HAMILTON WINT NIPT VOOR GESTRAFTE VERSTAPPEN DE GP VAN MONACO
Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes met brio de GP van Monaco gewonnen. Het "brio" ervan school in het feit dat hij met mediumbanden een sterke Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda nipt achter zich hield op harde banden. Toen Max in de voorlaatste ronde in de remzone van de chicane na de tunnel een aanval inzette, reed de Brit rechtdoor in de chicane en nam Max nog een beetje de lijn van de pist. Hun wielen hebben elkaar weliswaar geraakt en een onderzoek van de sportcomissarissen moet winst of verlies uitmaken. Ten gunste van een derde, Vettel, een diskwalificatie uitspreken is niet mogelijk.
Plaatselijk favoriet Charles Leclerc startte op de vijftiende plaats, en in zijn rushnaar voren tikte hij een andere auto aan: rechterachterband plat, hard doorrijden naar de pits en daar bleken de bandenslierten de Ferrari hard te hebben beschadigd hebben. Buiten Bottas, vierde en Gasly, vijfde, waren alle deelnemers veroordeelt tot een figurantenrol. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton versterkt zijn positie in de WK-stand, net als Max Verstappen die bijna Honda deed winnen in het Prinsdom.
Toch staat de Nederlander pas op de vierde plaats. Tijdens een bandenwissel onder safetycar veroorzaakte het team Red Bull wat men noemt een "unsafe relaese" waardoor Max Verstappen links naast Bottas buiten reed in de pitstraat en zich voor Bottas plaatste bij het buitenrijden. Max kreeg daarvoor 5' straftijd wat zijn reële tweede plaats in de uitslag omzette in een vierde. Daardoor kwam Sebastien Vettel derde na Bottas te staan en besteeg hij voor het eerste dit jaar het podium. (Walter Rombauts)
WK-stand:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 137 punten
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 120
3. Sebastien Vettel (Ferrari) 82
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 78
5. Charles Leclerc (Ferrari) 57
Winnaar Lewis Hamilton legde de 260,52 km af in 1h43'28"437/1000ste, hetzij een gemiddelde snelheid van 151 km/h !
HAMILTON - MERCEDES - RIJDT 85STE POLE EN ZEGT DANKE NIKI.
Het heengaan van Niki Lauda weegt op heel Monaco. Het is alsof de Formule 1 na 70 jaar is blijven stilstaan. Een groot autocoureur, zeker bij "DE" grootsten, een toffe gast en een groot mens laten een leemte en leegte na in wat in wat eind 2020 de na-oorlogse historische F1 zal worden genoemd. Vanaf 2021 mag eigenaar Liberty Media ermee doen wat ze willen. De Concorde-Accorden bestaan dan niet meer. De Formula E zal doorgezet worden, de Amerikanen zullen belangrijkere markten berijden zoals Azië, dan het schimmig Europa nog te bieden heeft.
Dat alles gaat door mijn hoofd als ik zie hoe Lewis Hamilton zijn 85ste pole-position in zijn loopbaan reed: 1'10"118 ! Ooit vroeg de pers aan Senna hoe hij zo'n bliksemronde reed. "Ik sprak met God", antwoordde hij dan in alle eenvoud. Wellicht heeft Lewis "Danke Niki" gepreveld. De Oostenrijker heeft immers ook op Mercedes zijn stempel gedrukt. Hij was graag gezien en zag iedereen op zijn beurt graag. Vriend en concurrent.
In Q2 stond Max Verstappen nog bovenaan, maar de Belgische Nederlander zei tevreden te zijn met de derde chrono. "De Mercedessen zijn me nog te snel" liet hij zich ontvallen. Hij staat bovendien op de stargrid voor viervoudig wereldkampioen Vettel in de Ferrari. Voor de Duitser, die in zijn snelle ronde toch weer even de vangrails kuste, paralell aan zijn banden zodat geen schade werd opgelopen.
