CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN FRANKRIJK
De lange rechte lijn van het circuit Paul Ricard nodigt uit om iets minder downforce in te stellen en zodoende een hogere topsnelheid te creëren. Van ongeveer zo'n alchemie maakte Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda gebruik om na driekwart rijden een adembenemende chrono van 1'34"021 neer te zetten. Dat zo'n instelling gewaagd is bleek dat de auto vooraan gemakkelijker in onderstuur gaat en zo belandde de WK-leider 2022 op de curbstone's. Met wat lichte schade. Monegask Charles Leclerc stuurde zijn Ferrari naar 1'33"930 op de klokken. Dat is precies 0"091 sneller dan Verstappen. Leclerc bleef aan de leiding.
Nyck de Vries die vanochtend Lewis Hamilton verving in de MercedesW13 raakte op de vierde plaats, maar finishte als negende. Toch maakt deze echte Nederlander een sterke indruk. Dat weet Hamilton ook doe naar zijn 300ste GP gaat. De statistieken tot op vandaag vertellen dat al degenen die het boeket van 300 GP's hebben binnen gehaald daarna nooit meer hebben gewonnen. Mogelijk buigt de zevenvoudige wereldkampioen deze harde stand van zaken om. Carlos Sainz werd derde, maar door een motorwissel, krijgt hij een gridstraf. George Russell in de tweede Mercedes blijft beloftevol en Pierre Gasly in de AlphaTauri-Honda maakt met een vijfde plaats dat de jeugd, de jonge gasten, het spektakel overnemen van de goede oldies als Hamilton, Alonso en Vettel. Deze laatste overweegt er toch nog een jaartje bij te doen. Wijsheid dringt bij de ene vroeger door dan bij de andere. Straks is er de FP2. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CARLOS SAINZ - FERRARI - NEEMT COMMANDO OVER IN FP2 IN FRANKRIJK
Als enig verledenswaardig feit tijdens de FP2 was er Mick Schumacher die andermaal de Haas-Ferrari net uit de muur kon houden tijdens de zoveelste spin van de zoon van...(wr)
MICK SCHUMACHER AFWEZIG OP UITREIKING STAATSPRIJS VOOR VADER MICHAËL
Morgen beginnen de vrije oefeningen voor de GP van Frankrijk. Hopelijk is Mick Schumacher wel in Le Castellet, want vandaag bij de uitreiking van een "Staatsprijs Noordrijn-Westfalen" ter ere van zijn vader Michaël, was de Haascoureur niet aanwezig wegens zich niet goed voelen. Het ski-ongeval dat Michaël Schumacher op 29 december 2013 nabij Grenoble overkwam houdt nu al negen jaar de fans en de media in een onbeantwoorde vragenstroom. Jean Todt, vroegere FIA-president, was aanwezig in Motorworld waar Schumacher's auto's tentoongesteld staan.
Todt is wellicht het nauwst met de familie Schumacher via zijn vrouw Corinna, dochter Gina-Maria en uiteraard met zoon Mick die recent vorderingen maakt in de F1. Willi Weber, de nu tachtigjarige ex-manager van Michaël Schumacher, legt dan weer verklaringen af in o.a. La Gazetta dello Sport, die zouden wijzen op her en der verspreide leugens aangaande de ware toestand van de zevenvoudige wereldkampioen. Wat er is gebeurd is verschrikkelijk, maar mag nu wel voor eens en voor altijd in de privé-sfeer van het gezin blijven.
