Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    18-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Panamera, verzamelde professorfantasieën
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eind van dit jaar zal de vierdeurs Porsche Panamera in onze kontreiën worden verkocht. De benaming doet denken aan de beruchte Pan-Americana die enkel te verglijken was met de echte East African Safari. De nieuwste Porsche heeft daar geen uitstaans mee. Hij is de vrucht van knappe ingenieurs, die eigenlijk oude dromen van al even oude professoren in de autobouw hebben samengesmolten: vierzitter, vierdeurs, krachtig, snel, kwaliteit en prestige. Porsche droomde een autoleven lang van een vierzitter. Groter marktbereik was natuurlijk het uitgangspunt, maar ook de uitdaging op zich om in een 356 vier zitplaatsen te creëren. Dat werd het "Type 530" dat kort na de productiestart in 1948 van de 356 als 2+2-experiment begon.

    In 1951 en 1952 werd een coupé én een cabrio op een wielbasis van 2400,4 gebouwd en als "Type 530" gedoopt. De coupé had een notchback design en de cabrio had bolle rondomlopende achterbumpers. Bij beide auto's waren de portieren verbreed om in- en uitstappen te vergemakkelijken. De achter"zetels" konden ook worden neergeklapt om de bagagecapaciteit te vergroten. Wie toen bij de coupé twee achterportieren uit de flanken had "weggesneden" had al praktisch uitgekomen bij de Panamera van vandaag. Overigens is het "Type 530" nooit tot aan het productiestadium geraakt en gaan behoren tot de conceptcars die nooit zijn gebouwd. Maar toen al beweerde Porsche dat voor de eeuwwisseling een vierzits- én zeker een vierdeurs Porsche zouden worden geconcretiseerd.

    Toen Dr. Ferry Porsche 75 jaar werd (1984) had Porsche voor hem een speciaal cadeautje: een 928 4-zitter die op het 928 chassis was gebouwd maar 254 mm langer was. Daarom had de auto ook een stevige B-stijl die het gemakkelijker maakte achteraan in te stappen. Maar het bleef een tweedeurs met een doorgetrokken daklijn opdat de achterpassagiers ook hoofdruimte zouden genieten. Daarmee werd eigenlijk een hatchback-profiel gemaakt. De motorisatie was een 5 liter V8 motor met vier kleppen per cilinder die toeliet van 0 naar 100 km/h te sprinten in 6"2. De topsnelheid lag rond 220 km/h, iets wat in die dagen op de Duitse autobanen nog kon. Binnenin was er telefoonvoorziening, een Blaupunt-stereo-installatie en computergestuurde regeling van de voorzetels. Maar ook deze auto bleef "hangen". Er mankeerden twee achterportieren...

    Die mankeerde helemaal als Professor Dr. Ferdinand "Ferry" Porsche 80 jaar werd. Porsche voerde toen de Panamericana op die niet anders kon dan denken aan races tusen de cactussen in de Mexicaanse woestenijen. De tweedeurs sportwagen was gebouwd op basis van de Porsche Carrera 4, een convertible die een canvas afneembaar dak had. Zijn carrosseriestijl viel biezonder op door de excentrieke wiel"kasten" waaronder grote, brede wielen maalden. Die waren geschoeid met speciaal door Goodyear ontworpen banden met een Porsche-logo in de rubber.

    Porsche raakte niet van de 4-seat-obsessie vanaf. In de Long Life Porsche (deels staal en deels lichtmetaal) waren ook vier zitplaatsen. Maar het trok op niets en ook dat concept werd afgeblazen. Nu vandaag is de Porsche vierdeurs met vier échte zitplaatsen een feit. Geen verlengde 911 zoals op voorhand werd beweerd, maar ja, een luxewagen: 4970 mm lang, 1931 mm breed en 1418 mm hoog. De motor is een V8 van 4806 cm3 die de achterwielen (S) maar ook de vier wielen (Turbo) aandrijft. In de "simpele" S-versie goed voor 294 kW of 400 pk tegen 6500 t/m of in Turbo 368 kW of 500 pk sterk bij 6000 t/m. Koppel in de S: 500 Nm tegen 3500 t/m en veel interessanter in de Turbo met 700 NM tegen...2250 t/m !!! Natuurlijk is dat niet echt een overbodige luxe voor een auto in beide versies bijna 2000 kg weegt. Leichtbau is wel effe vergeten. In de Turboversie accelereert hij van 0 naar 100 km/h in 4". De uitstoot aan CO2 is gemiddeld 286 g/km. Wie vooralsnog geen ruimtetrip kan betalen heeft wel het gevoel ervan voor €135.154 als richtprijs. Professorfantasieën, geconcretiseerd en tegelijkertijd achterhaald door zon, wind en water. Maar er is ook nog een V6 Hybride op komst. Het doekje tegen het bloeden. (Tekst en foto: Walter Rombauts)





    18-02-2009 om 17:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een rode stier met een struise borst om te winnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Adrian Newey (50) is één van de getalenteerdste designers die de F1 ooit kende. Het specifieke aan de man is dat hij zich nooit laat overhaasten. Dat Ferrari al ruim een maand geleden zijn F60 voorstelde, Toyota, Mc Laren, Renault, Williams en BMW-Sauber kort daarna, maakt op hem niet de minste indruk. Maar op 9 februari j.l; kwam wel de nieuwe Red Bull RB5 uit de stal. Een rode stier met een onzichtbare dikke buik om te winnen. Met Sebastien Vettel en Mark Webber bestaat de mogelijkheid dat Newey van Dieter Mateschits definitief onder de grote teams brengt. Met bescheidener middelen omdat de nieuwe regelmenten van 2009 iedereen met een proper blad heeft laten beginnen.

    De banden zonder profiel beuken als stormrammen op de luchtmuur die zich optrekt voor de bolide. De muur wijkt niet, tenzij je hem kan slopen en de lucht als een onzichtbare wielkap over het wiel kunt geleiden. Het is dus de kunst om de rode stier een - onzichtbare maar aanwezige - dikke borst te doen opzetten zodat hij de luchtstroom wegleidt van de tollende wielen en dat ze vrijer kunnen draaien, als het ware in een vacuum. De FIA heeft daarvoor een geweldig werktuig aangereikt. Dat zit in  de brede voorspoiler die gedeeltelijk, aan de uiteinden, dubbeldek is. De bovenste gedeelten ervan zijn 6 à 7° verstelbaar tijdens het rijden. Daarmee kan de coureur van in de cockpit de aerodynamische of de mechanische grip van de auto licht beïnvloeden.

    Doordat de RB5 heel rank naar de achterzijde uitloopt - de zijkanten van de achtervleugel zijn ver doorgetrokken - is in profiel gezien een abstracte "druppelvorm" bereikt. Tenminste als de flapjes op de voorvleugel in hun hoogste stand staan. Deze vorm is de beste in de aerodynamika. Op gewone auto's kan hij niet echt worden toegepast omdat er vier personen, een valies, een motorcompartiment en een schoonmoeder of een hond moet meekunnen. Voor Sebastien Vettel is één enkel zitje gereserveerd. Daarmee kan hij de druppel worden die de WK-emmer doet overlopen. De "snotneus" heeft ambities en Dieter Mateschitz heeft al laten weten de titelbegeerte niet in de weg te zullen staan.

