HAMILTON RIJDT ZICH IN FP2 IN POLE VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Het psychologische en stuurkundige gevecht tussen de Duitser Nico Rosberg en de Brit Lewis Hamilton gaat onverdroten voort. In de eerste vrije oefeningen was Rosberg de snelste, in de tweede Hamilton. De enige "constante" was Fernando Alonso. Die bleef op de derde plaats met de Ferrari T14. De Spanjaard is evenwichtiger dan talentrijke Kimi Räikkönen omdat buiten de auto voor hem niets bestaat. Het lijkt wel of hij onthecht is van de objecten, van de materie. "Il Commendatore" Enzo Ferrari had dat ook nogal.
Eens zei hij woordelijk - zeker na de dood van zijn zoon Dino - "I have in fact, no interest in life outside racing cars". (Ik heb in feite geen belangstelling voor de dingen des levens, behalve voor koersauto's). Mogelijk heeft Alonso daar ook iets over gehoord en focust hij zich op winnen met die Italiaanse "kist". In weerwil van alle middelen die ter beschikking staan, de nieuwe onderdelen die wonderen gingen doen, gedraagt "het steigerende paard" zich als een bokkige ezel. Fernando tracht die onder de knoet te krijgen. Morgenochtend gaan de derde vrije traingen door. Het ochtendgloren laat de zilverpijlen schitteren.
Mercedes mag de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring met vertrouwen tegemoet zien. Tenzij morgennamiddag bijvoorbeeld een Daniël Ricciardo of een Sebastie Vettel inderdaad vleugels uit hun Red Bull RB10-Renault krijgen zoals de reclamespot over de energiedrank zegt en in de kwalificaties de sterren voorbij vliegen...Maar als we met de voeten op de grond blijven is het een Mercedes die zondag vanop de eerste plaats vertrekt. Dieter Mateschitz, big boss van energiedrank- en team Red Bull, zou het tegen zondag in de namiddag willen veranderd zien in het scenario van Canada voor veertien dagen. De visionair heeft veel van zijn dromen daadwerkelijk vleugels gegeven. Maar voor eigen deur keren is altijd moeilijker.(wr)
Oostenrijk en de Formule 1. Vraag aan de doorsnee sterveling wat ze erover weten en het zal duidelijk zijn dat het bitter weinig is. Tot 1964 was het overigens ter plekke een wazig gegeven. Bergkoersen waren er - logischerwijze - in overvloed. Juist voor WO II werd er op een oud militair vliegveld el eens "een koers" gehouden met de toenmalige F1's. Zoals vader Johan Stuck er een Auto Union Type C met dubbele achterbanden over het ongelijke betonnen wegdek moet hebben gestuurd. Maar echt veel is er niet over bekend.
Toen na wereldbrand II de Formule in - in 1947 à 1948 - gestalte aannam om in 1950 als een volwaardig Wereldkampioenschap "Autoën" (zoals de Winkler Prins Encyclopedie het fenomeen zo opnam) het begin te worden van wat nu al 64 jaar de hoogste confrontatie in autorijden is. Met dit jaar - 2014 - een totaal nieuwe, technisch zeer streng gebonden en betwiste nieuwe "formule". Mensen die een zweem van autosport volgen herinneren zich natuurlijk de namen van o.a. Jochen Rindt - posthuum wereldkampioen in 1971 en uiteraard de nog levende legende Niki Lauda, wereldkampioen 1975, 1977 en 1984. Eén van de grootste autorenners ooit. Senna waardig.
De nu 4,326 km lange omloop die van eerst Österreichring en dan A1-ring tot "Red Bull Ring" werd omgedoopt moet 71 keer worden afgemaald. Het is een snel en gevaarlijk circuit. Jacky Ickx won er op 16 augustus 1970 (een jaar na het aanleggen ervan) de eerste race met een Ferrari 312B voor ploegmaat Clay Regazzonin en derde werd de betreurde Rolf Stommelen in een Brabham BT33. De 180° Bosch-kurve was de gevaarlijkste plek, door iedere coureur gevreesd, want hij duldde niet de minste fout. In 1975 werd het enige dodelijke ongeval tijdens de trainingen genoteerd. Dat was de Amerikaan Mark Donohue. In 1987 werd het circuit niet meer gebruikt, tenzij in 1995 door de kompleet mislukte "Formule A1". De nu "wakker geworden" Michaël Shumacher won er de laatste reguliere GP. In het totaal werden sinds 1970 slechts 25 GP's op Spielberg gereden.
Vandaag fungeert de GP van Oostenrijk opnieuw op de F1-kalnder en worden de eerste en tweede vrije trainingen gereden (vanaf 10 uur). De voor de hand liggende gegevens zijn bekend. De Duitser Nico Rosberg verdedigt zijn voorlopige leidersplaats in de stand om de WK-titel met de Mercedes W05. Hij wordt op de hielen gezeten door ploegmaat de Brit Lewis Hamilton. En dan volgt...de Australiër Daniël Ricciardo in een Red Bull RB10-Renault die in Canada de Mercedes-hegemonie brak en zijn eerste GP-zege op zijn naam schreef. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull RB10-Renault) zit het een beetje dwars dat Riiciardo hem soms te snel af is, maar heeft ingezien dat het "a part of the game" is en hij alleen door zelfdiscpline en niet op de lauweren te rusten, die situatie kan veranderen.
Uitslag van de eerste vrije trainingen. Nico Rosberg met Mercedes de snelste voor teamgenoot Lewis Hamilton. Op de derde chrono staat Fernando Alonso, voor een andermaal verdienstelijkr Felipe Massa (Williams Mercedes) en een herboren (?) Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Kimi Räikkönen, die reed even vooraan, Sebastien Vettel en ploegmaat Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault) zittenn voorlopig in het middenveld. Maar dat betekent allemaal nog niets. Deze eerste vrije trainingen waren immers een gezondheidswandelingetje om et de natte vinger eens te voelen van waar de wind kwam. Deze namiddag wordt het al iets ernstiger. Na de kaarten van vanochtend opnieuw geschud te hebben, is het gissen wie de troeven in handen krijgt.(Walter Rombauts)
AUDI WINT VOOR DE DERTIENDE KEER DE 24 UREN VAN LE MANS
Fässler-Lotterer-Tréluyer hebben in een Audi R18 e-tron quattro voor de dertiende zege van Audi in zestien jaar gezorgd. Negenvoudig winnaar, de Deen Tom Kristensen, werd in éénzelfde auto tweede. Tot vijf uur zondagochtend spelde Toyota de wet met de TS 040 Hybrid met een hypersnelle Nakajima. Toen maakte de elektronica een eind aan de Japanse droom uit Nagoya. De Toyota viel stil. Ter herinnering, Toyota haalde wel de pole, en ook de in warm-up zaterdagochtend reed Sebastien Buemi de snelste tijd met de tweede Toyota nummer 8 de snelste tijd. Nissan's ZEOD RC reed in die warm-up één volle ronde puur elektrisch, maar verdween in de wedstrijd zelf na een kwartuur in de mist.
Dat de Toyota nummer 8 en de Porsche nummer 14 op vele ronden achterstand van de leidende Toyota van Nakajima kwamen te rijden, werd veroorzaakt door een ongeval waarbij beide LMP1's betrokken waren met een GT-auto. Nicolas Lapierre had de verkeerde voorspelling van de weerman niet geloofd en dacht dat "watergladheid" op zijn Toyota TS 040 Hybrid, geen vat had. Hij lag aan de basis van dit dramatische ongeval met zware gevolgen voor zijn team en Porsche.
