Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    30-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN JAPAN ZEKER TOT 2019 GEREDEN OP SUZUKA-CIRCUIT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zondag wordt voor de 26ste keer de GP van Japan gereden op het Suzuka-Circuit in de achtertuin van Honda. De omloop die 5,8 km lang en 17 bochten telt werd in 1962 uitgekiend door de Nederlander John Hugenholtz. Aanvankelijk was de "acht"baan bedoeld om er enkel nieuwe seriemodellen van gewone Honda's op uit te testen. Inderdaad, als de poort van de productiehall van de Hondafabriek openging, reden de nieuw gefabriceerde auto's als eerste testkilometers een rondje op de piste. Van opvatting is de achtbaan, die daardoor evenzeer met als tegen de wijzerzin van een uurwerk draait, een kleine oude "Nürburgring".

    Dat is niet verwonderlijk want de ontwerper ervan was van een generatie waarin de oude Duitse 22,6 km lange Nürburgring, bijgenaamd "de groene hel", als summum van autocircuit gold. De grootste namen als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio werd er als een god op de schouders rondgedragen na zijn laatste zege voor de wereldtitel in 1957. Met een tot Maserati omgebouwde Lancia. Voor WOII, in 1938, versloeg de "Duivel van Nantua", Tazio Nuvolari in een "kleine" Alfa Romeo de fabrieks-Audi's en Mercedessen die toen al het hakenkruis droegen. Het verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 van Oostenrijker Niki Lauda in een Ferrari, maakte een einde aan de mythe, of ook wel als je wil aan de waanzin.

    De eerste GP van Japan F1 werd op 1 november 1987 gewonnen door de Oostenrijker Gerhard Berger in een Ferrari, voor Ayrton Senna in een Lotus-Honda. Onze landgenoot Thierry Boutsen werd verdienstelijk vijfde in een Benetton-Ford. De 25ste GP vorig jaar door de Duitser Sebastien Vettel in een Red Bull-RB9-Renault. Zeer recent heeft de Heer Hiroshi Soda, voorzitter van het "Mobilityland" dat als corporatie Suzuka Circuit beheert, een akkoord afgesloten met...Bernie Ecclestone dat de GP van Japan tot 2019 zeker in "de tuin van Honda" blijft. Beiders hoofden knokten van wederzijdse dankbaarheid op zijn Japan's tegen elkaar. Niet voor niets eigenlijk, want in 2015 komt Honda als "motorist" weer in de F1 en zal als beste klant Mc Laren bevoorraden.

    Met een kans dat de Belg Stoffel Vandoorne meteen in de Formule 1 wordt geprojecteerd. Nu Dieter Maeteschitz, bigboss van Red Bull's energydrank, de "stunt" uithaalde door een 17-jarige Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso (nu vrijdagochtend al), kan Ron Dennis van Mc Laren omzeggens niet anders dan een even grote "donderdslag bij heldere hemel geven": Stoffel Vandoorne. Héél vroeg, mogelijk iets te vroeg, maar nood breekt wetten.

    En Ron Dennis is aan Honda nogal wat verplicht, al staat dat nergens in een contract zwart op wit. Het is nog ongeschreven, maar de sfeer kan je zo uit de lucht plukken. De druk om Stoffel in te zetten is hoog. Het wordt dit weekeinde weer zo'n GP van Japan (8 uur + zomeruur vroeger dan bij ons) om tussen knusse kussens te genieten van die verre harde werkelijkheid die dit jaar gestalte geeft aan die race: duel Hamilton-Rosberg. Om enkele puntjes. Allebei Mercedes.(Tekst & Foto's: archief Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Op zijn 80ste verjaardag reed JM Fangio de W196 nog eens over de Ring zoals hij alleen dat kon i30914.jpg (698.5 KB)   

    30-09-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRIC TERUG IN DE VERZWEGENHEID

    FRIC (Front and Rear Interconnected Suspension) om het chassis zo roerloos vlak te houden, was voor de GP van Duitsland "het" onderwerp van gesprek. Zonder FRIC blijkt echter dat niemand nog mort en Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft in feite zijn slag thuisgehaald. Met de staande herstart nadat de Safety Car is uitgerukt voor minstens vijf ronden, is dat niet zeker, hoewel het op het World Motorsport Council "erdoor is gehaald". De puristen vinden het niet kunnen, de coureurs en teamleiders zijn erover misnoegd. Het voedt alleen maar de gevaarsfactor voor nieuwe aanrijdingen in de drang eerst door de bocht te komen...

    Zelfs Bernie Ecclestone komt ertegen in opstand. "Het dient tot niets. Een "rollende herstart", zoals we zonet in de GP van Hongarije hebben gezien is toch genoeg spektakel", placht hij te zeggen. En vergeet daarbij iets, waar weer geen mens meer aan denkt. Zonder het ongeval van Ericcson in de Caterham-Renault, had Nico Rosberg zijn comfortabele voorsprong op Sebastien Vettel, Daniël Ricciardo en Fernando Alonso behouden. De winstkansen van de Duitser waren gaaf gebleven, veel polemieken uitgebleven... Maar nu terug naar FRIC.

    Het systeem is hydraulisch (Mercedes), elektronisch of een combinatie van beiden, en beïnvloedt de toleranties van de veren, schokdempers en stabilisators (antirollbars).  In het geval van de Mercedes vijvoorbeeld is het hydraulische interactie tussen de hoofremcililnder van de voorremmen en de hoofdremcilinder van de achterremmen. Helemaal nieuw is FRIC in alle "gedaantenvormen" helemaal niet. In 1995 experimenteerde Tyrrell in de "023" ermee en...eind van de jaren '70 pastte Moskvich het in de "single-seaters" in de Formule East toe. Zonder succes.

    De bedoeling ervan is de bodemvrijheid van de auto zo vlak mogelijk te houden als de coureur gaat remmen. Door een druk van bijvoorbeeld 130 kg op het pedaal - zoals in de Mercedes - wil de auto met zijn neus "duiken". Daardoor wordt de aerodynamika lichtelijk verstoord. Om die korte onstabiliteit van al het vleugelwerk tegen te gaan, is FRIC toegepast. Achter de schermen wordt over artikel 3.15 van het FIA-reglement fel gesdicussieerd. Maar voorlopig blijft het in de verzwegenheid. De GP van Duitsland en Hongarije was er niet minder spectaculair door.

    Maar een duikende neus van een racewagen bij het remmen leidt vaak een onderstuur in. Vooral in korte bochten. Let er maar eens op. Daarom gaan de coureurs sinds Hockenheim vaak zo "wijd" in de bochten, ver over de curbstones. De neus wil rechtdoor... Niet één ontsnapt eraan. Comfort - al is het dan technisch - mist men vlug. Alleen talentrijke piloten weten daaraan te sleutelen in hun rijstijl en in de afstelling-dialogen met hun ingenieurs. De anderen eindigen in de banden- of betonnen muur. Of in het beste geval in de "clemente" vangrails.(wr)

    02-08-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON VERSCHALKT ROSBERG MET 183/1000ste SECONDE !

    Lewis Hamilton reed met 1'25"814 de snelste ronde in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Binnen dezelfde ronde had WK leider Nico Rosberg er 1'25"997 voor nodig met hun Mercedessen. Dat is 183/1000ste verschil tussen beiden. Kimi Räikkönen werd in de Ferrari derde en Fernando Alonso vierde. Evenwel binnen de 1'26"... Om 14 uur beginnen de tweede vrije oefeningen die nog "spielerei" kunnen worden genoemd.(wr)

    25-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIRELLI ZET EXPERIMENTEN MET LAAGPROFIELBANDEN VOORT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de GP van Engeland heeft Pirelli met Lotus diepgaande praktijktesten gedaan daar in Silverstone. Dit omdat men 18"-velgen wil invoeren. 18-duims velgen hebben een metrische diameter van  457 mm en als daar laagprofielbanden op legt crëert men een breder bandoppervlak om in de rijlucht te penetreren. Dat wil zeggen dat - als de wijziging wordt doorgedrukt - de hele aerodynamica van de F1-auto moet worden herzien. Laagprofielbanden met een dan verplichte laaddruk van 1,4 bar, kunnen de bolide stabieler maken en vooral in de snelle bochten hogere snelheden waarborgen. Omdat ze grotere laterale krachten kunnen opnemen als gevolg van een mindere "vervorming" van de "flank" van de band.

