HAMILTON OVERLEEFT OP DRIE WIELEN AUTOKERKHOF IN SILVERSTONE
Tot eigenlijk tien ronden van de finish was de GP van Engeland saai treintje rijden. Magnussen had zijn Haas door een onzalig contact met Albon al in het decor gevlamd. Vier ronden Safety Car. Zes ronden later stuurde de Rus Daniil Kvyat zijn AlphaTauri-Honda in de muur. Zeven ronden Safety Car. Na die verveling reden nog steeds polesitter Hamilton, Bottas in zijn schaduw en Verstappen op de derde plaats, niet bedreigend voor de zwarte Mercedessen. Ter afwisseling kreeg de Fransman Romain Grosjean (Haas) een zwart-witte vlag voor onsportief gedrag.
Maar tot dan toe was de grootste attractie het niet aan de start verschijnen van Nico Hülkenberg geweest. In de pits kreeg men de 1,6 V6 Turbo-Hybrid niet aan de praat om naar de startgrid te rijden....? Ongelooflijk. Het kan toch niet zijn dat er angst was dat de Duitser zich vanaf de 13de startplaats naar voor zou rijden, voor zoontje van eigenaar Stroll. Te ver gezocht. Maar dit onwaarschijnlijke tafereel herinnerde me aan een zekere Michaël Schumacher die in 1991 dankzij veel Mercedesgeld debuteerde in de GP van België en na de start al met een defecte Jordan-Ford aan 'l Eau Rouge geparkeerd stond. Hij verving toen Bertrand Gachot die in Engeland in de gevangenis zat. Om wat men noemt "duistere" redenen. Dàt verhaal is te lang om hier te vertellen....
Terug naar de laatste vijf ronden van de GP van Engeland. Bottas meldde Toto Wolff dat zijn linkervoorband sterke trillingen door de auto stuurde. Iets later begaf die band het en moest Bottas op drie wielen mank naar de pits. Tot groot jolijt van Max Verstappen die meteen tweede werd en zo link was om direct "softs" te gaan halen om nog rap in 1'27"097 de snelste ronde te zetten en 1 WK-punt bij te scoren. Ogenschijnlijk reed regerend wereldkampioen kommerloos naar zijn 87ste GP-overwinning toen ook ziijn linkervoorband het begaf. Hij moest ook op drie wielen verder en de band dreigde ergere schade aan de hele voorwielophanging te bezorgen.
Kwakkelend reed hij als winnaar onder de zwart-wit-geblokte vlag door maar zag in zijn achteruitkijkspiegel gelijkertijd Max Verstappen uit de laatste bocht komen. Als in een thriller eindigde deze GP. Met Bottas als grote verliezer, Vettel één WK-punt pakkend, Leclerc voor Ferrari op het podium. En voor Pirelli zwaar studiemateriaal want ook Carlos Sainz zijn linker voorband begaf het. Silverstone veranderde in een autokerkhof, met de Ster die klappen krijgt op de wereldautomarkt, mank een F1-race wint, maar toch de "voiturette" blijft waarmee Lewis Hamilton met al 88 punten in de WK-stand uitzicht krijgt op zijn zevende wereldtitel. Volgende week wordt de vijfde race van het "seizoen" gereden. Misschien met Stoffel Van Doorne in de roze Racing Point als normale reserverijder om Perez te vervangen ? Hopelijk start die Mercedesmotor dan wel. (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 306, 322 km in 1 uur 15'47"917, gemiddeld 242,483 km/h
WK-leider Lewis Hamilton heeft in zijn zwarte Mercedes ieders illusie aan diggelen gereden in de kwalificaties in Silverstone. 1'24'616 was de wijzerstand waarop ploegmaat Valtteri Bottas botste. Hij nam genoegen met de tweede chrono. Een "eeuwigheid" verder strandde Max Verstappen in de Red Bull-Honda op de derde plaats, maar met een chrono die niet doet vermoeden dat er morgen een duel Verstappen-Hamilton in zit. Mercedes is oppermachtig en noteerde zijn 198ste pole als constructeur... Nico Hülkenberg kon de in hem gestelde verwachtingen niet voldoen. Hij haalde Q3 niet tot grote ontgoocheling van Racing Point. En voor de Duitser een gemiste kans, tenzij hij morgen een mirakel laat gebeuren ?
Lance Stroll daarentegen bracht de roze kopie van Hamilton's zwarte auto wel op een zesde plaats .Vettel dwaalt met zijn Ferrari verder in een woestenij van tegenslagen. Ploegmaat Charles Leclerc start vierde en durft wél duelleren met Max Verstappen. Altijd een gevaarlijk spelletje...Indien beiden hun verstand verliezen zouden de bezadigde middenveldstarters wel eens naar de spits kunnen oprukken en voor enkele verrassingen zorgen. Aan de staart bengelen de figuranten waarvan de meeste best de eer aan zichzelf zouden houden.
