HAMILTON RIJDT ZICH IN FP2 IN POLE VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Het psychologische en stuurkundige gevecht tussen de Duitser Nico Rosberg en de Brit Lewis Hamilton gaat onverdroten voort. In de eerste vrije oefeningen was Rosberg de snelste, in de tweede Hamilton. De enige "constante" was Fernando Alonso. Die bleef op de derde plaats met de Ferrari T14. De Spanjaard is evenwichtiger dan talentrijke Kimi Räikkönen omdat buiten de auto voor hem niets bestaat. Het lijkt wel of hij onthecht is van de objecten, van de materie. "Il Commendatore" Enzo Ferrari had dat ook nogal.
Eens zei hij woordelijk - zeker na de dood van zijn zoon Dino - "I have in fact, no interest in life outside racing cars". (Ik heb in feite geen belangstelling voor de dingen des levens, behalve voor koersauto's). Mogelijk heeft Alonso daar ook iets over gehoord en focust hij zich op winnen met die Italiaanse "kist". In weerwil van alle middelen die ter beschikking staan, de nieuwe onderdelen die wonderen gingen doen, gedraagt "het steigerende paard" zich als een bokkige ezel. Fernando tracht die onder de knoet te krijgen. Morgenochtend gaan de derde vrije traingen door. Het ochtendgloren laat de zilverpijlen schitteren.
Mercedes mag de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring met vertrouwen tegemoet zien. Tenzij morgennamiddag bijvoorbeeld een Daniël Ricciardo of een Sebastie Vettel inderdaad vleugels uit hun Red Bull RB10-Renault krijgen zoals de reclamespot over de energiedrank zegt en in de kwalificaties de sterren voorbij vliegen...Maar als we met de voeten op de grond blijven is het een Mercedes die zondag vanop de eerste plaats vertrekt. Dieter Mateschitz, big boss van energiedrank- en team Red Bull, zou het tegen zondag in de namiddag willen veranderd zien in het scenario van Canada voor veertien dagen. De visionair heeft veel van zijn dromen daadwerkelijk vleugels gegeven. Maar voor eigen deur keren is altijd moeilijker.(wr)
Oostenrijk en de Formule 1. Vraag aan de doorsnee sterveling wat ze erover weten en het zal duidelijk zijn dat het bitter weinig is. Tot 1964 was het overigens ter plekke een wazig gegeven. Bergkoersen waren er - logischerwijze - in overvloed. Juist voor WO II werd er op een oud militair vliegveld el eens "een koers" gehouden met de toenmalige F1's. Zoals vader Johan Stuck er een Auto Union Type C met dubbele achterbanden over het ongelijke betonnen wegdek moet hebben gestuurd. Maar echt veel is er niet over bekend.
Toen na wereldbrand II de Formule in - in 1947 à 1948 - gestalte aannam om in 1950 als een volwaardig Wereldkampioenschap "Autoën" (zoals de Winkler Prins Encyclopedie het fenomeen zo opnam) het begin te worden van wat nu al 64 jaar de hoogste confrontatie in autorijden is. Met dit jaar - 2014 - een totaal nieuwe, technisch zeer streng gebonden en betwiste nieuwe "formule". Mensen die een zweem van autosport volgen herinneren zich natuurlijk de namen van o.a. Jochen Rindt - posthuum wereldkampioen in 1971 en uiteraard de nog levende legende Niki Lauda, wereldkampioen 1975, 1977 en 1984. Eén van de grootste autorenners ooit. Senna waardig.
De nu 4,326 km lange omloop die van eerst Österreichring en dan A1-ring tot "Red Bull Ring" werd omgedoopt moet 71 keer worden afgemaald. Het is een snel en gevaarlijk circuit. Jacky Ickx won er op 16 augustus 1970 (een jaar na het aanleggen ervan) de eerste race met een Ferrari 312B voor ploegmaat Clay Regazzonin en derde werd de betreurde Rolf Stommelen in een Brabham BT33. De 180° Bosch-kurve was de gevaarlijkste plek, door iedere coureur gevreesd, want hij duldde niet de minste fout. In 1975 werd het enige dodelijke ongeval tijdens de trainingen genoteerd. Dat was de Amerikaan Mark Donohue. In 1987 werd het circuit niet meer gebruikt, tenzij in 1995 door de kompleet mislukte "Formule A1". De nu "wakker geworden" Michaël Shumacher won er de laatste reguliere GP. In het totaal werden sinds 1970 slechts 25 GP's op Spielberg gereden.
