Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    17-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SCOORT VOOR MERCEDES IN FP1 IN HONGARIJE

    Op de 4,381 km lange Hongaroring met zijn 14 bochten heeft Lewis Hamilton in de zwarte Mercedes met 1'16"003 de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen voor de derde GP van het "seizoen 2020". In die ene zin is alles verteld, ware het niet dat na hem drie auto's volgden met een identieke motor. Eerst speelde Valtteri Bottas als de traditionele schaduw van de zesvoudige wereldkampioen. Nog steeds een normale en verwachte gang van zaken. Maar dan... Op plaats twee en drie finishten de twee roze kopieën van de zwarte Mercedessen. Sergio Perez derde, Lance Stroll vierde.

    Dus vier Mercedes 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-krachtbronnen op de eerste vier plaatsen. Al is die motor van Racing Point dan een zogenaamde "klantenmotor", het is duidelijk dat er ongeveer hetzelfde motorkoppel en vermogen is ingestopt als bij de "workscars". Het is voor iedereen een doorn in het oog dat plots de Mexicaan en de Brit aansluiting vinden bij de auto's die het seizoen andermaal zullen domineren. Sinds zijn bolide zwart is geschilderd lijkt Hamilton sterker dan ooit. Zijn activisme voor de BLM-beweging is mee de voedingsbodem voor energie, terwijl hij, geboren in Stevenage nabij Londen, geen zwarte is. Ik heb hem nooit aldus kunnen bekijken. Maar dat doet niet terzake.

    Daniël Ricciardo (Renault) reed de vijfde tijd en Max Verstappen (Red Bull-Honda) werd - onbelangrijk in deze FP1 -  platgereden door wat neigt naar de roze holebikleur van de Racing Points. Straks de FP2. (Walter Rombauts)

    FP1:

    1. Hamilton (Mercedes)               1'16"003

    2. Bottas (Mercedes)                   1'16"089

    3. Perez (Racing Point)                1'16"530

    4. Stroll (Racing Point)                1'16"967

    5. Ricciardo (Renault)                 1'17"200

    17-07-2020 om 12:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL SNELSTE KANOVAARDER IN FP2 TIJDENS ZONDVLOED OVER HONGARORING

    De FP2 begon in een zondvloed, waarbij eerste de jonge gastjes het voortouw namen. Naarmate de sessie evolueerde kwamen de zwaargewichten, de bijna gepensioneerden, zich mee in het waterbad mengen. Raar genoeg speelden Hamilton en Verstappen niet echt mee in het stuk. Dat had eigenlijk ook niet veel zien. Als in FP1 een tijd van 1'16"003 (Hamilton) werd genoteerd en in de FP2 Vettel 1'40"464 op de klok zette, dan is het duidelijk dat het twee verschillende werelden waren vandaag op de Hongaroring. Maar Stroll en Perez waren wel weer voorin.

    Eén verwittiging geeft de tijd van Vettel en zijn Ferrari wel naar de concurrentie: de Ferrari is in de rechte lijnen in het water het snelst. Toch wist Bottas de tweede chrono te plukken, fel geholpen door de variabele voorwielgeometrie van de Mercedes. Daarover wordt ondertussen door de andere teams niet veel meer gemord. Mercedes heeft altijd iets dat beter uit de verf komt, de hele - klassieke - autogeschiedenis door. Morgen is er FP3 en dan de kwalificaties waarin we Verstappen en Hamilton toch een glansrol zien spelen. Dat is gewoon intuïtie. (Walter Rombauts)

    FP2:

    1. Vettel (Ferrari)                      1'40"464

    2. Bottas (Mercedes)                 1'40"736

    3. Sainz (Mc Laren)                   1'41"784

    4. Stroll (Racing Point)              1'42"380

    5. Perez (Racing Point)              1'42"470

    17-07-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PEUGEOT, FIAT CHRYSLER, OPEL EN CITROËN HEBBEN NU VERZAMELNAAM

    Peugeot heeft vandaag bekend gemaakt dat de vijf gefusioneerde merken Fiat Chrysler, Opel en Citroën de overkoepelende naam "Stellantis" krijgen. Zoiets moet ongeveer "belichtende sterren" betekenen als hun persberichten bekijken. Je kan het vandaag niet zo gek bedenken. In de Formule 1 laat Mercedes toe onder druk van Hamilton hun zilverpijlen zwart te schilderen. "Racing Point" kopieert de Mercedessen van 2019 en Renault dient daartegen terecht klacht in. Fernando Alonso keert volgend jaar terug bij het Franse merk, minstens een publiciteitstunt. Of de Spanjaard terug vooraan zal rijden is een andere vraag. Hij is 39 en vooraan krioelt het van de pubers. Zelfs Max Verstappen moet al wat angst krijgen op zijn 22ste, want die Lando Norris(-en) en andere Georges Russell's zijn net als Carlos Sainz jr bliksemsnel.

    Op Opel na zijn in "Stellantis" zowat de meest populaire merken vertegenwoordigt. Vroegere klasbak Peugeot geeft al lang niet meer het vertrouwen dat het merk eerder als waarborg had. Sinds ze schuldvrije klanten op de zwarte lijst van de Nationale Bank lieten zetten is ook hun "belichtende ster" gaan tanen. Waar is de tijd dat ze in Indianapolis wonnen, de 24 Uren van Le Mans op hun rijke palmares zetten. Waar is de tijd dat alle modellen tijdens de 21.000 km lange woestijnrit "La Piste des Lions" doorstonden en een defect achterlicht de grootste schade was. Die tijden zijn voorbij.

    Met gratis geld heeft Elon Musk een schuldenberg opgebouwd die hoger is dan de Mount Everest. Tegelijk heeft hij als autoconstructeur VW en Toyota voorbij gestoken. VW dat nog altijd - onterecht - gebukt gaat onder het zogenaamde dieselschandaal. Covid 19 heeft de wereld veranderd in een narcistische clowneske en zéér gevaarlijke planeet. Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Waar zwarte Mercedessen wellicht de wet zullen spellen. Ook voor WO II deden ze dat. Maar toen stond er een hakenkruis op. Photoshop heeft dat in de archieven verwijderd.

    Het Sterrenlicht uit Stuttgart, zes keer wereldkampioen sinds in 2014 de 1,6 V6 Turbo Hybrid's in gebruik kwamen, krijgt het moeilijk. Net als andere merken, o.a. BMW, zullen ze hun software voor hun elektrische wagens bij...Tesla, Apple, Google, Nippon Denso of andere Bosch-es moeten gaan bedelen. Want gezien het fysieke goud bijna op is - nu €51.000 voor 1 kilogram - is er een geografische aardverschuiving. China delft de zeldzame materialen die nodig zijn in de batterijen...Om het terug op de autosport te brengen, de ongemeen boeiende Formula E, waarin André Lotterer voor Porsche schittert, krijgt onrustwekkende signalen over de batterij-recycling...

