DRIEMAAL LECLERC - FERRARI - SNELSTE IN AZERBAIJAN !
In de eerste vrije oefeningen, Charles Leclerc 1'47"497, snelste tijd in een onwaarschijnlijk chaotisch verlopen sessie. Door een losgekomen putdeksel op het 6.003 km stadscircuit in Baku dat verkeerdelijk vergeleken wordt met de stratenrace van Monaco. In de FP2 reed Charles Leclerc met 1'42"872 weerom de snelste tijd en maakte dat Ferrari de hele vrijdag domineerde. Dat Lewis Hamilton ook vandaag slechts de vijfde tijd klokte heeft te maken met de diepe angst tegen de muren te belanden.
In 2016 maakte hij kennis met die muur en het verknalde destijds heel zijn weekend. Dus voorzichtigheid is een ingewortelde factor in Azerbaijan. George Russell die zijn Williams-chassis op zo'n deksel naar de bliksem reed zal die omzichtigheid zeker in acht nemen. Overigens was Lewis Hamilton duidelijk. "Niemand beseft hoe snel we hier gaan. Soms kunnen we de 100-meter-borden niet eens zien. We rijden puur op instinct."
Maar in de derde vrije oefeningen, de FP3 dus, knalde Monegask Charles Leclerc de chrono naar 1'41"604 !!! Sebastien Vettel in de tweede Ferrari kon er alleen maar naar kijken. Volgens - relatieve - polls heeft de viervoudige Duitse wereldkampioen slechts 20% kans om dit seizoen als eerste met Ferrari te winnen. 80% sprak zich uit voor Leclerc.
Max Verstappen gaat met een derde snelle tijd naar de kwalificaties - straks om 14.55 uur onze tijd - en blijft zich dus met de Red Bull-Honda tussen de meervoudige wereldkampioenen bewegen. Hij staat derde in de WK-stand en indien hij gespaard blijft van pech zou hij na 21 races wel eens héél hoog kunnen scoren in de eindstand van het WK 2019.(Walter Rombauts)
MORGEN BEGINNEN VRIJE TRAININGEN VOOR GP VAN AZERBEIDJAN
Morgen rollen de eerste wagens over het stadscircuit van Baku in Azerbeidjan. De vierde GP van de 21 te rijden in 2019. Red Bull heeft aangekondigd dat Honda met updatemotoren op de proppen komt. Max Verstappen is er als de kippen bij daarbij de hoop uit te drukken dat hij daarmee de kloof tussen hen en Mercedes-Ferrari kan dichtrijden. Pas zaterdag zal het met de kwalificaties duidelijk worden of Honda in zijn nieuwe opzet is geslaagd. De race wordt dan een bevestiging van een onuitgesproken vermoeden dat de sterkere Mercedesmotor het wellicht weer van iedereen zal halen. Nog een detail: Giovinazzi (Alfa Romeo) krijgt een gridpenallty om er al een derde MGU op de auto is verwisseld. Räikkönen is pas aan de tweede toe op drie races. Die rijdt nog vrij vanuit zijn startplaats. (Walter Rombauts)
PORSCHE 911 SPEEDSTER 2019 VIERT NOORD-AMERIKAANSE PREMIERE IN NEW YORK
(De Porsche 911 Speedster is wereldwijd beperkt tot 1.948 exemplaren, en is een eerbetoon aan 70 jaar Porsche sportwagens. Vorig jaar vierde Porsche zijn zeventigste verjaardag als even vaardige als sportief gevreesde sport- en renwagenbouwer. Toen werden twee 911 Speedster Conceptmodellen aan het grote publiek getoond. Vandaag beleeft de "straatversie" zijn Noord-Amerikaans debuut in New York.
De 911 Speedster 2019 wordt op de achterwielen aangedreven door een atmosferische 4.0 liter zescilinder boxermotor met een maximum toerental van 9000 t/m, dezelfde krachtbron als in de huidige 911 GT3 en 911 GT3 RS. De motor ontwikkelt 375 kW (510 pk) en levert 470 Nm als maximum koppel. De sound die de motor uitzingt is rechtstreeks overgenomen uit de racerij waarin Porsche meer dan elders tot de verbeelding spreekt. Deze motor met race-DNA werd exclusief voor de 911 Speedster opgewaardeerd met individuele gasklepbehuizingen voor een nog snellere gaswissel. Net zoals in de 911 GT3 R-bolide.
