MAX VERSTAPPEN SNELST IN UITGEREGENDE FP3 IN BARCELONA
Er werd regen aangekondigd en de slimsten reden meteen de baan op om een "droge" chrono neer te zetten. Max Verstappen reed met 1'13"664 de scherpste en ploegmaat Sergio Pérez zette 1'13"914 op de klokken. Lewis Hamilton nestelde zich derde. Iedereen ging vervolgense de pits in, ook omdat Logan Sargeant de Williams uit de baan stuurde wat 8' rode vlag veroorzaakte. Nog voor de wagen goed en wel was weggetakeld begon het te stortregenen. Iedereen de pits in. Iets over de helft van FP3 probeeerden Sainz en Leclerc op intermediairs, ook Lando Norris deed, net als Ocon die 1'24"262 liet opschrijven. De piste werd wat droger, maar zelfs Max Verstappen zag af van nog enig avontuur te beleven op de droog/nat gemixte baan. (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - BOVENAAN DOOR SNELLERE CIRCUIT- LAYOUT
Omdat men de chicane heeft weggelaten is de lay-out van het Circuit van Barcelona zo'n 4" sneller geworden. Vorig jaar was de polepositie goed met 1'18"750 en nu zit regerend wereldkampioen Max Verstappen in de FP1 al aan 1'14"606 met een stuiterende wagen en hevige rukwinden op de 1,5 km lange rechte lijn naar bocht 1. Pirelli stelde nieuwe prototype-banden voor. Die zouden steviger moeten zijn.
Zo goed als alle coureurs probeerden ze, maar halverwege de één uur durende vrije training ging iedereen over op softs. In de eerste vijf in de uitslag komen merkwaardige namen voor. Nyck De Vries (AlphaTauri) zette zich op plek vier, terwijl Esteban Ocon en Pierre Gasly de Alpines op drie en vijf zetten... Straks is er de FP2, waarin het talrijk opgekomen overwegend Spaans publiek toch iets meer verwacht van Fernando Alonso (Aston Martin) en Carlos Sainz (Ferrari). (wr)
MAX VERSTAPPEN SNELST, MET IN ZIJN SCHADUW ALONSO IN FP2 IN MONTEMELO
Carlos Sainz heeft zijn spierballen gerold om zijn landgenoten te plezieren, maar die andere Spanjaard, Fernando Alonso met de groene Aston Martin plakte zo goed als een schaduw achter de scherpste chrono van Max Verstappen. De tweede vrije trainingen leken voor de Limburger als een leuke kermis. Hij vond nog de tijd om over de radio wat te grappen met zijn teambazen en ingenieurs. Zijn lange-run-tijden waren met 1'19" à 1'20" ook de snelste. Het 4,675 km lange circuit nabij Barcelona is voor hem een speeltuin. Hij won er ook zijn eerste GP op 15 mei 2016 na zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull.
Anders was het gesteld met ploegmaat Sergio Pérez die er mogelijk verstandig zou aan doen in de regerende wereldkampioen zijn meerdere te erkennen. Zich compleet toe te spitsen op het vergaren van WK-punten voor Constructeurs én misschien bij wat pech van Max een zege te grijpen. Enige realiteitszin verplicht ons dat te zeggen.
Wat iedereen al weet stopt de Nederlandse voedingsketen Jumbo met Max Verstappen en Wout Van Aert te sponseren. Maar dat is voer voor een ingewikkeld apart verhaal rond de Nederlandse familie van Eerd. Met een kleine "v", omdat onze noorderburen daar een extraatje ijdelheid in zien...
