Eind van dit jaar zal de vierdeurs Porsche Panamera in onze kontreiën worden verkocht. De benaming doet denken aan de beruchte Pan-Americana die enkel te verglijken was met de echte East African Safari. De nieuwste Porsche heeft daar geen uitstaans mee. Hij is de vrucht van knappe ingenieurs, die eigenlijk oude dromen van al even oude professoren in de autobouw hebben samengesmolten: vierzitter, vierdeurs, krachtig, snel, kwaliteit en prestige. Porsche droomde een autoleven lang van een vierzitter. Groter marktbereik was natuurlijk het uitgangspunt, maar ook de uitdaging op zich om in een 356 vier zitplaatsen te creëren. Dat werd het "Type 530" dat kort na de productiestart in 1948 van de 356 als 2+2-experiment begon.
In 1951 en 1952 werd een coupé én een cabrio op een wielbasis van 2400,4 gebouwd en als "Type 530" gedoopt. De coupé had een notchback design en de cabrio had bolle rondomlopende achterbumpers. Bij beide auto's waren de portieren verbreed om in- en uitstappen te vergemakkelijken. De achter"zetels" konden ook worden neergeklapt om de bagagecapaciteit te vergroten. Wie toen bij de coupé twee achterportieren uit de flanken had "weggesneden" had al praktisch uitgekomen bij de Panamera van vandaag. Overigens is het "Type 530" nooit tot aan het productiestadium geraakt en gaan behoren tot de conceptcars die nooit zijn gebouwd. Maar toen al beweerde Porsche dat voor de eeuwwisseling een vierzits- én zeker een vierdeurs Porsche zouden worden geconcretiseerd.
Toen Dr. Ferry Porsche 75 jaar werd (1984) had Porsche voor hem een speciaal cadeautje: een 928 4-zitter die op het 928 chassis was gebouwd maar 254 mm langer was. Daarom had de auto ook een stevige B-stijl die het gemakkelijker maakte achteraan in te stappen. Maar het bleef een tweedeurs met een doorgetrokken daklijn opdat de achterpassagiers ook hoofdruimte zouden genieten. Daarmee werd eigenlijk een hatchback-profiel gemaakt. De motorisatie was een 5 liter V8 motor met vier kleppen per cilinder die toeliet van 0 naar 100 km/h te sprinten in 6"2. De topsnelheid lag rond 220 km/h, iets wat in die dagen op de Duitse autobanen nog kon. Binnenin was er telefoonvoorziening, een Blaupunt-stereo-installatie en computergestuurde regeling van de voorzetels. Maar ook deze auto bleef "hangen". Er mankeerden twee achterportieren...
Die mankeerde helemaal als Professor Dr. Ferdinand "Ferry" Porsche 80 jaar werd. Porsche voerde toen de Panamericana op die niet anders kon dan denken aan races tusen de cactussen in de Mexicaanse woestenijen. De tweedeurs sportwagen was gebouwd op basis van de Porsche Carrera 4, een convertible die een canvas afneembaar dak had. Zijn carrosseriestijl viel biezonder op door de excentrieke wiel"kasten" waaronder grote, brede wielen maalden. Die waren geschoeid met speciaal door Goodyear ontworpen banden met een Porsche-logo in de rubber.
Porsche raakte niet van de 4-seat-obsessie vanaf. In de Long Life Porsche (deels staal en deels lichtmetaal) waren ook vier zitplaatsen. Maar het trok op niets en ook dat concept werd afgeblazen. Nu vandaag is de Porsche vierdeurs met vier échte zitplaatsen een feit. Geen verlengde 911 zoals op voorhand werd beweerd, maar ja, een luxewagen: 4970 mm lang, 1931 mm breed en 1418 mm hoog. De motor is een V8 van 4806 cm3 die de achterwielen (S) maar ook de vier wielen (Turbo) aandrijft. In de "simpele" S-versie goed voor 294 kW of 400 pk tegen 6500 t/m of in Turbo 368 kW of 500 pk sterk bij 6000 t/m. Koppel in de S: 500 Nm tegen 3500 t/m en veel interessanter in de Turbo met 700 NM tegen...2250 t/m !!! Natuurlijk is dat niet echt een overbodige luxe voor een auto in beide versies bijna 2000 kg weegt. Leichtbau is wel effe vergeten. In de Turboversie accelereert hij van 0 naar 100 km/h in 4". De uitstoot aan CO2 is gemiddeld 286 g/km. Wie vooralsnog geen ruimtetrip kan betalen heeft wel het gevoel ervan voor 135.154 als richtprijs. Professorfantasieën, geconcretiseerd en tegelijkertijd achterhaald door zon, wind en water. Maar er is ook nog een V6 Hybride op komst. Het doekje tegen het bloeden. (Tekst en foto: Walter Rombauts)