    En vanuit het International Space Station (ISS) zien de astronauten 8 miljard wezens over die kleine bol lopen, rijden en vliegen. Ze zien het in lichtjaren, zelfs de snelheid van het licht kan de waarheid dat we met tevelen zijn niet bovengronds brengen. Dan maar Covid 19 zijn werk laten doen. Hoewel in de USA een "beloftevol" vaccin is gevonden. Dus kunnen we op naar 9 miljard aardbewoners. Waren het maar allemaal "aardige" bewoners, dan moesten er geen rare namen als "Stellantis" uit de duim worden gezogen om uiteindelijk stomme auto's te benoemen. Over 130 jaar genomen heeft de "automobile" ons welvaart gebracht die nu in kommer en kwel dreigt te eindigen. De auto is een ingewikkelde machine gebleven waarvoor veel mensen niet over de intelligentie beschikken hem juist te gebruiken. De zelfrijdende auto kan misschien die kloof overbruggen. Robotiek, A.I., zal het van de manke mens winnen. (Walter Rombauts)

    15-07-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON GEEFT RIJLES, LECLERC RAMT VETTEL'S FERRARI IN STUKKEN

    Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in het Oostenrijkse Spielberg de GP van Steiermarken gewonnen tegen een gemiddelde snelheid van 222 km/h. Alles liep gesmeerd in zijn zwarte Mercedes. Max Verstappen kon de zesvoudige wereldkampioen van op zo'n gemiddeld 7" volgen, maar hem inhalen was niet mogelijk. In de startende meute waren rode vonken tezien. Charles Leclerc vloog op de Ferrari van Vettel en de twee, eens zo statige, Steigerende Paarden uit Maranello waren out. Teamchef Binotto kon zijn ogen niet geloven. Charles Leclerc (21) verontschuldigde zich bij ploegmaat Vettel, vier keer wereldkampioen. Maar iedereen die iets van spanningen en inspanningen tussen coureurs in een team af weet voelde het bloedende hart van die fijne Duitser, die dit jaar Ferrari verlaat en tot nu toe geen stuur heeft voor 2021. Fernando Alonso komt dan terug bij Renault en kan misschien zijn al lang vergeten "crashgate" eens herhalen...

    Naar het einde toe verzwakte de uit onbalans geraakte auto van Max Verstappen en ging Valtteri Bottas hem voorbij. Geen simpel maneuver, want Max weerstond op magistrale manier. Toch besefte de Limburger dat het geen zin had een aanrijding tussen hen te riskeren en liet Bottas vrije baan. Alex Albon (Red Bull-Honda), Lando Norris (Mc Laren-Renault) en Sergio Perez (Racing Point) reden zich eerst allen voorbij een weerloze Daniël Ricciardo (Renault). Lando Norris pikte ook de snelste ronde en het daaraan verbonden punt. Met zijn Mc Laren doet hij het zo goed dat hij derde staat in het WK voor coureurs. Mercedes staat bij de constructeurs na twee races al met riante voorsprong eerst. Volgende race is de GP van Hongarije, een kleine Nürburgring. Daar gaat Lewis Hamilton richting zevende titel, met fikse weerstand van ploegmaat Bottas en (Walter Rombauts)

    De uitslag:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)           306,578 km in 1 uur 22'50"683 (gemiddeld 222 km/h)

    2. Valtteri Bottas (Mercedes)            + 13"719

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 33"698

    4. Alex Albon (Red Bull-Honda)         + 44"400

    5. Lando Norris (Mc Laren)               + 1'01"470

    WK-stand piloten na 2 races :

    1. Bottas                             43 punten

    2. Hamilton                         37

    3. Norris                             26

    WK-stand constructeurs na 2 races:

    1. Mercedes                        80 punten

    2. Mc Laren                         39

    3. Red Bull                          27

    12-07-2020 om 21:43 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON IN POLE VOOR VERSTAPPEN IN OOSTENRIJK

    De derde vrije oefeningen werden afgevoerd wegens overvloedige regenval. De kwalificaties kwamen ook in vraag en als die zoals de koersdirectie ze eerst zondagochtend zou laten rijden, dan zou de F1 helemaal clownesk worden. Niet rijden als het regent, helemaal zoals in de USA gebruikelijk is. Maar de organisatoren trachtten toch hun gezicht te redden en de kwalificaties begon om  15 uur 46', drie kwartuur later dan op schema. Op een doornatte piste. Het ging tussen Hamilton en Verstappen. In de ultieme minuten van Q3 leek Max Verstappen de pole te zullen binnen halen.

    Rijdend op het scherp van het mes verloor hij even de Red Bull-Honda die kort dwars ging, en gaf daarmee de pole aan de zesvoudige wereldkampioen. Morgen start de race om 15.10 uur. Iedereen hoopt dat er dan geen zondvloed meer is. Maar wegens het annuleren van de FP3 is de tweede GP van 2020 al beschadigd. Het komt niet meer zo nauw. Het non-professionisme is binnengeslopen, zoals dat Covid 19, niet uit een labo of zo maar uit een verschil van autosport bekijken. FIA- historisch streng gereglementeerd gericht of Liberty Mediaans gericht. De Amerikaanse versie is de meest afbrokkelende. De afbraak van een elitediscipline die F1 70 ononderbroken is geweest. (wr)

    Kwalificaties:

    1. Hamilton (Mercedes)                1'19"273

    2. Verstappen (Red Bull-Honda)    1'20"484

    3. Sainz (Mc Laren)                      1'20"671

    4. Bottas (Mercedes)                    1'20"701

    5. Ocon (Renault)                        1'20"922

    11-07-2020 om 23:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN STIERMARKEN, FP1 PEREZ, FP2 VERSTAPPEN, FP3 AFGELAST...

    De tweede GP van het F1-seizoen 2020 heet die van Steiermarken, hij kon evengoed die van Münchausen geheten hebben. Het gebeurtin Oostenrijk. Maar hij bracht vandaag wel verrassingen. Sergio Peres (Racing Point) pikte zowaar in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd van Max Verstappen af. In de tweede vrije sessie zette de Limburger dat recht met een voorlopig snelste tijd. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de pole. Bottas, winnaar van de eerste GP in Spielberg worft met zijn zwarte Mercedes daarin verwacht hoewel de echte BLM-vertegenwoordiger Lewis Hamilton dat zal trachten te verhinderen. "Louis" wil een zevende wereldtitel.