Vandaag fungeert de GP van Oostenrijk opnieuw op de F1-kalnder en worden de eerste en tweede vrije trainingen gereden (vanaf 10 uur). De voor de hand liggende gegevens zijn bekend. De Duitser Nico Rosberg verdedigt zijn voorlopige leidersplaats in de stand om de WK-titel met de Mercedes W05. Hij wordt op de hielen gezeten door ploegmaat de Brit Lewis Hamilton. En dan volgt...de Australiër Daniël Ricciardo in een Red Bull RB10-Renault die in Canada de Mercedes-hegemonie brak en zijn eerste GP-zege op zijn naam schreef. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull RB10-Renault) zit het een beetje dwars dat Riiciardo hem soms te snel af is, maar heeft ingezien dat het "a part of the game" is en hij alleen door zelfdiscpline en niet op de lauweren te rusten, die situatie kan veranderen.
Uitslag van de eerste vrije trainingen. Nico Rosberg met Mercedes de snelste voor teamgenoot Lewis Hamilton. Op de derde chrono staat Fernando Alonso, voor een andermaal verdienstelijkr Felipe Massa (Williams Mercedes) en een herboren (?) Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Kimi Räikkönen, die reed even vooraan, Sebastien Vettel en ploegmaat Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault) zittenn voorlopig in het middenveld. Maar dat betekent allemaal nog niets. Deze eerste vrije trainingen waren immers een gezondheidswandelingetje om et de natte vinger eens te voelen van waar de wind kwam. Deze namiddag wordt het al iets ernstiger. Na de kaarten van vanochtend opnieuw geschud te hebben, is het gissen wie de troeven in handen krijgt.(Walter Rombauts)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)
VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.
De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.
Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.
De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)
Nog voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne zijn begonnen is Guido van der Garde - geheel in zijn recht door een Australisch Hooggerechshof begonnen aan nieuwe onderhandelingen met CEO Sauber Monisha Kaltenberg, dat een verdere crisis van de GP van Australië is afgewend. GVDG blijft op zijn strepen staan maar zegt dat omwille van zijn eigen respect voor de FIA, Sauber en het WK, hij zijn eigen "prestiege" even opzij zet. Ik - Walter Rombauts - had Bernie Ecclestone graag a
De van adrenaline verteerde F1 piloten die vandaag de tweede dag voortrainingen doen in Barcelona, waren al bij het krieken van de dag op de circuit. Om 10.10 uur was er al een eerste verdict: Wereldkampioen Lewis Hamilton, genezen van onwel zijn, spelde met 1'26"142 de les in de Mercedes 06. Om laatste twijfels over opniepeilingen weg te nemen ! Na hem zette Felipe Massa in de Williams 1'26"912 neer, Pastor Maldonado zowaar op de derde plaats met 1'26"257.
Maar dan kwam weer een verrassing: op de vierde plaats Max Verstappen in de Toro Rosso met 1'28"566 ! Omdat zijn naam in een titel veel plaats inneemt heb ik hem als Max-V getypeerd. Je kan hem zo als bijnaam noemen. In de mechanica is Max V de hoogst mogelijke snelheid van een bewegend voorwerp. Max-V komt ronduit als een komeet de Formule 1 binnen. Vader Jos Verstappen kan fier zijn op zijn telg - en die van ex Sofie Kumpen - omdat zoonlief wellicht al in zijn eerste jaar als 18-jarige naar een podium kan rijden.
