HAMILTON WINT VOOR NIEUWE WERELDKAMPIOEN NICO ROSBERG
Mercedes über alles ! Maar daarin een kleine nuance.. In weerwil dat Lewis Hamilton een perfecte race reed en de GP van Abu Dhabi won, werd Nico Rosberg wereldkampioen 2016 omdat hij zich kloek hield op de tweede plaats. Alleen Max Verstappen (Red Bull-Renault) dreigde een mogelijke spelbreker te worden. Maar daar maakte Sebastien Vettel (Ferrari) die "supersofts" was gaan halen, een einde aan. Hij kortwiekte de Nederlander naar de vierde plaats en ging op jacht naar zijn landgenoot Rosberg. Maar geen enkele aanval lukte. Hamilton, drievoudig wereldkampioen, Rosberg nu voor de eerste keer, en Vettel vier titels zwaar, stonden aldus zo op het podiem. Acht wereldtitels bijeen.
Max Verstappen werd vierde na een andermaal spectaculaire inhaalrace. TIjdens de start spinde Max, kon nog juist niets en niemand raken en begon vanaf de 19de plaats iedereen spelenderwijze voorbij te steken. Tot hij op de "Stüttgartse muur" terecht kwam in derde positie. Even leek een aanval op Rosberg in de intenties te liggen. Maar Vettel stak daar dus een stokje voor. Max "maakte geen beweging tijdens het remmen"...Vettel reed hem op "softsloffen" voorbij en haalde Rosberg in. Maar de 55 ronden zaten er op. De podium-hiëarchie was gevallen. Max komt later aan de beurt, zoveel is zeker.
Of een botsinkje tussen Kvyat (Toro Rosso) en Jolyon Palmer (Renault) nog tot nieuws behoren is niet meer de vraag. Jenson Button moest in de 13de ronde opgeven, zijn laatste race met Mc Laren-Honda nadat hij in 2009 in een Brawn (een gecamoufleerde Mercedes, luisterend naar ingenieur Ross Brawn) zijn eerste en enige wereldtitel behaalde. Button's zitje gaat volgend jaar naar onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Die rijdt dan naast grootmeester in de stuurkunst Fernando Alonso. De Spanjaard bracht de Mc Laren zoals verwacht in de punten in Abu Dhabi.
Het WK 1917 zal er anders uitzien. Meer brandstof (155 kg), bredere banden en wijdere vleugels, zullen het gezicht en de snelheid van de F1 naar een hogere versnelling brengen. Een nieuw tijdperk breekt dan aan. In 2016 is de Formule 1 verkocht aan het Amerikaanse Liberty Media. Die dulden dat de wilde weldoener van de F1, Bernie Ecclestone (85) nog drie jaar als ceo aanblijft...een beetje zoals Niki Lauda de "onzichtbare" ceo van Mercedes is. Een Amerikaanse invloed zal zich na 67 jaar in de koninginne-discipline van de F1 laten gelden. Zoals een nachtrace in Las Vegas...? Een GP van New York en een opwaardering van Laguna Seca.
De oude puristen verdwijnen. Ze gaan dood of zijn op pensioen. Ze konden best tegen een ruig feestje, aan speeltafels winnen en verliezen, spelen met gevaarlijke pitpoezen, net zoals op de omlopen. Maar het zal veranderen. De nieuwe generatie zal een "nerdwereld" worden waarin gevoelens alleen nog digitaal zullen worden uitgedrukt. Emoties zoals een wenende Massa, een van vreugde schrijende Rosberg..., ze zullen verdwijnen voor een robottengeneratie. Hopelijk mengt Alon Musk van Tesla zich niet in het Amerikaanse gedoe.
Hij zou in staat zijn te bewijzen dat een robot sneller die F1-bolide bestuurt dan een piloot van vlees en bloed. De tijd is dan rijp voor een eerste robottenwereldkampioen. Formule 1, met zijn verbrandingsmotoren van V6 Turbo's Hybrid's, zijn aan het einde van hun doorontwikkeling. Audi stopt met Diesel in Le Mans na 13 overwinningen, de Ottomotor wordt omwille van de opwarming van de aarde evengoed in vraag gesteld...Audi gaat naar de Formule E. Jaguar ook, Renault is er al heer en meester in via het e-Damsteam.
