongeveer 13% verder geraakt en bespaart. Geen mens die het wil inzien. Behalve de scheepsbouwers die allen traaglopende diesels hebben. Uitstoot ? Ik ga die mensen niet beschuldigen. Het antwoord op de vraag waarom alles overhoop ligt zit in het feit dat we met z'n allen met tevelen zijn. Dat vroeger mensen stierven als ze 50 à 60 waren, nu 80 en meer....Vergrijzing, niet meer op te brengen pensioenen. Rudolf Diesel, de man die de motor met zelfontsteking door hitte (hoge compressieverhouding) bedacht is wellicht ergens overboord gegooid.
Maar Mazda pikt - zoals eerder met de Wankel/Rotary-engine - er op in door een benzine-zelfontbrandende motor te brengen. Weliswaar met gloeibougie. Maar actueler en warmer dan enige politici van deze doemregering kan bedenken. Ze willen elektrisch ? Dat is een overstapfase. De eind-uitkomst is groen-aangemaakte waterstof. Met golfslag-energie, zonne- en windenergie. In Hiroshima bij Mazda hebben ze dat allemaal al - en ook Mercedes - en daarmee maken ze de hele Europese zogezegde Unie ten schande door niet direct door te starten naar auto's op waterstof. Maar van schaamrood tot bewezen bedrog hebben onze politici geen last. Alsof het allemaal "Schauvluchtig" was. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
VETTEL - FERRARI - SNELST IN BEVROREN DAG 2 IN BARCELONA
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed met 1'19"673 op softrubbers de nieuwe normtijd tijdens de tweede wintertestdag F1 in Barcelona. De Duitser, die op 0,303/seconde werd gevolgd door de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) verklaarde dat bij een tracktemperatuur van 2,2°C de banden nauwelijks 90°C warm te krijgen waren en bijgevolg geen enkele rijder gemotiveerd was om verder te doen.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne pakte de derde tijd in de Mc Laren-Renault met 1'20"325, voor Max Verstappen (Red Bull). Maar de Westvlaming deed dat op hypersofts terwijl Max zijn tijd op mediums reed. Al bij al een rommelig, niets beduidend gedoe op het Circuit van Catalonië, omdat zelfs mét de zonneschijn het niet warmer werd dan 5°C. Om 16.30 uur verdween dan ook zogoed als iedereen in de pits en werden de poorten gesloten.
De Pool Robert Kubica die heroptrad bij Williams reed de zevende tijd, mat zich showstar-allures aan tegenover zijn Pools-journalistenvrienden, maar realiseerde zijn tijd toch maar op softs. Zijn "come-back", waarin hijzelf vast gelooft, moet worden geprezen, maar tussen de "spielerei" vandaag, de "ijspret" zeg maar en duelleren met viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) straks in de eeste GP, deze van Australië op 25 maart, ligt een wereld van fantasie. Morgen gaat de derde pré-seizoen winterdag door, wellicht onder de regen.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
RICCIARDO - RED BULL RENAULT - BLIJFT SNELSTE OP DAG 1 IN MONTMELO
Alleen Fernando Alonso in de Mc Laren-Renault heeft deze namiddag op het "Circuit van Catalonië" een zichtbare verbetering aangetoond: vanuit de zandbak naar een vijfde chrono in 1'21"339. Goed voor een vijfde plaats na de Duitser Nico Hülkenberg in de Renault. Het was echter de Australiër Daniël Ricciardo die met zijn tijd van 1'20"179 van vanochtend de hele dag vooraan bleef. Voor Vallteri Bottas in de Mercedes en Kimi Räikkönen in de Ferrari. Morgen tijdens dag 2 zal Max Verstappen in de arena komen. Ook Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Renault. Welke chrono's in welke configuratie ook worden gereden, ze geven altijd een onwaarachtig beeld, van wat eind maart voor de openings-GP van Australië zal worden gebrouwen. Afspraak morgen voor dag 2 ! (Walter Rombauts).