    Verondersteld dat men de laaprofielbanden tot een feit gaat maken, dan zullen de artikels 12.4.1/2/3 en 4 van vandaag moeten herschreven worden. Vooral de breedte van de band zal kopzorgen bezorgen over het luchtdoordringings-coëfficiënt in de lucht. Voor wie zich afvraagt hoe breed de banden vandaag op de "nieuwe F1" mogen/moeten zijn, citeer ik de afmetingen uit het huidige technische reglement.

    Vooraan mogen ze 305 tot 355 mm breedte hebben. Achteraan is dat 365 tot 380 mm. De speling tussen de twee toleranties hangt af van de bandenkeuze, soft, supersoft, mediums, hard en wet's. De supersofts geven de hoogste grip, zuigen zich als een spons vast aan het asfalt, maar zijn ook het snelst "opgebruikt", versleten. De gewone "softs" hebben een compound die wat langer stand houdt, maar minder snel zijn. De "mediums" - het woord zeg het zelf - houden het midden tussen de twee "standtijden" en lenen zich ook best als de piste vochtig is zonder doornat te zijn. Het type "hard" gaat het langst mee en de regenbanden (wet's) hebben een profiel om het regenwater weg te pompen.

    Ook het profiel op de banden van gewone personenwagens heeft tot doel bij regen het water letterlijk weg te pompen. Op die manier wordt watergladheid beperkt. Net als in de F1 is er een eeuwig duel tussen wegligging en duurzaamheid. Om het eens "cru" te stellen. Met Pirelli's heb je de beste wegligging, maar ze zijn vlugger versleten. Met Michelin's moet je als het regent iets beter opletten, maar ze gaan "eindeloos" mee als de voorgeschreven bandenspanning wordt gerespecteerd. In de jongste 24 Uren van Le Mans opteerde Porsche na zestien jaar afwezigheid terug te komen met Michelin's. 't Is maar een vaststelling, want dié banden hebben natuurlijk geen vergelijk met die van een gewone autoband van dat merk. Na de LMP's in Le Mans en het FIA-kampioenschap van puur elektrische éénzitters - dat weldra begint - is men zinnens ook de F1's op 18"-velgen te zetten. Nieuw denkwerk in windtunnels voor de ingenieurs in aerodynamica.(Walter Rombauts)

    21-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG WINT, HAMILTON STUNT MET DERDE PLAATS IN GP VAN DUITSLAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Duitser Nico Rosberg heeft vanuit "pole-position" de GP van Duitsland F1 gewonnen. Dat is zijn zevende GP-zege uit zijn loopbaan en zijn twintigste podium. De Fin Vallteri Bottas werd met de Williams-Mercedes tweede. Derde en vedette van de tiende race voor het WK 2014 werd de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes. Door de pech van gisteren startte hij uiteindelijk vanaf de twintigste plaats. Hij remonteerde, bollend als een vuursteen, tot op de derde eindplaats. Bravo Lewis ! Hij beperkt daarmee de achterstand in de voorlopige stand om de wereldtitel t.o.v. ploegmaat Nico Rosberg. Volgende race is de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Rosberg leidt met 190 punten voor Hamilton met 176, Ricciardo 106, Alonso 97...

    De startende meute had nog geen ronde gereden of er was al een rode vlag en safetycar. In de eerste bocht was het al prijs. Felipe Massa (Williams-Mercedes) nam een knappe derde plaats in en ging wat kort door de eerste bocht, met naast hem Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes). Op de wielen van de jonge, talentvolle Deen, werd Massa in de lucht gekatapulteerd, ging over de kop, schoof op zijn rolbeugel een tiental meter ondersteboven, gensters makend, verder. Toen besloot zijn engelbewaarder - die hij zeker moet hebben als je zijn carrière overloopt - dat er genoeg show was en kantelde de Williams weer recht op zijn wielen. Braziliaan Felipe Massa stapte ongedeerd uit. Aan alles wordt men gewend. De knappe, vooral gentlemen, nam het Magnussen niet kwalijk en de wedstrijdcommissarissen klasseerden het voorval als een wedstrijd-incident. Gedeelde schuld zeg maar. Die voor Massa wel goed is afgelopen.