Op negen minuten van het einde van de FP2 druppelde het even rondom bocht 9 maar dat was van geen betekenis meer. Nico Hülkenberg (Haas) en Esteban Ocon (Alpine) kleurden de training en gaven het rode "wagonnetje" van Charles Leclerc het nakijken op de vijfde plaats. Al de anderen vulden een figurantenrol in. De nieuwe prototype-banden van Pirelli werden maar sporadisch getest. (wr)
GP VAN SPANJE KOMT ER AAN, WAAR AERODYNAMICA V00R 80% MEESPEELT
Doordat Sergio Pérez's Red Bull werd weggetakeld heeft iedereen "onder de rok" van de beste racewagen van het moment kunnen kijken. Er zijn honderden foto's gemaakt van de bodem. Die is er volgens specialisten de oorzaak van dat die RB19 zo snel is. Zo aan de weg plakt. In Monaco is de aerodynamica voor hoge snelheid niet zo doorslaggevend geweest. Pure "downforce" om de trekkende achterwielen maximaal motorkoppel op het asfalt te doen drukken was daar het hoofddoel.
Maar op de 4,675 km lange omloop van Barcelona waar op het eind van de 1,5 km lange rechte lijn minstens 325 km/h wordt gehaald is de rol van het "ground effect" van een racewagen cruciaal. Het is de kunst de lucht onder de auto naar achteren toe, door de twee daarvoor voorziene bodemtunnels, zo te versnellen dat én downforce en toch lucht klievend met zo weinig mogelijk voortstuwings-hinder de hoogste snelheid te halen. In de zaak van de Red Bull is dat natuurlijk het werk van Adrian Newey. Die maakt al vijftien jaar de beste aerodynamica, gewoon uit zijn geest geplukt, door anderen op de computer gezet, de windtunnel als bewijs en klaar is Kees !
Red Bull dreigt enige winst te moeten inboeten omdat in de straf voor het overschrijden van het plafondbudget de uren dat ze in de windtunnel mogen testen (-10%) terug gedrongen zijn door de FIA. Maar met 83% volgas over een ronde, riskante voortijdige bandensleet, minder erg voor de remmen (ook over één ronde gezien), worden Max Verstappen en Sergio Pérez volgend weekeinde weer vooraan verwacht. Vorig jaar won de regerende wereldkampioen en een herhaling hiervan is in Spanje allerminst uitgesloten. Het geheim ervan zit onderaan in de bodem die niet of zelden te zien is. En als dat toch het geval is, is kopiëren ervan te laat in dit seizoen. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - DOMINEERT IN GP VAN MONACO
Polesitter Max Verstappen was het snelst weg bij de start, met in zijn schaduw Fernando Alonso, gevolgd door Esteban Ocon. De regerende wereldkampioen koos voor mediums en op de Aston Martin van Alonso waren harde banden gemonteerd. Max Verstappen kon op die manier een comfortabele kloof tussen hem en de Spanjaard opbouwen. Dewelke echter nooit groter werd dan 12".
Bij Red Bull rekten ze een pitstop omdat de meteo regen aankondigde. In de 49ste van 78 te rijden ronden druppelde het links en rechts over het Prinsdom... Vier ronden later regende het fors en iedereen ging binnen voor intermediairs, nog net geen "full wets", en Max Verstappen bleef aan de leiding en sprokkelde tot 22" voorsprong op Fernando Alonso die minder risico's nam. Plaatselijk idool Charles Leclerc die derde was in de kwalificaties kreeg een penalty van drie plaatsen omwille van een hinder-incident in de tunnel. Hij kwam in de 68ste GP van Monaco alleen nog als figurant voor en werd zesde.
Max nam die wel, want op 8 ronden van de finish raakte hij met de rechtse achterkant de muur, zonder schade evenwel, alleen met het risico op een leeglopende band... die uitbleef. Na de aankomst gaf Max Verstappen toe dat het een delicate GP was. "Ik maakte vele schuivers..." verduidelijkte hij. Zijn ploegmaat Sergio Pérez die door zijn ongeval achteraan vertrok eindigde na een heuse zwanenzang op de zestiende plaats. Wie zich wél héél goed in de picture reed was de Fransman Esteban Ocon.
