Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa hebben in een Toyota GR Hybrid de 90ste 24 Uren van Le Mans gewonnen. Voor de Japanse autoconstructeur was het meteen een dubbelslag want Mike Conway, Kamui Kobayashi en José-Maria Lopez stuurden de tweede hypercar naar de tweede plaats. Nieuwkomer Glickenhaus maakte enige indruk tijdens de verschillende oefeningen maar woog in de race te weinig. Net zoals Alpine dit keer de bal missloeg en pas op de 23ste plaats finishte na veel onbehaaglijke avonturen. Wel op de vijfde plaats in de Hypercars, vermits er maar vijf van die concepten aanwezig waren. Volgend jaar en ook in 2024 zal die klasse al meer deelnemers bevatten. Cadillac komt, Porsche komt, Mercedes komt, Peugeot en BMW.
In de LMP2 ging de zege naar de Jota Oreca die werd bestuurd door Roberto Gonzalez, Antonio Felix da Corsa en Will Stevens. Ze finishten vijfde algemeen. Bij de GTE-Pro was een fabrieks Porsche de winnaar. Hij werd bestuurd door Bruni, Lietz en Makowiecki. Onze landgenoot Laurens Vanthoor, die de andere officiële Porsche reed, kon dit jaar zijn abonnement op zeges niet vernieuwen doordat een lekke band het drietal terugsloeg. Aanvankelijk waren de Chevrolet Corvettes degenen die het bevel voerden maar na zeven uur racen nam Porsche definitief de leiding over. In de GTE-Am tenslotte won een Aston Martin met Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sorensen, eerste in deze categorie maar wel op 37 ronden van de winnaars. In afstand gezien is dat ruim 504 km achterstand. Maar gezien het verschil in raffinement met Toyota is dat eigenlijk toch nog een héél goede prestatie (wr)
|