De Formule E van de FIA met puur elektrische auto's staat klaar. De eerste twee races van het derde seizoen zijn al gereden (Hong Kong en Marakkech) en de derde gaat in februari 2017 door in Argentinië. Deelnemers ? Renault, Audi, Jaguar...Coureurs ? Sebastien Buemi - kampioen - Nelson Piquet jr en andere Nicolas Prost's. Tot dan kijken we uit hoe de huidige F1 zal "veramerikaniseren". Aanleunend tegen de Indycars...niet meer rijden als het regent... Een eerste noot is daar al voor gezet. De hele F1, afhangend van de FIA, heeft een staande start na enkele ronden safety-car unaniem aanvaard. Straks ook de robotten.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
De uitslag:
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1h40 55 02. Nico Rosberg (Mercedes) + 0.439 55 03. Sebastian Vettel (Ferrari) + 0.843 55 04. Max Verstappen (Red Bull Racing) + 1.685 55 05. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) + 5.315 55 06. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 18.816 55 07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) + 50.114 55 08. Sergio Perez (Force India-Mercedes) + 58.776 55 09. Felipe Massa (Williams-Mercedes) + 59.436 55 10. Fernando Alonso (McLaren-Honda) + 59.896 55
Het is mogelijk dat Mercedes in de laatste vrije trainingen, de FP3, verstoppertje heeft gespeeld. Die redenering wordt ondersteund door de dominantie van de "zilverpijlen" in de kwalificaties. Daarin ging het alleen tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg voor de pole. De drievoudige wereldkampioen reed gezwind zijn ploegmaat naar de tweede plaats. De Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) pakte de derde plaats.
Dan volgen Räikkönen (Ferrari), Sebastien Vettel (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull Renault). Het wordt een explosieve start morgen op het 5,554 km lange circuit Yas Marina. Bij een eventueel tumult vooraan kan een alweer uitblinkende Alonso, 9de, mogelijk gebruik maken om de Mc Laren-Honda in de punten te houden bij de aankomst.
Alle aandacht is gevestigd op het duel Rosberg en Hamilton. De eerste dingt naar zijn eerste titel en heeft aan een derde plaats genoeg om die te "innen" na een seizoen van 21 races. De tweede zal rijden als een aarbeving op wielen om mogelijk een vierde wereldtitel op zijn palmares te zetten.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
VETTEL STUURT DE FERRARI NAAR TOP IN FP3 IN ABU DABHI
Nadat gisteren de regerende en straks uittredende wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) zijn ploegmaat Nico Rosberg in FP1 en 2 een "oorveeg" gaf met telkens een iets snellere chrono, plaatste viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vanochtend de Ferrari aan de top van FP3. Hij realiseerde die tijd op supersofts. Hamilton en Rosberg kwamen even in de spots met een snelste tijd, maar Vettel zette er een domper op.
Nico Rosberg speelt op zeker. Hij heeft genoeg aan een derde podiumplaats om morgen zijn eerste wereldtitel binnen te halen. Lewis Hamilton rijdt op het scherp van de snede om de 12 punten die hem van Rosberg scheiden, goed te maken. Het stemt de Brit goed dat na Vettel ook Max Verstappen (Red Bull-Renault) de tweede plaats voor zich nam en zowaar Kimi Räikkönen het tweede steigerende paard op de derde plaats zette.
Waardoor Hamilton en Rosberg in de Mercedessen respectievelijk vierde en vijfde werden. Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en dan is er morgen de race, waarna de wereldkampioen 2016 bekend is. In - relatieve - peilingen zegt 75% dat Nico Rosberg dat wordt en 25% geeft Lewis Hamilton nog een kans op een vierde wereldtitel.(Walter Rombauts/Foto: Fiat en Renault)
De Zes Uren van Bahrein-"by-night" is de laatste wedstrijd geweest van het "World Endurance Championship" en is gewonnen door de Audi R18 e-tron Quattro met Tréluyer-Fässler-Lotterer, voor Porsche 919 Hybrid en Toyota 050 TS Hybrid. Porsche is met de 919 Hybrid wel de wereldkampioen met Jani-Dumas-Lieb. Audi stapt na 13 overwinningen in de 24 Uren van Le Mans uit het WK Uithouding, als het gevolg van het dieselschandaal. Ook in het WRC trekt VW zich terug en zit viervoudig wereldkampioen Sebastien Ogier - zéér voorlopig - zonder werk. Volkswagen AG ontslaat vanaf nu t/m 2020 liefst 30.000 medewerkers. Om zich te concentreren op de elektrische auto waarin vele nog twijfels hebben.
