CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN FRANKRIJK
De lange rechte lijn van het circuit Paul Ricard nodigt uit om iets minder downforce in te stellen en zodoende een hogere topsnelheid te creëren. Van ongeveer zo'n alchemie maakte Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda gebruik om na driekwart rijden een adembenemende chrono van 1'34"021 neer te zetten. Dat zo'n instelling gewaagd is bleek dat de auto vooraan gemakkelijker in onderstuur gaat en zo belandde de WK-leider 2022 op de curbstone's. Met wat lichte schade. Monegask Charles Leclerc stuurde zijn Ferrari naar 1'33"930 op de klokken. Dat is precies 0"091 sneller dan Verstappen. Leclerc bleef aan de leiding.
Nyck de Vries die vanochtend Lewis Hamilton verving in de MercedesW13 raakte op de vierde plaats, maar finishte als negende. Toch maakt deze echte Nederlander een sterke indruk. Dat weet Hamilton ook doe naar zijn 300ste GP gaat. De statistieken tot op vandaag vertellen dat al degenen die het boeket van 300 GP's hebben binnen gehaald daarna nooit meer hebben gewonnen. Mogelijk buigt de zevenvoudige wereldkampioen deze harde stand van zaken om. Carlos Sainz werd derde, maar door een motorwissel, krijgt hij een gridstraf. George Russell in de tweede Mercedes blijft beloftevol en Pierre Gasly in de AlphaTauri-Honda maakt met een vijfde plaats dat de jeugd, de jonge gasten, het spektakel overnemen van de goede oldies als Hamilton, Alonso en Vettel. Deze laatste overweegt er toch nog een jaartje bij te doen. Wijsheid dringt bij de ene vroeger door dan bij de andere. Straks is er de FP2. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CARLOS SAINZ - FERRARI - NEEMT COMMANDO OVER IN FP2 IN FRANKRIJK
Als enig verledenswaardig feit tijdens de FP2 was er Mick Schumacher die andermaal de Haas-Ferrari net uit de muur kon houden tijdens de zoveelste spin van de zoon van...(wr)
MICK SCHUMACHER AFWEZIG OP UITREIKING STAATSPRIJS VOOR VADER MICHAËL
Morgen beginnen de vrije oefeningen voor de GP van Frankrijk. Hopelijk is Mick Schumacher wel in Le Castellet, want vandaag bij de uitreiking van een "Staatsprijs Noordrijn-Westfalen" ter ere van zijn vader Michaël, was de Haascoureur niet aanwezig wegens zich niet goed voelen. Het ski-ongeval dat Michaël Schumacher op 29 december 2013 nabij Grenoble overkwam houdt nu al negen jaar de fans en de media in een onbeantwoorde vragenstroom. Jean Todt, vroegere FIA-president, was aanwezig in Motorworld waar Schumacher's auto's tentoongesteld staan.
Todt is wellicht het nauwst met de familie Schumacher via zijn vrouw Corinna, dochter Gina-Maria en uiteraard met zoon Mick die recent vorderingen maakt in de F1. Willi Weber, de nu tachtigjarige ex-manager van Michaël Schumacher, legt dan weer verklaringen af in o.a. La Gazetta dello Sport, die zouden wijzen op her en der verspreide leugens aangaande de ware toestand van de zevenvoudige wereldkampioen. Wat er is gebeurd is verschrikkelijk, maar mag nu wel voor eens en voor altijd in de privé-sfeer van het gezin blijven.
Dat het puur op sensatie beluste Netflix een bijdrage over het leven van Michaël Schumacher bracht is meer dan genoeg geweest. Bij het zien ervan voel ik me ook onwel worden. Morgen begint de GP van Frankrijk met verdere discussies over teveel uitstoot aan remstof, porpoising-onderzoek dat in Francorchamps door de FIA zal aangepakt worden. En niet te vergeten dat in de ochtendtraining morgen de Pool Robert Kubica in de Alfa Romeo Valtteri Bottas even vervangt, en de Nederlander Nyck de Vries in de MercedesW13 het wiel van Lewis Hamilton overneemt. De soap begint nog maar. (Walter Rombauts)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)