    Als Honda niet door Sir Richard Branson van Virgin wordt overgenomen is de Australische biljonair eigenaar van twee van de tien teams die op de startgrid staan. Recent liet hij zich ontvallendat het beheer van de F1 toekomt aan de teams (FOTA) die het financiële risico nemen en dus niet aan de FOM (Ecclestone) en dat het logisch zou zijn als er in de nabije toekomst een machtsoverdracht zou plaatsvinden. Waarop internetster Max Mosley snel liet weten dat als de constructeurs (Red Bull wordt sinds 2007 bevoorraad met Renaultmotoren) niet akkoord gaan ze een parallel kampioenschap kunnen opzetten. "Waartegen de FIA dan zal moeten ageren", haastte Mosley nog snel om te zeggen...Spanning dus niet alleen van KERS maar ook van de "boys van de Place e la Concorde numéro 8".

    Sebastien Vettel en Mark Webber zijn de twee jockey's die in 2009 enkele zege's moeten zien waar te maken voor Red Bull. Dat Vettel de jongste polesitter en winnaar (Monza 2008) is moet hem in staat stellen titularis van de tandem te worden. Beide heren worden geacht gelijk te zijn in het team en voor het team te zorgen. In de vuurlinies is zo'n dronkemanseed vlug vergeten en de 21-jarige Duitser, die zich geen afgietsel van Schumacher voelt, heeft tussen de lijnen al laten lezen dat jij deelneemt om de beste te zijn. Onder de andere groten dan zoals Hamilton, Massa, Raikkonen en Alonso's moeten we daaronder verstaan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Red Bull)

     

    18-02-2009 om 15:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamilton snelst in hutsepot van Jerez
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari, BMW Sauber en Toyota zijn voor een hevige zandstorm moeten gaan lopen in Bahrein. De andere teams, Renault, Mc Laren-Mercedes, Williams-Toyota FW31, Red Bull RB5 en Toro Rosso Ferrari hadden de wind vanachter en de zon boven in Jerez. Wereldkmpioen Lewis Hamilton, terug van even vakantie, was quasi direct de snelste op de piste.In de 23ste van de 93 ronden die hij afhaspelde liet hij 1'20"737 opschrijven. Snelste tijd, maar...met een achtervleugel van 2008 ! Het is logisch dat de ingenieurs zoeken waar de zwakke punten zitten, waar op mechanische én aerodynamische grip kan worden verbeterd. Maar in een jaar dat een nieuw reglement geldt zouden ook in de testen allen maar de 2009-configuratie op de baan worden toegelaten. Nu heerst er verwarring alom en chrono's geven geen juiste analyse voor de stand van zaken op te maken eer op 29 maart 2009 de GP van Australië alle gissingen de kop indrukt met een nooit eerder uitgegeven, onvoorspelbare race.(wr)

    13-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kovalainen eist snelste tijd in 2009-configuratie op.
    De weergoden zijn wispelturig. Ferrari, BMW en Toyota die speciaal naar Bahrein waren gegaan om de zonnige kant te beleven hebben hun testen moeten onderbreken wegens...het slechte weer aldaar. Ze zijn op weg naar Europa om in het Zuiden de gezellige kliek van Toro Rosso, Red Bull, Williams, Mc Laren en Renault te vervoegen.

    Sebastien Buemi zette met de "interim" Toro Rosso Ferrari de snelste tijd. Maar omdat de auto weer een mixe was van 2008/2009 kunnen we eigenlijk die 1'17"591 niet aanrekenen als de snelste tijd van de dag. De eer kwam gisteren Heikki Kovalainen toe die met de Mc Laren MP4-24 over 110 ronden een besttijd van 1'20"799 realiseerde. Eevn monteerde Williams ook de achterste spoiler van vorig jaar die meer downforce gaf. Maar het was niet duidelijk waaom dit enkele ronden werd geëxperimenteerd. De Fin zette hogergenoemde snelle tijd in zijn tiende ronde. Hij was 1"4 sneller dan vergelijkbare 2009 cars op de piste.

    Mark Webber in de Red Bull Renault reed voor het eerst sinds zijn gebroken dijbeen, vorig jaar opgelopen bij een fietsongeval. Hij reed 83 ronden eer hij blijkbaar problemen kreeg en "strandde" op 0"5 van Kovalainen. Teameigenaar Dieter Mateschitz en "bezoeker" David Coulthard, de vroegere ploegmaat van Webber, bleken best tevreden met dit eerste optreden. Kazuki Nakajima die het Williams-Toyota-werk van Hulkenberg overnam reed 125 ronden en zette een 1'21"451 vast op de klokken. Nelson Piquet in de Renault 29 tenslotte bleef vijfde met 1'21"908.(wr)

    12-02-2009 om 08:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastien Vettel in RB5 snelst in eerste trainingsdag Jerez
    Op een regenbui rond de middag na was het op de eerste trainingsdag in de Spaanse Sherrystreek een gezellige boel. Sebastien Buemi zette de trend met de Toro Rosso Ferrari, maar dan wel in de 2008-configuratie. Dus wekte zijn tijd van 1'19"660 in één van zijn 104 gereden ronden van 4,428 km geen verwondering bij de "boys" die in hun 2009 cars hun best deden. BMW Sauber, Ferrari en Toyota waren niet aanwezig. Die gaven de voorkeur aan het weerbestendige Bahrein om hun KERS, brede voorvleugels, smalle achterspoiler en slicks aan een nieuwe realiteit te toetsen.

    Snelste man van de dag werd Sebastien Vettel in de nieuwe Red Bull RB5. Hij liet de chrono's 1'22"117 vastpinnen en bleef de hele dag voor Nico Hulkenberg (Williams-Toyota FW31), Heikki Kovalainen (Mc Laren-Mercedes MP4-24) en Nelson Piquet (Renault 29). Kovalainen testte met het KERS-systeem en meende dat "het werkte". Niemand is de overtuiging toegedaan dat de teams daadwerkelijk in Australië (27,28 en 29 maart 2009) met het Kinetic Energy Recovery System zullen starten.

    Na Mugello gaf Kimi Raikkonen rond KERS de volgende commentaar. "Het geeft ièts, maar niet echt veel. Veel beter zou zijn het vermogen van de elekromotor te verdubbelen. Van 58 kW (80 pk) naar 117 kW (160 pk), dat zou pas iets geven." Geweldenaar Kimi, dringend aan een paar kilogram vermageren toe, vergeet in zijn ongeinteresseerdheid rond alles wat niet met echt rijden te maken heeft, dat ondertussen het basisuitgangspunt van KERS blijkbaar vergeten is: brandstofbesparing. Vandaar dat de FIA het over een nabije groene F1 had... Die brandstofbesparing is nu miniem en zou met de visie van het verdubbelen van het vermogen van de elektromotor inderdaad groter worden omdat de elektrische aandrijving langer en meer "push" zou geven dan de huidige 6"77 per ronde. De kracht wordt "afgeroepen" door de couerur door op een knop te drukken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)

    Jerez 10 februari 2009

    1. Sebastien Buemi (Toro Rosso Ferrari)                                    1'19"660
    2. Sebastien Vettel (Red Bull RB5)                                             1'22"177
    3. Nico Hulkenberg (Williams-Toyota FW31)                            1'22"443
    4. Heikki Kovalainen (Mc Laren Mercedes MP4-24)                 1'22"634
    5. Nelson Piquet (Renault 29)                                                     1'23"313



    11-02-2009 om 10:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Chevrolet Spark in Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Chevrolet Spark zal zijn werelddebuut beleven tijdens de Autoshow van Genève in maart 2009. Het nieuwe model van Chevrolet in het A-segment zal begin 2010 in Europa leverbaar worden. De Spark wordt in het vierde kwartaal van 2011 tevens in het modelprogramma van Chevrolet in Amerika opgenomen. Dit is bekendgemaakt door Troy Clarke, President GM North America, op de persconferentie van Chevrolet tijdens de North American International Auto Show in Detroit.