Porsche met nummer 20 en sterrijder Mark Webber kwamen op drie uur van het einde aan de leiding. Dat was op een moment dat de Audi nummer 1 van Tom Kristensen problemen met de turbo en verloor bijna vier ronden in de pits. Zodat André Lotterer in de Audi nummer 2 op jacht ging naar de leidende Porsche...die zichtbaar snelheid verloor. In het team dacht men dat het de banden waren. In extremis werd Mark Webber aan het stuur gezet, rekenend op zijn Formule 1 snelheid, om Lotterer af te schudden.
Grote Mark Webber zat weerloos in de Porsche 919 Hybrid en zag triest aan hoe de Porsche aan slagkracht verloor. De motor begaf het en de Australiër kon puur elektrisch de pits nog bereiken. Porsche stuurde beide manke Porsche's, nummer 14 en 15, in de laatste ronde op de baan om alsnog te worden geklasseerd. Deze gebeurtenis is bijna een ereronde geworden, want het volledige Audi-team, bracht vanuit de pits een staande ovatie aan Porsche uit Weissach. Dr.Ullrich, baas van Audi Sport, is een sportief man en genoot ervan dat het een Duitse zege was in La Sarthe. Een bijna vooroorlogs gevoel toen Audi en Mercedes (zonder en mét hakenkruis op de carrosserie) in de racerij tegenover elkaar stonden, maar dat waren geen zustermerken.
De Toyota raakte dus op het derde trapje van het podium, maar wat misschien veel belangrijker is, is dat Nicolas Prost, zoon van viervoudig wereldkampioen F1, de LMP2 won met de Rebellion uit Zwitserland. Het is evenzeer historisch, neen historischer, dan Nissan die met héél veel tamtam onlangs aankondigde dat ze volgend jaar - 2015 - met een "uitzonderlijke LMP1" naar de 24 Uren van Le Mans komen om te winnen ! Hopelijk rijdt die dan anders dan de "Zero Emission On Demand" (ZEOD RC nummer "0").
Audi daarentegen is de 82ste editie sereen, zéér bescheiden, tegemoet getreden. Dr. Ullrich heeft een hekel aan "gedoe". Zoals dat van Nissan dat meteen een flinke elektrische dreun krijgt t.a.v. zijn (-overigens knappe) puur elektrische LEAF. Le Mans is technisch historisch geweest. De Hybride-wagens hebben opnieuw gewonnen. Die auto's, die concepten, zullen in het dagelijks verkeer de brug slaan naar puur elektrisch rijden. Maar niet in Le Mans. Daar heeft diesel het sinds 2006 ook opnieuw gewonnen van benzine. Insiders voorspellen voor 2015 opnieuw een match Japan - Duitsland.
Dat de Japanners in godsnaam geen harakiri gaan plegen, maar eerder eens gaan praten met Mazda die met een 787B met roterende motor als eerste en nog enige de 24 Uren van Le Mans won in 1991. Natuurlijk is die benzinemotor (geërfd van Felix Wankel) vandaag een achterhaald gegeven in La Sarthe. Het brandstofverbruik oversteeg het bierverbruik in La Sarthe. Dus is dat geschiedenis en verleden tijd. Maar tot vandaag kon geen enkel Japans merk die prestatie overdoen.
In 2015 zal er weer een hybridwagen winnen. Nu Alon Musk zijn Tesla-technologie aan iedereen vrij geeft, kan men best eens een onderhoud met hem vragen in Californië. Voor Musk is de elektrische auto al te simpel. Hij "speelt" nu met herbruikbare ruimtestations die door middel van raketten weer op aarde kunnen landen met de preciese van een helikopter. In Le Mans hebben ze "raketauto's nodig. Proficiat Audi, Toyota en Porsche en Rebellion. Deze merken overstegen het "mediocre" en deden de "prutsers op de baan, veel te veel", vergeten.(Walter Rombauts)
De Japanner Sazuki Nakajima heeft met 3'22"789 de pole behouden in de derde avondsessie voor de 24 Uren van Le Mans. Dat is een marketing-gegeven maar zeker geen waarborg voor een zege in de etmaalrace die zaterdag om 15 uur door Fernando Alonso op gang wordt geflitst. Porsche en Audi kijken het niet echt met lede ogen aan. Dat komt omdat het laatste halfuur de training lam werd gelegd door de dit jaar ingevoerde "slow zone" (in plaats van een safety car als men wil). De coureurs mogen dan 60 km/h rijden...Door in aantal niet meer bij te houden crashes werd geduerende de jongste twee dagen de "slow zone" mateloos toegepast. Ware het niet dat er in die harde klappen op vangrails en betonmuren ook ervaren piloten waren betrokken, men zou de organiserende "Automobile Club de l'Ouest" (ACO) bijna aanraden eens in onze Belgische Puurs bij Mike Van Hooydonk een cursus wagenbeheersing op voorhand te gaan volgen...
Le Mans 2014 begint wezenlijk chaotisch. Wat er in het hoofd van een super-evenwichtige Mark Webber (komende van Red Bull F1 naar Porsche 919 Hybrid LMP1) moet omgaan weet geen mens. Maar toeval wil dat de lichaamstaal, inzonder de gelaatstrekken, van de Australiër me door de jaren goed bekend zijn, enige ongerustheid verraden. Niet over de Porsche nummer 20 die hij rijdt, maar over de cocktail van piloten met weinig ervaring en degenen die ook bij nacht en ontij (normaal regent het deze editie niet) hun bolide in de bochten op die ene smalle ideale lijn kunnen dwingen en houden...
Verkeerdelijk schreef ondergetekende vorige week een topsnelheid toe aan de bolides van 370 km/h aan het eind van Les Hunaudières. Net voor ze Mulsanne induikelen aan 70 km/h...In concreto is de maximumsnelheid op dat fascinerende punt van het 13,629 km lange tracé zo'n 325 à 330 km/h voor de snelsten. Bruutweg gezegd, het schuim is daarmee van het bier... Als straks de Nissan Nismo ZEOD RC (Zero Emission On Demand) in het opzet zou slagen om één ronde kompleet puur elektrisch af te leggen is dat een historische gebeurtenis in het feeërieke La Sarthe, nabij "Les Ardennes Mancelles". Net zoals een Japanse auto op pole-position ook de eerste keer is. Maar winnen zoals Mazda in 1991 met de 787B rotary-engine deed is nog een andere opdracht.
Le Mans 2014 brengt inderdaad de - technische - toekomst op de piste. Audi zoekt een dertiende zege, Porsche een zeventiende...en Toyota een eerste. De specifieke eigenschappen van de drie industriegiganten zijn de volgende: Toyota razendsnel maar een onbeantwoordde vraag over duurzaamheid gedurende een etmaal. Audi robuustheid troef, ervaring zat, maar door het gewijzigde ACO-reglement met de diesel niet meer superieur aan de benzinemotoren. Porsche is met de 919 Hybrid een zogenaamde nieuwkomer, maar is engineeringsgewijs zo pienter dat ze - net als Toyota met een benzinemotor - wel eens voor een zoveelste verrassing kan zorgen.