Jos Verstappen - niet onbesproken als men de wandelgangen van de F1 mag geloven - was eens bij Benetton de ploegmaat van een zekere Michaël Schumacher (46), zevenvoudig wereldkampioen. Jos, los van wat men over hem vertelt was een steengoede coureur. Hij durfde. Hij overleefde eens een "keukenbrandje" in Hockenheim en een crash in een LMP1 in Monza tegen meer dan 300 km/h. Jos deed onverstoord voort en "kweekte" zijn Max tot een nu al ongekend hoogtepunt. Spijtig dat Ron Dennis en Eric Boullier van Mc Laren onze Stoffel Van Doorne niet inzetten. Dan was er ineens een duidelijk plaatje. Nu is de in Hasselt geboren Max uit een Nederlandse vader en een Belgische moeder al de ster, met een streep voor. Ja, je zal maar geluk hebben Hollander te zijn.
Momenteel gaan de trainingen voort in Barcelona, tot laat in de namiddag. Boordevol geladen met verrassingen. Zoals om 11 uur Max-V de derde plaats voor zich opeiste...! Virtueel dus al een podium. (Walter Rombauts)
ALS APPLES MET PEERDEN (-krachten) WORDEN VERGELEKEN...
Elon Musk, bezieler van de elektrische auto's Tesla, ligt onder vuur. Niet alleen omdat hij een weerkeerbare shuttle wil inzetten voor een vakantietje op Mars, maar vooral omdat hij er zo goed als enige is in geslaagd de elektrische auto gestalte te geven. Wie zo'n goed als waardeloze €100.000 in overschot heeft, kan zich zo'n elektrisch wonder aanschaffen. Tesla, dat in België een volwaardig net krijgt over heel het land, is vanaf 2007 het voorwerp van afgunst, niet in het minst omdat die Tesla Roadster van destijds en nu ook het nieuwe model "S" iedere Porsche, Ferrari of - noem maar wat - wonderauto het nakijken geeft aan het groene licht. Het "geheim" is héél simpel. IEDERE echte en enkel elektrische auto (dus geen hybride-kermisrommel) beschikt vanaf de eerste omwenteling van de rotor binnen het ankerhuis van de motor over het maximale koppel. Dus schiet iedere echte elektrische auto als een pijl uit een boog weg. Tot frustraties van de miljardairs die het met hun verbrandingsmotortje moeten stellen en het maximum koppel (k.a= Nm) moeten opbouwen. Laat ons dat koppel vrij vertalen als "trekkracht". Die overigens in een menselijk koppel ook voorkomt....
Nu is die geboren Zuid-Afrikaan Elon Musk zo pienter geweest een decennia geleden de naam van zijn auto's te ontlenen aan die van het genie Nicolas Tesla, een Kroaat, directe concurrent van Edison in de USA en wegens zijn "vreemd-zijn" achtergesteld. Hij is in werkelijkheid de uitvinder van de wisselstroom en alles wat we nu draadloos beleven en ook - sorry gentlemen - ook het internet en niet de persoon die daarvoor wordt genoemd, de uitvinder en bedenker is. Hij "plukte" letterlijk elektrische energie uit de lucht. Zoals alle genieën heeft hij een hard en moeilijk leven gehad. Maar Elon Musk, daar in zijn Californische basis, herinnerde zich die Nicolas Tesla. In België rijden er nu 700 met die legendarische, heroïsche naam rond.
Tesla boekte successen in de Rally van Monte Carlo voor auto's op alternatieve energie. Autonomie tot 500 km staan geboekt. En wat is, dat is. Daihatsu liet een EV-tje iets meer dan 1000 km rijden tussen Tokio en Nagoya in Japan. Maar daar was verder geen ondernemingszin of diepzinnigheid mee gemoeid. Maar 't Is wel gebeurd en natuurlijk hangt alles af van de batterijmaterie. Daar zit nu iedereen op gevlast. Wie de zeldzame aardmetalen kent en bezit (China voor 97%) kan ze binnenkort aanwenden als politiek wapen... Maar wat minder geweten is waarom de Grote Mijnheer Elon Musk(43) van Tesla onder vuur ligt is dat er in de USA al jàààren autonoom rijdende - elektrische - auto's van...Google zich in het verkeer menegen zo nu en dan... (Hetzelfde Google zonder welke niemand meer kan, dat tijdens mijn redactionele betrokkenheid bij Clean Week 2020 in Zolder schaamteloos artikels van mijn blog haalde...).