    “De Chevrolet Spark zal een fraaie styling, ruimte en verscheidenheid toevoegen aan het marktsegment van zeer zuinige, kleine auto’s in de Verenigde Staten,” zei Clarke. “De beslissing om de Spark toe te voegen aan de portefeuille van Chevrolet in Noord Amerika weerspiegelt het vaste voornemen van Chevrolet om in de Amerikaanse auto-industrie marktleider te worden op het gebied van zuinige auto’s.” Dat zei de man onvervaard terwijl nu heel GM met de daver op het lijf zit want op 17 februari moet een dynamisch herstelplan worden voorgelegd. Als dat niet bevalt zou GM de 13 miljard overheidssteun moeten terugbetalen. Overmoed zakt dan wellicht.

    De vijfdeurs Spark is ontwikkeld op basis van de Chevrolet Beat conceptauto en biedt veel verscheidenheid met een fris, jeugdig uiterlijk en een interieurontwerp dat wordt versterkt door de keuze van de kleuren en de materialen. De productieversie van de Chevrolet Spark zal in maart 2009 zijn werelddebuut beleven tijdens de Autosalon van Geneve. De verkoop in Europa start begin 2010, later gevolgd door andere markten in de rest van de wereld...

    “Deze twee stijlvolle modellen geven een sterk en belangrijk signaal,” zegt Wayne Brannon, Executive Director, Chevrolet Europe. “Wij zijn overtuigd dat de Spark en de Orlando (Conceptcar die als MPV in 2010 zou worden geproduceerd) door hun verfrissende, strakke verschijning een brede groep klanten aan zullen trekken die op zoek zijn naar een gunstig brandstofverbruik, functionaliteit en een fraai design, gecombineerd met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.” Aan zo'n straffe uitspraken van macho-managers van zo goed als failliete bedrijven kunnen we niets toevoegen. We proberen te denken, te zwijgen, zuinig en nederig te zijn.(wr)

    09-02-2009 om 16:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mooiste Red Bull "ooit" in Jerez-de-la-Frontera voorgesteld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De gruwelbeelden die ons werden voorgeschoteld bij de aankondiging van de geheel nieuwe F1-regels veranderden sinds de eerste testen in een weldoend kleurrijk gevoel van pure éénzitters. Alleen de dreiging van de standaardisering hangt nog aan een zijden draadje. De FIA is al wel zover van de motoren (- en hun constructeurs) met rust te laten en de wens tot drukken van het kostenplaatje te beperken tot de transmissies, KERS, ophangingen en remmen. Die componenten zouden voor standaardisering nog worden overwogen.

    Tijdens de presentatie vanochtend in Jerez in het zalige Andalousië was het nog koud als Sebastien Vettel en Mark Webber de cover afnamen van de nieuwe RB5. Er kwam een prachtige bolide te voorschijn. Hij is ontworpen door Adrien Newey en teambaas Horner aarzelde geen seconde om de motorkap weg te nemen zodat iedereen de plaatsing van het KERS-systeem kon zien. Het composietomhulsel, waarin het vliegwiel huist, was opengewerkt. Dat wiel draait tegen 60.000 t/m en het zit zo gepantserd omdat niemand weet wat ermee zal gebeuren als de heren op de piste eens aan het botsen slaan. Renault, Ferrari, Red Bull en dus ook Toro Rosso hebben hun KERS-vertrouwen gegeven aan het Italiaanse Magneti Marelli. In feite komt het "pakje", donderdag of vrijdag toe, moet het maar worden geopend, gemonteerd en Klaar-is-Kees. Dat is een zorg om kersentaarten minder. De coureurs, opnieuw jockey's geworden, moeten de mogelijke bokkensprongen van het systeem op de piste maar zien te bedwingen.

    In afspraak met de FIA heeft Renault de motor van de R27 (toen de "bevriezing" is ingegaan) bewerkt. De cathografie werd zo veranderd dat de V8 tegen het maximumregime van 18.000 t/m precies evenveel vermogen aflevert dan de concurrenten. Voordien keek Renault aan tegen een handicap van 18 tot 22 KW's of 25 à 30 pk. Het verzoek van Flavio Briatore aan de FIA was dus gegrond en het verstand won. Sebastien Vettel neem vandaag en morgen de eerste testdagen voor zijn rekening. Woensdag komt dan Mark Webber aan de beurt. Dat is de eerste keer sinds hij zijn been brak in 2008 dat hij het stuur neemt. Vorig seizoen oogstte het team 27 WK-punten, goed voor een zevende plaats in de WK-stand. Het mag niet verwonderen dat Red Bull op een GP-zege jaagt en daarvoor speciaal op Sebastien Vettel rekent.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)

    09-02-2009 om 13:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastien Bourdais met Peugeot zevende keer in Le Mans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sebastien Bourdais (29) is vrijdag bevestigd bij Toro Rosso aan de zijde van roockie Sebastien Buemi. De Frans-Zwitserse tansem lijkt beloftevol op een seizoen vol met nieuwe regels af te stevenen. Bourdais, die vier keer ChampCar-kampioen was, is geboren in Le Mans en het kan niet anders dan dat de "24 Uren van Le Mans" al een leven lang op hem werkt als een magneet. Dit jaar combineert hij zijn F1-activiteiten  met een zitje in de Peugeot 908 HDi om voor de overwinning te gaan. Het zal de zevende maal zijn dat de gebrilde piloot deel neemt aan de etmaal race.(wr)

    09-02-2009 om 10:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le Mans blijft hoofddoel voor Peugeot Sport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ondanks het moeilijke economische klimaat heeft Peugeot besloten alle sportieve programma’s voor 2009 voort te zetten, zowel wat de hoogstaande Endurance-competitie als de sportieve promotieprogramma’svoor de producten betreft. De crisis heeft de directie van Peugeot aangezet om de synergieën binnen de groep PSA Peugeot Citroën op te drijven door Olivier Quesnel de leiding over Peugeot Sport te geven.