F1 BARCELONA DAG 1 OCHTEND, RICCIARDO SNELST ALONSO CRASHT
Met 1'20"179 geklokt op mediumbanden reed de Australiër Daniël Ricciardo de snelste tijd in de Red Bull. De auto had dezelfde aangename kleuren als in 2017. Fernando Alonso belandde al vroeg in de zandbak. Hij zorgde voor de eerste rode vlag van 2018. Naar verluidt brak er een wiel af. Maar het kan ook zijn dat de Spanjaard iets te overmoedig was. Tot dan toe overklaste hij de kleine meute met de ene na de andere snelle tijd. Hedennamiddag gaan de pré-seizoenstrainingen gewoon verder.(wr)
Renault oogstte veel nieuwsgerichte bijval toen vandaag de Renault R.S. werd voorgesteld aan de internationale pers. Zoals reeds bekend wordt de auto gereden door de Duitser Nico Hülkenberg en de Spanjaard Carlos Sainz jr, wiens vader nog de recentste Dakar won in een Peugeot 3008. Teambaas Cyriel Abiteboul beklemtoonde dat hoger zal worden gemikt dan de zesde plaats in het WK van de constructeurs. Als leverancier van motoren aan Mc Laren en Red Bull is de Franse constructeur die zich 120 jaar op het hoogste niveau in de autosport handhaafde, is het merk dat tegenover zichzelf verplicht. Er is geen nummer één en twee aangeduid, maar het feit dat Nico Hülkenberg in 2015 ook de 24 Uren van Le Mans won met...Porsche, geeft hem een natuurlijke autoriteit binnen het team.(wr)
De Aston Martin Red Bull RB14 is vandaag voorgesteld. De coureurs ervan zijn de Nederlander Max Verstappen en de Australiër Daniël Ricciardo. Deze laatste zal trouwens de eer hebben vandaag als eerste de nieuwe bolide te rijden voor een filmdag in Silverstone. De motor is een Renault V6 Turbo Hybrid en het uiterlijk opvallendste is de zwart-blauwe kleur en de uitdrukkelijke sponsornaam Aston Martin. Net als alle auto's van 2018 heeft ook de RB14 de aartslelijke "Halo"-beugel. Iedere purist uit er zijn afkeer over. Waardoor de FIA al heeft beloofd aan een "elegantere" vormgeving te werken van de titaniumbeugel. Volgende week maandag 26 februari begint in Barcelona de eerste pré-seizoen testweek.(Walter Rombauts)
GUIDO DEVREKER EN GUY VERHOFSTADT REDEN MET LADA DE BOUCLES DE BASTOGNE
Het is de vierde keer geweest dat Guido Devreker en Guy Verhofstadt de "Boucles de Bastogne" hebben gereden. Dit keer in een Lada 1500 Rally van het "Guy Moerenhout Racing Team". De Lada is een verre afstammeling van Fiat door een "jointventure" uit 1966 tussen de Russische regering en de Italiaanse autoreus. De ex-eerste minister is een autosportfanaat en beoefent de rallysport zowel als navigator en als "piloot". Hij dus op 2, 3 en 4 februari j.l. een bekwame hulp aan Guido Devreker in de besneeuwde en beijzelde speciale ritten die wel met een opgelegd gemiddelde moesten worden gereden.
Maar door de winterse omstandigheden haalde op een Thierry Neuville na, niemand dit gemiddelde. Waardoor het een pure snelheidsrit werd. Guido en Guy VHS kenden wel wat pech. Zo kwam een carburatorstang los wat een tijdrovende herstelling vergde, en Guy Verhofstadt maakte een slippertje, waardoor blutsen rechts voor en straftijd werden opgelopen. Guido Devreker legde dit alles met de glimlach in de plooi en samen haalden ze eervol het einde van de wedstrijd.
Guido Devreker heeft een indrukwekkend palmares in de autosport en ik druk het uitzonderlijk in zijn geheel af. Wat betreft zijn autosportresultaten. Zijn menselijke verdiensten vereisen minstens een boekdeel. Hij kent de auto- en autosportwereld als geen ander. Hij is ook gespecialiseerd in vrachtwagens - ja, de grote mastodonten - en schrijft als hobby in het blad "Icons".