Die behaalde zijn derde podium uit zijn loopbaan en brengt samen met Pierre Gasly (7de) Alpine in de constructeursstand voor Mc Laren met Norris negende en Oscar Piastra tiende. In de voorlopige stand om de wereldtitel van de piloten versterkt Max Verstappen zijn leidersplaats. Lewis Hamilton scoorde de snelste ronde in 1'15"650 en pakt dus 1 WK punt en de onderscheiding van "Driver of the Day" ging naar Fernando Alonso. De volgende, zevende GP, is die van Spanje op 4 juni e.k. (Walter Rombauts/foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 260,286 km in 1 uur 48'51"980 (139,60 km/u gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP3 DIE WEER MET RODE VLAG EINDIGT
Van deze bijna overbodige derde vrije training om de GP van Monaco moeten we drie gebeurtenissen aanstippen. Ten eerste dat Fernando Alonso zich met de Aston Martin tussen de twee Red Bulls heeft kunnen wringen. Ten tweede dat Max Verstappen met een tijd van 1'12"776 de snelste chrono reed en ten derde dat Alonso's kansen om die chrono van de regerende wereldkampioen aan te vallen, werden vernietigd door een gele vlag doordat Magnussen (Haas) in St. Devote rechtdoor was gegaan.
De daarna resterende tijd was niet genoeg meer voor Alonso en ramp boven ramp knalde Lewis Hamilton zijn Mercedes in de muur. Met als gevolg een rode vlag die met liefst 5' nog te gaan de FP3 als gereden aangaf. Er moest een straf worden voorzien voor degenen waardoor een sessie met rood voortijdig wordt afgesloten. De koersdirecties vandaag gaan nogal lichtzinnig met rode vlaggen om... Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en het is maar de vraag of Mercedes de ophanging van de auto van Lewis Hamilton tijdig hersteld krijgt. De verwachte tijd voor de "pole" moet in 1'11" of lager worden genoteerd. Spanning is er wel ! (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - PAKT ZIJN EERSTE POLE IN MONACO, PEREZ CRASHT
Het zijn ongemeen boeiende kwalificaties geworden in Monaco. De Q1 werd wel ontsierd door een ferme crash van de Mexicaan Sergio Pérez. Hij vernielde de linker achterkant van de Red Bull tegen de muur in de eerste bocht, die van St. Devote. Ruim tien minuten lag de Q1 stil en nadien melde Fernando Alonso zich vooraan met 1'12"886. Maar Yuki Tsunoda verbeterde die tijd tot 1'12"642 en dan vond Max Verstappen het welletjes en sloot de Q1 af met 1'12"386. P1. Verliezers in de Q1 waren respectievelijk Sergio Perez (Red Bull), Guanyu Zhou (Alfa Romeo), Nico Hülkenberg (Haas), Kevin Magnussen (Haas) en Logan Sargeant (Williams.
De Q2 liet Max Verstappen en Fernando Alonso als de snelste zien, maar uiteindelijk zette de regerende wereldkampioen zich met 1'11"908 aan de spits. Als spektakel kregen de toeschouwers een zoentje tegen de muur van Ocon (Alpine) en ook Norris berokkende Mc Laren schade tegen de muur. Maar de mecaniciens konden "den bak" weer rijvaardig maken om mee te doen in de Q3. Uitvallers in de Q2 waren achtereenvolgens Valtteri Bottas (Alfa Romeo), Lance Stroll (Aston Martin), Alex Albon (Williams), Nick De Vries (Alphatauri) en Oscar Piastra (Mc Laren).