    Vorig jaar was de ontgoocheling groot toen de zege in de 24 Uren van Le Mans aan Peugeot's neus voorbijging. De 908 HDi FAP was nochtans krachtig genoeg, zoals bleek uit de vier zeges in vijf races in de Le Mans Series. Sindsdien heeft het hele team van Peugeot Sport zijn inspanningen voortgezet, met een bijzondere focus op de zwakke punten die de wagen in de titelstrijd in Le Mans in de problemen hebben gebracht: optimalisering van de tractiecontrole, vermindering van de vervuiling van de radiatoren en verbetering van dewielmontage om bij vervanging door de mecaniciens de klus te vereenvoudigen.

    Daarnaast werd de 908 aangepast aan het nieuwe reglement van ACO, dat voorziet in een aanzienlijke vermindering van de prestaties van de wagens. Bruno Famin, technisch directeur van Peugeot Sport, geeft uitleg bij de voornaamste wijzigingen: “We hebben de hele afstelling van de motor gewijzigd om rekening te houden met de turbo-inlaten en de reductie van de turbodruk, die het vermogen met ongeveer 10% naar beneden haalt. We hebben ook hard gewerkt aan de aërodynamica om de wagen terug in evenwicht te brengen na de aanzienlijke versmalling van de achterspoiler (1,60 meter in plaats van 2 meter).Tot slot hebben we hard gewerkt om en airco te installeren in het interieur om de temperatuur onder het toegelaten maximum te houden. Parallel daarmee zijn we ook blijven werken aan de prestaties van de wagen: constant werken aan het gewicht van de wagen om te proberen het minimumgewicht, in weerwil van de airco, zo dicht mogelijk te benaderen.

    "Verder natuurlijk een optimalisatie van de dieselverbranding, de roetfilters (Dow) en het injectiesysteem (Bosch) en zoektocht naar de best mogelijke verhouding tussen chassis en banden (Michelin).” De 24 Uren van Le Mans blijven het hoofddoel voor het seizoen 2009 en zoals Olivier Quesnel uitlegt, kijkt het Team Peugeot Total tegen een zwaar voorbereidingsprogramma aan: “We hebben een doorgedreven testprogramma opgezet met onder meer Endurance-simulaties op verschillende circuits en we zullen bij wijze van praktijktest en generale repetitie voor het hele team deelnemen aan twee races die gepland staan vóór de 24 Uren van Le Mans. We hebben daarvoor gekozen voor de 12 Uren van Sebring, de eerste test in de Amerikaanse Le Mans Series in maart, met 2 auto’s en zes piloten. De tweede voorbereidingsrace is de 1000 km van Spa-Francorchamps in de maand mei met de drie auto’s die ook in Le Mans aan de start verschijnen.

    "Wat er na de 24 Uren van Le Mans nog op het programma zal staan, is nog niet beslist. We bestuderen de beste races die het merk de grootste publiciteit kunnen opleveren. Van belang hierbij zijn de promotie, mediatisering en uiteraard de concurrentie in deze races. En tot slot evolueert ook het uiterlijk van de 908 HDi FAP, met een blauwe kleur voor alle wagens en een reflecterend aluminium met chroomlook in het interieur om de omgevingstemperatuur te drukken. Het Endurance-programma is alleen mogelijk dankzij de hulp van onze partners.”Peugeot Sport doet een beroep op negen piloten en geeft vertrouwen aandegenen die hun sporen in de eerste Endurance-seizoenen hebben verdiend.(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:Peugeot)

    · Sébastien Bourdais (Frankrijk), 30 jaar
    · David Brabham (Australië), 43 jaar
    · Marc Gené (Spanje), 35 jaar
    · Christian Klien (Oostenrijk), 26 jaar
    · Pedro Lamy (Portugal), 37 jaar
    · Nicolas Minassian (Frankrijk), 36 jaar
    · Franck Montagny (Frankrijk), 31 jaar
    · Stéphane Sarrazin (Frankrijk), 33 jaar
    · Alexander Wurz (Oostenrijk), 35 jaar

    Voor Sebring op 21 maart is al beslist over de teams voor de twee wagens:
    908 HDi FAP n° 07
    Nicolas Minassian – Pedro Lamy – Sébastien Bourdais
    908 HDi FAP n° 08
    Franck Montagny – Stéphane Sarrazin – Christian

    09-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan 370 Z als Europese primeur in Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nissan's gloednieuwe Z neemt de relais over van de fantastische 350 Z. De nieuwste die na 40 jaar rijke Z-historie als Europese primeur op het komende Salon de l'Automobile de Genève wordt getoond, breder, korter en krachtiger en met kortere wielbasis dan de 350 Z. Met 243 kW of 331 pk uit de V6 die naar de achterwielen worden gestuurd via een geheel nieuwe zevenstrapsautomaat, is het net als de GT-R een auto die Porsche afgunst bezorgd. De versnellingsbak kan via schakelhendeltjs worden bediend en is volgens Nissan de eerste auto ter wereld die van een gesynchroniseerde schaletoerentalregeling is voorzien. Naast deze absolute blikvanger toont Nissan (het enige merk dat Europees in 2008 méér verkocht) de Qazana als Concept Car. Er is ook de Cube en de Pixo. De eerste is ook een Europese primeur, de tweede was in Brussel al te zien en werd met succes onthaald. De Qazana wil Nissan's positie als pionier in de crossovers versterken en is een vijfdeurs concept. De achterdeuren kunnen pas worden geopend als de voordeuren zijn geopend. Kwestie van geen zelfmoordacties tijdens een rit te hebben. Een constructeur moet aan alles denken in deze toch wel sombere tijden.(wr)

    08-02-2009 om 18:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan's waterstofauto rijdt al lang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het eerste gezicht zou BMW met de 7-serie als waterstofpionier kunnen worden genoemd, of Mercedes die natuurlijk de brandstoftechnologie perfect onder controle heeft. Feit is dat alle autoconstructeurs eraan werken en GM volgend jaar (2010) met de Volt een productierijp model wil hebben. Maar terwijl Nissan in augustus aankondigde tegen 2015 een eerste" Fuel Cell Vehicle" te commercialiseren, zoefden we toch maar rond in België met zo'n elektrische auto die door waterstof wordt aangedreven. De rem is daarbij belangrijk. Want als de auto in "Drive" staat flits hij van zijn startplaats als was hij door een boog afgeschoten. Dus moet je zachtjes de gaspedaal beroeren, in feite een potentiometer, die de elektromotor meer of minder vermogen doet afgeven. Het vooraf gewilde koppel blijft altijd hetzelfde en is al vanaf de eerste toer die de elektromotor/generator maakt maximaal beschikbaar. Daarom dat de cijfers van 0 naar 100 km/h (in zoverre belangrijk) zo indrukwekkend zijn.

    De brandstofceltechnologie is natuurlijk nog het voorwerp van een - snelle - evolutie. Maar een feit is het. Toevallig liep ik gisteren nog een groep mensen tegen het lijf, intellectuelen volgens zichzelf, die niet beseffen dat de elektrische auto niet voor de deur staat, maar dat die al een feit is ! Toegegeven, men weet niet goed raad met het prijskaartje zoals Mitsubishi, de twijfel over de standtijd van een batterij en de daarvoor uitgekiende waarborg voor de klant blijft nog een eikel punt. Maar de dag dat de overheid niet zwetst maar concreet een tegemoetkoming doet rijden we elektrisch ! De jongste elektrische auto waarmee ik reed was de Mitsubishi i-MieV. Dat is gewoon een volwaardige auto waarop niets aan te merken valt van rijcomfort, zit- en uitrustingscomfort, wegligging enzovoort. Een gewone, degelijke auto, die momenteel in Japan 30.000 dollar kost. Hij heeft een lithium-ion-batterij die je aan het gewone stroomnet kan opladen tegen nachttarief. Of met een snellader in dertig minuten voor 80% kunt vullen. Hoe subliem en praktisch ook, héél concreet staat deze bruikbare auto al achter op een "Fuel Cell Vehicle" of op een voertuig dat op pure waterstof rijdt.