Nu Apple, ja de PC's, besloten heeft tegen 2020 ook met een eigen elektrische auto op de markt te komen, worden Elon Musk's zorgen groter. Omdat hij wordt geconfronteerd met het "verleiden" van personeel van Tesla naar Apple met als tegenwaarde een éénmalige premie van $250.000 en een loonsverhoging met 60% als ze maar vooral de batterijgeheimen meebrengen. Musk dreigt - hoewel nu succesvoller dan ooit - de rol te gaan spelen die zijn koosnaampje Tesla (Nicolas-voor de kenners) héél zijn leven heeft moeten vervullen. Genialiteit weten afgestraft zijn. Die dreiging is reëel. Nu moet Musk niet panikeren, maar wie de geheimen van de zeldzame aardmetalen kent waarmee de actieradius van een batterij kan worden verlengd wordt de baas van de toekomst-automarkt.
Elon Musk pleitte recent in "Knack" voor meer tunnels omdat die de "fluïde" van een elektrische auto (nu voor altijd EV=Electric Vehicle) verzekert. Niets is dodelijker voor een EV dan stadsverkeer, files, stoppen opnieuw de massa (lees: wagengewicht, schoonmoeder en valiezen) weer op gang trekken. Tijdens mijn testrit met de onderkende, onderschatte Nissan LEAF vetrok ik met een autonomie van 126 km en kwam thuis met een autonomie van 123 km !!! Het geheim daarrond is geen geheim. Zoals met de meeste zogenaamde geheimen... Omdat ik secundaire bochtige wegen kon/mocht berijden, kon ik "spelen" met het accelereren en weer opnieuw opladen van de batterij (Lithium-Ion) door vetragings-energie (= zowel de potentiometer loslaten of remmen) waardoor ik telkens iets gaf, maar ook weer mocht nemen. Evenwicht. Bijna zoals in het echte leven mensen zeggen "je moet kunnen geven en nemen".
Ik hoop dat de materialen-industrie Elon Musk en zijn Tesla ter hulp schiet. Tesla's succes is niet onkreukbaar. Maar onrecht zou geschieden, als er aan zou worden geraakt. Maar tja, wie ligt er in deze wereld nog wakker van onrecht. Het woord op zich lijkt al aftands, voorbijgestreefd, iets voor in Bokrijk, gebruikt in lang vervlogen tijdens. Daarom dat het zo beangstigend is te zien dat "apple's" met "peerdenkrachten" worden vergeleken. Trouwens de "paardenkracht" wordt in de moderne techniek juist uitgedrukt in kiloWatts (kW). Maar dat gaat te ver, want dan zitten we weer bij die échte (Nicolas-) Tesla die daar alles over wist. Als je een motorvermogen in pk ziet, deel dat dan door 1,36 en dan heb je de kW's. Prettig weekend. En vergeet nooit Elon Musk en zijn - tot nu toe - onverbeterde Tesla's. Overigens dachten de eerste autoconstructeurs al aan de elektrische auto.
Er was de "La Jamais Contente" van Camiel Jenatzy in...1899 al die het eerst door de "muur" van 100 km/h ging (105 km/h), er was de Lohner-Porsche die Ferdinand Porsche maakte. De eerste Porsche was eigenlijk een elektrische... Zo kunnen we nog een poos doorgaan. Elon Musk is geen dagdromer. Zoals we vroeger of later zullen moeten toegeven dat verbrandingsmotoren alleen nog in musea zullen te zien zijn. Zonne-energie is geen optie maar een feit. Voorbeeld het vliegtuig dat enkel daarop nu in twaalf stappen om de aarde vliegt... Politiek-religieus ligt dat natuurlijk ànders. Met domheid en onwetendheid komen politici toch wel een eind weg... Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Freek de Jonge. Kennis impliceert niet noodzakelijk macht. Voorbeeld: Nicolas Tesla.(Tekst en foto's: Walter Rombauts, Nissan en Tesla)
MALDONADO OVERKLAST NIPT MAX-V IN DE NAMIDDAG IN BARCELONA
De Venezolaan Pastor Maldonado reed deze namiddag met 1'24"348 nipt sneller dan Max Verstappen die met de Toro Rosso op de tweede plaats de tweede voorseizoenstraining in Barcelona afsloot. De Lotus-rijder die nu ongeveer bijna tien jaar door de Venezolaanse olie-industrie is gesponsord én Max-V waren de enige twee die in die fameuze 1'24" rondetijd geraakten. Op de derde plaats "strandde" wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes op...1'26"076. Nieuwe Ferrari-ridder Sebastian Vettel haalde de vijfde chrono achter nieuweling Marcus Ericsson in de Sauber.