Om de daad bij het woord te voeren rijdt Audi nu ook al meein het FIA Formule e-kampioenschap en is daarin de sterkste concurrent van Renault e-dams de al drie bestaande "wereldkampioenschappen" in de discipline wonnen. Formule 1 wordt voorlopig symbolisch bedreigt door de Formule e, bijzonder nog omdat FIA-president Jean Todt en Alain Prost achter het kampioenschap staan. Maar als "Liberty Media", dat de F1 van Bernie Ecclestone heeft oververkocht, té Amerikaans gaat, zoals nu een nachtrace in Las Begas wordt voorspeld, dan is er gevaar. Niet voor Mark Webber bracht de Porsche 919 Hybrid #1 op de derde plaats en nam feestelijk afscheid van een unieke autosportcarrière. Morgen meer.(Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
MARK WEBBER, EN OOK AUDI, RIJDEN HUN LAATSTE RACE IN BAHREIN
Met de Zes Uren van Bahrein wordt morgen in Sakhir het Wereldkampioenschap Uithouding afgesloten. Dumas-Lieb-Jani in de Porsche 919 Hybrid zijn normaal gesproken de nieuwe wereldkampioenen, maar de Toyotaboy's Sarrazin-Conway-Kobayashi hebben ook nog een waterkansje op de wereldtitel. Na 13 overwinningen in de 24 Uren van Le Mans stopt Audi met deelname aan het "World Endurance Championship" (WEC).
Het dieselschandaal dat door zowat iedereen is misbruikt om het roetiger voor te stellen dan het is, maakt dat het voor de constructeur geen zin meer heeft met een Dieselmotor te stunten in de autosport. Volkswagen AG, overkoepelend Skoda, Audi, VW, Bentley en Porsche, heeft besloten wereldwijd 30.000 mensen aan de deur te zetten en alles in te zetten met 9000 nieuwe aanwervingen op de elektrische auto. VW beweert dat er geen naakte ontslagen zullen vallen. Porsche is ook aan die EV bezig en zal vanaf nu als één van zijn adviseurs/representanten de Australiër Mark Webber (40) hebben.
Morgen rijdt deze ambassadeur van "het menselijk gelaat van de autosport" zijn laatste race. Hij is uittredend wereldkampioen 2015 en in één van zijn babbels antwoordde hij spontaan - na het missen van Le Mans winnen dit jaar - "dat hij zich soms afvroeg wat hij in die auto eigenlijk nog zat te doen ?". Als die gedachte opkomt is het goed van te stoppen. Morgen doet Mark Webber dat in de Porsche 919 Hybrid in schoonheid, in gezelschap van Brian Hartley en Timo Bernhard.(Walter Rombauts/foto:Porsche)
MAZDA'S NIEUWE CX-5 IN WERELDPREMIERE IN LOS ANGELES
Vandaag wordt de nieuwe Mazda CX-5 in wereldpremière voorgesteld tijdens de Los Angeles Auto Show. Het is een geheel nieuwe design dewelke talloze nieuwigheden biedt ten aanzien van het in 2012 geïntroduceerde model. De Mazda CX-5 is gebaseerd op de Sky-Activ technology en vormsgewijs volgens de KODO-filosofie die "Soul of Motion" wil uitstraalt. Zoals gebruikelijk op de Amerikaanse autoshows benoemt men nu de nieuwe modellen al met de jaarstempel "2017". Normaal, want dat is straks.
De Mazda CX-5 is één van de succesvolste SUV's op de markt (SUV=Sportly Utility Vehicle). De auto maakt 25% van Mazda's verkoop uit en tot nu toe werden er al 1,4 miljoen SUV's verkocht in 120 verschillende landen. Het specifieke nieuwe aan de wereldprimeur vandaag in Los Angeles is een nieuwe carrosseriekleur die "Soul Red Crystal" noemt en de auto duivels aantrekkelijk maakt.