    Waarom staat dan die waterstofauto van Nissan in de titel. Om een pogng te doen om een juiste toedracht te doen. Stel U voor dat je in een huis woont. Op het dak heb je zonne-panelen liggen die via de foto-voltaïsche techniek zonnelicht in electriciteit omzetten. Met die stroom kan je in een brandstofcel water in waterstof en zuurstof splitsen. Waterstof bestaat uit één kern en één elektron. Het is het eenvoudigste en lichtste chemische element. Het is veertien keer lichter dan lucht. het bevriest bij - 259,14 °C, en kookt bij 252,87°C. In een brandstofcel worden waterstof en zuurstof aan elke zijde met elkaar verbonden door een polymeermembraan, eigenlijk de elektrolyt. Zij gaan een verbinding aan om water te vormen waarbij elektrische energie - en warmte - worden vrijgegeven. Het is deze elektrische energie die de elektromotor/generator van een voertuig zal voeden. Bijgevolg produceert de auto zijn eigen energie op voorwaarde dat de brandstofcel op haar beurt gevoed wordt door bij voorkeur electriciteit uit zonne-energie. Als foto-voltaïsche cellen bijvoorbeeld in het autodak zoals bij de Nisssan Nuvu (Parijs 2008) geïntegreerd zijn kunnen die een brandstofcel aan het werk zetten.

    Op de voorbije Los Angeles Auto Show waren zes prototypes die meededen aan "Race20025", een wedstrijd om het meest pientere toekomstmodel met ZERO-emissie te ontwerpen.Mazda won die wedstrijd met Kanaan. Maar de formule voor de zes was eensluidend: zonne-schubben op de auto's-brandstofcel-elektromotor=rijden zonder uitstoot. uit de uitlaat komt dan allen waterdamp. De techniek is zo dicht bij  dat allen de vraag rijst hoe we in die korte tijd een distributienet voor waterstof kunnen hebben (in ons land is er één, Ruisbroek, voor wie van Brussel richting Parijs neemt) en hoe we de zonnencellen in aanvaardbare, practische modellen sierlijk op een auto aanbrengen. Met practische modellen bedoel ik dan auto's waarin vier personen en enkele koffers kunnen worden meegenomen. Want Tante Net en Nonkel Jan zullen altijd wel mee willen. "Very Soon" ! Want als besluit kan ik stellen dat de auto-industrie praktisch klaar is maar de politieke catacomben van de wereld die vooruitgang niet kunnen slikken. Tot zolang wordt gezeurd.(Tekst en foto: Walter Rombauts)



    07-02-2009 om 13:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Renault Clio III en zijn referentiekader
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds 1990 rijdt en schrijft de Renault Clio een succesverhaal. De Auto van het Jaar 2006 beschikt over alle troeven als binnenruimte veiligheid, comfort en een bijna magnetische wegvastheid. Zj design neemt de pennentrekken over van de nieuwste Mégane en de GT-versie in de gamma laat ruimte om over sport te dromen. Renault ondersteunt als niemand de droomwereld van Sport met een hoofdletter. Het begint bij de ondertussen legendarische Clio Cup, loopt verder via de promotieformules die kampioenen kneedt en bereikt het summum in de Formle 1 waar de nieuwe R29 zich weer onder de wereldkampioenen zal rollen. Daarom biedt die GT-versie een gespierde look en een plezante handling.

    Vandaag is in Parijs een persconferentie doorgegaan rond het "Carminat Tom Tom"-systeem. Het betreft en geïntegreerd systeem, toegankelijk voor meer mensen omdat het "slechts" €500 kost maar ook een opmerkelijk bedieningscomfort biedt. De bezitter hoeft zich niet door bijbelse handleidingen te wroeten eer hij de juiste weg krijgt voorgeschoteld. Directeur Verdeglas (je zal zo maar heten...) wist daarover nog te vertellen dat buiten de juiste weg vinden ook nog verkeersinformatie, snelheidsbeperkingen en radarwaarschuwingen op het grote kleurenscherm (5,8" of 14,7 cm) verschijnen. Dus als je een Clio III in Fase 2 koopt kan je nooit zeggen dat je iets niet wist. Puristenvoer.

    Het publiek kan de nieuwe Renault meer in detail ontdekken tijdens het volgende Salon van Genève. Op onze markt wordt de auto vanaf 24 april gecommercialiseerd. Direct zal opvallen dat deze compacte berline nauw verwant is met de nieuwe Renault Mégane. De Clio kreeg een ranker profiel, met koplampen die doorlopen tot aan de uitsnijding van de luchtinlaten. De sportief gelijnde bumper heeft een ruim bemeten luchtinlaat onderaan met zwarte glanzende beschermschilden. Achteraan sluit het nieuwe design van de lichten perfect aan bij de straklijnigheid van het geheel. De mist- en achteruitrijlichten werden naar de onderste hoeken verplaatst. Binnenin bepaalt waarneembare kwaliteit van uitrusting en gebruikte materialen de behaaglijkheid die het zitcomfort meegeeft. Het navigatiesysteem van Carminat Tom Tom is perfect geïntegreerd bovenaan de middenconsole.

    De GT krijgt een exclusieve kleur: Blue Malta Blauw. Zijn agressievere neus heeft een glanzend zwart radiatorrooster. De wielkasten laten dynamische rijkwaliteiten vermoeden van het onderstel, zijn afvering en schokdemping. Wat stugger dan de andere leden van de familie wegens precieze sturing op ideale lijnen van veilig genomen bochten. De achterzijde tooit zich met een dubbele uitlaat en een spoiler. In het interieur vallen de sportieve accenten direct op: pedalen uit geperforeerd aluminium, zetels met een hogere zijsteun en GT-logo's op de voorzetels. Een stressloze auto die andermaal zijn weg zal vinden naar een breed publiek. eerste afspraak: Genève van 5 tot 15 maart 2009 in de Palexpo aldaar. Straks dus. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Renault)



    05-02-2009 om 17:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo was al pionier met WHIPS en SIPS mààr nu...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "De veiligste Volvo ooit", zo wordt de nieuwe Volvo XC60 alom omschreven. Reden hiervoor is de standaard montage van het unieke City Safety systeem dat bij snelheden tot 30 km/uur volautomatisch remt bij een naderende aanrijding. Op basis van onderzoeksresultaten in Zweden durft verzekeraar Volvo Car Insurance het aan een korting van 10 procent te geven op de verzekeringspremie van de XC60. Indien de auto wordt voorzien van de optionele Driver Support Line zelfs 20 procent.