Als straks de Nissan Nismo ZEOD RC puur elektrisch rijdt, de "slow zone's" bitsige duels lamleggen en in de nabije toekomst misschien Google (-grapje) met een racewagen zonder bestuurder naar "Le Pays de la Loire" komt, dan zitten we weer bij de Scalextric die in de eerste helft van de zestiger jaren van vorige eeuw miljoenen kinderen begeesterde. Toeschouwers kunnen met een stick een auto beïnvloeden...vanaf hun plaats rondom het circuit, of vanaf thuis op hun tablet. Game-producenten zullen wel zo knap zijn de trillingen van de banden op de curbstone's in te bouwen...Autosport wordt "afstandbediend". De magie en de symboliek van de coureur (de matador) die de stier (de bolide) die hem wil doden moet beheersen en overwinnen zal verdwenen zijn.
Omdat de fascinerende techniek van geven en nemen van energie om tot prestaties te komen - terecht - zal overheersen. Er wacht de FIA en de ACO een loodzware opdracht: klaarheid scheppen in de aangewende technieken opdat toeschouwers zouden kunnen inzien waarom wat op de baan gebeurt. Om te beginnen al over een "battery" of een "supercapacitator". In mensentaal, een batterij of een condensator. Beiden zijn hebben een hemelsbreed verschil in eigenschappen. Een batterij kan relatief lang elektrische energie opslaan, een condensator kan meer opslaan maar minder lang "vasthouden" alvorens de energie weer te "lossen". Al onze oude kratten van na WO II hadden een condensator in het ontstekingsysteem... Niet meer te vergelijken met wat in de racerij kan worden toegepast, net zo min als een magnetisch geladen vliegwiel elektrische energie kan vasthouden...
Daarmee begint nu eigenlijk het echte nieuwe tijdperk van de hoogste autosportdiscipline: in Le Mans. Té lang leven kan, zoals u kunt opmerken, ook niet goed zijn. Alzheimer kan daaraan een eind maken, maar heeft dan weer Brel tegen die zong "men vergeet niets of niets, men past zich aan, da's al". Op Le Mans 2014 heeft vergetelheid geen vat. Het wordt een editie, de 82ste, die in het geheugen zal gegrifd blijven als het jaar waarin de industrie aan een nieuwe "corrida" begint. Voor minstens nog een eeuw, na een eeuw sukkelen met onze geliefde "auto". Terug zoeken naar de elektrische bron waarmee de autoindustrie startte. Tot een zekere Edwin Drake in op 27 augustus 1859 in Titusville in Texas op maar 21 meter diepte in de grond aardolie vond. Die vervuilt en geraakt bovendien ooit uitgeput. Le Mans zal die mijlpaal van "Leven zonder Olie" overleven.(Walter Rombauts)
Dr. Ullrich van Audi bevestigde tijdens de avondtraining dat Loïc Duval morgen zal rijden en dat de Audi nummer 1 raceklaar zal zijn. Het mirakel van vorig jaar herhaalt zich dus. Eigenlijk nog straffer, want de mecaniciens beginnen nu een nachtje een mogelijke winnende wagen vanaf nul weer op te bouwen. Opluchting. Hartley plaatste de nieuwe Porsche 919 Hybrid, samen met een sublieme Mark Webber, in een voorlopige "breekbare" pole-position (3'23"157) in deze vrije trainingen die een half uur eerder afgebroken werden. Dat kwam omdat een Aston Martin de vangrails aan diggelen reed en zonder vangrails is het verboden te racen.
Het spectaculaire nieuws dat Duval zou rijden werd nogal snel in vraag gesteld toen werd ontdekt dat Audi Marc Gené had gebeld om "as soon as possible" naar Le Mans te komen. Voor alle zekerheid ter vervanging van Loïc Duval. Want de medici achtten de klap die Duval te verwerken kreeg - in G-krachten gezien - zo letterlijk en figuurlijk schokkend dat het niet mogelijk is dat op die korte tijd geestelijk te verwerken. Dus een welles-nietes-spelletje, dat Marc Gené op de baan zal brengen en Loïc Duval in een zitje in de pits naast de baan. Hoe dan ook, het is allemaal in een waas gehuld, en echte autocoureurs kunnen tegen een stootje. Dus je weet maar nooit hoe dit verhaaltje zal evolueren.
De schrille tegenstelling tussen de echte autocoureurs en de fortuinlijke avonturiers die "ook eens in de 24 Uren van Le Mans" willen rijden, wordt pijnlijk duidelijk. Ze rijden in de weg, botsen overal op en verstoren het purisme tussen de puur industriële confrontatie tussen de vindingrijkheid van Audi, Porsche en Toyota. De ZEOD van Nissan Nismo (Zero Emission On Demand) bakte er ook al niet veel van en voor het grote publiek is het enkel een attractie zonder dat het kan begrijpen wat er de essentie van is. De wedstrijd wordt onvoorspelbaar. Audi lijkt een olifantenhuid te hebben, soliditeit straalt er vanaf. Porsche is voorzichtig met de 919 Hybrid en Toyota met de FS 040 Hybrid - winnaars van Silverstone en Spa in het WEC-kader - is kanshebber om de Mazda 787B als winnaar van 1991 op te volgen.
Maar toen snelle jongen Stéphane Sarrazin aan de Dunlopbrug gewoon stilviel met zo'n Toyota bleek hoe de toptechniek bijna eerder in de porceleinkast thuis hoort dan oerendsnel over "La Sarthe" te razen. Hoewel Toyota niets te verwijten is. Het merk, met harteklop in het Japanse Nagoya (waar in de tuin van het hoofdkwartier een...manneke pis staat) heeft met de Prius pionierswerk verricht op de wereldmarkt. Toyota heeft iedere concurrent de weg gewezen.
Eerst simpel naar hybride en daarna de techniek van interactie tussen verbrandings- en elektromotoren laten kopiëren om (als principe) te integreren in de F1 (KERS) en dit jaar (ERS) in de nieuwe F1. Porsche pikte direct in op het "Energy Recovery System" dat niet alleen vertragingsenergie in elektrische energie naar een watergekoelde batterij stuurt, maar ook energie recupereert uit de hitte die een uitlaat uitademt. De 24 Uren van Le Mans 2014 zal in de geschiedenisboeken staan als de 82ste editie die een omwenteling in de autobouw inluidt.
Google zet met de geheel automatische zelfrijdende auto in op absolute veiligheid in het verkeer. Daarmee wordt de emotionaliteit rond de auto weggenomen en meteen duidelijk de lijn getrokken tussen mobiliteit en autosport. Op de openbare weg is er geen plaats meer voor autosport. Die hoort thuis in welomlijnde kaders van de FIA-disciplines. In Le Mans is er de aanwezigheid van de onvolmaakte mens die zich meet met kwetsbaar technisch emotioneel vernuft. Tussen zuipende, braadworstwretende toeschouwers, die tegen dat het licht van de kermis de nacht vult al ladderzat zijn, de striptenten vullen en voor geen geld van de wereld kunnen vertellen wat de stand op de piste is.
Pas als omstreeks 4 uur 's ochtends het ochtendgloren de coureurs hun ogen doet dichtnijpen en als het echt dag wordt "La Maine" - regionale krant in La Sarthe - de stand, de ongevallen en de opgaves verkoopt, wordt de massa weer naar het asfalt gelokt. Loopt de tribune van de Dunlopbrug weer vol. De auto's klinken dan ook al anders. Vermoeid, piloten worden tot voorzichtigheid aangemaand teneinde de meet te halen na ongeveer van Parijs naar New York te hebben gereden (plusminus 5000 km). Audi, Porsche of Toyota ?