Romain Grosjean, onbegrijpelijk dat die nog een auto krijgt, Kevin Magnussen die niet vader Jan zijn snelheid heeft. Antonio Giovinazzi zou beter in een toneelstuk van Casanova gaan spelen, terwijl crack Kimi Räikkönen op zijn veertigste eerder aan eenmet rustgevend pensioen toe is. De wereldkampioen 2007 met Ferrari zal geen OCMW-uitkering nodig hebben. Dan blijft er Latifi bij Williams. Brave jongen, fantastisch palmares in alle vorige disciplines, maar bij Williams een nulliteit naast Georges Russell waarvan zo in de wandelgangen wordt verteld dat het de nieuwe Senna zou zijn. Lichtjes voorbarig op dit ogenblik. Morgen de GP van Engeland F1, de vierde van het verminkte jaar 2020. (Walter Rombauts)
VALTTERI BOTTAS VERWITTIGT VOOR KWALIFICATIE MET BESTE CHRONO IN FP3
De derde vrije oefeningen in Silverstone hebben de Fin Valtteri Bottas uit enige anonimiteit gehaald. Nu prijkt hij met 1'25"873 aan de top van de tabellen. De koorts stijgt in Silverstone, want de grootste kanshebbers voor de "pole" hebben zich samen geklusterd: Hamilton, Verstappen en - onverwacht - ook de Canadees Lance Stroll. Deze laatste is opgezweept door Nico Hülkenberg's ook al onverwachte aanwezigheid in de tweede Racing Point. Normaal zou Sergio Perez daarin hebben gezeten. Covid 19 hield hem er uit. Straks de kwalificaties voor de pole op dat razendsnelle circuit van Silverstone waar in ieder van de 18 bochten een adder in het gras is verscholen. (Walter Rombauts)
FP3:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 5,891 km in 1'25"873
LANCE STROLL SNELST IN FP2, ALBON TWEEDE MAAR CRASHT IN SILVERSTONE
Lance Stroll is met zijn roze Racing Point-Mercedes de snelste geweest in FP2 in de aanloop naar de vierde GP van het "seizoen", deze in Engeland in Silverstone. Tweede werd Alex Albon, maar die crashte na driekwart van de oefeningen. De daaruit voortvloeiende rode vlag maakte dat voor heel wat teams het scenario van "Qualifying Simulation" in duigen viel. Er ontstond heel wat geharrewar, een verbaal - radiogecensureerd - ruzietje tegen 300 km/h tussen Romain Grosjean (Haas-Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull-Honda) waarin voor de waarnemer de Belgische Nederlander gelijk had.
Lance Stroll is ongetwijfeld opgejut door de onverwachte aanwezigheid van de Duitser Nico Hülkenberg die in de tweede roze Mercedes - een heuse kopie van de "zwarte", de échte, zijn wereldtalent omzette in een 7de tijd, binnen dezelfde seconde als miljardairszoontje Stroll. Diens vader is overigens eigenaar van Racing Point.
Het maakt vandaag allemaal niet écht uit. Het zijn maar dataverzamelingen die morgen in de derde vrije ofeningen moeten worden bevestigd. De kwalificaties in de namiddag duiden dan de pole-sitter aan. Hamilton en Verstappen zullen zich naar voor wringen. Vettel is op de sukkel bij Ferrari. Zijn pedalen werden vervangen, vanochtend was het de interkoeler, 't zit niet mee voor de viervoudige wereldkampioen. Morgen mogelijk beter. (Walter Rombauts)
FP2:
1. Lance Stroll (Racing Point) 5,891 km in 1'27"274
MAX SNELST IN SILVERSTONE, HÜLKENBERG VERVANGT BESMETTE PEREZ
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Engeland zijn afgelopen. Max Verstappen was in zijn Red Bull-Honda met 1'27"422 snelste voor zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Sebastien Vettel mistte door coolingsysteem-problemen de FP1 en moest toezien dat zijn nog voorlopige ploegmaat Charles Lecrlerc de eer wat redde voor Ferrari. Er waren in deze FP1 de klassieke schuivers, maar ook één pijnpunt. Namelijk dat de MGU-K (de elektronische unit die geven en nemen van energie in de motor bepaalt) op Hamiltons zwarte Mercedes is vervangen. Daar hangt een gridstraf aan vast. De tweede dit jaar voor de Brit.
Allemaal facetten die in het niet verdwijnen als de spots op een heroptredende Nico Hülkenberg worden gezet. De Mexicaan Sergio Perez werd besmet bevonden coor Covid 19 en mocht niet deelnemen. Binnen de 24 uur moest Racing Point een invaller vinden. Hoewel veel pers ervan uitging dat zijn landgenoot Esteban Gutiérrez zou invallen, wisten insiders dat "Herr" Nico Hülkenberg de moeilijke taak kreeg die roze Mercedes te rijden.