    Misschien nog net op tijd want in 2021 komt Fernando Alonso met Reault terug. Hij is 39 jaar. Schumacher probeerde een come-back op zijn 41ste en die mislukte. Dit is slordig nieuws van mijn hand omdat de "wifi" rond de Perekop in Berdorf in het Groot-Hertogdom Luxemburg wat zwak was. Waar is de tijd dat je voor een GP je leven lang om de aarde moest vliegen. Nu is een bakje hard- en software in je zak genoeg. Gelukkig is na 70 jaar F1 de "au sérieux" weg, dat zal zelfs Bernie Ecclestone beamen. Het zijn nu Amerikaanse kermiskoersen. (wr)

    10-07-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS WINT IN STIJL OP OOSTENRIJKS AUTOKERKHOF

    De trainingsnelste Fin Valtteri Bottas heeft met zijn stijlvolle zege de openenings-GP van Oostenrijk gewonnen, zijn 8ste GP in zijn loopbaan. Hij was snelst weg bij de start en werd direct achtervolgd door Max Verstappen (Red Bull-Honda). Lewis Hamilton had kort voor de start een "gridpenalty" gekregen die hem vanaf de vijfde plaats liet starten. Het inside-wereldje voelt die beslissing omwille van de "negatie" van de gele vlag op zaterdag in Q3 als een domme, onhandige beslissing wegens de laattijdigheid ervan. In het hoofd van zesvoudig wereldkampioen Hamilton wekte het woede en vastberadenheid op om deze GP te winnen. Hij misrekende zich. Viermaal zou de race door de Safety Car zenuwslopend lang worden geleid.

    De eerste bom ontplofte toen in de 11de van 71 ronden de auto van Max Verstappen het opgaf. Hij reed vandaag zijn 103de GP en won hier de twee vorige jaren. Een beetje later volgde de Renault van Daniël Ricciardo het opgavepad. Het lijstje werd langer. Sroll's Racing Point begaf het. Kevin Magnussen verremde zich dwaas en kreeg de Haas niet meer aan de praat. De safety car bracht allen weer samen. Dat Grosjean in de andere Haas wat later moest opgeven zal ook niemand verwonderen.

    Ook Georges Russel's bolide moest door een defecte benzinepomp naar het autokerkhof. Dat werd verder gevuld door een weggelopen band van Kimi Räikkönen's rechter voorwiel. Safety Car, die Hamilton de derde keer achter Bottas bracht. Allebei op "hard", terwijl Alex Albon (Red Bull-Honda) voor soft en Sergio Perez (Racing Point) voor mediums opteerde.

    De race begon opnieuw - Vettel had tot dan toe zichzelf al twee keer de vernieling ingereden - en Albon viel zowaar Hamilton aan, langs de buitenkant van de bocht, wat dààr kan, maar de Brit liet net niet genoeg ruimte waardoor hij met zijn linkerachterwiel het rechterachterwiel van Albon raakte en deze als een biljartbal uit de baan vloog. Exit autokerkhof, maar 5" straftijd voor de zesvoudige wereldkampioen die daarmee een zeker "virtueel podium" aan zijn neus zag voorbijgaan.

    Het echte podium doet men vooralsnog niet, toeschouwers waren er uiteraard ook niet. Van de laatste Safety Car maakte vooral Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren) gebruik. De huidige nummer 1 bij Ferrari pikte de tweede plaats in. Lando Norris de derde én de snelste ronde. Daniil Kvyatt's Alfa verloor ook een wiel en completeerde het autokerkhof in Spielberg. Bottas leidt uiteraard in de stand om het WK, maar Hamilton ontnam Mercedes een mooie dubbelslag in de tik met Albon. In Stuttgart zullen ze dat niet leuk vinden want ook "Mercedes lives Matter". (Walter Rombauts)

    Uitslag:

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)             306,574 km in 1 uur 30'55"739 - gemiddelde snelheid 202,29 km/h

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                + 2"700

    3. Lando Norris (Mc Laren)                + 5"491

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)            + 8"903

    5. Carlos Sainz (Mc Laren)                 + 8"903

    WK-stand piloten:

    1. Bottas                       25

    2. Leclerc                      18

    3. Norris                       16 (15 + 1 snelste ronde)

    WK-stand constructeurs :

    1. Mercedes                   37

    2. Mc Laren                   26

    3. Ferrari                      19

    05-07-2020 om 17:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS SNOEPT POLE VAN HAMILTON AF VOOR GP VAN OOSTENRIJK

    In weerwil van op één minuut van het einde een gele vlag uit te lokken, behield de Fin Valtteri Bottas met 1'02"939 zijn snelste tijd. Lewis Hamilton bleef op 12/1000ste van zijn ploegmaat hangen, maar de eerste rij is dus puur Mercedes. Bottas scoorde zijn 12de "pole" in zijn loopbaan. Max Verstappen die hier in 2018 en 2019 won werd derde. Opmerkelijk is dat Sebastien Vettel met Ferrari de Q3 niet haalde. Hij start vanaf de elfde plaats.Ook Leclerc brak geen potten en dus is het duidelijk dat Ferrari opnieuw in "drama" zit. (wr)

    QUALIFICATIES

    1. Bottas (Mercedes)                  1'02"939 (246,98 km/h gemiddelde snelheid)

    2. Hamilton (Mercedes)               1'02"951

    3. Verstappen (Red Bull-Honda)   1'03"477

    4. Norris (Mc Laren)                    1'03"626

    5. Albon (Red Bull)                      1'03"868

    04-07-2020 om 16:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON BLIJFT OOK SNELST IN FP3 IN SPIELBERG

    Lewis Hamilton is in zijn zwarte Mercedes met 1'04"130 ook in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk de snelste gebleven. Tweede werd Bottas en derde Verstappen. Tussen de Red Bull van de Limburg en de twee Mercedessen is plusminus telkens 0,2" verschil in één ronde. Daarop is de klacht gebaseerd van Red Bull naar Mercedes toe omwille van het DAS-systeem. Doordat de stuurkolom-bediende wielgeometrie verandert, staan de banden 100% parallel aan elkaar op de lange rechte lijnen. De bandenslijtage is kleiner, maar doordat de band echt helemaal recht rolt is er ook een kleinere rolweerstand dan bij een conventionele voorwielgeometrie.