De massa zal het een zorg wezen. De industrie helemaal niet. Le Mans 2014, nooit eerder gezien, met uitzondering van de editie 1969 toen Jacky Ickx met die logge Ford GT40 het van Hans Hermann met de lichte Porsche 917 met 100 meter won. Stel dat zoiets volgend weekend weer die richting uitgaat ? Maar ook zonder zo'n thriller zijn de winnaars opgetekend in een historische editie van de ACO. Alleen jammer dat Peugeot mankeert, maar ja dat is de verschrikkelijke tol van de crisis. Dan is een budget voor Le Mans te zwaar. In 2011 moest "de Leeuw van Sochaux" passen. Zelfs hun concurrenten hebben dat betreurd. Morgenavond vanaf 19 uur kwalificaties die tellen voor de startorde. Tot middernacht. Mét Loïc Duval en de Audi R18 e-tron quattro als eerste wonderbaarlijke heropstanding.(wr)
Op zondag 9 juni 2013 crashte de Fransman Loïc Duval tijdens de testdag voor de 24 Uren van Le Mans. Dat gebeurde in de ochtend na 11 uur en vond plaats bij het ingaan van de rechtse bocht die naar de rechte lijn van Les Hunaudières leidt. De auto was héél erg beschadigd maar Loïc Duval kwam er heelhuids uit. Net zoals vandaag in de Porsche-bocht waar de Audi R18 e-tron Quattro LMP1 voeling met de grond lostte en met zijn dak op de muur terecht kwam. Dat Loïc zo vroeg in de vrije training (er was precies 1 uur en 6 minuten gereden) een supertijd wilde neerzetten - net als vorig jaar zo vroegtijdig - is voor iedere gelouterde autocoureur een raadsel. Dr. Ullrich, baas van het Audi-team, zei het niet, maar in zijn hoofd moet de herhaling van wat vorig jaar is gebeurd toch ook weer voor de geest komen.
Vorig jaar werd de gecrashte auto naar de pits gebracht. De mecaniciens verrichtten een wonder: de Audi reed een half uur voor het afsluiten van de testdag (18.00 uur) weer de 13,629 km lange circuit op. Met...Loïc Duval aan het stuur. Iedereen was opgelucht. Vooral bij Audi en Tom Kristensen (47), negenvoudig winnaar, wist op dat moment dat mede ook "zijn" auto niet in het niet verdween. Vijf minuten voor het afvlaggen van de testdag liet Loïc Duval met 3'22"583 de snelste tijd van de trainingsdag door de chrono's vastleggen... 's. Daarbij alle chrono's verpulverend. 's Morgens vervloekt om zijn onstuimigheid, 's avonds "king of the day". Als kers op de taart won Alan McNish-Loïc Duval-Tom Kristensen de wedstrijd op 22 en 23 juni 2013 !!!
Vandaag is het vraagteken groter dan vorig jaar of de auto nummer 1 op tijd zal worden vervangen door een nieuwe. De box van de Audi nummer 1 ging dicht en dat is symbolisch een slecht teken. De vraag die niemand openlijk durft stellen is dat uitgerekend Tom Kristensen is blijven geloven in Loïc Duval als ploegmaat. Vandaag zit de snelste Toyota FS 040 Hybrid - op anderhalf uur voor het afvlaggen - aan 3'23"0. Dat is al heel snel en het ligt binnen de verwachtingen dat Duval's tijd van vorig jaar zal worden gebroken. Het is intrigerend om de evolutie te zien wat Audi gaat proberen om vooral de Deen Tom Kristensen aan de start te brengen.
Dat Loïc Duval zelf nog zal rijden is niet uitgesloten. Na een grondige check-up, en op voorwaarde dat geen verdere complicaties worden vastegsteld, is de Fransman zo verbeten dat verder deelnemen niet is uit te sluiten. Het zal af te wachten zijn of Audi een "nummer 1" nog in de rekken heeft liggen, of mirakuleus wat van de auto rest weer rijbaar maakt. Dat zal afhangen of het chassis zelf - dat 7 ton impact kan verwerken - zelf is beschadigd. En aangezien het dak van de Audi door de muur werd afgescheurd, is er kans dat de "overlevingscel" niet is verwrongen. Dan is er een waterkans. Loïc Duval's hoofd zelf leek - aan de helm te zien - niet geraakt. Je bent met de helm geboren of niet.(wr)
WAAROM PORSCHE EN AUDI TEGEN EKAAR KUNNEN RIJDEN IN LE MANS
Porsche heeft zestien keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Audi twaalf keer. Beiden resorteren onder het VW-concern en sinds 2011 is er flinke discussie in de Raad van Beheer. Met name over het feit dat het ondenkbaar was dat Audi en Porsche, twee zustermerken, elkaar frontaal zouden kunnen aanvallen in de hoogst technologische, industriële konfrontatie van het jaar. Maar nadat Wendelin Wiedeking was opgestapt en zijn Matthias zijn opvolger werd zijn opvolger werd bij Porsche, was de tijd rijp om terug te keren naar het hoogste autosportniveau. Vooral omdat ook Wolfgang Hatz ook weerkeerde en hoofd van R1D werd, plus verantwoordelijke van de sportactiviteiten. Maar Audi domineerde de 24 Uren van Le Mans en dus opperde de Beheerraad dat Porsche beter kon terugkeren naar de Formule 1.
Nu had Porsche nog slechte herinneringen aan de Fomule 1. Vooral de periode 1989 à 1993 met de V12 in de Footwork, vermeerderd met de fiasco van de 500 Mijlen van Indianapolis, deed de twijfel rijzen. "Bovendien is Le Mans een beetje onze tweede thuis", voegde Hatz er nog aan toe. Na lang palaveren, over en weer argumenten - met in alle zekerheid Ferdinand Piëch als vaderlijke scheidsrechter op de achtergrond - kwam de Beheerraad tot een oplossing. De twee merken, Audi en Porsche, konden "ongehinderd" samen in dezelfde wedstrijd rijden op voorwaarde dat ieder een andere techniek gebruikte. Audi Hybrid met een dieselmotor als krachtbron, Porsche met een benzinemotor als aandrijfkracht, maar ook Hybrid. Zo ontstond de "919 Hybrid" die tijdens de testdag van Le Mans op 1 juni j.l. aantoonde dat hij zowel Audi als Toyota waard is. Hoewel Toyota aanspraak maakte op de twee snelste chrono's.(wr)
Onlangs overleed drievoudig Australisch wereldkampioen Jack Brabham op 84-jarige leeftijd. Vandaag brengt een 24-jarige "nieuwkomer" Daniël Riiciardo hulde aan die grote mijnheer als mens en coureur door met een Red Bull RB10-Renault de GP van Australië te winnen. Daarmee doet hij na wat Jack Brabham in 1977 deed. Nico Rosberg werd bij "verrassing" gepakt door Ricciardo. De laatste tien ronden waren de spannendste van gelijk welke race dit seizoen. De verbeten strijd tussen Nico Rosberg en ploegmaat Lewis Hamilton is voor mens en machine zo slopend geweest, dat Nico Rosberg moe en geplaagd door al even vermoeide remmen, de aanval van de Australiër niet meer kon afslaan. Waar Hamilton te vinden is ? Wellicht al in zijn hotel. Hij reed zich bijna letterlijk en figuurlijk de vernieling in, toen hij een Felipe Mass-uit-de-grote dagen voorbij wilde met een dwaas en voortijdig maneuver...