    De GP van Duitsland was doorspekt met wiel-in-wielduels, waarin al eens een stukje voorvleugel sneuvelde. Ook bij Hamilton die daardoor meer onderstuur in zijn Mercedes kreeg. Maar de manier waarop hij zich gefixeerd had om tweede te worden was een vulkaanuitbarsting. Tijdens een inhaalmaneuver met Button tikte hij die rechts in het midden van de Mc Laren aan. Al langsvliegend verontschuldigde hij zich met een handgebaar naar landgenoot Jenson. Maar Lewis leed wat schade aan de voorvleugel en dat kostte hem meer dan waarschijnlijk de tweede plaats.

    De aarbeving op wielen bleef duren. Onverdroten demonstreerde Lewis Hamilton dat hij aan een stuurtje kan draaien. De tweede plaats isniet gelukt omdat Bottas met dezelfde Mercedes-motor tot in laatste bocht de druk aankon. Mocht Hamilton gisteren die rempech niet hebben voorgehad gebiedt de eerlijkheid of Nico Rosberg zo'n verbetenheid 67 ronden van zich af had kunnen houden...en winnen.

    Het is een waardige GP geworden met één vraagteken. Voor een vogelscheet rukt de Safety Car uit, maar toen in de 50ste ronde Adrien Sutil's Force India in de laatste bocht voor de aankomst ging spinnen, blokkeerde, liet men de auto gewoon liggen. Sutil stapte uit en wandelde naar de pits. De auto bleef drie ronden ter plekke eer baancomissarissen de piste overliepen en hem uit die gevarenzone haalde. De Belgische FIA koersdirecteur Roland Bruynseraede heeft een dertigtal jaar geleden zogoed als een identieke situatie meegemaakt.

    De verklaring ervoor is dat de auto niet in de "ideale lijn" voor de andere coureurs "lag". Mogelijk is er nog een andere chauvinistische reden. Mocht de Safety Car zijn uitgerukt kon aan de voorsprong van latere winnaar Rosberg wat "gepeuzeld" worden. Lewis zou gelachen hebben... En Rosberg moest winnen...Duitsland wereldkampioen voetbal, GP van Duitsland F1 een Duitse winnaar en wereldkampioen in spé. Iedereen kleurde vandaag mooi tussen de witte lijntjes, behalve één keer Romain Grosjean met de Lotus-Renault. De sportcommissarissen straften niet omdat de onderschatte Fransman weggeduwd werd. Als "hoogtepunten" waren er nog twee voorvallen.

    In de 46ste rond kreeg de Rus Kvyatt in zijn Toro Rosso een "keukenbrandje". Indrukwekkend om te zien, niets op zichzelf. De auto brandde lekker en werd door baancommissarissen geblust uit nadat de piloot eruit was. Ooit had de Nederlander Jos Verstappen, toen ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton, ook zo iets voor in de pits. Gezien de kledij van de coureur één minuut minstens 1200°C kan weerstaan, en er dus niets gebeurde. Jos stapte uit, er werd geblust en dat was het.

    Alle kranten, wereldwijd, pronkten ermee op de frontpagina. Behalve ondergetekende in zijn "gazet". Omdat hij al zoveel wel gevaarlijke keukenbrandjes in auto's, pits en op de piste had meegemaakt, was het de moeite van vermelden niet waard. De hoofdredactie riep hem op het matje. "Waarom heel de wereld die vlammenzee had, en "wij" niet ?", vroeg hij toornig. "Omdat dat brandje niets betekende", antwoordde het pennenriddertje in kwestie.

    Tijdens de berisping dacht hij aan voorvallen als Archie Scott Brown die met een Liter-Jaguar levend opbrandde in de haarspeldbocht van "La Source" in Francorchamps, "Jo Schlesser van 't zelfde in Rouen, Roger Williamson ook al in Zandvoort, Niki Lauda op de Nürburgring, maar het er levend vanaf bracht.

    Vanaf die operking is het "reportertje-ter-plaatse" ieder vlammetje, ieder gensterje, zelfs een hete zonnenstraal gaan noteren in zijn "Moleskine", zoals Hemingway deed, maar die had daarvoor meer whisky nodig. Het is de Amerikaan die tien jaar in Valencia aan de kust woonde, altijd een whisky-flacon als een infuus bij zich had, die hét standaardwerk over stierenvechten schreef, meer dan vergeven. Maar hij leerde hem een "Moleskine" gebruiken. Met alle brandjes erin beschreven. "Moleskine" maakt ook nu nog van Ernest Hemingway's roem dankbaar gebruik o hun - knappe - notaboekjes aan te prijzen.