Jenson Button in de Mc Laren-Honda pikte de tiende tijd in en de miserie bij het even arrogante als historische team lijkt nog lang niet voorbij. Terwijl iedereen in de peilingen Renault als motorleverancier met 4% in de bak van afgelaten olie gooit, rijdt de Franse autogigant toch maar netjes in de spits van de voorlopige hiërarchie... Ricciardo in de Red Bull, Max Verstappen in de Toro Rosso en Pastor (wat een zalige voornaam; anders dan Devil...) Maldonado doorbrak deze namiddag de Renaultspitsen in de Lotus-Mercedes. Vooral de piepjonge Max-V is een doorn in het oog van de Grote Mijnheren, al jaren getooid met wereldtitels. Dat zal morgen zondag vuurwerk geven...Gensters onder en om de bolide's. Coureurs met het mes tussen de tanden. Gelukkig willen ze daarmee alleen chrono's de wijzerkoppen afsnijden.(Walter Rombauts)
We schrijven 11.30 uur in Barcelona. Max Verstappen heeft in zijn Toro Rosso met 1'25"417 respectievelijk wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) enSebastian Vettel (Ferrari) een neus gezet. Hij staat op de snelste tijd, eerste plaats, op de voorlopige trainingslijst ! Vettel spinde al in het begin met de Ferrari, en noch hij, noch Hamilton kwamen onder de 1'26". Alleen Max-V. Er is nu weer een peiling aan de gang welke piloot het meest GP's zal winnen. Favoriet daar is - weeral voorlopig - Kimi Räikkönen met Ferrari.... Iceman ontdooit als je hem nu bezig ziet. Hij overigens gesproken, iets wat hij zelden doet. "Ferrari is op alle gebied verbeterd !". Zijn woorden waren nog niet koud of Max-V zette die snelste chrono met een Renault-motor ! Terwijl dit aan mijn blog wordt toegevoegd heeft de "rakker" voor de middagpauze zijn eigen tijd nog eens verbeterd: 1'24"739. Waarmee hij momenteel torenhoog boven de wereldkampioen Hamilton (2 titels) en Vettel (4 titels) staat. Bijna twee volle seconden...Max-V meld zich aan de Grote Wereld aan. (Walter Rombauts)
IN DE LAATSTE STAND VAN ZAKEN KLOPT FERRARI NET HONDA
Terwijl het een Renaultmotor is die door Ricciardo in de Red Bull op de snelste chrono is gezet in Barcelona, gingen de opiniepeilingen door. In de laatste stand van zaken klopt Ferrari met 44% net Honda dat 40% telt als attraktiefste motorleverancier voor het seizoen 2015. Renault telt 4% maar rijdt wel de snelste tijd, of hoe relatief (lees: waardeloos) opiniepeilingen kunnen zijn. Mercedes haalt 12% binnen maar vangt wel als wereldkampioen bij de constructeurs EN de piloten (Lewis Hamilton) het seizoen 2015 aan !!!!??? Bovendien figureert Mc Laren deze testdag op de vijfde plaats.