De Q3 deed denken aan een grote, feestelijke corrida. Matado, "Nestor", 41 jaar, Fernando Alonso pakte de pole nadat eerst ook Verstappen, Ocon en Leclerc hem al even in handen hadden. Maar aan de tijd van de Spanjaard - 1'11"449 - leek niet meer te tornen. Voor het eerst sinds 2012 zou "Fernand" weer in pole staan. In Monaco dan nog ! Max Verstappen kroop terug in zijn Red Bull, reed met millimeterwerk doorheen de muren en bochten en versloeg met 84/1000ste van een seconde de monumentale Alonso. Max's tijd: 1'11"365 ! Morgen moet Max Verstappen snel zien weg te komen, want naast zich staat Fernando Alonso. Een stierenvechter die zijn derde wereldtitel ruikt. Pikant detail in de geschiedenis van de GP van Monaco, 22 keer moest de "polesitter" opgeven. (Walter Rombauts/foto: Alpine)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - ZET VOORLOPIG PUNTJES OP i IN FP2 IN MONACO
In een weeral door twee rode vlaggen (eerste Tsunoda, tweede Sainz) getekende tweede vrije training om de GP van Monaco, heeft regerend wereldkampioen Max Verstappen in de Red Bull RB19 de snelste tijd gereden. Helemaal vanzelf ging het niet want in het begin klokte Fernando Alonso enkele scherpste wijzerstanden. Maar uiteindelijk zette die 1'12"462 van de Limburger de voorlopige puntjes op de spreekwoordelijke "i". Hoewel derde, kreeg Carlos Sainz door zijn "sortie" aan het zwembad, bocht 15, een morele knauw. Vroeger reden daar Verstappen en Leclerc al in de muur, om niet van die knal van Michaël Schumacher te spreken vorig jaar...
Het kan niet zijn dat de knappe krullenbol Carlos door "topless girls" op de jachten of aan de "piscine" afgeleid was, want zoals bekend zijn we al een poos en langer dan "woke" in een nieuw Victoriaans tijdperk beland. Laat ons concluderen dat beide Ferrari-rijders graag hun auto's de muur inbotsen voor een select publiek. Lewis Hamilton moest genoegen nemen met een zesde plaats.
Globaal zegt het allemaal niks omdat het morgen namiddag in de kwalificaties moet gebeuren. Leclerc klokte vorig jaar met 1'11"376 de "pole" maar het was Sergio Pérez die won. Yuki Tsunoda wordt op dit ogenblik aangepakt door de stewards om te snel te rijden in de pitstraat. Meestal is dat 5" of 10". 't Is maar een detail. (Walter Rombauts)
CARLOS SAINZ - FERRARI - SNELST VOOR ALONSO IN FP1 MET TWEE RODE VLAGGEN IN MONACO
Een kwartier voor het einde van de FP1 zette Fernando Alonso in de Aston Martin met 1'13"710 op mediums de snelste tijd ! Nauwelijks drie minuten later verbeterde Carlos Sainz die tijd door 1'13"690 neer te zetten. Ongetwijfeld had Alonso nog geprobeerd opnieuw P1 te veroveren, ware het niet dat Alex Albon de linkerkant van zijn Williams in St.Devote, de eerste bocht, tegen de vangrail kwakte. Na de rode vlag door Hülkenberg (Haas) na een half uur vrije training, kwam hierdoor de tweede rode vod.
De koersdirectie besloot de FP1 op vier minuten van het einde niet meer te hervatten. In het totaal gingen daardoor 7' rijtijd in FP1 verloren. Ook werd o.a. Alonso gehinderd door Pérez die traag op de ideale lijn bleef rijden. In Verstappens taal: "bracht er niet veel van terecht" en werd door een nukkige, stuiterende, auto zesde. Charles Leclerc, plaatselijk troetelkind, bracht even zijn Ferrari op P1, maakte daarna weerom een kleine fout, maar zit op P5 nog respectabel. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen. Die kunnen alles weer omgooien. Liefst zonder rood. (Walter Rombauts)
FP1:
1. Carlos Sainz (Ferrari) 1'13"372
2. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) 1'13"710
STRAKS BEGINT GP VAN MONACO MET INDUSTRIEEL SCHAAKSPEL
Nu geweten is dat Honda zich zal koppelen aan Aston Martin, dat gigantisch Arabisch, Chinees en een beetje Duits kapitaal, de roemruchte naam ondersteunt, mag men gerust spreken van een industriële confrontatie zoals ook de 24 Uren van Le Mans ervan het summum zijn. Het blijft nog sport, "om ter eerst" zoals in onze kindertijd. Maar de geografische, technische- en financiële tendensen gaan veel dieper dan het showgehalte dat Liberty Media er met zes sprintraces en een wereldvuurwerk in Las Vegas, er wil inleggen. Wie goed oplet, ziet dat onze Westerse welvaart, onze overdreven eigendunk, zich stilaan losmaakt en verschuift naar Arabië en Azië.
