GUY MOERENHOUT'S...LADA SPORT HISTORIC ZAL SCHITTEREN ROND BASTOGNE
Guy Moerenhout, bezieler van het "Abarth Squadra Storica" team tevens houder van het Abarth Works Museum in Lier, is één van de grootste autosportpuristen van Belgenland. Hij heeft een indrukwekkend palmares, behoort technisch tot de meest begaafden, en is het eerste weekend van februari van de partij voor de "Legend Boucles de Bastogne". Dat is de regelmatigheidsrit die de "Legend Boucles de Spa" vervangt sinds 2015 in de streek rond Bastogne.
De "Legend Boucles de Bastogne" worden over twee dagen gereden. De eerste dag - zaterdag - zijn er negen proeven en zondag nog eens zoveel maar dan alleen op onverhard terrein. Er worden plusminus 200 deelnemers verwacht die allemaal een rallywagen voor 1986 in lijn brengen. Het Abarth Squadra Storica van Guy Moerenhout is ieder jaar een blikvanger. Maar dit jaar wilde de rallyvirtuoos eens iets speciaals.
Hij brengt drie auto's aan de start, maar geen Fiat's. Wel een...afgeleide daarvan: de Lada. De Russische autoindustrie heeft met deze auto aldaar mobiliteit gepromoveerd, terwijl het merendeel van de kopers niet heeft beseft dat de Lada afstamde van de Fiatstal. Overigens heeft het merk soms hoge ogen gegooid, denk maar aan de door Porsche getunede Lada die furore maakte in de vroegere, echte Parijs-Dakar's. Maar nu terug naar Bastogne.
Er zijn drie teams voor drie wagens. Een Lada VFTS 1, die door Guy Moerenhout wordt bestuurd en zijn trouwe bijrijder Filip de Munck aan zijn zijde heeft. In de tweede auto, een Lada VFTS 2 zit Eric Vlaisloir met Jeroen Nys in het navigatorzitje. De derde Lada, een 1600 Rally, wordt gereden door politieker Guy Verhofstadt met naast zich Guido Devreker als navigator. Deze laatste is gewoonlijk weer te vinden achter stuurrad - ooit won hij o.a. de 24 Uren van Zolder - maar dit keer wisselt hij van plaats.
Zijn kennis van autowedstrijden zal zeker bijdragen om samen met het "Lada Sport Historic"-team hoog te scoren. Blikvanger blijft evenwel Guy Moerenhout wiens verdiensten in de Belgische autosport slechts met de grootsten te vergelijken zijn. Wellicht worden de "Legend Boucle de Bastogne" nog een parel op de alsmaar zwaarder wegende kroon van zijn levenswerk.(Walter Rombauts/Foto's:Abarth Works Museum in Lier)
OOIT GEDACHT DAT DIT ENKEL EEN AUTOBLOG ZOU ZIJN !
De grenzen worden overschreden. Door iedereen. Dwars en weerwaarts. Ik heb het nooit voor mogelijk gehouden dat de debiliteit het zou winnen van het verstand. Maar het is nu een feit ! Autonieuws is verkracht. Niet meer door goedbetaalde en pientere PR-mensen, maar door de sociale media zelf. Ik sta op het punt - na 48 jaar beroeps-autojournalistiek - een nieuwe auto te kopen. Bob Lutz, de ex-GM en Fodrbaas, die zoals heel de wereld gek was op porno, heeft het duidelijk gezegd: al wat NU ronrijdt is schroot. Morgen vertel ik verder de naakte waarheid. Sorry voor het naakte in deze herboren puriteinse wereld.(wr)
Op 29 december 2013 kreeg zevenvoudig wereldkampioen F1 op 45-jarige leeftijd een ski-ongeval nabij Grenoble. De Duitser is sindsdien niet meer in het openbaar te zien geweest. Nu, vier jaar later, verkeerd de hele wereld nog in het ongewisse over zijn gezondheidstoestand. Misschien is het juist te veronderstellen dat de naaste familie dit los van de Formule 1 ziet en het als een van de (pers-) wereld een afgesloten hoofdstuk vindt. Ook aan zoon Mick die in het spoor van vader tracht te geraken werd gevraagd niets daarover te vertellen. Menselijk.(wr)
VAN HAMILTON MOGEN DE F1'S NA 2020 OPNIEUW RAKETWAGENS WORDEN
Tijdens de talrijke recepties waarop de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton de geziene gast is, wordt uiteraard heftig gediscussieerd over de nabije toekomst van de Formule 1. Vooral over het seizoen 2021, het jaar nadat de Concorde Accoorden" zullen zijn vervallen en de nieuwe eigenaars vrij spel hebben in alle richtingen om de F1 een nieuw gezicht te geven. Chase Carey, ceo van Liberty Media, maakt er geen geheim van dat de toekomstige F1 een "Barnum-embryo" in zich draagt. De enige die zich daarin verstandelijk kan mengen is Ross Brawn. Dat is bruutweg gezegd de "opvolger" van Bernie Ecclestone, met dewelke hij altijd in de clinch lag. Beide heren mochten elkaar niet.