De nieuwe CX-5 is voorzien van het volledige pakket SKYACTIV-technologie, waaronder twee benzinemotoren - de SKYACTIV-G 2.0 en de SKYACTIV-G 2.5 - en de SKYACTIV-D 2.2 Clean Diesel. Alle drie staan ze borg voor krachtige, lineaire prestaties die zijn gekoppeld aan uitstekende "real world" verbruiksgegevens en verrassend lag emissiewaarden. Het nieuwe model wordt ook gekenmerkt door de G-Vectoring Control, een nieuw "Jinba Ittai-versterkende technologie van Mazda. Bijkomende highlights zijn natuurlijk het "head-updisplay" met projectie op de voorruit. - dat is een primeur in deze categorie - en er is ook een elektrisch afstandsbediende kofferklep.(wr/foto:s:Mazda)
Lewis Hamilton heeft de GP van Brazilië gewonnen in apocalyptische én heroische omstandigheden. Het begin van de regenrace is nauwelijks na te vertellen. Start zeven ronden achter safetycar, gele vlag en opnieuw safetycar na 14 ronden. Vervolgens rode vlag na de "sortie de route's" van o.a. Kimi Räikkönen aan de start-finishlijn.
Gele vlag nog eens na een zware klap van Felipe Massa die voor zijn eigen publiek als het ware ten hemel steeg, door alle teams doorheen zijn fascinerende carrière werd omarmd, gezoend, aangeraakt als een Braziliaanse relikwie. In het wedstrijdbegin spieste Max Verstappen zijn Red Bull Renault tussen...Hamilton en Rosberg. Hoewel teamchef Toto Wolff aan vader (Jos-the-boss) Verstappen verzocht had dat de tiener zich niet tussen de twee titelpredenten te mengen...
Naar het einde toe bleef het alsmaar gietregenen en maakte Max een foute bandenkeuze waardoor hij op de 16de plaats terugviel en aan een niet eerdere remonte begon naar de 3de plaats op het podium. Daarbij eventjes reglementair (?) Sebastien Vettel (Ferrari) in de problemen brengend. Buiten de rode vlaggen die de koers, mens en teams (onder-)braken, is deze GP van Brazilië een nooit eerder geziene vertoning geworden.
Met drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die met 12 punten achterstand nog visie op een vierde wereldtitel behoudt. Nico Rosberg zal binnen veertien dagen in de GP van Abu Dahbi moeten bewijzen de eerste wereldtitel waard te zijn. Max Verstappen rijdt daar ook.(Walter Rombauts/foto:Mercedes en Renault)
Vertrokken vanop de zevende plaats wegens een gridpenalty van vijf plaatsen (brandblusser niet in orde) haalde de Zwitser Sébastien Buemi ook trainingsnelste Nelson Piquet jr in en won de tweede race van het derde seizoen Formule e. Sebastien Buemi won ook al de eerste race in Hong Kong en daarmee voert hij met 50 punten de voorlopige stand aan in het pilotenkampioenschap.
Tweede staat zijn meest te duchten rivaal Luca Di Grassi met 28 en derde Nico Prost - zoon van....- met 24 eenheden. In de constructeursstand delen ABT Schaeffer Audi Sport en Mahindra Racing met 36 punten de tweede plaats. Renault é-Dams staat aan de leiding met 74 punten.
