Bernie Ecclestone is weg. Liberty Media heeft na 66 historische autosportjaren de macht over de Formule 1 verworven. De "Fédération Internationale de l'Automobile" (FIA) in Parijs blijft de sportieve wetgevende macht. Met Jean Todt als "Monsieur le President". Nuchtere feiten. Maar in al de tumultueuze gebeurtenissen van de jongste weken is zowat iedereen vergeten dat de "Concorde-akkoorden" nog tot eind 2020 lopen.
Tot dan kan Liberty Media eigenlijk niets structureels veranderen aan de F1. Want tot dan telt de verdeling van de inkomsten tussen de teams. Sauber liet Liberty al weten niet noodzakelijk te moeten wachten tot 2020 om de akkoorden en de geldverdeling te herzien. Fiat-Chrysler én Ferrari-baas Sergio Marchionne heeft al direct daarop gereageerd. Ferrari krijgt wegens de 66-jarige aanwezigheid in de F1 en de wereldtitels in de jaren '2000 altijd meer dan de anderen. Na 2020 kan Liberty Media dat veranderen.
De Amerikanen hebben 19 miljoen aandelen aandelen op de markt gegooid in de hoop dat de teams aandeelhouder zouden worden in hun eigen sport. Tot nu toe zonder succes of gevolg. Wat na 2020 zal gebeuren weet niemand. Tussen de regels gelezen dreigt Marchionne ermee Ferrari uit de F1 te trekken. Wat met zekerheid zal gebeuren mocht Liberty Media voortijdig een herverdeling van de geldpot doorvoeren.
Maar dan is er gelukkig Ross Brawn, eigenlijk ceo van het "Formule One Management) - de FOM - die wijze raad kan geven aan die ambitieuze, rijke maar wat onervaren Amerikanen in de F1. Liberty Media organiseert ook muziek-evenementen. Dreunen doet het de eerste drie jaar zeker in de F1. Er komt rommel, zoveel is zeker. De notabele hoogste autosportklasse, sinds 1950 beoefend, is in gevaar. De nieuwe wereldorde waarover zoveel wordt gepraat komt eraan. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
Wellicht krijgt Elon Musk, ceo van Tesla, het "Schweizer Wirtschaftsmagazin Bilanz" niet onder ogen. Toch kan hij daarin inspiratie vinden om de autonomie van - bijvoorbeeld - zijn Tesla "S" van 530 tot schier 780 km op te schroeven. De dochter-onderneming van Swatch die naar de naam Belenos luistert heeft een Vanadium-batterij ontwikkelt die om en rond 30% meer redement, een langere levensduur én een kortere oplaadtijd verzekert. Vanadium is een hard zilvergrijs metaal met atoomnummer 23 en dat zelden in de natuur wordt gevonden.
In maart wordt de batterij voor het eerst in China getest. De big boss van Swatch, Nick Hayek, onder dewelke Belenos ressorteert voorspelt een enorm marktpotentieel dat tussen 10 en 15 miljard Dollar omzet zou halen. Een cijferspel waarin Tesla in de persoon van Elon Musk zich thuis moet voelen. Uiteraard zal de accu beschikbaar zijn voor alle constructeurs die zich aan puur elektrische auto's wagen. Zoals bekend is de standtijd van de batterij van cruciaal belang voor de autonomie van een "Electric Vehicle".(wr/Foto: Swatch en Renault)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)