    Dat kan in de race tot een voordeel van -0,6" opleveren beweren ze bij Red Bull...Dus is er voer voor discussie hoewel nergens staat dat het Dual Axis Steering System is verboden. Voer voor de FIA. Verder is er discussie tussen Hamilton en zijn werkgever. De zesvoudige wereldkampioen vraagt 44 miljoen dollar "loon" en Mercedes wil er maar 22 geven. Er was ook nog het detail dat Latifi zijn Williams crashte. Dat zorgde voor een lange neutralisatie van de FP3. De nieuwkomer bij Claire Williams had zoiets echt moeten vermijden. Het team zit financieel met het water aan de lippen en bovendien zit er geen mens op de tribunes die erop wacht. De GP wordt zonder publiek gereden. De aanblik van alle lege tribunes heeft iets spookachtigs. Straks de kwalificaties. (Walter Rombauts)

    FP3

    1. Hamilton (Mercedes)                   1'04"130

    2. Bottas (Mercedes)                       1'04"277

    3. Verstappen (Red Bull-Honda)       1'04"413

    4. Perez (Racing Point-Mercedes)     1'04"605

    5. Leclerc (Ferrari)                          1'04"703

    04-07-2020 om 15:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON DOMINEERT, MOGELIJK WENKT ZEVENDE TITEL

    Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije oefeningen gedomineerd. Er is geen ander woord voor. Sebastien Vettel kwam mee in beeld, maar bleef op 0,6" van de Brit. Max Verstappen stond even bovenaan de tabellen, maar voortgang was er niet echt. Hij spinde hard in bocht 5 en drie minuten later volgde ploegmaat Albon dat maneuver in bocht 1. Valtteri Bottas strandde eind van de sessie met een transmissie- of hydraulisch probleem. Mercedes zal dat natuurlijk tegen morgen fiksen. Opmerkelijk in deze FP2 was dat Hamilton al "qualifying simulations" uitvoerde. Het is wijzen in de ambitie van een zevende titel waarmee hij Michaël Schumacher zou evenaren.

    Lewis Hamilton verdient die titel. Mocht dat het geval worden dan is het enige spijtige daaraan dat "tendensieuse" politiek openlijk is binnengeslopen in een sport die daar tot nu toe boven stond. Wat niet wil zeggen dat de dirigenten als de FIA, Liberty Media en alle geografisch én politiek verschillende organisatoren de spanningsvelden in de wereld niet kennen.

    We zijn met 8 miljard, en ieder individu daarvan zegt "Je pense, donc je suis", zonder erbij te vermelden op welk intellectueel peil wordt gedacht. René Descartes (°1596+1650) is vergeten dat erbij te zeggen.. Mogelijk besefte hij in zijn tijd ook niet dat ze allemaal hun gelijk willen halen. Descartes zag het niet in kleuren, wel in intellect. Morgen FP3 én de kwalificaties voor de GP van Oostenrijk in Spielberg die zondag over 71 ronden van 4,318 km wordt afgevlamd. (Walter Rombauts)

    FP2

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                  1'04"304

    2. Valtteri Bottas (Mercedes)                   1'04"501

    3. Sergio Perez (Racing Point-Mercedes)   1'04"945

    4. Sebastien Vettel (Ferrari)                    1'04"961

    5. Daniël Ricciardo (Renault)                   1'04"972

    03-07-2020 om 21:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON EN MECEDES BOVENAAN IN FP1 IN OOSTENRIJK

    Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in een gitzwarte Mercedes met 1'04"816 de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen om de GP van Oostenrijk. Die opent dit jaar het noodkampioenschap. Valtteri Bottas pakte de tweede tijd en dus staat Mercedes op top zoals in 2019... Het DAS-systeem (Dual Axis Steering) staat bij de concurrentie al ter discussie. Puur technisch geanalyseerd zal het eerder de bandenslijtage beperken dan snelle chrono's aanscherpen.

    In essentie komt het systeem hierop neer dat het in de lange rechte lijnen de voorwielen 100 % parallel aan elkaar doet draaien zodat de bandenweerstand op het asfalt minimaal is, en in de bochten wordt door de coureur met het stuurwiel terug de klassieke vijf wielhoeken ingesteld zodat een goede drag op het asfalt is verzekerd. Die vijf wielhoeken zijn de "Camber" (Wielvlucht), de Out-in, de Toe-in, "King Pin Inclinaition" en Caster (Askanteling). Ze maken samen de voorwielgeometrie uit.

    Ook op iedere wagen op de weg. Max Verstappen, de in Hasselt geboren Nederlander, reed derde. De GP wordt - ook vandaag en morgen de oefeningen - zonder publiek gereden. Men ziet gemaskerde mannetjes. Ook T-shirt's met "Black Lives Matter". Ik zou d'r één dragen met "All Lives Matter". Maar de wereld is veranderd.(Walter Rombauts)

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                 1'04"816

    2. Valtteri Bottas (Mercedes)                  1'05"172

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)       1'05"418

    4. Carlos Sainz (Mc Laren)                      1'05"431

    5. Sergio Perez (Racing Point)                 1'05"512

    03-07-2020 om 14:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERMINKT WK F1 START MORGEN IN OOSTENRIJK ONDER ONGEMAKKELIJKE OMSTANDIGHEDEN

    Morgenochtend worden de eerste vrije trainingen gereden voor de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. De Amerikaanse eigenaars van de F1 hopen nog minstens 15 races te kunnen organiseren om zich van het faillissement te redden. Gisteren kreeg Bernie Ecclestone op z'n 89ste een zoon. Het is niet geweten of zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton hem heeft gefeliciteerd. Tussen de twee is er wat spanning. Om wit en zwart, zoals op een schaakbord. De "Black Lives Matter"-beweging zit er voor iets tussen. Lewis heeft zich aangesloten bij die beweging als "zwarte" terwijl ik hem in mijn loopbaan nooit aldus heb bekeken. Felipe Massa was ook niet echt wit, Nakajima zag wat geler, niet van zijn lever maar omdat hij Japanner was. Nooit heb ik dergelijke tegenstellingen in de Formule 1 weten ontstaan. Nu zorgt het voor een dubieus steekspel dat voor geen mens goed is.

    Lewis Hamilton heeft van Mercedes (lees: Daimler-Benz) bekomen dat zijn auto zwart is gekleurd. Mc Laren volgt met een iets zachtere versie. Dat is gevaarlijk als de "zilverpijlen" hun eigen identiteit gaan verloochenen... Voor WOII moesten Auto Union en Mercedes met een hakenkruis op de racewagens rijden. Photoshop heeft daar de laatste tien jaar een eind aan gemaakt. F1-puristen die hun geschiedenis kennen weten dat het zo was. Acht miljard mensen, allemaal uniek, maar ook allemaal genenverschillend, verschillend gekleurd - ikzelf had ros haar - hebben een verschillend intellect, een verscheiden opvoeding en studie. De ene wordt bijgestaan door degelijke ouders. De andere verloor al héél jong die ouders en koos een eigen weg.