Niet dank zij de Hondamotor maar wel door het talent van Fernando Alonso. Het is tijd dat het 15 maart is, dan is er de eerste race. Zonder gezwetst, wel met concreet precies stuurwerk zoals dat vandaag ook door Kimi Räikkönen werd opgevoerd in Barcelona. En met Renaultmotoren die wel eens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel spijt kan doen krijgen van Red Bull te wisselen voor Ferrari, waar nu de ware "boss" Kimi is. Hij kan met "drama" leven. Als je dat bij Ferrari niet kan, kan je d'r ook niet werken. Vettel zal er moeite mee hebben....(wr)
PEILINGEN DOEN HONDA EN FERRARI BIJNA GELIJK SCOREN
Momenteel rijdt de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull-Renault met 1'24"574 de snelste tijd in de voorseizoentrainingen in Barcelona. Daarmee gaat hij Kimi Räikkönen in de Ferrari vooraf. Met één tiende van een seconde. Raar die Renaultmotor bovenaan de tabellen. Want de peilingen die zijn uitgevoerd over wie de beste motorleverancier zal worden geven Honda (foto-inzet) met 43% als beste aan en Ferrari met 41%. Mercedes komt uit op 12% en Renault aan...4%. Peilingen zijn relatief. Net zoals de voorseizoenstrainingen. De ware toedracht zal pas duidelijk worden op 15 maart 2015 als in Australië het echte seizoen van 20 races aanvangt. Want al geven de peilingen Honda als beste aan, Mc Laren mag zich gelukkig prijzen een Fernando Alonso te hebben die een manke Honda toch - bijna - voorin rijdt.(wr)
JEREZ DAG 3 EN 4: GROSJEAN GLANST, RAIKKÖNEN SNELST !
Tijdens de derde trainingsdag in het Spaanse Jerez-de-la-Frontera plaatste de Fransman Romain Grosjean zich in de nieuwe Lotus E23 zowaar bovenaan de chronotabellen. Vandaag, de vierde en laatste dag van de pré-seizoentrainingen, is hij zojuist goedgemutst vertrokken. Een snelle chrono geeft een coureur adrenaline en een goed humeur. Jenson Button rijdt vandaag in de Mc Laren-Honda. Raar, maar deze nieuwe motor klinkt luider dan de anderen. Maar Jenson was nog maar net de pits uit of de auto viel al stil.
Omzwermd door tientallen fotografen werd de auto door de mecaniciens dan maar opnieuw de pits ingeduwd voor wat denk- en sleutelwerk. Door de schimmigheid die voorseizoen-trainingen met zich brengen lijken Lotus en Ferrari erop vooruit te gaan. Toch is het voor iedereen duidelijk dat de Mercedes van wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn compaan Kéké Rosberg de te kloppen combinatie blijft.
Om 10 uur vanochtend was het de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault die de snelste tijd reed: 1'37"195. Hij ging Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari vooraf. Romain Grosjean plaatste zich derde met de Lotus E23. Uiteraard zijn pas vanavond de chrono's bindend om een - wankele - momentopname te maken van de eerste actie van het WK F1 2015, het 65ste in de rij sinds het ontstaan van het Wereldkampioenschap van de Piloten in 1950.
Onder een stralende zon van Jerez sloot Kimi Räikkönen met de Ferrari SF15-T met 1'20"841 de laatste fase af als snelste. "Iceman" ontdooit opnieuw. Een verrassing toch wel, want bij Mc Laren-Honda bleef het gesukkel de hele dag duren voor Jenson Button. Wereldkampioen Lewis Hamilton reed de derde tijd met de Mercedes en na de verrassende Fin Kimi, finishte Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari tweede !ii. Ook kwam er een donderslag bij heldere hemel met een vierde tijd van Max Verstappen in de Toro Rosso, net achter Hamilton en voor Felipe Massa. Ferrari schitterde dus in Jerez. Moet Fernando Alonso besluiten te vroeg zijn zitje aan Vettel te geven in de Scuderia Ferrari ? Antwoord op deze vraag komt op 15 maart 2015 in Melbourne als de eerste GP van 20 in dit seizoen wordt gereden.(Walter Rombauts/Foto Fiat/Ferrari)
Nissan zal op 13 en 14 juni 2015 Audi, Porsche en Toyota aanvallen in het wereldkampioenschap uithouding (WEC= "World Endurance Championship") waarvan het hoogtepunt op die data ligt. Met name de 24 Uren van Le Mans, waarin Audi vorig jaar voor het eerst een hybride-auto aan de top van de erelijst zette. Nissan Nismo heeft een centraal voorin liggende 3 liter V6 motor met biturbotechniek en vierwielaandrijving én hybridetechniek. Dat betekent dat er een verbrandingsmotor én een elektromotor inzit die interactief werken. Nissan nam lang geleden al deel aan de etmaalrace, maar beet telkens, net als Toyota in ongeveer dezelfde periode, in het zand. Mazda blijft - voorlopig ? - de enige Japanse auto die in Le Mans won. Met een rotary-engine nog wel, een erfenis van wijlen Felix Wankel. Audi won vorig jaar met de nu zo bekritiseerde dieselmotor. Toch wordt die nog door-ontwikkeld. Nissan staat voor een grote uitdaging...(wr)
JEREZ DAG 2: BOTTAS GELUKKIG MET PROBLEEMLOZE DAG VOOR WILLIAMS
In het Spaanse Jerez is voor de tweede opeenvolgende dag getraind met de Formule 1's van 2015. Jenson Button reed de Mc Laren met de nieuwe Hondamotor. Evenmin als gisteren was hij ongerust over de trage aanloop van de auto. Toch verwacht men de nieuwkomer na zes jaar afwezigheid in de voorste gelederen voor de eerste GP van het WK 2015 op 15 maart a.s. in Australië.