Maar Guido Devreker is meer dan een icoon. Van jongsaf is hij door voorbestemdheid letterlijk in de huidvezels van de autosport geraakt. Hij werkte voor het Juma-team waarmee Eddy Joosen tweemaal de 24 Uren van Francorchamps won. Hij deed daar de logistieke "mission impossible", motoren brengen en halen naar Duitsland, de BMW-racewagen vervoeren, met banden sleuren...allemaal onder het strenge toezicht van de teamleiding. Niemand zal vergeten zijn dat Juma afkomstig is van Julien Mampaey. Zaliger spijtig genoeg, maar verder levend in zijn geniale zoon Bart Mampaey die nu aan zijn laatste DTM met BMW bezig is. Op het actief van deze man staan evenzeer zege's met BMW in de 24 Uren van Francorchamps, en wereldtitels met weerom BMW met Andy Priaulx in het WK voor toerwagens.
Guido - Guy voor de vrienden - groeide in die wereld van autokoersen, in renstallen als Excelsior en schaalmodellen 1/43ste op tot wat men een elegant woord een factotum pleegt te noemen. Iemand die omzeggens alles kan. Met inzicht overigens. De meeste autocoureurs hebben de auto's waarin ze gereden en gewonnen hebben op schaal 1/43ste door Guido laten bouwen. Ze staan in ontelbare vitrinekasten. Na een harde leerschool in de autowereld bleef voor "de Guy" nog maar één ding over: zelf racen !
Daaraan begon hij in de jaren 1972 - 1974. Eerst met een Volvo Amazone en later met een Renault 12 Gordini. In 1972 reed hij ook zijn eerste rally in Edegem, die de "Laat-Winternacht" heette. Dit nog steeds met de Volvo Amazone. In 1978 werd het hem eigenlijk "ernst". Hij reed in Zolder met Wilfried Roefs in een BMW 323i de "Drie Uren van Excelsior".
Het verdere palmares leest u onderaan. Ondertussen heeft Guido sinds 2015 voor de vierde keer met Guy Verhofstadt de "Boucles de Bastogne" gereden. De eerste keer bestuurde het duo een Fiat Ritmo Abarth en finishte 110de algemeen na een panne met de benzinepomp. In 2016 weerom met de Fiat Ritmo Abarth maar moesten opgeven door een defecte koppeling. In 2017 werd het avontuur aangegaan met een Lancia Beta Coupé, maar op twee proeven van het einde begaf de motor het.
Het Guy-Guy-koppel reed op dat moment op de 50ste plaats op 200 deelnemers. Dit jaar kwam het Lada-experiment onder de vleugels van Guy Moerenhout Racing met wat technische en stuur-obstakels. Maar men finishte en figureert dus met dat historisch Fiat-tintje in de einduitslag van de Boucles de Bastogne. Eigenlijk werd die gewonnen door Thierry Neuville in een Opel Corsa A. Maar de tweevoudige vice-wereldkampioen rally reed "buiten klassement". Just for fun. Dat was zo afgesproken. De officiële winnaars werd het Franse duo Bouffier-Alnet in een Ford Escort MKII. Tweede werden François Duval - Leyh in een Ford MKI. De Boucles de Bastogne waren over heel de lijn een succes.(Walter Rombauts/Foto's:Icons)
Wapenfeiten van Guido Devreker:
1972 - 1974 Gestart in slalom met een Volvo Amazone
1972 - Eerste rally met Volvo Amazone in de Edegemse (Minirijderkes) "Laat-Winternachtcriterium"
1978 - Eerste race op circuit met BMW 323i in de "3 Uren van Excelsior" met Wilfried Roefs
1980 - 1983 VAS-kampioen
1981 - 1982 - 1983 Provinciale omloopwedstrijden met Patrick Van Remoortel en Stefan Cockx - regelmatige podiums in de klasse
1984 - 4 x 4-wedstrijden met Daihatsu Taft Turbo Diesel / 11de algemeen en 2de Diesel in de Ronde van België
1984 - 4 x 4 wedstrijden met fabrieks-Daihatsu-Diesel met overwinning in Edegem Cross Country met Georges Van Oosten.