Raar is wel dat én coureurs, én organisatoren krachtiger, snellere F1's willen en dat die vooral een "snelheidsbeeld" moeten overdragen naar het publiek. Lewis Hamilton gaf het grif toe dat hij daar voor te vinden is. Vliegende sigaren, een beetje zoals de raketauto die Opel én andere constructeurs in hun rijke geschiedenis bouwden. Gedaan dus met het aerodynamisch raffinement van een genie als Adrien Newey. Eerder brute raketkracht, met stoten in de rug, met wat minder "downforce", dikkere banden en met Halo-overkapping...Hallo ?
Wie de toekomst-ontwerpen voor 2025 van de Formule 1 wagens heeft gezien, die weet dat 67 historische jaren zijn afgesloten en een circusgeschiedenis begint. Clowns zijn er genoeg te vinden in die glitterzeepbel. Maar de kunstenaars van de lach moeten het vaak van lachwekkenden, felgekleurde attributen hebben als te grote groene schoenen, grote rode neuzen, te grote jassen met schreeuwend ruitdesign... Hun echte ontroering verwekkende lach komt vaak van de melancholie, zeg maar ei zo na de nostalgie. Maar gezien de vergrijzing van de puristen in de historische F1 tot 2020 zullen de nostalgisten uitsterven en dikbetaalde maar zo ver van het publiek staande "piloten" (zeker geen autocoureurs meer) hun show opvoeren. Een nieuwe geschiedenis van de F1 zal dan in 2021 zijn aangevangen.(Walter Rombauts)
NOSTALGIE: ALS GILBERT STAEPELAERE HET NIET KAN...WIE DAN WEL ?
Nostalgie uit de Gazet van Antwerpen van 24 november 1974: Over de "Rally De Drie Zustersteden 1974". De twee bladijden zijn in bijlage en op het originele maquette-papier van de krant geschreven. Uiteraard met een oude schrijfmachine die geen fouten toeliet en het manuscript een authentiek uiterlijk geeft, samen met "de tand des tijds". (Walter Rombauts)
RENAULT MAAKT MET DAIMLER NIEUWE 1,3 LITER TURBO-MOTOR
In de basisconfiguratie levert de nu voorgestelde viercilindermotor van 1330 cm3 met variabele sturing en een directe inspuiting met 250 bar volgens de Renault-specificaties als TCe 115 pk vermogen en een maximaal koppel van 220 Nm. De volgende vermogenstrap is de TCe 140 met 140 pk en 240 Nm. Dan is er nog het "summum" van de kleine viercilinder met 160 pk en 260 Nm. In eerste instantie zal een handgeschakelde zesversnellingsbak worden aangeboden. Maar het zal niet lang duren eer de zevengangige automaat met dubbelkoppeling van Daimler in het aanbod zal zitten. De nieuwe motoren worden in het Spaanse Valladolid geproduceerd en zijn begin 2018 bestemd voor de Scénic en de Grand Scénic. (Walter Rombauts/Foto:Renault-Daimler)
NOSTALGIE: HET ANTIDIEFSTALSYSTEEM VAN DE OPEL OMEGA 1993
Hedendaagse ingenieurs verslikken zich erin van het lachen. Maar 24 jaar geleden, om precies te zijn in december 1993, snoefde Opel nog met dit antidiefstalsysteem. De contactsleutel (rood 4) zendt een infrarode straal uit. Spanveren (blauw 1) houden de portieren, het kofferdeksel en de motorkap gesloten en controleren ook de radio.. De infraroodstralen nemen ook trillingen in het interieur waar. Er is natuurlijk ook een systeem dat verhindert dat de motor kan worden gestart (groen 3). En ingeval van inbraak geven de visuele signalen en de vier pinkers een niet te miskennen alarm. Dat was in de Opel Omega 1993, pure nostalgie.(Walter Rombauts/Schema:wr)
Mazda stelt zijn volledige gamma tentoon op het Autosalon van Brussel 2018 in Paleis 6, met een Belgische première voor de deze zomer gelanceerde gloednieuwe Mazda CX-5. De Mazda MX-5 RF wordt bovendien geshowed in de Premium Hall.