Om een uitzonderlijke opwindende rijervaring te kunnen bieden die voldoet aan de hooggespannen verwachtingen van puristen zal de 911 Speedster enkel worden aangeboden met manuele GT Sport zesversnellingsbak. De sprint van 0 naar 100 km/h kan - maar moet niet - in precies 4". Op een circuit kan een ervaren rijder er een top van 310 km/h mee halen. Dus voer voor mensen die meester over zichzelf zijn, de moeilijkste "discipline" in de autosport en het dagelijks leven. Echte Porschisten beheersen die. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
LEVERING VAN LG-BATTERIJPACKETS BEDREIGT e-TRON-PRODUCTIE IN VORST
Doordat LG de Zuid-Koreaanse producent en leverancier van batterijpackets voor de in Vorst (Brussel) gebouwde e-tron trager levert om de prijs met 10% hoger te krijgen, dreigt Audi daardoor 19% van de productie te moeten neerhalen. Dat is concreet gezegd met 45.242 e-trons die van de band zullen rollen tot 2020 liefst 10.000 minder dan gepland. Doordat BMW en Mercedes evneeens alle mogelijke schaarse materialen tracht te bemachtigen voor hun e-auto's, zien de Koreanen hun kans schoon de Duitse automarkt onder druk te zetten. Mogelijk heeft de lagere productie bij Audi in Vorst kortelings invloed op de werkgelegenheid. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - GEEFT RIJLES IN 1000STE GP F1 IN CHINA EN IS WK-LEIDER
Voor wat in de 1000ste GP vanuit de F1-geschiedenis sinds 1950 in Shanghai ten tonele is gevoerd ziet de rest van het seizoen er maar eentonig uit. In de start verraste Lewis Hamilton de polesitter, zijn ploegmaat Bottas en bleef de hele race onbedreigd door niemand. Het werd zéér snel duidelijk dat slechts vijf piloten op de twintig deelnemers in staat zijn te rijden voor een overwinning. Dat zijn Lewis Hamilton, Valteri Bottas, Sebastien Vettel, Max Verstappen en Charles Leclerc. De rest zijn, op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na, in 2019 veroordeeld tot een trieste figurantenrol.
Toen viervoudig wereldkampioen Alain Prost de GP van China na 56 ronden afvlagde, werd duidelijk dat het momenteel bij 33 piloten zou blijven die in 1000 GP's wereldkampioen zijn geworden. In de hierboven geciteerde namen zitten als toekomstige wereldfaam vooral Max Verstappen en Charles Leclerc. Het zal af te wachten zijn wat Mick Schumacher er zal van bakken eens Ferrari hem die kans geeft. Sebastien Vettel haalde wel een podium - Leclerc moest hem tot tweemaal toe laten voorbijrijden....-
Maar de vierde plaats van Max Verstappen zet hem nog steeds op de derde plaats in de voorlopige stand om het wereldkampioenschap. De "driver of the day" werd Alex Albon, waarbij de puristen die het 70 jaar hebben volgehouden even moeten slikken. Gevaar dreigt vanuit de Formule E waarin meerdere constructeurs meedoen. Stoffel Vandoorne behaalde gisteren daarin zijn eerste podiumplaats. In de F1 neemt Lewis Hamilton nu al een optie op een zesde wereldtitel.(Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Valtteri Bottaas (Mercedes) + 6"552
3. Sebastien Vettel (Ferrari) + 13"744
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 27"627
5. Charles Leclerc (Ferrari) + 31"276
Snelste Ronde: Pierre Gasly (Red Bull-Honda) = 1 WK-punt
In de derde vrije oefeningen had de Fin Valtteri Bottas al de snelste chrono gereden toen op het einde Alex Albon zwaar crashte en een rode vlag alles beëindigde. In de kwalificaties deze namiddag leek vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton weerwraak te zullen nemen op zijn ploegmaat die tevens leider is in de WK-stand. Maar de Brit werd telkens opnieuw verbeterd door een sublieme Bottas.