1984 - Ook VAS en PAK-kampioen 4 x 4
1987 - Eerste 24 Uren van Zolder met Mercedes 190 2.3 16V van François Veraegen met 7de plaats algemeen
1988 - 1989 en 1990 Provinciaal Omloopkampioenschap, eerst met Volvo 240 Turbo, dan met Volvo 740 Turbo
1989 - Derde algemeen in Kampioenschap en derde algemeen, eerste in klasse in 24 Uren van Zolder met Schreurs- Adrianne
2007 - Classic Car Rally's, Regionale, Nationale en Internationale met échte Manta TE 2800 (chassisnummer 08) van Vic Heylen
2009 en 2010 - Racen met de DAF 55 Marathon en een denderende overwinning in de beruchte Rally of the Fall Rally
2013 tot vandaag / deelname aan regionale en internationale wedstrijden met de Volvo P444 van 1949
PAK-Antwerpen Oldtimerkampioen in 2016, tweede in 2015 en derde in 2017
2015 - Deelname Boucles de Bastogne met Fiat Ritmo Abarth - 110de algemeen na panne met benzinepomp
2016 - Boucles de Bastogne met Guy Verhofstadt met Fiat Ritmo Abarth maar opgave door defecte koppeling
2017 - Boucles de Bastogne met Guy Verhofstadt met Lancia Beta Coupé maar opgave aan einde van zondag met motorprobleem
FLANDERS COLLECTION CAR LOKT 17 EN 18 FEBRUARI CLASSIC-PURISTEN NAAR GENT
Gestart in 1989 is Flanders Collection Car uitgegroeid tot een vaste waarde voor iedereen die belang stelt in klassieke voertuigen. Dus gaat op 17 en 18 februari a.s. voor de 29ste keer deze internationale beurs door in Flanders Expo in Gent. Oldtimers, jonge en oude, staan er tentoon, maar worden desgewenst ook verhandeld. Daarnaast zijn er nog de hoekjes voor boekenliefhebbers, miniatuurautootjes, onderdelen en retromobilia. De toegangsprijs bedraagt €12 en leden van de "Belgische Federatie Oldtimer Voertuigen" (BFOV) krijgen op vertoon van hun lidkaart €2 korting.
Op die beurs heeft ook de Classic Car Drivers Association, uitgevers van het gespecilaiseerde blad "Icons-of-Elegance", een stand om belangstellenden aan te trekken. Deze vereniging organiseert op 17 en 18 maart a.s. in de Limburghal in Genk op haar beurt een gemoedelijke beurs waarop "Iconen" uit de Belgische autosport in gesprek zullen gaan met de bezoekers. "CCDA" vestigt de aandacht op een speciale auto. Een Citroën 2CV van Seppe Verstegen. Die man heeft in twee maanden tijd een tocht van 22.000 km afgelegd door 17 landen in deze 4 x 4 - 2CV in het spoor van Marko Polo.
Daarin lag een traject van 2038 km, een lange kronkel tussen Afghanistan, Oezbekistan, Tadzjikistan en Kyrgystan en de grens met China, wordt geacht één van de gevaarlijkste routes ter wereld te zijn. In het volgende nummer van Icons staat de helletocht geheel beschreven door specialisten ter zake. Op de Flanders Collection Car 2018 staat ook een BMW M1. Daarvan zijn 400 exemplaren geproduceerd. Daarin zaten 40 exemplaren die als racewagens werden uitgevoerd. Ze werden gebruikt in de Procar waaraan alleen Formule 1-coureurs konden deelnemen. De motoren werden opgevoerd van 277 naar 470 pk. In 1979 won Niki Lauda en in 1980 Nelson Piquet sr. Eén ervan is in Gent te zien. Stof genoeg dus om die data van 17 en 18 februari in de agenda te noteren. (Walter Rombauts/Foto's:funcars)
FORMULE 1 EERST NAAR PEPSI-ZERO EN DAN OP NAAR 2021.
Op 20 februari a.s. stelt Renault zijn nieuwe Formule 1-bolide voor. De Franse autoreus die via de alliantie Renault-Nissan Volkswagen van de eerste plaats heeft verdrongen in de verkoop op wereldvlak, zit net als tegenstanders Mercedes, Red Bull en Ferrari met een dilemma. De FIA en de FOM hebben beslist om voor dit seizoen geen vier maar drie krachtbronnen toe te laten. Voor een recordaantal van 21 races ! Cyriel Biteboul, teammanager van Renault, heeft ronduit gezegd dat dit een onmogellijke opdracht is. Zijn mede-teamgenoten Maurizio Arrivabene (Ferrari) en Toto Wolff (Mercedes) zijn het daar roerend mee eens.