    Lewis Hamilton komt uit een achtergestelde buurt in Londen en heeft het dankzij een noestwerkende vader die drie jobs tegelijk deed, tot een held gebracht. Die 10 miljoen dollar minder salaris heeft dan Sebastien Vettel, gezellige huisvader, die 60 miljoen dollar per jaar krijgt van Ferrari. Ploegmaat Charles Leclerc heeft maar 150.000 dollar omdat hij pas begint zoals nu bij Renault Sergey Sirotkin ook weer rijdt voor die prijs. Wie dit jaar wereldkampioen wordt ? Iedereen zegt Max Verstappen. Hijzelf en zijn vader Jos geloven er rotsvast in. In concreto zijn voorspellingen allemaal lullekoek. De GP van Oostenrijk op 5 juli en dan de tweede op 12 juli op dezelfde omloop is Max-gunstig. Autobrekende curbstones werden in de laatste twee bochten weggehaald. Op raad van Helmut Marko, 76-jarige adviseur van Red Bull.

    Dieter Mateschitz, big-boss van Red Bull heeft Bernie Ecclestone uitgenodigd. Maar de man die in de F1 sinds 1981 armoezaaiers - op Ferrari na - tot miljardairs maakte heeft laten weten niet aanwezig te zullen zijn. Tot schande van Liberty Media die de historische waarde van een uitgesproken ingenieurssport vergelijkt met een spelletje basketbal. Morgenochtend wordt er voor het eerst - na Barcelona's nietszeggende - testen, weer gekoerst. In Oostenrijk, waar "black" onderhuids niet echt populair kan zijn. Maar dat is niet hun schuld. Kleurbekentenis moet van twee kanten komen. (Walter Rombauts)

    02-07-2020 om 22:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARCIELLO, DELETRAZ, BRZEZINSKI EN WISNIEWSKI WINNEN VIRTUELE 24 UREN VAN LE MANS

    Als we nog verklappen dat de winnaars van het Rebellion-Williams-team waren is met de titel alles gezegd. Stoffel Vandoorne werd dertiende en leider Max Verstappen ging door een softwareprobleem uit de baan en vernielde zijn wagen. Naar verluidt is hij - virtueel - zéér ontstemd. De echte wereld is daarmee kompleet verwrongen, de historische Le Mans-mythe ten gronde besmeurd.(wr)

    14-06-2020 om 17:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET ONGELOOFLIJKE IS WAAR, 24 UREN VAN LE MANS WORDEN MORGEN VIRTUEEL GEREDEN

    Rij- en vliegsimulators hebben auto- en vliegtuigpiloten altijd ten dienste gestaan om te oefenen. Alle autocoureurs met allure hebben zo'n ding. Het is fascinerend te zien hoe realistisch je alles ervaart. Er zijn momenteel sim- en Esport-kampioenschappen, zo verregaande dat Georges Russell zelfs recent de "GP van Monaco" heeft gewonnen, en nog meer. Morgen bieden zich 50 auto's en 200 piloten aan om virtueel de "24 Uren van Le Mans" te rijden. Het zal uiteraard de grootste simulatierace uit de geschiedenis worden. Voor wie met surrogaat tevreden is, een hele belevenis ! Voor wie weet hoe een autocoureur zich voelt die te laat remt, de billen dichtgeknepen, de ogen ongelovig uitpuilend op de bandenmuur starend, de knal afwachten, die beseft dat in een simulator iets ontbreekt.

    Wat ? Risico, gevaar. Dat is al 130 jaar "partner" geweest van alle groten. Ze waren ervan doorleeft. Ze gingen er ook aan dood. Het lijstje is onuitputtelijk doorheen de racegeschiedenis. Jim Clark, Karl Godin de Beaufort, Ayrton Senna, Luigi Musso, Jean Behra.... Waarmee niet is gezegd dat autosport dodend moet zijn. Zoals het nu is mag het veilig worden genoemd. Wat de fan op TV bij een "sortie" allemaal ziet rondvliegen is plastiek, polyester en in het spectaculairste geval wat wielen met wat ophangingselementen eraan. De TV biedt haarscherp dat spektakel en Liberty Media - eigenaars van de F1 sinds maart 2017 - zullen er vanaf 2021 nog meer kermis van maken. ook de dames zijn uitgenodigd. Met of zonder #Me-Too-lijst. Er komen sexy-taferelen. Bernie Ecclestone dacht er al lang geleden aan. Eens vroeg hij het aan Danica Patrick, winnares van de 500 Mijlen van Indianapolis, om in de F1 te komen. Zij zag het niet zitten. Ze kende al alles van simulatie en stimulatie.

    Ooit heeft de Italiaanse Maria Theresa de Fillippis (°1926 + 2016) in Fangio's tijd met een Maserati 250F geschiedenis geschreven. Maar de "kar" was te zwaar sturen voor haar adellijke lichaam. Ze scoorde geen WK-punten. De dames van morgen gaan d'r geen last van hebben want een F1 stuurt licht. Eigenlijk zullen ze alleen de zware jongens tegen zich hebben. Nu de autosport in zulk stadium komt verklap ik een geheimpje. Urbanus heeft op mijn Scalextric-baan recent de GP van Koksijde gewonnen. Hij staat spijtig genoeg niet op de deelnemerslijst om een fakerace in La Sarthe te rijden. Want inzake simulatie is hij heel sterk. Getuige daarvan zijn strips. Nu weer ernst. In september (19 en 20) wordt de echte 24 Uren van Le Mans gereden. Postkaarten tellen er niet in mee. (Walter Rombauts)

    12-06-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RBM KOMT DRIEMAAL OP GEWIJDE GROND RIJDEN, IN FRANCORCHAMPS EN ZOLDER

    "Covid 19" is onze wereldwijde onzichtbare vijand. Het beestje heeft alles op zijn kop gezet. Ook "onze" autosport, in die mate zelfs dat coureurs met wereldfaam in simulators GP's moeten rijden tegen beroeps simracers en er nog vaak van verliezen. Wat ook op zijn kop is gezet zijn alle kalenders van alle disciplines. Die van het opvallendste WK Formule 1 2020 tot de te vaak vergeten "Deutsche Tourwagen Meisterschaft", beter gekend als "DTM". Uitgerekend dat kampioenschap is technisch drastisch hervormd. Viercilinders die 300 pk en meer leveren drijven de bolides aan. Het bezorgde topingenieurs kopzorgen in motorplaatsing en gewichtsverdeling. Maar zoals altijd zijn de technici meer pienter dan de reglementenmakers en geraken ze eruit. Gemakkelijker dan met het coronavirus.

