Winter, het onderwerp is actueel. Komt er een echte winter of zijn we weer zo gelukkig om met enkele vriesprikken naar een nieuwe lente te kunnen aftellen ? In onze lage landen spelt de winter niet direct meer de wet. In de noordelijke landen wel en ook in vakantielanden als Zwitserland, Oostenrijk, Noord-Italië en het Duitse Bayern heeft de overheid welbepaalde regels aangaande winterbanden in het verkeer. Wie in winterse omstandigheden met zomerbanden wordt "betrapt" riskeert verwittigingen en in Duitsland ook een boete van 20. Wie om die reden ook nog voor - bijvoorbeeld - een filevorming of een algemene vertraging van het verkeer zorgt zal dat bedrag opgeschroefd zien tot 40.
Sneeuw-, ijzel- en bergwerk eist winterbanden en soms sneeuwkettingen. Bij ons is de verkoop ervan zo goed als nihil. De noodzaak dient zich niet echt aan. Tenzij men over voldoende budget beschikt of een purist is, zal niet direct aan de aankoop ervan worden gedacht. Fabrikanten van sneeuwbanden hopen ieder jaar op een strenge winter voor de neerlanden, dicht bij de zee. Want als die niet komt zitten ze wel met een onverteerbare brok rubber opgezadeld die snel van zijn geroemde eigenschappen verliest doordat rubber met verouderen van zijn elasticiteit verliest, verhard, en dus niet meer geschikt is om als winterband op sneeuw en ijs zijn dienst te bewijzen. Uiteraard staat de functionaliteit van een winterband in het teken van veiligheid. Voor we het daarover hebben, even aantippen hoe je kan zien of je geen ouwe rommel koopt.
Op de zijkant van een winterband staat een productiedatum vermeld. Als er bijvoorbeeld staat "3206" dan wil dat zeggen dat de band in kwestie in de 32ste week van het jaar 2006 is geproduceerd. Dus is de "houdsbaarheiddatum" goed te herkennen. Voor banden die voor het jaar 2000 zijn gefabriceerd, is bijvoorbeeld vermeld "609" en dat wijst dan op een productiedatum van de 8ste maand van het jaar 1999. In principe zijn winterbanden van vijf jaar oud waardeloos. Het is dus een dure grap, want ze bewijzen - zeker bij ons - slechts vier maanden mogelijk echt dienst. Anderzijds is de inbreng op veiligheidsgebied niet te miskennen als het echt om sneeuw en ijzelrijden gaat.
Yokohama, de Japanse bandenfabrikant die de twee volgende jaren in het WTCC teams bevoorraadt, heeft het verschil op sneeuw met een zomerband of een winterband recent nog eens duidelijk bewezen op de overdekte skiepiste van Peer. Seat Cupra's uitgerust met de nieuwste W-Yoko's bewezen op sneeuw dat de remweg drie keer korter is met een winterband. Daartoe is Yokohama, net als Barum en Uniroyal of Pirelli, een soort toverfabriek waar de compound, de rubbersamenstelling, volgens aloude "recepten" van polymeren en profieldesign gemixed worden. Dat profiel snijdt door de sneeuwlaag en fijne "baardhaartjes" zuigen zich als het ware vast aan de ondergrond. Tijdens de afrolbeweging van de band spuwen de profielgroeven de opgehoopte sneeuw uit en zo blijft er altijd een gaaf snijveld over. Maar...
Een winterband verlegt niet de grenzen van de fysica.Vooral bezitters van de doorgaans zware terreinwagens (die op hun M&S rubbers ook een sneeuwvlokje hebben) moeten dat indachtig zijn. Ze genieten wel het principiële voordeel van vierwielaandrijving, maar hebben tijdens een remmaneuver hun gewicht tegen. Electronic Stability Program's (ESP) of Break Assistence System's (BAS) baten niet meer als er als een wildeman wordt gereden. Het is dus zaaks altijd zijn eigen verantwoordelijkheidszin te laten regeren over de vaak te optimistische slogans van de fabrikanten. Die van auto's en ook die van banden.
Gezien de onvoorspelbaarheid van winterse omstandigheden bij ons zou het niet ondenkbaar zijn winterbanden minstens vier maanden te verplichten. Wie ze niet heeft zou kunnen worden beboet. Een droomkans voor regeringen en bandenfabrikanten die dan meer afzet en minder afval zouden zien. Voor de prijs van een winterband kan je echter al enkele keren een boete betalen. Tenzij men die dreiging zou optrekken... Crapuleusiteit tegenover de automobilist is toch schering en inslag, zeg maar mode geworden. Het streven naar gemiddeld maximum 140 CO2 uitstoot is edel geworden in een tijdperk dat men garnaal over 6000 km heen en weer Marokko voert of heen en weer China vliegt om te worden gepeld. De "Goddelijke Komedie" van Dante en de "Lof der Zotheid" van Erasmus zijn actueler dan ooit.