Gezien de pré-seizoentrainingen al op 26 februari aanvatten, dringt de tijd om in spoedoverleg te gaan met de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formula One Management". De tijd dringt. Op 23 maart 2018 opent de GP van Australië het seizoen 2018 ! Onder de nieuwe eigenaars Liberty Media, het eerste volle seizoen in eigen beheer. Met al direct de afschaffing van de grid-girls, (worden wellicht vervangen door mannen die vrouw worden), de veranderingen van starttijden van de races (sommige positief) en alle onzekerheden die er te verwachten zijn. Nieuwe motorconcepten worden aangedragen tegen 2021 om de huidige te vervangen. Omdat de Concorde-akkoorden einde 2020 dan zullen vervallen zijn.
Momenteel wordt gereden met V6 Turbo-Hybrid-krachtbronnen. Dit sinds 2014. Behoudens dat ze altijd al klankgevoelig kritiek hebben moeten slikken, zijn ze ook duur. Liberty Media tracht via topingenieur Ross Brawn tot een eenvoudigere motor te komen. Lees: goedkopere motor. Maar Fiat-baas Sergio Marchionne, en dus ook baas van Ferrari, vindt dat de Formule 1 de trend moet voortzetten spitstechnologie af te leveren. Daarover lopen de meningen uiteen omdat Liberty Media van de F1 een kermis wil maken. Zonder daarbij de historische industriële basiswaarden van de hoogste autosportdiscipline verder te respecteren.
De huidige V6 motoren met turbo laden een batterij op, neen eerder een supercapacitator, die kort een heel krachtige lading elektriciteit kan vasthouden. Die kan door de coureur weer worden "afgeroepen" als hij een inhaalmaneuver snel wil afwerken, of een helling op moet. Zoals in Francorchamps de klim vanaf l'Eau Rouge naar Les Combes. Sinds 2014 zijn de bescheiden vermogens toch gestegen tot - zoals bij Mercedes - net geen 750 kW of 1000 pk.
Renault zit daar dicht tegen en dat verontrust Ferrari. Bij Mc Laren gaat er een zucht van verlichting door het team nu de Honda is vervangen door een Renaultmotor. Niettemin moet Mc Laren helemaal van 0 beginnen. Want sinds 2008 toen het historische team uit Woking nog Lewis Hamilton als wereldkampioen afleverde en 2de werd in het WK van de constructeurs is het naar een 9de plaats onder de constructeurs gezakt.
Dus tijd voor een revival na tien seizoenen. Eigenlijk van de hele Formule 1, zoals afschaffen van de gridstraffen, beperken van wisselen van motor-onderdelen, en regenstarts achter safety-car. Vanaf dit jaar is er ook "Halo", de titanium/carbonbeugel boven het hoofd van de coureur. Beslist opdat er geen elektrische Tesla Roadster vanuit de ruimte op hun hoofd zou vallen. Hopelijk zitten er in 2021 nog coureurs van vlees en bloed in en geen robotten. Liberty Media zou d'r misschien aan denken. Zoals mogelijk ook aan robotten i.p.v. leuke grid-girls. De Amerikaanse hypocriete preutsheid van vroeger duikt weer op. (Walter Rombauts/Foto's :Renault, Mercedes, Fiat en Pirelli)
EEN LICHTE GESCHIEDENIS ROND DE LEGEND BOUCLES VAN BASTOGNE
"Zestig jaar plezier en traditie" zegt Pierre Delettre, organisator van de "Boucles van Bastogne" die op 2, 3 en 4 februari a.s. doorgaan. Deze man spreekt naar waarheid maar vertelt niet dat hij afstamt van een kleurrijke, controversiële figuur, Alfhonse Delettre, organisator van de Boucles de Spa die jarenlang wereldfaam hebben genoten. De grootste namen o.a. Stig Blomqvist met Björn Cederberg met Saab 99 Turbo - hebben er gewonnen. Niemand zal het geloven maar met eigen ogen heeft ondergetekende gezien dat de Zweed een fles aquavit ledigde voor de start. Daarna kwam de "Clémentine", een lange beruchte speciale snelheidsrit. Stig vloog naar de snelste tijd. De Boucles de Spa was een pure snelheidsrally. Dikwijls werd er op dik besneeuwde wegeltjes gereden.