    Door de gewijzigde kalender zijn de teerlingen zo geworpen dat op 1 en 2 augustus de DTM in Francorchamps rijdt en op 9, 10, 11 oktober een eerste maal en 16, 17, 18 oktober 2020 in Zolder ! Om die reden wordt er in Mechelen bij "Racing Bart Mampaey" (RBM) hard gesleuteld aan een BMW M4 die 448 kW (610 pk) uitbraakt waarmee hij 986 kg (zonder piloot en brandstof) winprestaties moet afleveren. In zijn negende seizoen voor RBM - Bart Mampaey - maakt het team van de "grootmeester" één van de twee BMW-fabrieksteams uit van M-Motorsport..  De piloten zijn voor de kenners vertrouwde gezichten als Philip Eng (29) en de Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde (20) die dit jaar nog het gezelschap krijgt van landgenoot Jonathan Aberdein (22). Ter voorbereiding wordt vier dagen getest op "die Alte Nürburgring", zonder publiek evenwel en geheel volgens de nu geldende coronaverplichtingen.

    Voor Bart Mampaey is Francorchamps is dit als gewijde grond. Niet omdat de 7 km lange omloop bekend staat als de mooiste ter wereld, maar eerder omdat de naam Mampaey historisch vermengd is met dit historische circuit dat sinds 1924 ook de eerste "24 Uren van Francorchamps" liet doorgaan. Wijlen vader Julien Mampaey was met zijn BMW Juma's een decennia lang de te duchten autotuner voor de concurrentie in de Ardennen. Als selfmade man, gesteund door zijn geniale dame Chris, werkte hij zich op tot een wereldvermaard automotive-ingenieur.

    Onder de Juma-vlag liet hij BMW driemaal zegevieren. In 1977 met Joosen-Andruet, in 1982 met Joosen-Heyer-Hahne en in 1983 met Tassin-Heyer-Hahne. In de andere jaren eindigden de Juma's zes keer tweede. Zoonlief Bart Mampaey werkte zich even hoog op als zijn vader. Sterker nog, hij maakte lang deel uit van het BMW F1 team. Toen het merk uit München stopte in de F1 bracht Bart Mampaey de Brit Andy Priaulx met BMW naar drie wereldtitels in het "World Touring Car Championship". Bart kon ondertussen vergeleken worden met namen als Mauro Forghieri, Gordon Murray en waarom niet... ? met Ross Brawn, die Jenson Button wereldkampioen maakte in 2009 en Michaël Schumacher vijf wereldtitels bij Ferrari "gaf".

    Bart Mampaey voegde in zijn rijke loopbaan ook een vierde Juma-zege toe aan het palmares van de 24 Uren van Francorchamps. Dat was in 1998. Debuterend als teambaas bezorgde hij BMW zijn 21ste zege in Spa met knallers als Marc Duez, Eric Van de Poele en Alain Cudini. Met een 318i. BMW kon dus nooit het vertrouwen verliezen in Bart Mampaey en tooit de man met een negende seizoen. "In Zolder", waar vorig jaar Philipp Eng won in de Juma, zou Bart graag "at home" zegevieren. Ook Zolder is heilige grond voor puristen. Een moeilijk "Mickey Mouse"-circuit waarop ook grote namen hun stempel drukten op de etmaalrace aldaar. Als Bart's RBM-team daar wint wordt er vanaf Zolder tot in Mechelen een erehaag gevormd door alle fans. Dit keer niet om een virus, een oorlogje tussen onwetenden, klimaatperikelen of warse politici, maar wel om iets groots: Een man van bij ons, die wereld-erkenning in de officiële autosport heeft waargemaakt. Niet in simulatie, maar wel in keiharde realiteit. Met een allure die alle kleine verhaaltjes die doorheen een mensenleven zijn ontsponnen in alle richtingen vernietigt. (Walter Rombauts/Foto's:RBM)

    09-06-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN OOSTENRIJK OP 5 JULI IS NU CONSTANTE VOOR F1 START

    Er zullen op 13 en 14 juni de virtuele 24 Uren van Le Mans worden gereden. Om publiciteitsredenen vinden we op die deelnemerslijst klinkende namen. Zowel bij "coureurs" als merken. André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe, Porsche natuurlijk en een resem namen waarin ook die van Georges Russel figureert. Hij won vorige week de GP van Monaco. Virtueel dan. Het blijft aanmodderen, virtueel is onecht. Maar deze opvatting van simracing krijgt wel zijn plaats bij fans. We keren terug naar de slotracing en de Scalextric... Maar in de realiteit zal de karting en de Formule 4 de jonge spetters blijven opleiden. Tot héél misschien met een Lottokans in de F1.

    Die begint volgens Liberty Media-baas, eigenlijk F1-boss, steevast op 5 juli 2020. Met de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Mocht er zelfs één Covid 19-besmetting zijn, dan zal dat de race niet kunnen doen cancelen liet hij weten. Publiek is er niet, minder personeel maar natuurlijk wel de TV. Daarvan moet Liberty Media het hebben. Via de TV-rechten komen er dan toch wat centjes binnen. Ook de GP van België op 30 augustus gaat door zonder publiek. Degenen die al een ticket hebben kunnen dat gebruiken voor volgend jaar. De wet voorziet ook dat zij die dat willen, het betaalde bedrag moet worden terugbetaald.

    In de herfst zouden we dan in Mexico zitten en wil Chase Carey het voorzichtig met publiek proberen. Hoever de WK-stand dan zal staan is een compleet vraagteken. Een zevende titel voor een verwarde Hamilton ? Hij is geschokt door wat in Amerika gebeurt. Samen met alle rechtgeaarde burgers. Mensen zijn gekleurd, geel, bruin, zwart, en ons eigen Europees wit is ook een kleur die kan ergeren. Door mijn job heb ik heel de wereld mogen zien.

    Ik heb - buiten een twee uur durende gijzeling in Jemen door twee mannen met tronies en een kalasjnikov - geen verschil in "de mens" gezien. We willen wereldwijd allemaal hetzelfde. Maar dat kan niet omdat we met 8 miljard zijn. In mijn wereldreizen heb ik wel angstwekkende religies gezien. Geen enkele eigenlijk, ook onze "nette" katholieke niet, gaat vrijuit tegenover de gewone burger. Religie in de algemene zin crëeert angst onder de "onwetenden" en dat gegeven heeft filosoof Benedictus de Spinoza doen schrijven "dat de mens die door angst wordt geleid en doet wat goed is om te vermijden wat kwaad is, niet door de rede, het verstand, wordt geleid."