Als eeuwig onderschat Duits autocoureur bracht hij de kist vanochtend op een 9de chrono. Niet slecht als je pas bij Renault bent bedankt omdat overschatte Alonso komt. Straks FP2 of Hülkenbergs tweede kans om te bewijzen dat hij net als Räokkönen, Vettel en...Alonso's zijn plaats blijft verdienen in het "tableau" van de nieuwe F1. In 2022 zal alles anders zijjn. Volgend jaar zal nog zwaar getekend blijven van de onopgeloste coronacrisis. De banken moeten eerst nog eens omvallen, "volkeren-al-tegaar" zullen hun weer moeten redden. Dan zal de nieuwe gedaante van de F1 zich echt profileren. Zonder de oudjes van nu en morgen. (Walter Rombauts)
FP1:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 5,891 km in 1'27"422
SERGIO'S PEREZ PLAATS IN GEVAAR ALS SEBASTIEN VETTEL KOMT
De Mexicaan Sergio Perez ziet bang afwachtend hoe het met zijn Racing Point zal uitdraaien. Niet zozeer door de klacht die Renault terecht heeft geuit omwille van kopieer-aspecten, maar wel over een mogelijke komst van Sebastien Vettel. De familie Stroll, vader is eigenaar van het team, blijkt niet afkerig te staan dat viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zou komen voor 2021. Dat zou betekenen dat Perez wandelen wordt gestuurd. Ook al heeft die een contract.
In de F1 is letterlijk alles verhandelbaar en de kans is onbestaande dat zoontje Lance Stroll zou worden bedankt. Perez is een goed autocoureur maar niet met het gehalte van een echte winnaar. Interessant om volgen, net als wat Nico Hülkenberg van plan is. Deze Duitser, winnaar van de 24 Uren van Le Mans in 2015 met Porsche, is zijn marktwaarde niet kwijt. Hier en daar moet iemand toch nog in hem belang stellen. Als Alonso dat kanop zijn 39ste, dan Hülkenberg ook. Alonso werd twee keer wereldkampioen, 2005-2006, en won tweemaal Le Mans. Maar weegt niet door als "human being" in een team. Daar kan Stoffel Van Doorne ongetwijfeld veel over vertellen.
Wegens corona is nu ook de GP van Spanje afgevoerd. De vraag is of er niet nog andere races zullen volgen. Dat Covid 19 laat zich verder wereldwijd gelden en de hele mensheid - letterlijk dit keer - weet er geen raad mee. Vluchten naar Mars zijn gemakkelijker te organiseren dan een vaccin vinden tegen iets onzichtbaar. Het is duidelijk dat we op aarde nog niet klaar zijn met één en ander. Dat geldt ook voor de F1. Dat zelfs Lewis Hamilton zich als zwarte beschouwt en iedereen hem alleen maar als zesvoudig wereldkampioen ziet die dit jaar Michaël Schumacher zal bijbrommen. Eens telt alleen wie je was en deed, ongeacht de huidskleur. (Walter Rombauts)
HAMILTON, DE WINNER PAKT ALLES: POLE, BAANRECORD, SNELSTE RONDE EN WK-LEIDING
Valtteri Bottas verloor de GP van Hongarije door een gemiste start. Max Verstappen daarentegen reed zijn Red Bull-Honda in de formatieronde (!) voor de start in de bandenmuur. De beschadigde voorkant werd op de startgrid hersteld, in een oogwenk zoals geen enkele merkgarage zou kunnen. Meteen pakte Max een goede start en nestelde zich achter Lewis Hamilton die iedereen direct losreed. Vanaf de vijfde -Albon - was iedereen door de zesvoudige wereldkampioen gedubbeld. Valtteri Bottas klokte op harde banden gestadig een snelste ronde waardoor hij inliep op Verstappen - ook op hard, maar al wat versleten - er ten slotte niet voorbij kon. Bottas verliest tevens zijn leidersplaats in de WK-stand.
Lewis Hamilton die zijn 86ste zege vierde kon zich met 25" voorsprong op iedereen de luxe veroorloven om drie ronden voor het einde nog "softs" te gaan halen om ook het WK-punt, verbonden aan de snelste ronde te realiseren. In volmaakte Sennastijl zette hij 1'16"627 op de chrono, meteen een nieuw ronderecord op het 4,318 km lange asfaltlint. Bij de start was dat nat zodat iedereen op intermediums startte, behalve Magnussen die met de hoop op regen "wets" koos. Maar op enkele druppels na bleef de regen uit. Ferrari stond nergens, Vettel kon iets schitteren, Leclerc sukkelde zelfs buiten de WK-punten. De hopeloosheid van de rest van de meute kan u overal ter wereld volgen. Hamilton gaat richting Schumacher's record: zeven wereldtitels. De volgende race gaat - normalerwijze - door in Silverstone. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1 Lewis Hamilton (Mercedes) 302,26 km in 1 uur 36'12"473 (188,504 km/h gemiddeld)
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 8"702
3. Valtteri Bottas (Mercedes) + 9"452
4. Lance Stroll (Racing Point) + 57"579
5. Alex Albon (Reb Bull-Honda) + 1'18"316 (op één ronde
De stewards hebben Red Bull zojuist om 17.15 uur op het matje geroepen voor een bizar startgrid incident. De RB-mecaniciens zouden de startplaats van Alex Albon hebben drooggeblazen.... Dat is een inbreuk op het sportief reglement artikel 22.3. Benieuwd of Albon zijn plaats kwijt is door een straftijd op deklassering. Straks meer...
Laat op zondagavond raakte bekend dat de wedstrijddirectie Albon's startgrid-incident zonder gevolg klasseerde. (wr)
HAMILTON SCOORT 90STE POLE EN NIEUW CIRCUITRECORD, VIER MERCEDES-MOTOREN VOORAAN
Tot vervelens toe moeten we schrijven dat de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton met 1'13"447 zijn 90ste pole-position op zijn naam zette met het oog op de GP van Hongarije die morgen doorgaat. Dat is tegen een gemiddelde snelheid van 214,73 km/h ! Op die moeilijke 4,381 km omloop delfde ploegmaat Valtteri Bottas met 107/1000ste het onderspit. Maar de Fin aast in zijn diepste binnenste op een wereldtitel. Hij blijft Hamilton het vuur aan de schenen leggen. Opeens zijn daar ook de roze Racing Points van Lance Stroll en Sergio Perez die respectievelijk vanaf plaats drie en vier starten. Gezien die bolides ook een Mercedes-motor hebben is de dominantie van de zwart geworden ster duidelijk.
Een zevende wereldtitel bij de constructeurs sinds 2014 ligt in het verschiet. Net als voor Lewis Hamilton. Die kreeg gisteren van Sir Jackie Stewart en Mario Andretti kritiek op zijn gebalde vuist op het podium. Wereldkampioen 1978 met Lotus, Mario Andretti vatte het zo samen: "Lewis is wereldwijd altijd prominent ontvangen. Eigenlijk heeft de racewereld nooit een kleurverschil gezien." Waar Sir Jackie, driemaal wereldkampioen '69, '70, en '71" aan toevoegde dat : "De F1 nooit een racistische denkwereld is geweest. Het komt erop aan te presteren. Andere normen heb ik niet weten hanteren in mijn loopbaan." Morgen is er de derde race om het verminkte WK 2020, zonder publiek en met de eerste Covid 19 vaststellingen. De besmette personen werden geïsoleerd. F1 doet duizenden tests. Beste bewijs dat het hen om gezondheid te doen is en niet om de politiek. (Walter Rombauts)
BOTTAS VERWITTIGT CONCURRENTEN IN FP3 VOOR DE KWALIFICATIES
De derde vrije oefeningen begonnen op een droge maar vuile baan. Zand stof en olieplekken van een ontplofte F3-motor in een voorafgaande race maakten het aanvankelijk moeilijk. Kimi Räikkönen had er met 1'19"136 het minst last van. Maar iedereen wist dat die tijd een figuranten-affaire ging worden. Iets voor het afvlaggen van FP3 verschalkte de Fin Valtteri Bottas in zijn BLM-Mercedes ploegmaat Lewis Hamilton in éénzelfde zwarte auto met 1'15"437. Dat is 42/1000-ste sneller. Dus zullen de kwalificaties extra spannend worden tussen de twee anti-racisme-activisten die ook om die reden een zwarte racepak dragen. De roze Racing Point-Mercedes - kan toch geen holebi-acties zijn ? - met Sergio Perez aan het stuur werd derde. Charles Leclerc bracht Ferrari in de top vijf, net voor Lance Stroll in de tweede roze Mercedes, een getrouwe kopie van de zwarte. Max Verstappen had last van onderstuur, een niet gebalanceerde Red Bull-Honda en misschien slecht geslapen. Hij kan zich opnieuw als nuchtere Limburger boven activisme stijgen door een knaltijd in de kwalificaties. Hij wil hongerig WK-punten want in de voorlopige stand staat hij maar zesde... achter nieuwkomers. (Walter Rombauts)
Op de 4,381 km lange Hongaroring met zijn 14 bochten heeft Lewis Hamilton in de zwarte Mercedes met 1'16"003 de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen voor de derde GP van het "seizoen 2020". In die ene zin is alles verteld, ware het niet dat na hem drie auto's volgden met een identieke motor. Eerst speelde Valtteri Bottas als de traditionele schaduw van de zesvoudige wereldkampioen. Nog steeds een normale en verwachte gang van zaken. Maar dan... Op plaats twee en drie finishten de twee roze kopieën van de zwarte Mercedessen. Sergio Perez derde, Lance Stroll vierde.