Nico Rosberg blijft natuurlijk leider in de voorlopige stand om de wereldtitel met 140 punten voor Hamilton met 118. Door de impulsiviteit van Lewis Hamilton spat de sterdroom van Mercedes als een zeepbel uit elkaar. Alle GP's van het seizoen winnen is door Daniël Ricciardo en Red Bull-Renault verijdeld. Zelfs Sebastien Vettel stond, duidelijk tevreden, op het derde trapje van het podium. Hij zal dit jaar geen vijfde wereldtitel kunnen bijschrijven op zijn indrukwekkend palmares. Wereldkampioen - met nog 12 GP's te gaan - wordt volgens de logica de Duitser Nico Rosberg.
Ook al ontketent Lewis Hamilton in de komende GP's aarbevingen op wielen, zijn hebzucht zal hem verder afstraffen. Nico Rosberg zal van zijn vader Kéké ongetwijfeld toegefluistert krijgen dat hij "in een zetel" naar zijn eerste wereldtitel kan rijden. Perez, even zicht op een zege, en die sterke Massa, knalden op het laatst in vierde en vijfde positie nog als biljartballen op de vangrails. Alonso, Räikkönen en Ferrari gingen volledig de mist in. De Spanjaard Fernando Alonso geeft volgende zaterdag de start van de 82ste 24 Uren van Le Mans.
Hij zal met pijn in het hart Mark Webber - die de F1 stopte - in de nieuwe Porsche 919 Hybrid naar een tweede leven zien rijden. Los van de F1, nu al kompleet bedwelmd door Le Mans. Audi, Porsche en Toyota, drie giganten nemen het met uiteenlopende hybridetechnieken tegen elkaar op. Hoe twee zustermerken (Audi en Porsche) als "rivalen" in Le Mans zij aan zij kunnen rijden, vertel ik morgen. Een opmerkelijk verhaaltje.(Walter Rombauts)
Fernando Alonso heeft de eerste vrije trainingen voor de GP van Canada naar zijn hand gezet. Als steengoed coureur lijkt dat logisch, maar met de Ferrari T14 is het dat niet. De Spanjaard moet voor iedere noodzakelijke wijziging ten goede met de vuist op tafel slaan. Ploegmaat Kimi "Iceman" Räikkönen doet dat niet. Hij laat het allemaal over zich gaan. Hij weet dat zijn seizoen naar de knoppen is, leest met innerlijke geamuseerdheid in de pers dat Ferrari teveel in hem heeft geïnvesteerd en hem beter opnieuw zou laten gaan. Hij legt de kranten, de magazines opzij, luistert naar het gewauwel van de cocktail van ingenieurs, zijn ploegmaat Fernando en nu en dan kijkt hij wat cynisch naar de nieuwe baas Mattiaci die Domenicali vervangt. Beslist door Luca di Montezemolo, Ferrari-dictator (-geworden, vroeger nooit zo bitsig geweest)
In de tweede vrije trainining namen Hamilton en Rosberg in die volgorde de "honneurs" voor Mercedes waar. Er waren geen zichtbare wrijvingen tussen de heren. Tussen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en zijn ploegmaat Daniël Riccardo reden een beetje als figuranten rond. Vettel viel zelfs in panne, raakte nadien toch in de pits. De Red Bull's leken wat ontredderd. Tot Vettel zich supersoft liet aanschroeven, zich razend kwaad maakte in de pits, alvorens als een bliksem terug de de baan op te vliegen: resultaat van de woede én de supersoftrubbers werd de derde tijd.
Die chronostand was lang in handen van...Kimi Räikkönen die met de Ferrari zijn ploegmaat Fernando Alonso achter zich hield. Kimi's ontslag is niet voor direct. Hij moet zich in de mobilhome de affronten aan zijn adres op het terrein recht te zetten. De Fin is koel in de omgang, maar in zijn binnenste stroomt de lava als in de Hekla op Ijsland. Geef hem een perfecte auto, laat de "amateurs" hem niet meer aanrijden, en Kimi stormt naar podiums. Wat die "amateurs" betreft, moet men stilaan gaan geloven dat we teruggaan naar de historische woorden van Enzo Ferrari: "Er zijn minder dan dertig coureurs in staat om een Formule 1 te besturen. Minder dan zes onder hen zijn in staat om wereldkampioen te worden."
Na 64 jaar Formule 1 zijn die woorden achterhaald. Binnen de eerste tien in zo'n vrije training als vandaag zien we vijf wereldkampioenen: Alonso...Räikkönen, Vettel, Button, Hamilton. Maar buiten kwajongen Vettel zijn het allemaal tanende namen. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Die ijzeren natuurwet is onveranderd maar menselijk moeilijk te aanvaarden. Beste voorbeeld is de zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher. Zijn come-back heeft Mercedes publicitair gigantisch veel opgebracht. Michaël heeft er niets van gebakken, wat niet belet dat geen enkel mens - de naam waardig - hem het lot toewenstte dat hij op zijn vijfenveertigste ondergaat.
Jenson Button is met de Brawn GP wereldkampioen geworden omdat de grootmeester van de engineering vrijheid had (vanwege Mercedes) eens een wagen te bouwen, geheel in overeenstemming met zijn dromen. Na het succes is Jenson Button - met respect - nooit meer dezelfde klasbak geweest. Die rol probeert nu Räikkkönen van zich af te wentelen. In concreto is dat ook de frustratie van Fernando Alonso. Hij werd met Renault wereldkampioen in 2005 en 2006. Rond zijn tweede titel hangt een vervelende situatie in Singapore.
Aan de leiding rijdend, maar niet buiten schot voor de tegenstanders, droeg Flavio Briatore zoon Nelson Piquet op in zijn Renault speciaal crashen tegen de muur opdat de Safety Car op de baan zou komen en zo Alonso laten winnen onder SC. In de GP van Monaco - waar de pole van cruciaal belang is - plaatste Michaël Schumacher na zijn snelste tijd zijn Ferrari in de vangrails in "La Rascasse". De Safety Car kwam op de baan en Fernando Alonso kon geen snellere tijd meer rijden...Uitgerekend zo'n situatie maakte dit jaar (2014) Hamilton in Monaco zo razend omdat volgens hem Rosberg met opzet de uitloopstrook voor Mirabeau had "misbruikt" om een gele vlag uit te lokken. De beelden waren zo subtiel dat Nico Rosberg zijn "pole" niet werd afgepakt.