    Ayrton Senna mocht dan volgens politiek verslaggever Jan Segers wel de rechtervoet van God zijn, de Heer heeft hem op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola dan toch teveel gas doen geven... Insiders weten dat Senna zéér gelovig was - is iets anders dan religieus - en zijn dood een heel apart verhaal is. Dus heeft Lewis Hamilton, als jongen uit een achtergestelde buurt naar zes wereldtitels, nog voer om te filosoferen. Hopelijk is zijn geest in evenwicht om te doen wat Michaël Schumacher deed: zeven wereldtitels, of de vijfde voor Vettel ? Maar met welke auto ? Mercedes...Renault naast Alonso... Bommeldingen naast elkaar. (Walter Rombauts)

    04-06-2020 om 11:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOLDONGEN NIEUWE F1-REGELS LATEN NOG VELE VRAGEN OVER

    Het nieuwe F1-reglement voor 2021 is beklonken. Alle betrokken partijen zijn akkoord. Het is daarmee duidelijk dat deze edeldiscipline sinds het ontstaan van de GP's voor- en na WOI en na WOII sinds 13 mei 1950 voor de rest van de aardse geschiedenis een defintief showaangezicht krijgt i.p.v. de dieptechnologische zoektocht naar alsmaar meer technisch raffinement. Die vereenvoudigde gedachtengang maakt dat het jaarlijkse budget van 145 miljoen dollar nu voor vele teams haalbaar is. Mc Laren ontsloeg eergisteren 1200 werknemers waarvan er 70 tot de F1-crew behoorden.

    FIA content, Liberty Media zéér tevreden. Nu komen echter de vragen pas. Want tot eind 2024 wordt er nog met de huidige 1,6 liter V6 Hybridmotoren gereden. Ze leveren 750 kW (1000 pk). Hoe gaat men ze ecologisch verder verdedigen.... ? Nu al zal worden geëvolueerd naar synthetische brandstof. Dat is een povere stap voorwaarts. Maar het blijft gaan over interne verbrandingsmotoren. Die hoewel ze onderling een gelijk concept hebben toch verschillen in prestaties geven. Zo wordt verwacht dat Ferrari over 20 pk meer zou beschikken dan "de anderen". Ingenieurs hebben niet veel speling. Enkel het verloop van de verbranding in de verbrandingskamer, de sturing daarin van de vlamwegen en de compleetheid van verbranding per arbeidsslag kunnen een concreet vermogenverschil geven. De uitgeoefende werkdruk op de zuiger bepaalt zowel vermogen als koppel.

    Nu is de discussie voorgoed op gang getrokken wat de motor zal zijn tegen 2025. Wellicht goedkope, simpele krachtbronnen. Liberty Media wil aan de F1 het showgehalte doen primeren op technisch raffinement. Om op die manier meer wiel-in-wiel-duels te creëren, meer inhaalmaneuvers, een te indrukwekkende vorm van auto's "à la Indy" maken. Meer kleine constructeurs aantrekken om zo meer auto's op de grid te krijgen... Het zijn mooie maar andere doelstellingen dan degenen die uit het ontstaan, uit de wezenlijkheid van de oer-auto, zijn geboren. Ondertussen is de Formula E al zes jaar succesvol, poogt men in Le Mans bolides op waterstof aan de start te krijgen, verandert de F1 naar kermis om wellicht te eindigen als industriële archeologie in wat later de Aziatische 21ste eeuw zal genoemd worden in de geschiedenisboeken: het Covid-19-tijdperk. Waarin wordt verwacht dat de virtuele races in simulatoren ook ernstig worden genomen. Brood (voor Liberty Media) en Spelen (voor de fakers) zijn nooit weg geweest. (Walter Rombauts)

    28-05-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORMULE 1 BELEEFT EINDE VAN EEN HISTORISCH TIJDPERK

    De hoogste autosportdiscipline is haar aanzien kwijt. Na 70 jaar - eerste race 13 mei 1950 - en meer dan 1000 GP's is wat nu een "gezelschap" kan worden genoemd aan lager wal geraakt door zowaar virtueel GP's te laten rijden. Voortgaande op de media wordt verwacht dat zelfs puristen nog een "sérieux" van meenemen. Maar daar vergist F1-eigenaar Liberty Media zich schromelijk in. Toen ze in 2017 de Formule 1 overkochten van mede-aandeelhouder Bernie Ecclestone voor 31 miljard dollar hebben ze nooit kunnen denken dat een diep-technologische sport anders georganiseerd dient te worden dan de showspektakels waarin ze gespecialiseerd zijn. Een handbalwedstrijd is geen GP waarin 's werelds gesofistikeerdste autoconstructeurs zich in wagen. Mercedes, Ferrari (Fiat), Honda en Renault. Hun budgetten draaiden om en rond 500 miljoen dollar om een seizoen met twee auto's, minstens tien motoren, twee piloten, mecaniciens, hotels e.a. snuisterijen te dekken. Nu is afgesproken dat het vanaf 2021 nog 145 miljoen dollar mag kosten. Williams, Mc Laren, Racing Point en Alfa zijn aan de bedelstaf.

    Williams vroeg steun aan de Britse overheid en kreeg die niet. Net zo min als Mc Laren. Deze laatste had bij het uitbetalen van Ron Dennis zelfs al de historische collectie renwagens in pand moeten geven. Nu kunnen ze nog de vestiging in Wokin zelf als onderpand aanbieden.... Liberty Media gaf aan de F1, struikelend als kleuters die leren lopen, een steun van 1,4 miljard dollar. Hopende dat niet Renault, niet Mercedes en met hen ook niet Ferrari de F1 de rug zou toekeren. Maar Renault zit industrieel in nesten, Mercedes heeft 12 miljard dollar geleend om zijn "straatauto-productie" te beveiligen. Ze promoten elektrische auto's voor de consument maar rijden in de F1 zoals ook de anderen met een 1,6 liter V6 Hybrid motor. Met interne verbranding van zogenaamde "handelsbenzine" met octaangetal 102 en een densiteit van 84 tegenover 72 à 74 in deze die uit de pompstations komt.