Dus vier Mercedes 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-krachtbronnen op de eerste vier plaatsen. Al is die motor van Racing Point dan een zogenaamde "klantenmotor", het is duidelijk dat er ongeveer hetzelfde motorkoppel en vermogen is ingestopt als bij de "workscars". Het is voor iedereen een doorn in het oog dat plots de Mexicaan en de Brit aansluiting vinden bij de auto's die het seizoen andermaal zullen domineren. Sinds zijn bolide zwart is geschilderd lijkt Hamilton sterker dan ooit. Zijn activisme voor de BLM-beweging is mee de voedingsbodem voor energie, terwijl hij, geboren in Stevenage nabij Londen, geen zwarte is. Ik heb hem nooit aldus kunnen bekijken. Maar dat doet niet terzake.
Daniël Ricciardo (Renault) reed de vijfde tijd en Max Verstappen (Red Bull-Honda) werd - onbelangrijk in deze FP1 - platgereden door wat neigt naar de roze holebikleur van de Racing Points. Straks de FP2. (Walter Rombauts)
VETTEL SNELSTE KANOVAARDER IN FP2 TIJDENS ZONDVLOED OVER HONGARORING
De FP2 begon in een zondvloed, waarbij eerste de jonge gastjes het voortouw namen. Naarmate de sessie evolueerde kwamen de zwaargewichten, de bijna gepensioneerden, zich mee in het waterbad mengen. Raar genoeg speelden Hamilton en Verstappen niet echt mee in het stuk. Dat had eigenlijk ook niet veel zien. Als in FP1 een tijd van 1'16"003 (Hamilton) werd genoteerd en in de FP2 Vettel 1'40"464 op de klok zette, dan is het duidelijk dat het twee verschillende werelden waren vandaag op de Hongaroring. Maar Stroll en Perez waren wel weer voorin.
Eén verwittiging geeft de tijd van Vettel en zijn Ferrari wel naar de concurrentie: de Ferrari is in de rechte lijnen in het water het snelst. Toch wist Bottas de tweede chrono te plukken, fel geholpen door de variabele voorwielgeometrie van de Mercedes. Daarover wordt ondertussen door de andere teams niet veel meer gemord. Mercedes heeft altijd iets dat beter uit de verf komt, de hele - klassieke - autogeschiedenis door. Morgen is er FP3 en dan de kwalificaties waarin we Verstappen en Hamilton toch een glansrol zien spelen. Dat is gewoon intuïtie. (Walter Rombauts)
PEUGEOT, FIAT CHRYSLER, OPEL EN CITROËN HEBBEN NU VERZAMELNAAM
Peugeot heeft vandaag bekend gemaakt dat de vijf gefusioneerde merken Fiat Chrysler, Opel en Citroën de overkoepelende naam "Stellantis" krijgen. Zoiets moet ongeveer "belichtende sterren" betekenen als hun persberichten bekijken. Je kan het vandaag niet zo gek bedenken. In de Formule 1 laat Mercedes toe onder druk van Hamilton hun zilverpijlen zwart te schilderen. "Racing Point" kopieert de Mercedessen van 2019 en Renault dient daartegen terecht klacht in. Fernando Alonso keert volgend jaar terug bij het Franse merk, minstens een publiciteitstunt. Of de Spanjaard terug vooraan zal rijden is een andere vraag. Hij is 39 en vooraan krioelt het van de pubers. Zelfs Max Verstappen moet al wat angst krijgen op zijn 22ste, want die Lando Norris(-en) en andere Georges Russell's zijn net als Carlos Sainz jr bliksemsnel.
Op Opel na zijn in "Stellantis" zowat de meest populaire merken vertegenwoordigt. Vroegere klasbak Peugeot geeft al lang niet meer het vertrouwen dat het merk eerder als waarborg had. Sinds ze schuldvrije klanten op de zwarte lijst van de Nationale Bank lieten zetten is ook hun "belichtende ster" gaan tanen. Waar is de tijd dat ze in Indianapolis wonnen, de 24 Uren van Le Mans op hun rijke palmares zetten. Waar is de tijd dat alle modellen tijdens de 21.000 km lange woestijnrit "La Piste des Lions" doorstonden en een defect achterlicht de grootste schade was. Die tijden zijn voorbij.
Met gratis geld heeft Elon Musk een schuldenberg opgebouwd die hoger is dan de Mount Everest. Tegelijk heeft hij als autoconstructeur VW en Toyota voorbij gestoken. VW dat nog altijd - onterecht - gebukt gaat onder het zogenaamde dieselschandaal. Covid 19 heeft de wereld veranderd in een narcistische clowneske en zéér gevaarlijke planeet. Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Waar zwarte Mercedessen wellicht de wet zullen spellen. Ook voor WO II deden ze dat. Maar toen stond er een hakenkruis op. Photoshop heeft dat in de archieven verwijderd.