Deze lijkt vastbesloten dit jaar eens een wereldtitel mee te pikken. Hij zou dan zondag - mocht hij winnen - de 34ste coureur zijn die in 1000 GP's wereldkampioen werd. De Ferrari's reden in orde van Vettel, Leclerc, maar zagen allebei in hun spiegels de contouren van Max Verstappen's Red Bull-Honda. Daarmee is de explosieve cocktail voor zondag gemixed. Het wordt spannend in Shanghai. (Walter Rombauts)
De tweede vrije trainingen hebben al wat meer data opgeleverd om te pronostieken naar de race van zondag toe. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed in de Mercedes dertien ronden lang met de mediumbanden. Dat werd heel bewust gedaan want het kon de Brit geen moer schelen dat daarmee zijn ploegmaat Valtteri Bottas op de zachtste rubbers in 1'33"330 de Mercedes bovenaan de tabellen plaatste. Sebastien Vettel moest in zijn steigerend paard uit Maranello slechts 0,027" toegeven aan de Fin. Maar Max Verstappen bracht weerom de Red Bull met de door Alonso en Vandoorne ezels-Honda genoemd toch maar op de derde chrono ! Anderzijds gebiedt de waarheid te zeggen dat Honda in deze FP2 een eerste motorwissel heeft moeten doorvoeren in de Toro Rosso van de Rus Daniil Kvyat.
Terwijl het nieuwe F1-reglement vooral de aerodynamika bepaalt, baart de technische kant (V6 Turbo-Hybrid) blijkbaar meer en meer zorgen. We kennen het verhaal van de zwanenzang van Charles Leclerc in de GP van Bahrein. Koelingsproblemen lieten hem de eerste GP-zege ontglippen en de Safety Car die veel te lang op de baan bleef redde wel zijn podium, die onder normale omstandigheden terecht naar Max Verstappen zou zijn gegaan. Maar in op die 5,451 km lange baan in Sanghai kreeg Leclerc's Ferrari weer oververhitting. Niet "dramatisch" luidde het bij Ferrari, maar toch genoeg om de Monegask aan te raden de rode spierknoop aan de kant te parkeren.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de qualificaties. Daaruit komt de polesitter die zondag zal trachten over 56 ronden en 728 bochten verder de derde race om het WK F1 2019 te winnen. Al smukt het Nederlandse Heineken de Barnumpubliciteit op rond deze 1000ste GP in bijna 70 jarige Formule 1 gebeuren, sinds de Amerikanen (Liberty Media) sinds maart 2017 de boel overnamen van de Grote Manitou Bernie Ecclestone (voor 31 miljard dollar) is er iets niet meer authentisiteit. Ook de Amerikanen zelf voelen dat en geruchten zwellen aan dat ze van dit "circus" af willen. Buiten Ross Brawn - de geniale racewagen en motorontwerper - is er maar weinig volk van de oude garde. De puristen verlaten één na één het wereldje, ook de planeet. Hopelijk vermijden de nieuwe reglementen van 2021 dat de hoogste autosportdiscpline door een zwart gat opgezogen wordt. Einstein zat er al mee, en sinds de jongste heuse foto ervan, zowat iedereen die zijn eigen relativiteit kent. Zelfs in de F1.
Zondag is er de GP van China met op de affiche verschillende duels. 1. Ferrari - Mercedes 2. Vettel - Leclerc 3. Bottas - Hamilton. Scherprechters daarin kunnen Max Verstappen (Red Bull-Honda) en Nico Hülkenberg (Renault) worden. Max pakte daarjuist de derde tijd en de Duitse klasse-bak Nico de vijfde. Waarmee Renault zijn trage rehabilitatie definitief inzet. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in de eerste vrije trainingen om de GP van China de beste tijd voor Hamilton gereden. Daarmee meldt Ferrari zich opnieuw aan als - technisch - ernstige concurrent voor de zege van zondag. Max Verstappen in de RedBull-Honda pakte de vierde tijd na "wonderkind" Charles Leclerc in de tweede Ferrari.
Met de GP van China wordt de 1000ste GP sinds 13 juli 1950 in Silverstone gereden. De vraag is of in de beginjaren van de F1, zeker in de jaren '50, wel zuiver op de graat waren. Elf keer telde de 500 Mijlen van Indianapolis mee voor de eindstand van het wereldkampioenschap. Er deed in die jaren geen enkele niet-Amerikaanse F1-coureur mee. De elf races van 1950 tot 1960 werden dan ook allemaal gewonnen door Amerikanen in hun typische Indy-machines. Vukovich won in 1953 en 1954. In 1955 verongelukte hij in de Indy 500. Maar zijn winnaarsjaren brachten hem wel eens de vijfde plek op in de WK-stand. Dus een nadenkertje of dit wel écht de 1000ste "zuivere" na-oorlogse GP is...(Walter Rombauts)
"Ik wil je zeggen dat ik de beste ben." Fernando Alonso na een dubieuze wereldtitel in 2006 met Renault en onder commando van Flavio Briatore. Vandaag is dat motto in de autosport en in heel de wereld trend. Laat ons voor alles besluiten dat het iedereen die van god's chemie is geschapen het raadzaam is enige bescheidenheid aan de dag te leggen. Ook voor Fernando Alonso die onder Safety Car de GP van Singapore won in 2006 omdat Nelson Piquet jr een Renault moest crashen tegen 160 km/h opdat die SC moest uitrukken en alle strijd lamleggen.