Morgen zijn er de derde vrije trainingen voor de GP van Canada. De "kwalificatie" voor de "pole" is anders dan in de vorige zes races. Op het "Circuit Gilles Villeneuve" kunnen de parameters van auto én omloop zo uiteenlopend worden toegepast, dat een pronostiek maken onmogelijk is. De zorg van Mercedes is dit jaar alle GP's winnen. Het zou een unicum zijn in de F1. Hamilton's zorg is Rosberg weer van de spits voor de wereldtitel halen. Teambaas Toto Wolff grootste nachtmerrie is dat beiden in de race een botsing zouden maken. Zoals Webber en Vettel in 2010 in Turkije. Gelukkig is er Niki Lauda, wiens persoonlijkheid discipline kan afdwingen van Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Hoewel - het is nog gezegd - de Duitser verstand laat voorgaan op emoties. "Hoewel", zegde hij gisteren zelf op een persconferentie, "dat in de race, in het vuur van de strijd, dat niet altijd gemakkelijk is. Vooral omdat het om de wereldtitel gaat tussen ons beiden." Geen dreiging. Gewoon een vaststelling. Montréal bruist ervan. (Walter Rombauts)
LE MANS: VAN 370 KM/H IN VIER SEONDEN NAAR 70 KM/H
Drieëntwintig jaar nadat Mazda (foto-inzet) als eerste - en tot nu toe enige - Japanse wagen de 24 Uren van Le Mans won, gaat moedig Toyota trachten die krachttoer over te doen. Met Porsche (16 overwinningen) en elfvoudig winnaar Audi als tegenstanders. Alle drie de giganten hebben een hybridetechniek, ieder naar zijn eigen aanvoelen ontworpen. Ze rijden allen in de hoogste kategorie LMP1. Hun topsnelheid in "Les Hunaudières" is aan het eind, net voor de afremzone naar Mulsanne begint, plusminus 370 km/h zijn. De vroegere kaarsrechte strook van 5,5 km is door de jaren heen in drie "tronçons" verdeeld door - snelle - chicane's. Maar toch snelheidsbrekers. Ze zijn in de geesten ontstaan toen dat circuitgedeelte sinds 1923 nogal wat slachtoffers ging eisen.
Zo ontsnapte onze landgenoot Thierry Boutsen aan de dood toen zijn Toyota toen over 300 meter als een biljartbal tussen de vangrails werd gecaramboleerd. Thierry zag alles rond zich heen vliegen, carrosserie, motor, ophanging en zat alleen nog op zijn zitje toen de spokenrit stil viel. Een baancommissaris die - kompleet dwaas - op de vangrail zat werd door de wegvliegende versnellingsbak gedood. Maar ook het jaar dat een Peugeot WM (voor de tweede opeenvolgende keer Grote Afwezige) door de rijkswacht tegen 406 km/h "geflitst" werd in Les Hunaudières stapelden de vraagtekens zich op. Waar zou die escalatie eindigen...? Het idee van chicanes won aan kracht. Eerst één, dan twee, en hopelijk blijft het daarbij. Het is genoeg om die 5,5 km lange "rechte" in drie te delen.
Overigens zijn de LMP1's zo snel dat ze net voor dat wipplankje aan het eind van Hunaudières toch nog minstens 350 km/h rijden. In vier seconden moeten ze aan 70 à 100 km/h zien te geraken om heelhuids door Mulsanne - de traagste bocht van de omloop - te geraken. Nog niet zo lang geleden was het beslist 70 km/h, maar de bolides hun wegligging wordt stijver, dus sneller. De bocht zelf wordt iedere editie iets breder. Dus leent zich tot een tikkeltje sneller. Aan geschiedenis wordt altijd geknaagd, zoals muizen aan boeken.
Toch zijn die 4" de meest fascinerende fase van "een rondje" Le Mans. Alles remt af, op de remmen uiteraard, op de motor, de auto wil uitbreken, soms kraakt er iets alsof een plastiek doos wordt getorst. Na 4" hel van het hoogste gehalte opent zich dan de oase van Mulsanne. Waar omstreeks 4 uur 's ochtends de opkomende zon de piloten extra op de proef stelt. Vermoeidheid, bedriegelijk zicht en automoeheid beginnen te spelen. Vooral als er nog regen bij te pas komt, zijn de kaarten soms al geschikt. Maar dat geldt niet voor iedere editie. Neem nu die van 1969 waarin Jacky Ickx met een "logge" Ford GT 40 stuurgenie Hans Hermann (Porsche 917) met 100 meter verschil na 24 Uren racen versloeg. De Duitser is er heel zijn leven van onder de indruk geweest. Maar ja, Jacky Ickx...
Toyota, Porsche en Audi willen in "pole" de vliegende start nemen. Publiciteit. Maar die is niet doorslaggevend voor de zege. Dat bewees weer eens Jacky Ickx die de startprocedure contesteerde waarbij de coureurs van de overkant van de weg bij het startsein naar hun wagen moesten lopen. Ze sprongen in hun bolide en begonnen bij het begin van de rechte lijn van Hunaudières hun veiligheidsgordels aan te doen... Onze landgenoot Willy Mairesse, weinig bekend maar "autocoureur van wereldklasse" zal zelfs Jacky Icxk toegeven, is door die maneuvers in de cockpit slachtoffer geworden van een verschrikkelijk ongeval. Drie keer overkwam Mairesse een ongeval "à la Lauda" en drie keer kwam hij terug. Hij won met "Beurlys" de grootste races. Toen bleek dat hij "nooit meer de oude kon worden en niet meer rijden" schoot hij zich een kogel door het hoofd in een appartement in Oostende. Daarover uitwijden leidt ons weg van Le Mans.
Dus bleef Jacky Icxk ostentatief aan de overkant van de pitstraat staan tot iedereen weg was en stapte dan in die bewuste Ford GT 40 en won de 24 Uren van Le Mans. Ickx's protest maakte dat er een eind kwam aan die lopende start van de etmaalrace. Overmorgen zijn er de vrije traingen met het oog op wat een nieuwe toekomst in La Sarthe inluidt. De hybridewagens zouden voor 30% minder brandstofverbruik moeten zorgen. Maar de mengelmoes van diesel- en benzine, elektromotoren en uiteenlopende visies van en op batterijen, maakt de techneut nieuwsgierig. Eén ding staat nu al vast: Mazda won in 1991 met een rotatiemotor, dus afwijkend van de conventionele verbrandingsmotor. Audi won vorig jaar als eerste met een "Hybrid". Dit jaar zal opnieuw een hybride winnen.
Wat wil zeggen dat het tijdperk van de goeie ouwe Otto- en Dieselmotor in Le Mans is afgesloten. Klap op de vuurpijl zou het jaar zijn waarin een puur elektrische auto daar zou winnen. Dat is een illusie. Per slot van rekening wordt in dat etmaal de afstand Parijs - New York gereden. Dus dagdromerij. Hoewel we het niet té hard mogen zeggen tegen Elon Musk die de elektrische Tesla Roadster tot een wereldsucces maakte. Zeker nu hij is gesterkt omdat hij een herbruikbaar ruimtetuig tegen 2017 heeft voorgesteld. Het zet...zeven mensen af aan het ruimtestation ISS en keert weer naar de aarde. Door raketten kan het landen met de precisie van een helikopter. Als Elon Musk zoiets uit zijn mouw kan schudden, moet Le Mans winnen met een Tesla tot zijn natte dromen behoren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
TOYOTA 040 HYBRID BEZET EERSTE TWEE PLAATSEN IN TESTDAG LE MANS
Twee minuten voor het einde van de testdag in Le Mans plantte de Duitser Nick Heidfeld zijn Rebellion Toyota R-One tegen de vangrail in de Porsche-bocht. Hij wipte ongedeerd uit de auto, maar de rode vlag maakte een einde aan tweemaal vier uur racen tegen de klok. Om de teams kans te geven zich te acclimatiseren tegen de eerst vrije trainingen op woensdag, en in tweede en belangrijkste instantie tegen de kwalificaties voor de pole op de startgrid. Die heeft over een etmaal op zich tijdens 14 en 15 juni 2014 voor de 82ste 24 Uren van Le Mans geen waarde voor de zege. Maar publicitair natuurlijk wel. Daarom wordt er in die kwalificaties met de protototypes LMP1 in ware F1-stijl gereden.