Het Sterrenlicht uit Stuttgart, zes keer wereldkampioen sinds in 2014 de 1,6 V6 Turbo Hybrid's in gebruik kwamen, krijgt het moeilijk. Net als andere merken, o.a. BMW, zullen ze hun software voor hun elektrische wagens bij...Tesla, Apple, Google, Nippon Denso of andere Bosch-es moeten gaan bedelen. Want gezien het fysieke goud bijna op is - nu €51.000 voor 1 kilogram - is er een geografische aardverschuiving. China delft de zeldzame materialen die nodig zijn in de batterijen...Om het terug op de autosport te brengen, de ongemeen boeiende Formula E, waarin André Lotterer voor Porsche schittert, krijgt onrustwekkende signalen over de batterij-recycling...
En vanuit het International Space Station (ISS) zien de astronauten 8 miljard wezens over die kleine bol lopen, rijden en vliegen. Ze zien het in lichtjaren, zelfs de snelheid van het licht kan de waarheid dat we met tevelen zijn niet bovengronds brengen. Dan maar Covid 19 zijn werk laten doen. Hoewel in de USA een "beloftevol" vaccin is gevonden. Dus kunnen we op naar 9 miljard aardbewoners. Waren het maar allemaal "aardige" bewoners, dan moesten er geen rare namen als "Stellantis" uit de duim worden gezogen om uiteindelijk stomme auto's te benoemen. Over 130 jaar genomen heeft de "automobile" ons welvaart gebracht die nu in kommer en kwel dreigt te eindigen. De auto is een ingewikkelde machine gebleven waarvoor veel mensen niet over de intelligentie beschikken hem juist te gebruiken. De zelfrijdende auto kan misschien die kloof overbruggen. Robotiek, A.I., zal het van de manke mens winnen. (Walter Rombauts)
HAMILTON GEEFT RIJLES, LECLERC RAMT VETTEL'S FERRARI IN STUKKEN
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in het Oostenrijkse Spielberg de GP van Steiermarken gewonnen tegen een gemiddelde snelheid van 222 km/h. Alles liep gesmeerd in zijn zwarte Mercedes. Max Verstappen kon de zesvoudige wereldkampioen van op zo'n gemiddeld 7" volgen, maar hem inhalen was niet mogelijk. In de startende meute waren rode vonken tezien. Charles Leclerc vloog op de Ferrari van Vettel en de twee, eens zo statige, Steigerende Paarden uit Maranello waren out. Teamchef Binotto kon zijn ogen niet geloven. Charles Leclerc (21) verontschuldigde zich bij ploegmaat Vettel, vier keer wereldkampioen. Maar iedereen die iets van spanningen en inspanningen tussen coureurs in een team af weet voelde het bloedende hart van die fijne Duitser, die dit jaar Ferrari verlaat en tot nu toe geen stuur heeft voor 2021. Fernando Alonso komt dan terug bij Renault en kan misschien zijn al lang vergeten "crashgate" eens herhalen...
Naar het einde toe verzwakte de uit onbalans geraakte auto van Max Verstappen en ging Valtteri Bottas hem voorbij. Geen simpel maneuver, want Max weerstond op magistrale manier. Toch besefte de Limburger dat het geen zin had een aanrijding tussen hen te riskeren en liet Bottas vrije baan. Alex Albon (Red Bull-Honda), Lando Norris (Mc Laren-Renault) en Sergio Perez (Racing Point) reden zich eerst allen voorbij een weerloze Daniël Ricciardo (Renault). Lando Norris pikte ook de snelste ronde en het daaraan verbonden punt. Met zijn Mc Laren doet hij het zo goed dat hij derde staat in het WK voor coureurs. Mercedes staat bij de constructeurs na twee races al met riante voorsprong eerst. Volgende race is de GP van Hongarije, een kleine Nürburgring. Daar gaat Lewis Hamilton richting zevende titel, met fikse weerstand van ploegmaat Bottas en (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 306,578 km in 1 uur 22'50"683 (gemiddeld 222 km/h)
De derde vrije oefeningen werden afgevoerd wegens overvloedige regenval. De kwalificaties kwamen ook in vraag en als die zoals de koersdirectie ze eerst zondagochtend zou laten rijden, dan zou de F1 helemaal clownesk worden. Niet rijden als het regent, helemaal zoals in de USA gebruikelijk is. Maar de organisatoren trachtten toch hun gezicht te redden en de kwalificaties begon om 15 uur 46', drie kwartuur later dan op schema. Op een doornatte piste. Het ging tussen Hamilton en Verstappen. In de ultieme minuten van Q3 leek Max Verstappen de pole te zullen binnen halen.