Gisteren sprak ik nog met een organisator van de toerwagendisciplines. Die bevestigde me dat het spektakel-aspect héél belangrijk is om de toeschouwers waar voor hun geld te geven. Dat was ook de reden dat ik als betrokkene bij de "Bekers van de Toekomst" mee inzag dat de F3 met twee manches, dus twee starts, meerwaarde had. Omdat de toen grootste piloten, Jochen Rindt, Jacky Ickx en andere Jackie Stewarts, dan twee keer het beste van zichzelf moesten geven.
De eigenaars van de F1 vandaag, onder ceo-leiding van Stefano Domenicali (ex-Ferrari) wil hetzelfde effect bereiken. Met 22 races (i.p.v. 23 door Emilia Romagna weg te vallen) vermeerderd met zes sprintraces, moet Liberty Media én de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) zich toch afvragen op dit niet teveel hooi op de vork is. Dat moet gedekt worden met het maximum budget van $135.000.000 + $3,6 miljoen dollars voor de uitbreiding van de kalender ? Coureurs, ingenieurs, mecaniciens en de teams zelf beginnen het overdreven te vinden. Ze zijn letterlijk nooit meer thuis. Wonen in hotels en vliegtuigen. Ik heb zo'n leven 45 jaar mogen/moeten leiden. Het verwoest ieder huisgezin, ieder normaal functioneren op gelijk welk gebied. Geen mens kan dat zonder sociale- en soms gezondheidsschade invullen.
Het is te vergelijken met wat die Hollandse milieugek, Timmermans, ons continent wil vergroenen. Alles tegelijk op geen tijd. Zonder zich af te vragen of die "energietransitie" praktisch wel haalbaar is. "DE" elektrische auto is er, minimaal aanwezig op een wereldmarkt en terwijl is hij al met zekerheid gedoemd om te verdwijnen voor de waterstof- of brandstofcel (ook waterstof afleverend) die NU al auto's aandrijft en waarvoor de "l' Automobile Club de l'Ouest" (organisators van 24 Uren van Le Mans sinds 1923) al een nieuw reglement heeft geschreven... Terecht heeft Emanuel Macron, Ursula von der Leyen, en nadien ook Premier Alexander De Croo, de groendenkenden tot enige gezapigheid in de evolutie van hun gekkenhuis-denken verzocht. Politiek-gewijs heb ik voor niet één van de drie een gegronde symphatie. Maar wie nog over een greintje gezond verstand beschikt, geeft hen gelijk.