Vandaag reed Nicolas Lapierre met 3'23"014 met de Toyota 040 Hybrid de snelste tijd. Daarmee blijft hij "ver" af van Loïc Duval die vorig jaar...na 's morgens zwaar gecrasht te zijn...met de Audi R18 e-quattro 3'22"583 op de wijzers zette. Toyota beet vorig jaar in het zand en Audi won voor de elfde keer. Le Mans is een onderdeel van het World Endurance Championship en na de openingsrace ervan won Toyota al in Silverstone en recent in de Zes Uren van Spa. Le Mans is de derde confrontatie. Het is bijna beledigend dat "La Sarthe" zomaar op de kalender staat. Het is en zal een etmaalrace blijven die torenhoog boven alles uitstijgt. Alleen al om het industriële gehalte dat leeft in de huidplooien van een fascinerend stukje Frankrijk.
Magazines en kranten blokletteren dat Nissan terugkomt naar de 24 Uren van Le Mans. Wat zogoed als nergens te lezen staat is dat in wezen Nissan - geassocieerd met Renault in de Alpine A450-NIssan - nooit is weggeweest van de grootste autoconfrontatie van het jaar. Vorig jaar maakte het uit Datsun gegroeide merk furore met de DeltaWing. Die auto had twee smalle voorwielen, die dicht tegen elkaar draaiden en achteraan brede wijd uit elkaar staande achterwielen die door een 1.6 liter motor werden aangedreven. De auto huisde in pit 56 en reed met het nummer "0". Dit jaar rijdt Nissan ook met hetzelfde nummer en de auto heet "Zeod". Dat staat voor "Zero Emission On Demand". De verbrandingsmotor en de elektrische motor vullen elkaar interactief aan. Uit de "Zero Emission" blijkt dat de Nissan - kortstondig - puur elektrisch rijdt. Met zero aan vervuilende uitlaatgassen.
Wie doordenkt voelt in het concept, design-gewijs een afgietsel van de DeltaWing - de verwijzing naar de elektrische auto. Nissan heeft er met de LEAF een opmerkelijke, partner Renault heeft er vier "fameuze" en het is een schande dat de crisis die in 2008 is uitgebroken en onverminderd voortduurt het onmogelijk heeft gemaakt genoeg oplaadpunten te voorzien opdat ZERO-mobiliteit massaal zou kunnen worden toegepast. In Le Mans dient die elektromotor natuurlijk ook om de verbrandingsmotor uit ademnood te halen in - bijvoorbeeld - die ondertussen al lang verkapte rechte lijn van Les Hunaudières. Naast deze ingenieuze technologie is Nissan aanwezig in zogoed als alle klassen. Van de LMP2 t/m de GT's. Met die sublieme V8-motor waarop Porsche ooit jaloers is geweest. Tijdens deze testdag plaatste Wolfgang Reip de Zeod op de 27ste plaats. Juist achter de Goliath's en voor de David's. Gewoon een goed en logisch resultaat met de beoogde techniek.
Dat Toyota domineerde over Audi en "nieuwkomer" Porsche met de "919 Hybrid" is een opsteker voor de Japanners. Het terug op het voorplan komen na deprimerende terugroepacties, grote boete's in Amerika en niet te vegeten het drama van Fukushima, is een staaltje van moed. Maar Audi is er nog, en ook Porsche. Niet simpel. Zeker niet als men weet dat de 24 Uren van Le Mans winnen als Japans merk tot nu toe alleen is voorbehouden geweest aan Mazda met Volker Weidler, Johnny Herbert en onze landgenoot Bertrand Gachot aan het stuurwiel. In 1991, met een...rotary-engine.
Afgeleid van de roterende verbrandingsmotor die ooit door Felix Wankel werd bedacht. Na vele ups and downs werd het "onding" bij het schroot gegooid. President toen van "R&D" bij Mazda, Kenichi Yamamoto, haalde hem ervan af en maakte er zijn erfenis van. Hij liet hem Le Mans winnen, maar ook in de RX7 de "24 Uren van Francorchamps" in 1981 met de overleden Brit Tom Walkinshaw en onze landgenoot Pierre Dieudonné. Maar dat is geschiedenis. Binnen minder dan veertien dagen wordt het hybride-gegeven als toekomstvisie in Le Mans verder opgevoerd.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)
VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.
De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.
Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.
De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)
Nog voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne zijn begonnen is Guido van der Garde - geheel in zijn recht door een Australisch Hooggerechshof begonnen aan nieuwe onderhandelingen met CEO Sauber Monisha Kaltenberg, dat een verdere crisis van de GP van Australië is afgewend. GVDG blijft op zijn strepen staan maar zegt dat omwille van zijn eigen respect voor de FIA, Sauber en het WK, hij zijn eigen "prestiege" even opzij zet. Ik - Walter Rombauts - had Bernie Ecclestone graag a
De van adrenaline verteerde F1 piloten die vandaag de tweede dag voortrainingen doen in Barcelona, waren al bij het krieken van de dag op de circuit. Om 10.10 uur was er al een eerste verdict: Wereldkampioen Lewis Hamilton, genezen van onwel zijn, spelde met 1'26"142 de les in de Mercedes 06. Om laatste twijfels over opniepeilingen weg te nemen ! Na hem zette Felipe Massa in de Williams 1'26"912 neer, Pastor Maldonado zowaar op de derde plaats met 1'26"257.
Maar dan kwam weer een verrassing: op de vierde plaats Max Verstappen in de Toro Rosso met 1'28"566 ! Omdat zijn naam in een titel veel plaats inneemt heb ik hem als Max-V getypeerd. Je kan hem zo als bijnaam noemen. In de mechanica is Max V de hoogst mogelijke snelheid van een bewegend voorwerp. Max-V komt ronduit als een komeet de Formule 1 binnen. Vader Jos Verstappen kan fier zijn op zijn telg - en die van ex Sofie Kumpen - omdat zoonlief wellicht al in zijn eerste jaar als 18-jarige naar een podium kan rijden.
Jos Verstappen - niet onbesproken als men de wandelgangen van de F1 mag geloven - was eens bij Benetton de ploegmaat van een zekere Michaël Schumacher (46), zevenvoudig wereldkampioen. Jos, los van wat men over hem vertelt was een steengoede coureur. Hij durfde. Hij overleefde eens een "keukenbrandje" in Hockenheim en een crash in een LMP1 in Monza tegen meer dan 300 km/h. Jos deed onverstoord voort en "kweekte" zijn Max tot een nu al ongekend hoogtepunt. Spijtig dat Ron Dennis en Eric Boullier van Mc Laren onze Stoffel Van Doorne niet inzetten. Dan was er ineens een duidelijk plaatje. Nu is de in Hasselt geboren Max uit een Nederlandse vader en een Belgische moeder al de ster, met een streep voor. Ja, je zal maar geluk hebben Hollander te zijn.