    Daarom volgt hier de slot-anekdote van de GP van Duitsland. Vallen de heren Vettel, Räikkönen en Alonso toch niet samen in een scherpe bocht waar maar plaats is voor één, met wat goede wil twee. Maar ze waren met drie, en alle drie wilden ze er eerst door. Een wiskundig vraagstuk, zeker als ze met zijn gedrieën goed zijn voor zeven wereldtitels. Vettel 4, Räikkönen 1 en Alonso 2. De Fin, "Iceman", werd gesandwichst tussen de Duitser en de Spanjaard. Er vloog rechts vooraan wat vleugel af van zijn speeltuigje. Verder liep het goed af. Ze hernamen netjes het hiërachische rijtje. F1 wordt in weerwil van wiel-in-wiel-duels, over de kop gaan, keukenbrandjes in de bolides en binnen de lijntjes kleuren, een beetje saai.

    Er komt zowaar verstand in de coureurs hun hoofd. Ze zijn meer gedisciplineerd, nemen bijna de helm af om bij een inhaalmaneuver de tegenstander te groeten...Men zou er de "Staatskunde", "Politica" van Aristoteles beginnen op na slaan in plaats van de reglementen van de FIA. Maar misschien moet de Fédération Internationale de l'Automobile op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs dat wel sneller doen dan gedacht. Op 12 oktober is er de GP van Rusland in Sochi aan de Zwarte Zee. Gezien wat met Malaysia Airlines drie dagen geleden is gebeurd, rijst de vraag toch wel of die GP op de kalender wordt behouden ? Penibele vraag. Misschien bellen Poetin en Ecclestone nu elkaar eens. Drie jaar geleden wandelden ze samen langs de aanleg van de omloop. Er was toen nog geen "777"-vuiltje in de lucht. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)

    20-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG EN HAMILTON BLIJVEN OOK ZONDER FRIC SUPERIEUR IN FP3

    Het verbieden van de FRIC heeft wel voor een hutsepotje gezorgd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Duitsland. Even zag het ernaar uit dat ook Nico Rosberg en Lewis Hamilton er de kluts van kwijt waren. Hun namen stonden niet meer vooraan. Het was zowaar Ferrari en Williams die zich aandienden als snelsten. Toen Kimi Räikkönen op twintig minuten supersofts liet monteren om te rijden op een asfalt die met 52°C ei zo na begon te smelten, zette de eigenzinnige Fin zich comfortabel op de eerste plaats. Daarmee wist hij genoeg, reed de pits binnen en likte een ijsje, terwijl de macaniciens een brandstofprobleempje verhielpen.

    Ploegmaat Fernando Alonso wilde de Ferrari F14T zo lang mogelijk op een heet Hockenheim (33°C) aanvoelen en zette uiteindelijk - weerom knap - de derde tijd met 1'18"384. En wie zou er op de eerste en tweede plaats taan ? Nico Rosberg één en Lewis Hamilton twee. Met een chronoverdict van 1'17"779 was de Duitse Mercedescoureur zelfs 601/1000ste van een seconde sneller dan de winnaar van de jongste GP van Engeland, Lewis Hamilton. Die geraakte niet onder de 1'18".

    De Fin Vallteri Bottas en de Braziliaan Felipe Massa reden in hun Williams-Mercedes de derde en vierde plaats en het is Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10 die met een vijfde plaats de eer redde voor de Renault Power Unit. De viervoudige wereldkampioen sukkelde gewoon heel de FP3, kreeg de Red Bull niet getemd, niet afgesteld en nog jong als hij is wordt Sebastien dan als een kleine gestrafte jongen nukkig. Begrijpelijk bijna beschaamd voor eigen publiek.