In die omstandigheden moesten de zware kanonnen het vaak afleggen tegen de zogenaamde "kleintjes". Maar dat waren helemaal geen miniemen. Grote mijnheer Jean Louis Haxhe en Christian Delferrier wonnen in 1973 met een Daf 66 !!! Ook werkten zich de Skoda's 130 in die barre omstandigheden naar de voorste ereplaatsen. Maar de Koning van de Boucles de Spa was Patric Snijers die 6 keer won, één keer met Eric Symens, en vijf keer met Dany Colebunders.
Ook won de Alkenaar, leerling van Gilbert Staepelaere, en lid van de Drie Musketiers (Droogmans, Duez en Snijers) twee keer de Legend Boucles de Spa die in 2006 als regelmatigheidsrit het bestaansrecht zagen na het nulpunt 2005. "Alphonse" ziin bevelen galmden niet meer over Spa en de rally die héél lang voor het Europese kampioenschap telde liep dood op administratie, toelatingen gemeenten en milieu- en veiligheidsgegevens. Gilbert Staepelaere won de echte Boucles de Spa" drie keer (1964-1967 en in 1975). Eerst met een Lotus Cortina, dan met een Ford Cortina GT. De laatste keer in een Ford Escort met Eric Symens.
In 2015 werd de regelmatigheidsrit voor race-oldtimers overgeheveld naar Bastogne eh het werd direct een succes. De grootste namen kwamen er op af, zoals dit jaar WK-rallyrijder Thierry Neuville voor Hyundai er op afkomt. Vele ritten op verhard en onverhard worden gereden in een streek die de bijna-wereldkampioen met zijn ogen dicht kan rijden. Natuurlijk mogen we niet te optimist zijn want onder de pluminus 300 deelnemers zitten nog andere kleppers tussen. Vanaf morgen is er de technische controle op de Place McAuliffe en vrijdagavond om 18 uur beginnen de 4de "Boucles de Bastogne", om dan over zaterdag en zondag voor de unieke sfeer te zorgen. Voorspellen wie zal winnen is als op de Lotto spelen. Alle teams hebben kans. (Walter Rombauts/Foto:Guido Devreker)
Auto-Icoon Guy Moerenhout is synoniem van Abarth en Fiat. De legendarische rallyrijder heeft rond Abarth zijn gelijknamig museum in Lier uitgebouwd. Het is zijn levenswerk, een tempel die met veel respect moet worden betreden. Dat deden vele aanwezigen vorige zaterdag op de persconferentie die daar werd gegeven ter gelegenheid van de "Legend Boucles of Bastogne" die 2, 3 en 4 februari worden gereden. Guy Moerenhout's Racing Team neemt daaraan deel met drie...Lada's !!! Ze worden bestuurd door Guido Devreker met Guy Verhofstadt (Lada 1600 Rally), Guy Moerenhout met zijn trouwe navigator Filip de Munck (Lada VFTS 1) en Eric Vlaisloir met de ceo van Powerplus, Jeroen Nys (Lada VFTS 2).
Hoe komt nu een Lada in het Abarth-hart van Guy Moerenhout's imperium ? Om daarop te antwoorden moeten we teruggaan naar het jaar 1966 toen de toenmalige Russische regering een deal sloot met Fiat om op basis van de Fiat 124 een auto te kunnen bouwen in Rusland. In 1967 werd de fabriek opgericht in Toljatti aan de Wolga die vanaf 1971 "Zjigoeli's" (Lada's/Lada= "liefje") uitspuwde via een...270 km lange productielijn waaraan 120.000 mensen werkten. Lada's kwamen ook naar onze regionen en boden een prijselijke mobiliteit voor bescheiden beurzen. Weliswaar met als nadeel dat de auto zwaar was en mede daardoor veel brandstof verbruikte.