Zoals recent ook in Bahrein gebeurde ten gunste van Lewis Hamiton, Valtteri Bottas, maar vooral nieuweling Charles Leclerc zijn podium verzekerde. Ten nadele van Max Verstappen. Deze keer verdiende Max beslist dat tweede podium van dit seizoen. Morgen, straks dus, beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van China in Sanghai. En hoe de debrexitcinéma het vervoer van renwagens van in Engeland gebaseerde teams in het nauw kunnen brengen.(wr)
RUSSELL SNELST IN MERCEDES OP DAG 2, MICK SCHUMACHER ZESDE IN BAHREIN
Een opmerkelijkheid op de tweede trainingsdag in Bahrein was dat George Russel die bij Williams rijdt, weliswaar met een Mercedeskrachtbron, vandaag zijn rondjes mocht draaien in een "echte" Mercedes van de heren Hamilton en Bottas. Was het toeval dat de jongeman dan vandaag ook de snelste rondetijd - 1'29"029 - voor zich nam ? Of is Mercedes de niet te evenaren ster ?
In ieder geval is het zo dat sinds in 2014 de V6 Turbo Hybrid -techniek zijn intrede deed in de Formule 1, de Duitse autofabrikant al twee piloten en ook zichzelf als constructeur de wereldtitels liet vergaren. Hamilton in 2014 en 2015 zijn tweede en derde titel. Nico Rosberg in 2016 zijn eerste en laatste. Dan weer Lewis Hamilton in 2017 en 2018. Samen met die van 2008 evenveel als Juan Manuel Fangio !
Andere topics waren Sebastien Vettel die in de Ferrari rondtoerde tegen 1'29"319, net niet in zijn neus peuterend. Verstrooid en afgeleid door de "drama's" die hem boven het hoofd hangen. Ze hebben al namen: Charles Leclerc en voorlopig nog iets verder af Mick Schumacher. Die reed vandaag in een Alfa Romeo (ex-Sauber) maar evengoed met Ferrarimotor. Toch moest hij genoegen nemen met een zesde tijd: 1'29"998.
Maar daar ligt niemand wakker van. Want zoonlief moet als F1-coureur nog worden geboren en nu al ligt de rode loper voor hem wereldwijd uitgerold. Hij gaat verder dit jaar in de F2 en tijdens de GP van China op 14 april zal hij steevast in de Ferraripit staan om de zaken te volgen. Naast de grote ceo's natuurliijk. Mick's broodje is gebakken, net zo knappend als dat van Max. Aanvoerders met George Russell, Charles Leclerc en Lando Norris, van de nieuwe orde die een nieuw F1-tijdperk vanaf 2021 groots zullen maken.(Walter Rombauts)
Zoals voorzien heeft Mick Schumacher vanochtend de Ferrari SF190 getest. Die auto levert 1000 pk, hetzij nog een derde meer dan het vermogen dat hij in de F2 moet gewoon worden. In de F3 was er 240 pk achter zijn rug, in de F2 640 pk. Morgen rijdt de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher de F1 Alfa Romeo van Kimi Räikkönen in Bahrein.(wr)
VERSTAPPEN SNELSTE, MICK SCHUMACHER TWEEDE OP EERSTE TRAININGSDAG
Met 1'29"379 reed Max Verstappen in de Red Bull-Honda de beste tijd in de eerste in regen gereden trainingsdag in Bahrein. Gelukkig was het vandaag al geen 1 april meer of niemand zou hebben geloofd dat...Mick Schumacher (20) voor het eerst in de F1-Ferrari de tweede chrono voor zich nam: 1'29"976. Dat belooft dus. De Duitser, zoon van, ging Norris (Mc Laren), Grosjean (Haas) en Albon (Toro-Rosso) vooraf. Morgen rijdt Mick Schumacher in een Alfa Romeo test. (wr)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v