Rijdend op het scherp van het mes verloor hij even de Red Bull-Honda die kort dwars ging, en gaf daarmee de pole aan de zesvoudige wereldkampioen. Morgen start de race om 15.10 uur. Iedereen hoopt dat er dan geen zondvloed meer is. Maar wegens het annuleren van de FP3 is de tweede GP van 2020 al beschadigd. Het komt niet meer zo nauw. Het non-professionisme is binnengeslopen, zoals dat Covid 19, niet uit een labo of zo maar uit een verschil van autosport bekijken. FIA- historisch streng gereglementeerd gericht of Liberty Mediaans gericht. De Amerikaanse versie is de meest afbrokkelende. De afbraak van een elitediscipline die F1 70 ononderbroken is geweest. (wr)
GP VAN STIERMARKEN, FP1 PEREZ, FP2 VERSTAPPEN, FP3 AFGELAST...
De tweede GP van het F1-seizoen 2020 heet die van Steiermarken, hij kon evengoed die van Münchausen geheten hebben. Het gebeurtin Oostenrijk. Maar hij bracht vandaag wel verrassingen. Sergio Peres (Racing Point) pikte zowaar in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd van Max Verstappen af. In de tweede vrije sessie zette de Limburger dat recht met een voorlopig snelste tijd. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de pole. Bottas, winnaar van de eerste GP in Spielberg worft met zijn zwarte Mercedes daarin verwacht hoewel de echte BLM-vertegenwoordiger Lewis Hamilton dat zal trachten te verhinderen. "Louis" wil een zevende wereldtitel.
Misschien nog net op tijd want in 2021 komt Fernando Alonso met Reault terug. Hij is 39 jaar. Schumacher probeerde een come-back op zijn 41ste en die mislukte. Dit is slordig nieuws van mijn hand omdat de "wifi" rond de Perekop in Berdorf in het Groot-Hertogdom Luxemburg wat zwak was. Waar is de tijd dat je voor een GP je leven lang om de aarde moest vliegen. Nu is een bakje hard- en software in je zak genoeg. Gelukkig is na 70 jaar F1 de "au sérieux" weg, dat zal zelfs Bernie Ecclestone beamen. Het zijn nu Amerikaanse kermiskoersen. (wr)
De trainingsnelste Fin Valtteri Bottas heeft met zijn stijlvolle zege de openenings-GP van Oostenrijk gewonnen, zijn 8ste GP in zijn loopbaan. Hij was snelst weg bij de start en werd direct achtervolgd door Max Verstappen (Red Bull-Honda). Lewis Hamilton had kort voor de start een "gridpenalty" gekregen die hem vanaf de vijfde plaats liet starten. Het inside-wereldje voelt die beslissing omwille van de "negatie" van de gele vlag op zaterdag in Q3 als een domme, onhandige beslissing wegens de laattijdigheid ervan. In het hoofd van zesvoudig wereldkampioen Hamilton wekte het woede en vastberadenheid op om deze GP te winnen. Hij misrekende zich. Viermaal zou de race door de Safety Car zenuwslopend lang worden geleid.
De eerste bom ontplofte toen in de 11de van 71 ronden de auto van Max Verstappen het opgaf. Hij reed vandaag zijn 103de GP en won hier de twee vorige jaren. Een beetje later volgde de Renault van Daniël Ricciardo het opgavepad. Het lijstje werd langer. Sroll's Racing Point begaf het. Kevin Magnussen verremde zich dwaas en kreeg de Haas niet meer aan de praat. De safety car bracht allen weer samen. Dat Grosjean in de andere Haas wat later moest opgeven zal ook niemand verwonderen.
Ook Georges Russel's bolide moest door een defecte benzinepomp naar het autokerkhof. Dat werd verder gevuld door een weggelopen band van Kimi Räikkönen's rechter voorwiel. Safety Car, die Hamilton de derde keer achter Bottas bracht. Allebei op "hard", terwijl Alex Albon (Red Bull-Honda) voor soft en Sergio Perez (Racing Point) voor mediums opteerde.
De race begon opnieuw - Vettel had tot dan toe zichzelf al twee keer de vernieling ingereden - en Albon viel zowaar Hamilton aan, langs de buitenkant van de bocht, wat dààr kan, maar de Brit liet net niet genoeg ruimte waardoor hij met zijn linkerachterwiel het rechterachterwiel van Albon raakte en deze als een biljartbal uit de baan vloog. Exit autokerkhof, maar 5" straftijd voor de zesvoudige wereldkampioen die daarmee een zeker "virtueel podium" aan zijn neus zag voorbijgaan.
Het echte podium doet men vooralsnog niet, toeschouwers waren er uiteraard ook niet. Van de laatste Safety Car maakte vooral Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren) gebruik. De huidige nummer 1 bij Ferrari pikte de tweede plaats in. Lando Norris de derde én de snelste ronde. Daniil Kvyatt's Alfa verloor ook een wiel en completeerde het autokerkhof in Spielberg. Bottas leidt uiteraard in de stand om het WK, maar Hamilton ontnam Mercedes een mooie dubbelslag in de tik met Albon. In Stuttgart zullen ze dat niet leuk vinden want ook "Mercedes lives Matter". (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 306,574 km in 1 uur 30'55"739 - gemiddelde snelheid 202,29 km/h
BOTTAS SNOEPT POLE VAN HAMILTON AF VOOR GP VAN OOSTENRIJK
In weerwil van op één minuut van het einde een gele vlag uit te lokken, behield de Fin Valtteri Bottas met 1'02"939 zijn snelste tijd. Lewis Hamilton bleef op 12/1000ste van zijn ploegmaat hangen, maar de eerste rij is dus puur Mercedes. Bottas scoorde zijn 12de "pole" in zijn loopbaan. Max Verstappen die hier in 2018 en 2019 won werd derde. Opmerkelijk is dat Sebastien Vettel met Ferrari de Q3 niet haalde. Hij start vanaf de elfde plaats.Ook Leclerc brak geen potten en dus is het duidelijk dat Ferrari opnieuw in "drama" zit. (wr)
QUALIFICATIES
1. Bottas (Mercedes) 1'02"939 (246,98 km/h gemiddelde snelheid)
Lewis Hamilton is in zijn zwarte Mercedes met 1'04"130 ook in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk de snelste gebleven. Tweede werd Bottas en derde Verstappen. Tussen de Red Bull van de Limburg en de twee Mercedessen is plusminus telkens 0,2" verschil in één ronde. Daarop is de klacht gebaseerd van Red Bull naar Mercedes toe omwille van het DAS-systeem. Doordat de stuurkolom-bediende wielgeometrie verandert, staan de banden 100% parallel aan elkaar op de lange rechte lijnen. De bandenslijtage is kleiner, maar doordat de band echt helemaal recht rolt is er ook een kleinere rolweerstand dan bij een conventionele voorwielgeometrie.
Dat kan in de race tot een voordeel van -0,6" opleveren beweren ze bij Red Bull...Dus is er voer voor discussie hoewel nergens staat dat het Dual Axis Steering System is verboden. Voer voor de FIA. Verder is er discussie tussen Hamilton en zijn werkgever. De zesvoudige wereldkampioen vraagt 44 miljoen dollar "loon" en Mercedes wil er maar 22 geven. Er was ook nog het detail dat Latifi zijn Williams crashte. Dat zorgde voor een lange neutralisatie van de FP3. De nieuwkomer bij Claire Williams had zoiets echt moeten vermijden. Het team zit financieel met het water aan de lippen en bovendien zit er geen mens op de tribunes die erop wacht. De GP wordt zonder publiek gereden. De aanblik van alle lege tribunes heeft iets spookachtigs. Straks de kwalificaties. (Walter Rombauts)
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije oefeningen gedomineerd. Er is geen ander woord voor. Sebastien Vettel kwam mee in beeld, maar bleef op 0,6" van de Brit. Max Verstappen stond even bovenaan de tabellen, maar voortgang was er niet echt. Hij spinde hard in bocht 5 en drie minuten later volgde ploegmaat Albon dat maneuver in bocht 1. Valtteri Bottas strandde eind van de sessie met een transmissie- of hydraulisch probleem. Mercedes zal dat natuurlijk tegen morgen fiksen. Opmerkelijk in deze FP2 was dat Hamilton al "qualifying simulations" uitvoerde. Het is wijzen in de ambitie van een zevende titel waarmee hij Michaël Schumacher zou evenaren.
Lewis Hamilton verdient die titel. Mocht dat het geval worden dan is het enige spijtige daaraan dat "tendensieuse" politiek openlijk is binnengeslopen in een sport die daar tot nu toe boven stond. Wat niet wil zeggen dat de dirigenten als de FIA, Liberty Media en alle geografisch én politiek verschillende organisatoren de spanningsvelden in de wereld niet kennen.
We zijn met 8 miljard, en ieder individu daarvan zegt "Je pense, donc je suis", zonder erbij te vermelden op welk intellectueel peil wordt gedacht. René Descartes (°1596+1650) is vergeten dat erbij te zeggen.. Mogelijk besefte hij in zijn tijd ook niet dat ze allemaal hun gelijk willen halen. Descartes zag het niet in kleuren, wel in intellect. Morgen FP3 én de kwalificaties voor de GP van Oostenrijk in Spielberg die zondag over 71 ronden van 4,318 km wordt afgevlamd. (Walter Rombauts)