Dat het puur op sensatie beluste Netflix een bijdrage over het leven van Michaël Schumacher bracht is meer dan genoeg geweest. Bij het zien ervan voel ik me ook onwel worden. Morgen begint de GP van Frankrijk met verdere discussies over teveel uitstoot aan remstof, porpoising-onderzoek dat in Francorchamps door de FIA zal aangepakt worden. En niet te vergeten dat in de ochtendtraining morgen de Pool Robert Kubica in de Alfa Romeo Valtteri Bottas even vervangt, en de Nederlander Nyck de Vries in de MercedesW13 het wiel van Lewis Hamilton overneemt. De soap begint nog maar. (Walter Rombauts)
De bijlage toont de Tyrrell-Ford 0008 DFV V8 3 liter die in 1978 in handen van Didier Pironi en Patrick Depailler. Deze laatste haalde er 34 WK-punten mee en de andere Fransman Didier Pironi 7. In het wereldkampioenschap voor de Constructeurs haalde Ken Tyrrell de vierde plaats met 38 punten. Wereldkampioen bij de piloten dat jaar werd Mario Andretti in een Lotus van Colin Chapman's brein. In de GP van Italië dat jaar gebeurde er in de start in Monza een geweldige botsing waarin de Zweed Ronnie Peterson verschrikkelijke brandwonden opliep aan dewelke hij 'anderendaags zou overlijden. (Walter Rombauts/Foto: Tyrrell-Ford)
IN EERSTE SEMESTER 2022 ZAKTE VERKOOP PERSONENWAGEN MET 14% IN EUROPA
De Europese personenwagenverkoop is in het eerste semester van 2022 met 14 % afgenomen. In juni van dit jaar werd zelfs - 15,4 % genoteerd. Dat meldt ACEA vandaag. De redenen voor deze daling liggen voor de hand. Door de verwarring rond EV's en de bedreigde toekomst van Diesel- en Ottomotoren, weet vooral de particulier niet goed meer welke auto te kopen. Nu ook de grootste Chinese constructeur van elektrische auto's "BYD" naar België en Europa komt, krijgt zelfs Elon Musk enige wrevel te verwerken rond zijn merk Tesla. Duitsland, sinds mensenheugenis het toonaangevende autoland, daalde van alle lidstaten nog het meest met -18,1%... in juni.
De lange levertijden voor nieuwe auto's maken dat de prijzen op de jonge tweehandsmarkt gevoelig aan het stijgen zijn en sommige merken in occasie zelfs de nieuwpprijs van destijds benaderen. De manke toelevering van halfgeleiders ontwricht de productie bij menig autoconstructeur. In ieder geval zijn de nieuwe inschrijvingen gedaald met 14%, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn dat concreet 4,6 miljoen minder verkochte nieuwe personenwagens.
De grootste markten kregen zware klappen: Italië - 22,7 % dan Frankrijk met - 16,3%, vervolgens Duitsland met -11% en de normaal gesproken "soliede" Spaanse markt noteerde - 10,7% in de eerste zes maanden van 2022. Deze evolutie is zorgwekkend als men bedenkt dat de Europese auto-industrie, globaal genomen 16 fabrikanten, direct en indirect werk biedt aan 12,7 miljoen mensen, hetzij 6,6% van alle Europese arbeidsplaatsen. (Walter Rombauts)
MICHAËL MASI, ONBEKWAAM KOERSDIRECTEUR DIE HAMILTON'S ACHTSTE TITEL CORRUMPEUS ONTNAM IS WEG BIJ FIA
Abu Dhabi eind 2021 zal de zwartste bladzijde uit de F1 historie blijven. Zelfs al achtervolgt de Britse fiscus nu de 91-jarige Bernie Ecclestone voor miljoenenfraude, wat dààr is gebeurd in die laatste race om het WK 2021 zal zich hopelijk nooit meer herhalen. Met 12" voorsprong op Max Verstappen, wist de Australiër, opvolger van de overleden Charlie Whiting, zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de achtste wereldtitel te ontfutselen door frauduleus en wellicht via de telefoontjes met Christian Horner ook corrumpeus ten aanzien van de hele wereld deze onwelvoeglijkheid uit te voeren. Iedereen, maar dan letterlijk iedereen was getuige van deze foute daad. Morgen veel meer hierover. De man is definitief weg uit de FIA en dat is alleen maar toe te juichen. Een achterliggende roddel als zou ook racisme een rol hebben gespeeld willen we hier in het midden laten. (wr)
De Alpine A 110 is altijd een icoon geweest, gecreërd door wijlen Jean Rédélé in Dieppe. Vandaag maakt CEO Laurent Rossi ons bekend dat de globale registratie van de nieuwe Alpine A 110 in het eerste semester 2022 met liefst 70,8 % is gestegen. Dat vertaalt zich in een verkoop van 1710 exemplaren. Voor België en Luxemburg samen is er een stijging van + 74,6 % of 103 auto's. Vorige week scoorde Alpine in de Zes Uren van Monza met de A480, bestuurd door Nicolas Lapierre, André Negraõ en Mathieu Vaxiviere, en vorige zondag eindigde Alpine vijfde (Esteban Ocon) en negende (Fernando Alonso) in de GP van Oostenrijk. Het succes van Alpine maakt dat vanaf september de dagproductie in Dieppe van 16 naar 18 stuks wordt gebracht.(wr)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)