Mazda stelt niet minder dan 14 auto's voor op een niet eerder geziene standoppervlakte van 1400 m2. Dus de Mazda 2, de Mazda 3 Hatchback en Sedan, de CX-3, de MX-5 RF, Roadster en 160 Edition. Ten slotte ook de fonkelnieuwe Mazda 6 Sedan en de hogergenoemde CX-5. Het Autosalon van Brussel vindt plaats van 11 t/m 21 januari 2018 op de Heizel(wr)
Het ging Renault niet voor de wind in Hong Kong. Terwijl D. Abt voor Audi de overwinning in de wacht sleepte, geholpen door de rode vlag, was het S. Bird van DS Virgin Racing die de tweede koers vandaag zondag op zijn naam schreef. Hij ging een schitterende J.Vergne vooraf terwijl Nick Heidfeld van Mahindra-racing derde werd. Nicolas Prost lukte slechts een negende plaats en de kampioen, de Zwitser Sebastien Buemi, beiden in de Renault e-dams, werd pas elfde. De superpole zag Vergne als auteur. Daarmee is het vierde seizoen op gang gevonkt. Nico Rosberg heeft belangstelling in de Formula E en ook de naam van Felipe Massa wordt genoemd.(wr)
Het vierde Formula E - seizoen 2017/2018 is gisteren begonnen in Hong Kong met een icidentenrijke eerste race. Wereldkampioen Sebastien Buemi reed in de Renault Z.E. van e-dams met 1'03"310 de snelste oefentijd. Maar de race zelf was chaotisch. Toen een Venturi de hele baan blokkeerde kwam voor de eerste keer in de geschiedenis van de Formula E een rode vlag boven die alles stopte. Daardoor werd Buemi 19de en Nicolas Prost 6de. Viervoudig wereldkampioen Alain Prost, mede-eigenaar van het team, liet weten voor de tweede race (vandaag zondag) betere kaarten te zullen trekken.(wr)
ALFA ROMEO KOMT IN 2018 WEER IN F1 MET LABEL OP SAUBER
Het is al lang de wens van Sergio Marchionne, ceo van Fiat-Chrysler, dat Alfa Romeo zou terugkeren in de Formule 1. "Image-building" schijnt het merk heus nodig te hebben. Volgend jaar is het zover. Alfa Romeo zal als "label" te zien zijn op de renwagens van Sauber. De motoren zullen van Ferrari komen. De hamvraag is of Alfa Romeo in de nabije toekomst een eigen auto zal ontwikkelen. Mogelijk is dat gepland voor 2021, het eerste jaar dat verlost is van de befaamde "Concorde-akkoorden" en de Formule 1 een geheel nieuwe gezicht zal krijgen.
Volgend jaar (2018) in maart zullen we de bolides met het "Halo-systeem" aan de start zien. De driehoekige veiligheidsbeugel geeft een "horrorbeeld" aan de renwagens en de puristen vinden het stuk voor stuk maar niets. Met Niki Lauda en Lewis Hamiton op kop. Maar de FIA besliste en is tot nader order de sportwetgevende macht in de autosport.
Ondertussen heeft het Zwitserse team zijn renwagen voorgesteld met het Alfa Romeo-embleem. Als coureurs zijn de Zweed Ericsson (27) en de Monegask Charles Leclerc (20) voor 2018 aangeduid. Ten nadele van de Duitser Pascal Wehrlein die op zoek moet bij o.a. Williams. Daar ziet hij echter de Pool Kubica, de Rus Sirotkin en Kvyatt voor zich in de rij staan. Mogelijk wordt het voor hem opnieuw DTM en hier of daar testrijder in de F1. De Italiaan Giovinazzi wordt testrijder bij Sauber en moet nog wat geduld oefenen voor een vast zitje. Charles Leclerc wordt als dé belofte gezien en na al één seizoen zou hij in 2019 mogelijk doorschuiven naar Ferrari om Kimi Räikkönen te vervangen.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VIERDE FORMULA E-SEIZOEN START DIT WEEKEND IN HONG KONG
Zaterdag en zondag wordt de eerste en tweede manche gereden van de eGP van Hong Kong. Daarmee van het vierde kampioenschap 2017/2018 aan waarin Renault met zijn Z.E.17 zijn drievoudige titel verdedigt in de discipline. Coureurs zijn andermaal Sebastien Buemi en Nicolas Prost. Eerst genoemde Zwitser heeft al de twee GP's in Hong Kong gewonnen en gaat door als de te verslaan favoriet. De omloop is gesitueerd aan het "Central Harbourfront" en telt tien bochten waarvan twee haarpinnen.
Zaterdag wordt de eerste race over 43 ronden gereden en zondag de tweede over 45 ronden. 2018 is een kantelmoment in een zeer bevochten specialiteit met vooral Renault e-dams tegen Audi en het lanceren van een geheel nieuw elektrisch éénzittersconcept. De betrachting is een volledige koers te rijden met één batterij. Eens dit is ingevuld wordt gedacht de lengte van een GP op te voeren.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet: