Tot eigenlijk tien ronden van de finish was de GP van Engeland saai treintje rijden. Magnussen had zijn Haas door een onzalig contact met Albon al in het decor gevlamd. Vier ronden Safety Car. Zes ronden later stuurde de Rus Daniil Kvyat zijn AlphaTauri-Honda in de muur. Zeven ronden Safety Car. Na die verveling reden nog steeds polesitter Hamilton, Bottas in zijn schaduw en Verstappen op de derde plaats, niet bedreigend voor de zwarte Mercedessen. Ter afwisseling kreeg de Fransman Romain Grosjean (Haas) een zwart-witte vlag voor onsportief gedrag.
Maar tot dan toe was de grootste attractie het niet aan de start verschijnen van Nico Hülkenberg geweest. In de pits kreeg men de 1,6 V6 Turbo-Hybrid niet aan de praat om naar de startgrid te rijden....? Ongelooflijk. Het kan toch niet zijn dat er angst was dat de Duitser zich vanaf de 13de startplaats naar voor zou rijden, voor zoontje van eigenaar Stroll. Te ver gezocht. Maar dit onwaarschijnlijke tafereel herinnerde me aan een zekere Michaël Schumacher die in 1991 dankzij veel Mercedesgeld debuteerde in de GP van België en na de start al met een defecte Jordan-Ford aan 'l Eau Rouge geparkeerd stond. Hij verving toen Bertrand Gachot die in Engeland in de gevangenis zat. Om wat men noemt "duistere" redenen. Dàt verhaal is te lang om hier te vertellen....
Terug naar de laatste vijf ronden van de GP van Engeland. Bottas meldde Toto Wolff dat zijn linkervoorband sterke trillingen door de auto stuurde. Iets later begaf die band het en moest Bottas op drie wielen mank naar de pits. Tot groot jolijt van Max Verstappen die meteen tweede werd en zo link was om direct "softs" te gaan halen om nog rap in 1'27"097 de snelste ronde te zetten en 1 WK-punt bij te scoren. Ogenschijnlijk reed regerend wereldkampioen kommerloos naar zijn 87ste GP-overwinning toen ook ziijn linkervoorband het begaf. Hij moest ook op drie wielen verder en de band dreigde ergere schade aan de hele voorwielophanging te bezorgen.
Kwakkelend reed hij als winnaar onder de zwart-wit-geblokte vlag door maar zag in zijn achteruitkijkspiegel gelijkertijd Max Verstappen uit de laatste bocht komen. Als in een thriller eindigde deze GP. Met Bottas als grote verliezer, Vettel één WK-punt pakkend, Leclerc voor Ferrari op het podium. En voor Pirelli zwaar studiemateriaal want ook Carlos Sainz zijn linker voorband begaf het. Silverstone veranderde in een autokerkhof, met de Ster die klappen krijgt op de wereldautomarkt, mank een F1-race wint, maar toch de "voiturette" blijft waarmee Lewis Hamilton met al 88 punten in de WK-stand uitzicht krijgt op zijn zevende wereldtitel. Volgende week wordt de vijfde race van het "seizoen" gereden. Misschien met Stoffel Van Doorne in de roze Racing Point als normale reserverijder om Perez te vervangen ? Hopelijk start die Mercedesmotor dan wel. (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 306, 322 km in 1 uur 15'47"917, gemiddeld 242,483 km/h
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 5"856
3. Charles Leclerc (Ferrari) + 18"474
4. Daniël Ricciardo (Renault) + 19"650
5. Lando Norris (Mc Laren-Renault) + 22"277
WK-stand bij de Piloten na vier GP's:
1. Hamilton 88 punten
2. Bottas 58
3. Verstappen 52
WK-stand van de Constructeurs:
1. Mercedes 146 punten
2. Red Bull-Honda 78
3. Mc Laren-Renault 51
|