Lada komt in de recente geschiedenis opnieuw voor doordat Renault en Nissan langsheen hun nu twaalfjarige alliantie een "jointventure" aangingen met Avtovaz. Lada is dus bijlange niet dood. Het merk, uit Fiatgesternte ontstaan, is eerder aan een - bescheiden - verrijzenis toe. Die Italiaanse oorsprong op de Fiat 124 inspireerde Guy Moerenhouts sportgenialiteit om met drie exemplaren deel te nemen aan de (-snelle) regelmatigheidsrit die de "Legend Boucles of Bastogne" zijn.
De eerste dag wordt op verharde wegen gereden en de tweede dag op onverhard wegdek. Lada zal niet de perspubliciteit oogsten zoals dewelke is bereikt met de deelname aan Parijs-Dakar, toen geprepareerd door Porsche (!), maar pers was talrijk aanwezig in Lier om de drie auto's te doen schitteren zoals ze in Bastogne ook zullen trachten te doen. Meteen weten we waarom Lada te rijmen valt met Guy Moerenhout's Abarth- en Fiat-imperium. Afspraak in Bastogne voor de vierde "Boucles" aldaar sinds 2015.
Op de presentatie waren ook enkele andere Belgische autosportkanjers te begroeten, met name Willy Appélian en Eric Van Bourgonie. De eerste drukte zijn stempel in een Lotus op slalomkampioenschappen en oogstte één Belgische titel en twee kategorietitels. De tweede is een doorgewinterde rallynavigator van het hoogste kaliber zoals Georges Van Oosten en Eddy Nijs. Ze deden de Lada-voorstelling alle eer aan. Net als redacteurs Eric Janssen en Guy Depré van het blad "Icons" dat voer is voor puristen. (Walter Rombauts/foto's:wr)
SIR STIRLING MOSS TREKT ZICH TERUG UIT PUBLIEKE LEVEN
Wellicht de snelste Formule 1 coureur (-mogelijk wedijverend met Tazio Nuvolari) Sir Stirling Moss trekt zich omwille van een aanslepende ziekte terug uit het openbare leven. Hij is 88 jaar. Moss won 16 GP's en finishte viermaal tweede in het WK, maar werd nooit wereldkampioen. Die eer ging in zijn Mercedes-tijdperk naar de Argentijn Juan Manuel Fangio die vijf keer de wereldtitel binnenhaalde (1951, 1954, 1955, 1956 en 1957). Stirling Moss grootste exploten vallen wel te noteren in de Mille Miglia 1955 die hij met Jenkinson als navigator in een Mercedes won. Die navigator werd later F1-journalist en vertelde me op één van de GP's in de wereld over de rit van Brescia naar Brescia naast Moss.
"Ik durfde niet meer over het raampje kijken", zei hij, "ik deed het letterlijk in mijn broek". De legende wil dat de ontembare Stirling de Mercedes na de 1600 km racen ook nog eens naar Stuttgart naar de Mercedes-factory reed. Een ander exploot van Moss was de GP van Monaco 1961 waarin voor het eerst de Ferrari's met een "mid-rear-engine" reden (Ritchie Ginther en Phil Hill). Stirling Moss reed in een "ouwe" Lotus Climax van het Rob Walker team en was op het hart gedrukt "de kist" te sparen. Maar Moss kwam aan de leiding en verbeterde iedere ronde opnieuw het ronderecord.
Bij Walker in de pits was men radeloos en beduidde men de Brit telkens de auto te sparen. Vergeefs, het ging alsmaar sneller tot Ginther en Moss precies dezelfde snelste rondetijd draaiden in 1'36"3 over het toen 3,138 km lange stadslint in het Prinsdom dat nog honderd keer moest gerond worden. Moss werd als winnaar op de schouders gedragen. Toen Juan Manuel Fangio 80 werd reden ze ieder nog met de W196 in de Motodroom van Hockenheim.
Bij het weerzien vielen ze in elkaars armen, zeiden omzeggens niets tegen elkaar, keken in elkaars ogen en zagen de film van ieders leven in cinemascope voorbijflitsen. Sir Stirling Moss, nu getemd door de leeftijd, kijkt nu met vrouw Susie in intimiteit terug op een onbeschrijfelijk leven. Waarin het winnen van zijn home-GP in Silverstone in 1955 wellicht het langst zijn aandacht zal vasthouden.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)