Voor Sébastien Buemi is het zijn achtste overwinning in de Formule e. Ook gaat hij als favoriet naar de volgende race van het kampioenschap. Dat is de "Buenos Aires e-Prix" op het Circuito de Puerto Madera in Argentinië. Met deze derde race bevinden we ons al in 2017, meer bepaald op 18 februari. Het Formule e kampioenschap onder FIA-vleugels kent een stijgende populariteit.(Walter Rombauts/foto's:Renault)
Met een nipt scherpere wijzerstand reed de Brit Lewis Hamilton de "pole" uit de wielen van ploegmaat Nico Rosberg. Voor de drievoudige wereldkampioen is het de 60ste in zijn loopbaan. Kimi Räikkönen klokte de derde tijd voor Max Verstappen. Samen vormen ze "het zwaard van Damocles" boven de hoofden van de twee titelkandidaten. Mocht de huidige WK-leider, Nico Rosberg, morgen winnen dan is hij in Brazilië wereldkampioen. Maar eerst moet daarvoor morgen een uiterst spannende GP van Brazilië worden gereden. Met als sensatiekantje het waarschuwingstelefoontje van Toto Wolff naar vader Jos Verstappen... Opgemerkt in de Q3 is de zevende plaats van Romain Grosjean. De start is morgennamiddag om 17 uur onze tijd.(wr/foto:Mercedes)
WK-leider en kandidaat voor een eerste wereldtitel, de Duitser Nico Rosberg verschalkte ploegmaat Lewis Hamilton in zijn Mercedes met een snelste chrono in de FP3, de laatste vrije trainingen die de kwalificaties voor de pole straks om 17 uur onze tijd voorafgaan. De Ferrari's van Vettel en Räikkönen nestelden zich op de derde en vierde tijd, de Red Bull Renault's vijfde en zesde met in de volgorde Max Verstappen en Daniël Ricciardo.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, wist een pikant detail te vertellen. Het gaat over een telefoontje van Mercedes teamleider Toto Wolff die naar de vader van Max Verstappen, (Jos dus) zou hebben gebeld. In dat nogal lange gesprek zou de Mercedesbaas aan ancien Jos Verstappen hebben gevraagd zijn zoon Max goed te briefen zich onder geen beding in het duel Rosberg-Hamilton om de wereldtitel te mengen.
"Hij mag niet tegen hen gaan koersen, hij moet hen uit de weg blijven." zou het woordelijk hebben geklonken. Kras maar begrijpelijk verzoek van Toto Wolff die dit ongetwijfeld deed onder druk van de niet-ceo maar geestelijke teamleider Niki Lauda. Om een herhaling van Mexico te voorkomen...? Buiten Max Verstappen kan de regen dan weer heel wat verstoren.
Interlagos is eigenlijk een combinatie van waterreservoir die gestadig verdampen en waarop soms hevige regenvlagen volgen. Onder deze omstandigheden won Lewis Hamilton in 2008 zijn eerste titel nadat hij in een mistig inhaalmaneuver Timo Glöck was voorbijgereden en Felipe Massa (Ferrari toen) door de mikro's voor eigen volk al als wereldkampioen was bestempeld...
Interlagos speelt altijd een kantelrol. Nico Rosberg staat 19 punten voor op Hamilton. Dit met nog twee races te gaan waarin nog 50 punten te verdelen zijn. Het wordt beslist spannend, en hoewel men stoutweg aan een tiener kan vragen uit de weg te blijven, kan men dat niet tegenover een Sebastien Vettel en een Kimi Räikkönen, samen goed voor vijf wereldtitels. Naast de weersomstandigheden kan er ook wat gedonder van Ferrari komen.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Een update van de FP1 volstaat om de tweede vrije trainingen te beschrijven. Met alle gemak reed Lewis Hamilton in 1'12"271 de snelste tijd voor zijn ploegmaat Nico Rosberg. Enig pikant detail kwam er na 34' in de vorm van een "wrijving" tussen Carlos Sainz en Kimi Räikkönen die resulteerde in woedende gebaren van de wereldkampioen 2007 en een wat agressieve pas afsnijden van Carlos om de pits in te rijden. Voor de rest bleef het kalm. Max Verstappen's Red Bull lag niet in balans, Ricciardo's Red Bull reed hem voor de neus. Fernando Alonso zette de Mc Laren-Honda netjes aan de kant en keek verder mee op TV in bocht 2...
De Hondamotor had een probleem met het "Energy Recovery System", de elektrische boel dus. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en de kwalificaties voor de "pole". Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, met helm die eer moet bewijzen aan het stuurgenie Ayrton Senna, heeft er een perfecte vrijdag opzitten. Wie wordt wereldkampioen binnen twee races ?