    City Safety werd eerder dit jaar al getest door de gerenommeerde Britse verzekerings-onderzoeksorganisatie Thatcham. Volvo's City Safety systeem wekte daarbij grote bewondering. Het lukte de onderzoekers niet de auto te laten botsen op zijn voorganger. Onderzoeken wijzen uit dat 75 procent van alle gerapporteerde ongevallen plaatsvindt bij rijsnelheden tot 30 km/uur. In de helft van de gevallen heeft de bestuurder helemaal niet geremd voor de botsing (!), meestal vanwege het feit dat hij was afgeleid. In deze gevallen kan City Safety een cruciaal verschil maken. City Safety remt de auto automatisch af zodra de bestuurder op het punt staat achterop de voorligger te botsen. Op die manier is een botsing wellicht geheel te voorkomen of, indien dit niet mogelijk is, zijn materiaalschade en letselschade te beperken. Dus minder kosten, iets wat verzekeraars doet kwijlen. Want zelfs bij een lage snelheid kan een botsing al tot aanzienlijke herstellingskosten leiden. In het buitenland hebben al diverse verzekeraars aangekondigd korting te zullen geven op de premie van een Volvo XC60.

    City Safety houdt de verkeerssituatie voor de auto in de gaten met behulp van een lasersensor die ter hoogte van de binnenspiegel in de voorruit is gemonteerd. De sensor kan voertuigen en andere objecten detecteren die zich op een afstand van maximaal 10 meter van de voorbumper van de auto bevinden. Het gaat dan om voorliggers die ofwel stilstaan ofwel in dezelfde rijrichting rijden als de Volvo. Het systeem is actief bij rijsnelheden tot 30 km/uur. Wanneer de voorligger plotseling moet remmen en City Safety de kans op een botsing groot acht, zet het systeem de remmen stand-by. Indien de bestuurder geen actie onderneemt, worden de remmen automatisch bediend. Als het snelheidsverschil tussen beide auto's kleiner is dan 15 km/uur, kan City Safety ervoor zorgen dat een botsing wordt voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan het moment van de botsing.

    City Safety is niet alleen nuttig voor de berijder van de Volvo. Ook de voorligger wordt beschermd. Uiteraard biedt het voorkomen van de botsing de allerbeste bescherming aan alle betrokkenen, iets wat met City Safety vaak mogelijk is. Echter, in die gevallen waar een botsing onvermijdelijk is, helpt City Safety de optredende botskrachten te verkleinen. Het gevolg is dat de inzittenden in de voorligger een minder zware klap te verduren krijgen en er wellicht zelfs zonder verwondingen zoals een whiplash afkomen.

    Indien bij de aanschaf van een Volvo XC60 wordt gekozen voor de optionele Driver Support Line wordt de auto af fabriek voorzien van alle beschikbare veiligheidssnufjes van Volvo: Driver Alert, Lane Departure Warning, Adaptive Cruise Control, Distance Alert, Collision Warning, Auto Brake en het onvolprezen dodehoekwaarschuwingssysteem BLIS. Door de combinatie van Auto Brake en City Safety beschikt de XC60 dan over een automatische remfunctie op alle snelheden. De meerprijs voor dit optiepakket bedraagt 2850 euro.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Volvo)


    04-02-2009 om 16:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Peugeot 308 HDi 110 BMRP, het fijnst gesneden maatpak
    Nu het gewicht van autocoureurs sinds de komst van KERS weer mee bepalend is in de Formule 1 dwaalden mijn gedachten af naar auto's die aan het lichaam passen als fijngesneden maatpakken. In dat beperkt lijstje is er één blijven hangen. Het is de Peugeot 308 HDi 110 met gerobotiseerde versnellingsbak en die met "paddles" bedienbaar is vanaf het stuur. Hij kan ook in een automatische stand worden gezet. Die positie is raadzaam om in het stads- en file-verkeer comfort te genieten. Maar in de vrije wegeltjes geraakt iemand die op- en afschakelen via de hendels beheerst ronduit in extase. Ik reed de auto over meer dan 1500 km. Het was geweldig ! Bovendien paste hij me als mijn eerste communiekostuum. Fijn gesneden door een vakman, een onbetaalbaar gevoel. Waarom dat gevoel zo belangrijk is om goed auto te rijden, zal ik nu trachten te beschrijven.

    Autorijden is eerder een geestelijk proces dan wel een fysisch gebeuren. Het tweede vloeit voort uit het eerste, maar determinerend is de snelheid waarmee de hersenen van een mens waarnemen door de ogen, die informatie verwerken en bevelen geeft tot motorische bewegingen als remmen, gas geven en sturen.
     

    04-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo in januari 2009 min 31,05 % verkoop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het eens zo prestigieuze merk Alfa Romeo dat soms zelfs alleen werd gekocht omwille van zijn motorsound en de voorgeschiedenis die Enzo Ferrari bij het merk beleefde toen hij eerst coureur en later teamchef was, heeft in januari 2009 31,05 % ingeboet op de verkoop ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het merk mist duidelijk een link naar de toekomst. In producten en in mentaliteit. Behorend tot de Fiatgroep kunnen ze "l'orgeuille" niet laten en zijn de meesten van de hoofdzetel ééntalig. In onze global economy wordt het dan een moeilijke klus om uit te leggen hoe goed je wel bent.

    Bovendien reflekteert het jongste model MiTo niets van de grandeur van het merk. Mytisch is er zeker niets aan. De auto rijdt kwakkelend onstabiel, biedt een doordeweeks interieur en mist zijn doel: de zoveelste heropleving van het merk mee waarmaken. Dus als je duur bent, arrogante verkopers hebt, showrooms waar bezoekers al in hun flikker staan eer ze bij de modellen zijn geraakt, dan is van dat resultaat niet te verschieten. De gruwel overvalt je als je een Alfa-showroom binnenstapt. Of het management zich hiervan bewust is, maag zeer in vraag worden gesteld. Public Relations is onbestaand, ook naar de pers toe en de crisis die nu pas echt goed begint zal dat niet ten goede veranderen. Alfa Romeo heeft net als andere verliezers nog elf maanden tijd om realiteitszin terug te vinden. En daarmee meer kopers natuurlijk. (Tekst en foto: Walter Rombauts)



    03-02-2009 om 17:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi, Nissan, Mazda, Jaguar en Subaru komen best uit januari 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Brussels autofeest is voorbij. De eerste blik van ontnuchtering laat ontreddering zien. Allemaal mintekens voor de verkoop van januari 2009. Maar het is waar, de echte "boom" na een Salon wordt pas voelbaar in maart. Dan worden verkopen en offertes - hopelijk - geconcretiseerd. VW voert de lijst aan met 5.528 verkochte eenheden, wat in de huidige context 11,59% betekent op een totale teruggelopen markt tegenover 2008 met 16,11%. Citroën volgt manmoedig op de tweede plaats met 10,04% van de koek.