    Met een budget van 145 miljoen dollar hoopt Liberty Media ook "kleinere" constructeurs aan te trekken. Het is ironisch dat het Red Bull-team het merk Aston Martin in zijn banier voert. Een historisch merk dat op apegapen ligt, erger happend naar geldlucht dan een coronapatiënt, om nog enige bewegingen te kunnen maken... Vettel is weg bij Ferrari. Hij wordt geciteerd voor Mercedes en Renault. Bij Mercedes zou hij samen met Hamilton liefst tien wereldtitels verenigen met het merk dat sinds de V6-motoren in 2014 zes wereldtitels bij de constructeurs op zak heeft. Bij Renault zou hij de motor terugkrijgen waarmee hij bij Red Bull zijn vier wereldtitels heeft veroverd.... En Liberty Media snakt maar naar één ding: dat op 5 juli en 12 juli de GP's van Oostenrijk kunnen doorgaan zonder publiek. Dan ontvangen ze toch een centje aan televisierechten. Bernie Ecclestone (88) zegt wijselijk alles te vergeten voor dit jaar. Als de "paus" spreekt, moet men toch minstens eens luisteren, ook al is men niet gelovig. (Walter Rombauts)

    25-05-2020 om 14:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN BELGIË ZOALS TER PLEKKE VANUIT LUIE ZETEL, SPOOK-GP'S...

    De Formule 1 is zotgedraaid. Mc Laren wil zijn historische collectie racewagens die in Wokin staan in pand geven om aan geld te geraken. De Waalse regering, althans de voorname politici ervan, hebben zich op de knieën gegooid voor Liberty Media om toch maar een GP van België te hebben in Francorchamps. Er bevonden zich eerder enkele gekken tussen die voorstelden om de race "omgedraaid", tegen de wijzers van de klok in te laten rijden. Limburger Max Verstappen heeft dat geprobeerd en gezegd dat zoiets niet gaat. De "Raidillon" naar beneden nemen, dat gaat niet. Dat wist ik al twintig jaar geleden. Toen reed de all-rounder-piloot van wereldklasse, Marc Duez, Francorchamps "andersom". Eigenlijk om een hoofdredactrice van een Franstalig autoblad te versieren. Voor het blad én de dame. Het ging niet, geen één van de drie mogelijkheden.

    Nu wordt de GP van België op 30 augustus 2020 zonder publiek gereden. Wél met de hele crew van ingenieurs, teambazen, baan- en standcommissarissen, medische dienst, mecaniciens en alle "aanhangsels" die zo'n kring met zich brengt. Maar die dragen een zichtbaar masker, dus het Covid 19 virus ziet direct of het een eerlijke dan wel een voor het leven gemaskerde persoon is. Volgens de laatste tellingen lopen er weldra 8 miljard rond op deze planeet en de productie stopt niet. Ze is erger dan 1 op 1. Fans - en ik ook - zullen thuis op TV de F1 race zien. Voor zover nog mogelijk, weinig interessant. Maar Liberty Media kraait viktorie. Want er komt wat geld binnen. Dat van de tiketten die voor dit jaar al verkocht waren niet meegrekend. Want de bezitters van een "GP 2020"-ticket mogen dat voor 2021 laten tellen....Indien in de plaats geld wordt teruggeëist dan zal dat gaan via een ingewikkeld formulier in te vullen en daarvan zéér goed de kleine lettertjes te lezen.

    Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds maart 2017, heeft momenteel nog maar iets van een 40 miljoen dollar aan inkomsten gekregen tegenover 268 miljoen dollar in dezelfde periode van vorig jaar. Net als Williams, Mc Laren, Formule 1 Point en...Mercedes zijn de Amerikanen op zoek naar geld. Ook voor hun commerciële sector hebben ze 12 miljard dollar gaan lenen, terwijl China (lees vooral: Geely, Volvo, Smart...) ook al meer dan 10% aandelen in Daimler-Benz hebben.. Los van dat verhaal zal het F1-seizoen starten op 5 juli in Oostenrijk op de Red Bull Ring, en zien we onze GP op 30 augustus 2020 vanuit onze luie zetel.

    Er mag één troost bij worden vermeld: ook op alle circuits over de hele wereld, ter plekke, kijkt iedereen naar de televisie. Dus voel u niet gefrustreerd. Ooit zat ik in de perstribune in Suzuka voor de GP van Japan. Links naast mij zat Jean-Marie Balestre, "Pressident van de Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) mee naar TV te kijken. "C'est un beau sport, n'est-ce pas ?", stootte hij me aan. Tot Senna en Prost elkaar vastreden tot stilstand. Toen zei de bigboss van de FIA ademhappend tegen me "nu moet ik echt eens daar beneden gaan kijken..." Ik keek voort TV en vroeg na de race aan Senna, Prost en Jean-Marie Balestre wat er precies was gebeurd. Ik had alle antwoorden om mijn werk als beroepsjournalist te doen. TV doet wonderen. Ook binnenkort tijdens het weekend van 30 augustus 2020. Het schrikkeljaar. (Walter Rombauts)

    16-05-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CARLOS SAINZ JR VERVANGT VETTEL BIJ FERRARI, RICCIARDO NAAR MC LAREN

    De Spanjaard Carlos Sainz rijdt in 2021 aan de zijde van Charles Leclerc bij Ferrari voor twee jaar. Hij vervangt daar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die zich niet akkoord kon verklaren met een financieel verlaagd contractvoorstel van Ferrari voor één jaar nog. Het noodlijdende Mc Laren - vroeg staatsteun aan in UK maar werd geweigerd - trachtte met enkele miljoenen meer te bieden Sainz bij hen te houden. Vergeefs. Het is de Australiër Daniël Ricciardo die naar één van de meest historische renstallen in de voorbije 70 jaar gaat. Of dat een echte aanwinst is, laat ik een open vraag...

    Wat Vettel gaat doen is onduidelijk. Een vijfde wereldtitel zit er nergens meer in en de wereld verandert met een kometenvaart. Ook voor Mick Schumacher, zoon van. Die gaat verder in de F2 en moet rijpen. Mochten zijn prestaties vorig jaar beter zijn geweest was hij een gepriviligieerde kandidaat bij het Italiaanse merk. Maar het is nog te vroeg. De F1 bestaat 70 jaar. Daarin werden 33 coureurs wereldkampioen. Met het gesukkel van 2020 lijkt het of een tijdperk wordt afgesloten. Eigenlijk is dat zo. De "Concorde Akkoorden" tussen FIA, F1 en Liberty Media moeten herschreven worden

    Dat is verplaatst naar volgend jaar. De ouderen vertrekken, de jongeren, Verstappen, Leclerc, Sainz en andere Norris' nemen het op tegen zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die "vermoeidheidverchijnselen" begint te vertonen. Een echte houdbaarheidsdatum van hem is niet bekend. Maar ook bij Mercedes rommelt er veel. Sportief en industrieel. En een Toto Wolff die met Aston Martin speelt... Er zitten meer virussen in de adderpoel van de F1. Ze noemen niet allemaal Corona en hun nummer is niet 19. (Walter Rombauts)

    14-05-2020 om 12:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!