Het verstand zegt Rosberg die nog 19 van de nog 50 te verdelen punten voorsprong heeft. De controverse zegt Lewis Hamilton, tenzij die komt vertellen dat hij tijdens een snelste ronde met God praatte. Dan geloven we hem niet meer. Zo'n metamorfose kan het vage spiegelbeeld van playboy James Hunt (wereldkampioen 1976) niet hebben ondergaan. Of God moest daar in Sao Paulo naast Senna liggen. Dan kunnen mirakels bestaan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
GP VAN BRAZILIË FP1, 1.HAMILTON... 2. VERSTAPPEN 3. ROSBERG
Max Verstappen heeft in zijn Red Bull Renault na 57' in de eerste vrije trainingen om de GP van Brazilië voor een donderslag bij heldere hemel gezorgd. Met 1'11"991 reed hij het snelst, 0,134" vlugger dan Nico Rosberg in de Mercedes. Vijf minuten later reed Lewis Hamilton de pits uit op softs en zette met 1'11"895 de Nederlander weer op de tweede plaats. Nico Rosberg had geen verder veweer meer in deze openingssessie en bleef derde. Straks om 17 uur onze tijd, worden de tweede vrije trainingen gereden. Zij nog gezegd dat de nieuwkomers Sirotkin en Leclerc onderaan de timetable bengelen.(wr/foto:Mercedes)
Het contract dat Renault de Deen Kevin Magnussen aanbood volstond deze laatste niet. In alle vriendschap verliet hij dan ook de Franse constructeur en springt in bij Haas naast Romain Grosjean. Esteban Guiterrez verliet de Amerikaanse constructeur. De Fransman Ocon vervangt bij Force India de Duitser Nico Hülkenberg die kopman wordt bij Renault in 2017 en waaraan de vorige dagen Jolyon Palmer is toegevoegd.
Mercedes is opgezet over de komst van Esteban Ocon naar Force India, zeker teambaas Toto Wolff onder wiens vleugels de jongeman groot is geworden. De zitjes voor 2017 worden stilaan duidelijk. Straks beginnen de eerste trainingen voor de GP van Brazilië F1, de voorlaatste race voor het wereldkampioenschap 2016. Het gaat tussen Rosberg en Hamilton.
Voor de eerste met een eerste titel als inzet, voor de tweede een vierde titel die hem op gelijke hoogte zou brengen van de Fransman Alain Prost. Felipe Massa die zich voor volgend jaar bij Williams vervangen ziet door de jonge Lance Stroll, maakt zich op voor een spectaculaire laatste thuisrace op het moeilijke, onberekenbare circuit van Interlagos, vlak bij Sao Paulo waar Ayrton Senna begraven ligt.(wr/foto's:Renault)
Dit weekeinde wordt de tweede wedstrijd gereden in het "e-Kampioenschap van de FIA". Dat is de tweede voor wat we het WK voor elektrische auto's kunnen noemen. Wereldkampioen daarin is de Zwitser Sebastien Buemi die ook de openingsrace voor vier weken won in Hong Kong. Nu wordt de eGP van Marokko gereden in de fascinerende stad Marakkech op een omloop die 2,97 km lang is en luistert naar de naam "Circuit International Automobile Moulay El Hassan". Het rechte gedeelte, met de pits, werd al gebruikt door de WTCC-auto's. Het bochtige gedeelte is nieuw.
Symbolischer kan de e-GP van Marokko niet zijn, want hij wordt gereden binnen de periode van de COP22 die doorgaat van 7 tot 18 november in Marakkech. Wie er ook aan twijfelt, de elektrische auto wordt een moeizaam feit, en constructeurs ervan zoals Tesla, maar ook Renault en Nissan streven naar de realiseerbaarheid. Als geheugensteuntje stelt de Alliantie Renault-Nissan 50 puur elektrische voertuigen ter beschikking van de 25.000 deelnemers aan de conferentie die ze als navettes zullen gebruiken.
Voor we het vergeten, morgen beginnen ook de eerste vrije oefeningen voor de GP van Brazilië F1, de voorlaatste race voor het WK F1 waarin leider in de stand, Nico Rosberg, uit de klauwen tracht te blijven van ploegmaat Lewis Hamilton. Naast de drievoudige wereldkampioen moet de Duitser die aan een eerste wereldtitel timmert ook opletten voor een gebeten Sebastien Vettel (Ferrari) en een verbeten Kimi Räikkönen (Ferrari).
Met enige tegenzin moet daar ook de naam Max Verstappen worden aan toegevoegd. Maar volgens top-ingenieur Ross Brawn heeft hij eigenschappen van Michaël Schumacher. Dus moet een te kritische kijk op de Hollander voorzichtiger worden ingevuld.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)