Gisteren reed Sebastien Vettel in de nieuwe Ferrari de snelste tijd. Hij was tevreden, maar gaf geen commentaar. Dat deed Felipe Nasr die de Sauber C34 reed wel. Sauber die dezelfde Ferrari-motor gebruikt, zou volgens hem héél dicht tegen de soepelheid en vermogen liggen van de Mercedes-motor die hij vorig jaar in de Williams reed. Het blijft gissen.
Die voorseizoenstrainingen zijn misleidend. Niemand weet precies met wat de ander bezig is. Dag per dag gaat het plaatje duidelijker worden. Morgen, dinsdag rijdt Vettel weer in de Ferrari en Alonso opnieuw in de Mc Laren-Honda. Alleen eind februari zullen we monden zien lachen en anderen hun wenkbrauwen zien fronsen... en in de warrige haren zien krabben...Romain Grosjean in de Lotus-Renault reed de snelste chrono voor Paul di Resta en Daniël Ricciardo.(wr)
JEREZ DAG 1 VETTEL SNELST IN FERRARI, HONDA MAAR ZES RONDEN
Jerez-de-la Frontera. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed vandaag in de Ferrari de snelste tijd in de voorseizoentrainingen. Fernando Alonso rondde met de Mc Laren MP30 slechts zes ronden. De V6 Honda turbomotor baart nog wat zorgen. "Doodnormaal" becommentarieerde de Spanjaard het nieuw begonnen F1-seizoen 2015.(wr)
De enige die nog een film over de Formule 1 had moeten maken is Alfred Hitchcock. Wat zou hij een thriller hebben gemaakt van het gisteren opgedoken "gegeven" als zou Nico Rosberg's Mercedes zijn gesaboteerd in Singapore. "Een niet te indenticifiëren "giftige vloeistof" zou de elektronica van vooral de koppeling, maar ook die van de V6 Turbomotor hebben ontregeld.Waardoor de Duitser op de grid niet wegraakte. Mercedes is er uiteraard zwijgzaam over, maar helemaal ondenkbaar is het niet. Gelukkig maar zeldzame duistere technische "voorvallen" zijn door de autosportgeschiedenis(-sen) voorgevallen. Soms opgelost in de zin de oorzaak gevonden, soms ook niet.
Met het oog op de GP van Japan die zondag 5 oktober op de omloop van Suzuka wordt gereden, is het een vervelende kwestie. Lewis Hamilton nam in Singapore de leiding en telt nu precies 3 punten voorsprong op Nico Rosberg. Er hangt hoogspanning in de lucht in de tuin van Honda (circuit ligt aan de uitgang van Honda's productie-eenheid aldaar). Raar in al die zaken is dat vader Kéké Rosberg zo vervelend op de achtergrond blijft en zelden commentaar uit over het verloop van de laatste vijf races.
Hij zou nochtans maar al te graag zoonlief zien doen wat hijzelf in 1981 met een Williams deed: wereldkampioen worden ! Binnen Mercedes weet teamleider Toto Wolff zich geen raad met heel de "affaire". De GP van Japan zal - zeker nu Honda terugkomt in 2015 - uitermate spannend worden. We volgen de intriges.(wr/foto: Rosberg in Portugal:archief Walter Rombauts)