    FRIC-loos ging Lotus helemaal de mist in. Pastor Maldonado, ooit aangekondigd als een Venezuolaanse god, zag zich voorbij gestoken door Bianchi met de Marussia zonder FRIC en ook zonder centen. Om 14 uur aanstonds zijn het de kwalificaties voor de "pole-position". FRIC of geen FRIC, vuurwerk tussen Hamilton en Rosberg is verzekerd. Allebei in een Mercedes, door de anderen benijd om het superieure van de bolide.(Walter Rombauts)

    19-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG PAKT IN KANONRONDE DE POLE VOOR GP VAN ENGELAND

    In de laatste tien minuten van de kwalificaties nestelde de Brit Lewis Hamilton zich keizerlijk aan de spits van de tien overblijvende gladiatoren voor de pole. Het gevoel leefde dat niemand hem daarvan vanaf zou houden. Williams (Massa - tweede sortie in Stowe in opeenvolgend jaar) en Bottas), Lotus (Grosjean en Maldonado) en...Ferrari (Alonso en Räikkönen) waren in de Q2 en Q1 al uitgeschakeld.

    Om 14.54 uur bij ons begon er motregen te vallen en wist niemand op minder dan 5' van de zwartwit-geblokte vlag nog wat te doen. Het vervelende was dat op de ene helft van de omloop die nattigheid viel en op de andere helft niet. Alle tien gingen de pits in en voelden zich als in een patstelling in het schaakspel. Ze konden geen kant meer uit. Met welke banden uitrijden ? Lewis Hamilton zat in een zetel, neen een troon, wachtend tot de seconden van Q3 wegtikten en hem de pole in handen zouden spelen...

    Tot die duivelse Australiër Daniël Ricciardo de baan opging, op zoek naar de snelste chrono. Hij deed de adrenaline in Sebastian Vettel zo opspuiten dat die ook in kamikaze-stijl de onberekenbare asfalt opging. Gevolgd door Rosberg, Button, Hulkenberg, Kevin Magnussen en niet anders kunnend ook Lewis Hamilton. In die hectische coctail van de laatste drie minuten, raakte Hulkenberg even tweede, Vettel even eerste om uiteindelijk die sakkerse Nico Rosberg in de Mercedes op "pole" terug te vinden.

    Hamilton kreeg een afstraffing en stond na de kwalificatie letterlijk met de mond vol tanden, wist niet meer wat zeggen. Hij start vanop de zesde positie (zogezegde derde rij). Sebastian Vettel had geen moeite met de "pole" van Rosberg, overigens winnaar van vorig jaar van de GP van Engeland. Als tweede startend was "zijn" doel bereikt: ploegmaat Ricciardo die eeuwig zelfgenoegzame glimlach afnemen. Morgen starten dus twee Duitsers op de eerste twee plaatsen voor de GP van Engeland. Eén die wereldkampioen gaat worden en één die het al vier keer is en titelhouder is.

    Daardoor mag niet uit het oog worden verloren dat Jenson Button de derde en Kevin Magnussen de vijfde tijd reden in de Mc Laren-Mercedes. Teambaas Ron Dennis ziet dat analytisch aan. Natuurlijk is hij daarmee "content", maar hoe leuk zou het zijn - nu Honda terugkomt in de F1 - terug te kunnen spreken van Mc Laren-Honda... En die geweldige Fernando Alonso uit te kopen bij Ferrari. Diens contract loopt nog tot eind 2015 bij Ferrari. Maar met Luca di Montezemolo en Rond Dennis, beiden geldmagnaten, is een gesprek onder vier ogen altijd mogelijk. Het moet niet in Wokin of Maranello zijn. Het kan gelijk waar doorgaan. Dus wie een worp wil doen naar een Ferrarizitje; het is dé moment.

    Voor wat de race van morgen zelf betreft is er één scheidsrechter. Het is de weerman. Als de weersomstandigheden zo onstabiel blijven als nu zal het een kwestie worden van de "juiste band te kiezen op het juiste moment". Geen Russische roulette, maar een intuïtieve intelligentie, bijne emotionele intelligentie, die motregen van regen en zondvloed kan onderscheiden.

    Om dan met de "intermediums" of de "full-wets" daarover te glijden te schaatsen of de golven te doen splijten zodat het geprofileerde loopvlak van de band het water kan wegpompen en grondcontact verzekert. Daardoor ontsnapt de auto aan "aqua-planing"; watergladheid. Zo'n beetje rijden zoals Rosberg vandaag deed. Met één hete adem in de nek, met name zijn landgenoot Vettel die dat ook kan. Het zal morgen daar in Silverstone "een aardbeving op wielen worden".(Walter Rombauts)

    05-07-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!