    Vanaf de derde plaats begint het Danteske scenario. Peugeot blijft met 9,09% nog wel derde maar duikelt met...-28,82% tegenover de eerste maand van 2008. Renault, op de vierde plaats beperkt de vrije val tot -1,03%. Opel verliest -18,43%, Ford verliest maar -7,06% hetzij 263 auto's minder verkocht. BMW, dat weldra een nieuwe - Duitse - Belgische directeur krijgt die gentlemen-driver uit de sport-prototypes Philippe de Hennin aflost. Onze landgenoot neemt binnenkort BMW France waar. BMW verloor in deze trieste januarimaand -29,40% Alfa Romeo, mooi maar futloos wat management betreft scoorde - 31,05. Toyota verloor -32,98%. We kunnen zo nog een poos doorgaan tot een toppunt van Saab op de dertigste plaats met -40,78%.

    Maar er is ook goed nieuws. Audi op de achtste plaats heeft 458 auto's meer of +23,39% meer verkocht. Nog straffer is Nissan die met de Qahsqai, de vijfentwintihjarie Micra en de nieuwe Pixo + 19,93% steeg. Algemeen directeur van Nissan België, Koen Maes, is zowat de enige geweest tijdens het salon die de pers geen blaasjes probeerde wijs te maken maar naar waarheid sprak. Een kunst op zich vandaag. De heer Sermeus van Mazda kon dat ook doen: stijgen met + 28,30% voor Mazda, nog wel niet binnen de eerste tien (die op Audi na overigens allemaal -% te kennen gaven, maar wel ondubbelzinnig in opmars. Subaru steeg met +113,79% door hun instapmodel met Front Wheel Drive aan te bieden in plaats van met een permanente vierwielaandrijving. Mensen hebben die boodschap begrepen en lieten twee aangedreven wielen voor wat ze waren. Daardoor werden er 62 eenheden verkocht. Rolls Royce verkocht vorig jaar twee stuks. In januari staat er geen in de statistieken. Het drama van Cadillac wordt het best geillustreerd met een verlies van -88,24% of een verkoop van 2 exemplaren tegenover januari 2008 waarin er nog 17 aan de begoede man werden gebracht. Het is gewoon triest nieuws. We hebben dan nog gezwegen over drama's als Chrysler (-29,46%), Volvo (-16,75%) en Hyundai (-29,47%). Gelukkig resten er nog elf maanden om daar nog iets ten goede aan te veranderen. Met of zonder steun van de belastingbetaler.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    De toptien in januari 2009

    01. Volkswagen                       5.528 verkocht                      (-5,97%)
    02. Citroën                              4.789                                     (-15,76)
    03. Peugeot                             4.335                                     (-28,82)
    04. Renault                              4.039                                     (-1,03)
    05. Opel                                  3.721                                     (-18,43)
    06. Ford                                  3.463                                     (-7,06)
    07. BMW                                2.569                                     (-29,40)
    08. Audi                                  2.416                                      (+23,39)
    09. Mercedes                          2.082                                      (-24,84)
    10. Toyota                              1.937                                      (-32,98)
                   


    02-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opeldesigner Mark Adams vestigt aandacht op Insignia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "GM gomt opnieuw 2000 jobs weg." Dat bericht verscheen lakoniek op 27 januari 2009 in zowat alle binnen- en buitenlandse kranten. In Amerika werd de productie in dertien fabrieken teruggeschroefd en het te koop staande Saturn heeft laten weten dat het de Antwerpse Astra's niet meer moet hebben wegens niet populair op de markt. Alleen dat feit kan zorgen voor een productiedaling van 30.000 auto's in Antwerpen waar Opel wordt geassembleerd.

    De naam is gevallen: Opel, niet schuldig aan de grootste ineenstorting van de economie sinds 80 jaar. Wél mee slachtoffer van de hoogmoed van Amerikaanse managers die buiten hun loonzakje niet meer zo goed schenen te weten wat er in de wereld te gebeuren stond. Met name zuiniger en kleinere auto's maken. Toekomstauto's met elektriciteit, zonne-energie die brandstofcellen voeden die op hun beurt elktromotoren/generatoren aandrijven die de voertuigen hun uitstootloze beweging geven. Daar zijn de bonzen niet echt mee bezig geweest.

    Opel Antwerpen is afhankelijk van Duitsland door het moederbedrijf in Russelsheim. Dus ook afhankelijk van wat kanselier Merkel zal doen naar de auto-industrie toe. Vanuit de Vlaamse regering is alvast €300 miljoen belastinggeld toegezegd en dat is toch minstens al een pleister op een houten been. Maar nu héél ernstig: Opel heeft dringend nieuwe Europese markten nodig. Landen waar nog wel werkgelegenheid is én goedkoper wordt geproduceerd. Zoals de landen uit Midden- en Oost Europa die een potentieel kunnen vertegenwoordigen van 300 miljoen mensen. Waar nog voor de boterham en een spaarcentje kan worden gewerkt en die arbeid ook iets over laat voor het individu die hem heeft verricht.

    In die optiek moet AutoBest hebben gedacht die ieder jaar via 15 juryleden uit evenveel landen de "DesignBest" uitreikt. Dit jaar voor 2009. Het is Opel die voor de design van de Insignia die vorige donderdag in Istanboel  die onderscheiding ontving uit handen van het Turkse jurylid Okan Altan. De prijs werd gepersonaliseerd voor Opel in de persoon van Mark Adams (47) die Vice-President GM Europe Design is. Zoals gebruikelijk dankte deze mijnheer heel het team én de jury voor een nogal terechte keuze. De Opel Insignia is met zijn Cx-waarde van 0,27 en een dominerende vleugelvorm van de passagiersruimte in 4- en 5-deurs of als Sport Tourer Break in zijn klasse beslist één van de sierlijkste wagens. Vergelijkbare Ford- en Audi-producten verbleken erbij. Bij de Insignia gaan krachtuitstraling en elegantie hand in hand. Industriêle atletiek dus.

    Door de herrie die de crisis heeft veroorzaakt gaat zo'n auto wel eens de mist in door de hutsepot van aanbiedingen. Met desgintaal heeft die mijnheer Mark Aadams de aandacht toch op die Opel Insignia kunnen trekken. Een ander publiek - anders dan wij hier, de klassieken - belooft dat in de nabije toekomst te waarderen met een mogelijke aankoop. Precies wat Opel nodig heeft. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)

    01-02-2009 om 15:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een moment van bezinning bij Jean Manuel Fangio
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste keer dat ik Juan Manuel Fangio mocht ontmoeten was in 1971 tijdens de GP van Monaco. Jan Hendrickx, een jeugdvriend en later gezien sportcommissaris van de RACB, vergezelde me. We tuften samen in zijn Simca Rally I naar het Prinsdom. Hoe we in de pits beland zijn weet niet één van beiden nog. Op één of andere mysterieuze manier waren we ongemerkt opgenomen in het tableau van de straten van het belastingparadijsje, met zijn blauwe zee voor de deur, de jachten, het kasteel dat domineert boven op de rotsen.