Zoals ook Mercedes nu op verstandelijke wijze zegt fout te hebben gedaan door geen podcasts te plaatsen op de W14. "Maar", zegt Toto Wolff daarop aansluitend", "dan moesten we wellicht het budgetplafond hebben overschreden..." en was Mercedes weer in botsing met de FIA gekomen. Wie zich daar straks op het 3,337km lange straatcircuit van Monaco niets zal van aantrekken is de Spanjaard Fernando Alonso. Hij weet dat de Red Bulls zich hier in die hoekjes en kantjes van de miljardairstad, niet zullen kunnen beroepen op hun superieure topsnelheid alleen. Er zal meer moeten komen bij kijken. Alonso, winnaar in 2005 en 2006, heeft een encyclopedische ervaring in het Prinsdom. Deze én het welslagen van Aston Martin doen de bookmakers hem als favoriet aanduiden. Straks zien of dat terecht is. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
MC LAREN EN ALPINE WILLEN ZICH IN HET PRINSDOM ONTDUBBELEN VOOR DE CONSTRUCTEURS
In de Mc Larenstal en de Alpine stand heerst extra opwinding. Voor de zesde race staan ze allebei met 14 punten in de voorlopige stand om de wereldtitel van de constructeurs 2023. Het is Lando Norris en Oscar Piastri voor Mc Laren en Sebastien Ocon en plogemaat Pierre Gasly die dat daar in Monaco moeten klaren. Onderling zijn ze even sterk, de auto's, de piloten. Alles hangt af van wat zij in de vrije trainingen aan nuttigheden langs de computer zullen kunnen opdoen, en hoe ze dat in de kwalificaties voor de pole ervan af zullen brengen. Nog méér is de race zelf de hoogste scheidsrechter. Voor Alpine rekent men vooral op de nogal ervaren Pierre Gasly, en bij Mc Laren vooral op Lando Norris.(wr)
De stand bij de constructeurs zit als volgt na VIJF GP's:
De Brit Graham Hill verongelukte, samen met zijn pupil Tony Brise, op 29 november 1975 met hun vliegtuigje toen ze terugkwamen van een training in Le Castellet. De flegmatieke Engelsman met het snorretje, ontdaan van iedere pretentie, is de enige tot nu toe in de autosportgeschiedenis die de "Triple Crown" heeft gewonnen. Om die te bemachtigen moet een coureur de "500 Mijlen van Indianapolis", de "24 Uren van Le Mans" én de GP van Monaco hebben gewonnen.
In Indianapolis legde Graham de eerste diamant voor die kroon door met een Lola-Ford te winnen in 1966. De tweede parel aan de kroon veroverde hij in de 24 Uren van Le Mans in 1972 in een Matra-Simca met Henri Pescarolo. De eerste keer dat hij de GP van Monaco won, en dus de derde edelsteen aan de kroon bevestigde was in 1963 met een BRM. Hij zou die oefening nog tot vijf keer herhalen, net zoals Ayrton Senna en Michaël Schumacher hem dat nadeden. Graham Hill, geboren op 17 februari 1929 won twee keer het wereldkampioenschap F1, in 1962 (BRM P57) en in 1968 (Lotus 49B).
In het veld dat zondag de GP van Monaco uitmaakt is de 41-jarige Fernando Alonso het dichtst, maar door leeftijd ook het verst verwijderd van die "Triple Crown". Hij won tweemaal Le Mans met Toyota, plus WEC-titel, tweemaal de GP van Monaco, in 2005 en 2006. De jaren waarin hij telkens ook wereldkampioen werd met Renault. Maar in de buitenaards snelle Indy 500 vlotte het niet. De kans is bijgevolg klein dat hij die wedstrijd ooit nog zou winnen. Graham Hill is zondag alleen in gedachte aanwezig, maar iedere coureur speelt in het hoofd met zijn opvolging.
De GP van Monaco wordt zondag gereden over 78 ronden van 3,337 km of een totale race-afstand van 260,286 km. Gezien de vele korte nochten wordt voor 100% beroep gedaan op de "downforce", de neerwaartse druk van vooral de achterwielen op het asfalt. De motor die voor slechts 43% van een ronde zou instaan wordt minder belast en ook de banden- en remmenslijtage is eerder gematigd. Vorig jaar won de Mexicaan Sergio Pérez in een Red Bull voor Carlos Sainz (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull). De pole-position 1'11"376 vorig jaar ging naar Charles Leclerc (Ferrari) maar slaagde er nooit in om voor eigen publiek het podium te beklimmen. De snelste ronde in de race vorig jaar ging dan weer naar Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). De eerste vrije oefeningen beginnen vrijdagochtend. Er is regen voorspeld, maar niet zoals in Italië. (Walter Rombauts)