Momenteel gaan de trainingen voort in Barcelona, tot laat in de namiddag. Boordevol geladen met verrassingen. Zoals om 11 uur Max-V de derde plaats voor zich opeiste...! Virtueel dus al een podium. (Walter Rombauts)
ALS APPLES MET PEERDEN (-krachten) WORDEN VERGELEKEN...
Elon Musk, bezieler van de elektrische auto's Tesla, ligt onder vuur. Niet alleen omdat hij een weerkeerbare shuttle wil inzetten voor een vakantietje op Mars, maar vooral omdat hij er zo goed als enige is in geslaagd de elektrische auto gestalte te geven. Wie zo'n goed als waardeloze €100.000 in overschot heeft, kan zich zo'n elektrisch wonder aanschaffen. Tesla, dat in België een volwaardig net krijgt over heel het land, is vanaf 2007 het voorwerp van afgunst, niet in het minst omdat die Tesla Roadster van destijds en nu ook het nieuwe model "S" iedere Porsche, Ferrari of - noem maar wat - wonderauto het nakijken geeft aan het groene licht. Het "geheim" is héél simpel. IEDERE echte en enkel elektrische auto (dus geen hybride-kermisrommel) beschikt vanaf de eerste omwenteling van de rotor binnen het ankerhuis van de motor over het maximale koppel. Dus schiet iedere echte elektrische auto als een pijl uit een boog weg. Tot frustraties van de miljardairs die het met hun verbrandingsmotortje moeten stellen en het maximum koppel (k.a= Nm) moeten opbouwen. Laat ons dat koppel vrij vertalen als "trekkracht". Die overigens in een menselijk koppel ook voorkomt....
Nu is die geboren Zuid-Afrikaan Elon Musk zo pienter geweest een decennia geleden de naam van zijn auto's te ontlenen aan die van het genie Nicolas Tesla, een Kroaat, directe concurrent van Edison in de USA en wegens zijn "vreemd-zijn" achtergesteld. Hij is in werkelijkheid de uitvinder van de wisselstroom en alles wat we nu draadloos beleven en ook - sorry gentlemen - ook het internet en niet de persoon die daarvoor wordt genoemd, de uitvinder en bedenker is. Hij "plukte" letterlijk elektrische energie uit de lucht. Zoals alle genieën heeft hij een hard en moeilijk leven gehad. Maar Elon Musk, daar in zijn Californische basis, herinnerde zich die Nicolas Tesla. In België rijden er nu 700 met die legendarische, heroïsche naam rond.
Tesla boekte successen in de Rally van Monte Carlo voor auto's op alternatieve energie. Autonomie tot 500 km staan geboekt. En wat is, dat is. Daihatsu liet een EV-tje iets meer dan 1000 km rijden tussen Tokio en Nagoya in Japan. Maar daar was verder geen ondernemingszin of diepzinnigheid mee gemoeid. Maar 't Is wel gebeurd en natuurlijk hangt alles af van de batterijmaterie. Daar zit nu iedereen op gevlast. Wie de zeldzame aardmetalen kent en bezit (China voor 97%) kan ze binnenkort aanwenden als politiek wapen... Maar wat minder geweten is waarom de Grote Mijnheer Elon Musk(43) van Tesla onder vuur ligt is dat er in de USA al jàààren autonoom rijdende - elektrische - auto's van...Google zich in het verkeer menegen zo nu en dan... (Hetzelfde Google zonder welke niemand meer kan, dat tijdens mijn redactionele betrokkenheid bij Clean Week 2020 in Zolder schaamteloos artikels van mijn blog haalde...).
Nu Apple, ja de PC's, besloten heeft tegen 2020 ook met een eigen elektrische auto op de markt te komen, worden Elon Musk's zorgen groter. Omdat hij wordt geconfronteerd met het "verleiden" van personeel van Tesla naar Apple met als tegenwaarde een éénmalige premie van $250.000 en een loonsverhoging met 60% als ze maar vooral de batterijgeheimen meebrengen. Musk dreigt - hoewel nu succesvoller dan ooit - de rol te gaan spelen die zijn koosnaampje Tesla (Nicolas-voor de kenners) héél zijn leven heeft moeten vervullen. Genialiteit weten afgestraft zijn. Die dreiging is reëel. Nu moet Musk niet panikeren, maar wie de geheimen van de zeldzame aardmetalen kent waarmee de actieradius van een batterij kan worden verlengd wordt de baas van de toekomst-automarkt.
Elon Musk pleitte recent in "Knack" voor meer tunnels omdat die de "fluïde" van een elektrische auto (nu voor altijd EV=Electric Vehicle) verzekert. Niets is dodelijker voor een EV dan stadsverkeer, files, stoppen opnieuw de massa (lees: wagengewicht, schoonmoeder en valiezen) weer op gang trekken. Tijdens mijn testrit met de onderkende, onderschatte Nissan LEAF vetrok ik met een autonomie van 126 km en kwam thuis met een autonomie van 123 km !!! Het geheim daarrond is geen geheim. Zoals met de meeste zogenaamde geheimen... Omdat ik secundaire bochtige wegen kon/mocht berijden, kon ik "spelen" met het accelereren en weer opnieuw opladen van de batterij (Lithium-Ion) door vetragings-energie (= zowel de potentiometer loslaten of remmen) waardoor ik telkens iets gaf, maar ook weer mocht nemen. Evenwicht. Bijna zoals in het echte leven mensen zeggen "je moet kunnen geven en nemen".
Ik hoop dat de materialen-industrie Elon Musk en zijn Tesla ter hulp schiet. Tesla's succes is niet onkreukbaar. Maar onrecht zou geschieden, als er aan zou worden geraakt. Maar tja, wie ligt er in deze wereld nog wakker van onrecht. Het woord op zich lijkt al aftands, voorbijgestreefd, iets voor in Bokrijk, gebruikt in lang vervlogen tijdens. Daarom dat het zo beangstigend is te zien dat "apple's" met "peerdenkrachten" worden vergeleken. Trouwens de "paardenkracht" wordt in de moderne techniek juist uitgedrukt in kiloWatts (kW). Maar dat gaat te ver, want dan zitten we weer bij die échte (Nicolas-) Tesla die daar alles over wist. Als je een motorvermogen in pk ziet, deel dat dan door 1,36 en dan heb je de kW's. Prettig weekend. En vergeet nooit Elon Musk en zijn - tot nu toe - onverbeterde Tesla's. Overigens dachten de eerste autoconstructeurs al aan de elektrische auto.
Er was de "La Jamais Contente" van Camiel Jenatzy in...1899 al die het eerst door de "muur" van 100 km/h ging (105 km/h), er was de Lohner-Porsche die Ferdinand Porsche maakte. De eerste Porsche was eigenlijk een elektrische... Zo kunnen we nog een poos doorgaan. Elon Musk is geen dagdromer. Zoals we vroeger of later zullen moeten toegeven dat verbrandingsmotoren alleen nog in musea zullen te zien zijn. Zonne-energie is geen optie maar een feit. Voorbeeld het vliegtuig dat enkel daarop nu in twaalf stappen om de aarde vliegt... Politiek-religieus ligt dat natuurlijk ànders. Met domheid en onwetendheid komen politici toch wel een eind weg... Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Freek de Jonge. Kennis impliceert niet noodzakelijk macht. Voorbeeld: Nicolas Tesla.(Tekst en foto's: Walter Rombauts, Nissan en Tesla)