    Juan Manuel Fangio, Argentijn en vijf keer wereldkampioen Formule 1, was in gesprek met Ronnie Peterson die toen voor March reed. Dat was die STP-March, helrood, met die grote schotelvormige voorvleugel en een hogere, brede achterwing. Grote Ronnie was aangedaan door het bezoek van de Maestro. De Grootmeester was gekleed in een simpel donker polootje, een stijlvolle, geklede grijze broek en zwarte sandalen. Hij luisterde aandachtig naar wat Ronnie zei. Het ging over de auto. De man die na een absolute climax op de Nürburgring in 1957 met een Maserati zijn vijfde wereldtitel realiseerde werd in nooit eerder gezien triomf op de schouders rondgedragen. Mercedes stopte in 1955 met F1 na het verschrikkelijke ongeval tijdens de "24 Uren van Le Mans" waarin Pierre Levegh in de tribune vloog en 82 mensen het leven lieten. Héwel, dié man had nooit met een mid-rear engine gereden. Ronnie Peterson stelde het hem voor.

    De uitnodiging om in die March te rijden kreeg een complete andere wending. Fangio deed zijn schoenen uit alvorens hij instapte en achter het stuur plaatsnam. Niemand begreep het goed. Er was een conversatie met Ronnie Peterson waarbij ook de teamchef betrokken werd. Buiten Jan en ik was er niemand anders in de stand dan die drie personaliteiten. Aan Fangio's gelaatsuitdrukking was te zien dat hij weigerde. Durfde hij niet ? Hij kende Monaco toch als niemand, niet ? Na alles goed te hebben bestudeerd stapte hij uit de March-Ford en deed zijn schoenen terug aan. Toen de grote mijnheer in de eenvoud die hem altijd eigen was en is gebleven verder wandelde, werd Peterson gevraagd waarom de Meester had geweigerd. "Dit is niet van mij", had Juan Manuel hem vaderlijk geantwoord, "het is niet goed andermans werktuig te gebruiken zonder doorslaggevende reden. Ik zou hem kunnen crashen..." 's Anderendaags werd Ronnie Peterson tweede achter Jackie Stewart in een Tyrrell Ford in de GP van Monaco op 25"6. Juan Manuel Fangio stond "anoniem" langs de kant, niemand zag hem bij wijze van spreken. Hij zag dat het goed was, die jaren nà hem. De levensles van respect te hebben voor andermans bezit, werktuigen en arbeid is verwaterd.

    Grote coureurs zijn niet noodzakelijk nog grote mensen. Of kunnen het mischien niet meer zijn door onze opgeklopte wereld. De onnoemlijke talrijke discipline's maken profilering ook moeilijker. Michaël Schumacher, met wie ik eens op de Nürburgring mocht rondzoeven in een Ferrari Maranello was kil. Hij deed wat hem was gevraagd voor veel geld. Een robotcoureur met vissenbloed in de aderen. De zevenvoudige wereldkampioen is volgens iedere insider de beste aller tijden. Wie zou ik zijn om dat tegen te spreken ? Hij zal echter nooit de eenvoudige warmte kunnen benutten die Fangio eigen was. Na Monaco heb ik het monument Fangio nog vele malen mogen ontmoeten. Ook op zijn tachtigste verjaardag. Hij zei altijd "Mi amigo". Gelukkig zei hij dat niet alleen tegen mij. Gastheer van dat moment van bezinning Ronnie Peterson stierf op 11 september 1978 als gevolg van een verschrikkelijke crash in Monza waar Riccardo Patrese, verdacht en later gezuiverd van schuld, alles van weet. Juan Manuel Fangio overleed in 1995. Hij was juist 84 jaar jong geworden. Het eeuwig leven in de pure autosport bestaat dus.(Walter Rombauts)


    01-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij Ray Mallock
    Klik op de afbeelding om de link te volgen RML staat voor Ray Mallock Limited en is de fima die de Chevrolet's Lacetti's voorheen en nu de Cruze's voor Alain Menu, Nicola Larini en Robert Huff prepareert. Van een geheel naakte carrosserie bouwt hij een racewagen op waarmee dit jaar de WTCC-titel zou moeten worden gewonnen. Maar naast die belangrijke opdracht die hij voor Chevrolet invult is Ray Mallock ook actief in Le Mans. In zijn werkplaatsen werken vakmannen aan de auto's. Het is uit de kunst wat ze doen. Ieder detail komt onder de loupe. Bij Ray Mallock in Engeland is het stil, er wordt niet gerookt, mensen werken er niet onder stress. Anders zou vakmanschap worden vertrappeld. Daarom is pure autosport meer dan aanstellerij.

    De "auto" die op het fotootje is te zien is een MG-Lola. Tussen 2003 en 2008 koerste het RML-team met MG om in 2005 - in samenwerking met MG en Lola de toen geheel nieuwe Juddmotor te gebruiken. Met Mike Newton en Thomas Erdos werd in 2005 en 2006 de LMP2 gewonnen. Eind 2008 werd de band met MG verbroken en in 2009 werkt de AD Group RML in een partnerschap met Mazda, maar de Japanse firma ontkent in alle toonaarden dat ze officieel ook maar iets met het programma te maken hebben. Eigenlijk logisch, want als Mazda terug naar Le Mans komt moet dat met een rotary-engine zijn om de zege van 1991 over te doen. Toen wonnen Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert met de Mazda 787B. De eerste zege van een Japanse auto in Le Mans.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    31-01-2009 om 16:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Isabelle Sartieaux won de Nissn Micra rond het eco-rijden
    Met de klasse die hem eigen is heeft Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac, tijdens een geziene persconferentie de resultaten bekend gemaakt van zijn strijd tegen de vooroordelen die rond de automobiel bestaan. Met een programma ECO-rijden werden liefst vijftien punten van onbegrip naar de auto weerlegd. De daaraan verbonden wedstrijd gaf een lichte motorfiets, een elektrische motorfiets en een Nissan Micra "25" als prijzen. De Micra houdt al een kwarteeuw stand en is nog steeds een goede koop wegens zunig, ruim en zéér goed uitgerust. Vijfentwintig jaar geleden blokletterde Gazet van Antwerpen "De Micra is de Rolls onder de micromobielen" Met een modelverandering halverwege is de huidige Micra weggegroeid van de "piep"kleine, hoekige auto, uit het verleden.

    De trotse winnares van de auto was ene Mevrouw Isabelle Sartieaux die uit handen van de Heer Koen Maes, Algemeen Directeur van Nissan België, de sleutels mocht ontvangen. Zowel de glunderende laureaat als Nissan waren apentrots op de vierwieler die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Dat ECO-rijden is een affaire op zich. Het is een moeilijk overdraagbare materie omdat enige technische kennis van de werking van een auto inzicht kan doen verwerven. De meeste automobilisten hebben die niet en dat is hen ook niet kwalijk te nemen. Ons wordt toch ook niet gevraagd de werking van ons televisietoestel te kennen. Als we al goed beeld hebben is dat al mooi op zich. Maar bijvoorbeeld sneller een versnelling hoger schakelen zodat je niet hoog in toeren gaat is al iets. Van het rempedaal afblijven is een andere zaak. Met vooruitziend te rijden hoeft men niet altijd op het laatst alles dicht te gooien. Brandstofbesparing is bij deze twee simpele dingen al verzekerd. Febiac is in die materie toonaangevend. Maar natuurlijk ook de automobielclubs als RACB, VAB en TW trachten die boodschap duidelijk te maken. Soms is er sneeuw op het scherm van de communicatie. 's Mens moeilijkste oefening.(wr)






    30-01-2009 om 17:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!