Snelste man van de oefeningen Charles Leclerc is door zijn eigen Ferrari-maat in Q1 uit het spel gekegeld. In Q1 raakte Vettel weer een vangrail en zette na herstel in de pits zich in een ultieme snelle ronde vooraan, waardoor Leclerc zakte naar de zestiende plaats. Voor de Monegask wordt het voor egen publiek een inhaalrace. Ferrari is - zoals heel de F1-geschiedenis door - weerom drama van de bovenste plank. Morgen komt er figuurlijk onweer boven het Prinsdom. Hopelijk geen echt.
Maar in beide gevallen zullen geheime krachten zoals ze ook in het Casino tegenover Hotel de Paris daar spelen, winst of verlies bepalen. Wie de beste "croupiers" in de teams heeft kan na 80 ronden uit handen van Prins Albert van Monaco onder spuitende champagne de winnersbeker ledigen. Vier gasten hebben er oog op: WK-leider Hamilton, verbeten Bottas, verstandig geworden Verstappen, gefrustreerde Vettel en natuurlijk ook Pierre Gasly die netjes aanpikt. Het mirakel wordt wel van Charles Leclerc verwacht. Hij moet vegen voor eigen deur.(Walter Rombauts)
LECLERC -FERRARI - SNELST IN FP3, VETTEL CRASHT IN ST.DEVOTE !
Op het einde van de derde vrije trainingen heeft Sebastien Vettel zijn mecaniciens een zware opdracht gegeven. Hij plette de linkervoorkant van de Ferrari op de muur. Het is dus de vraag of ze de bolide nog klaar krijgen voor de kwalificaties. De FP3 zag in de Monegask Charles Leclerc de snelste man. Hij reed voor zijn voordeur 1'11"265. Verwacht wordt dat straks één van de onderstaande vijf onder de 1'10" zal duiken.(Walter Rombauts)
SIMON PAGENAUD START IN POLE VOOR 500 MIJLEN VAN INDIANAPOLIS
Wat Fernando Alonso en Mc Laren al twee keer niet is gelukt, met name de 500 Mijlen van Indianapolis winnen, gaat minder showachtige figuren beter af. De Fransman Simon Pagenaud start zondagavond om 18.30 uur onze tijd in Pole op de "backyard". Hij legde beslag op de eerste plaats met een gemiddelde snelheid van 370,136 km/h over het 4 km lange "ovaal". Volgens Sebastien Bourdais wordt het hele traject plankgas gereden, zonder de voet te heffen, tenzij het niet anders kan door "verkeer" op de baan. Sebastien Bourdais, zogenaamd mislukt in de F1 maar meervoudig Indy-kampioen, neemt ook deel aan de komende 24 Uren van Le Mans op 15 en 16 juni met een GT Ford. In Indianapolis start de Fransman die in Le Mans is geboren, op de zevende plaats in weerwel van een eerdere crash tegen 330 km/h...Sebastien is een bescheiden en toegankelijk iemand. Niet iemand als Alonso die een halfgod denkt te zijn.(Walter Rombauts)
HAMILTON BLIJFT DE HOGE TOON ZETTEN IN FP2 IN MONACO
De tweede vrije oefeningen voor de GP van Monaco stond voor de meest teams al in functie om de juiste configuratie voor de kwalificaties van zaterdagnamiddag te zoeken. Max Verstappen (Red Bull-Honda) sukkelde dit keer wat met de banden, nalijk geen grip. Dat overkwam ook Carlos Sainz (Mc Laren) die het verschijnsel "graining" overkwam. Dat treedt op als de rubbercompound te hard is voor het asfaltoppervlak en de coureur er niet in slaagt de band op bedrijfstemperatuur te houden. Dan onstaan kleine korreltjes die zich vasthechten op het banoppervlak waardoor mindere grip onstaat omdat de auto er - figuurlijk gesproken - op wegrolt. Vervelend verschijnsel en niet direct via engineering op te lossen. Pirelli heeft hard, medium ebn soft ter beschikking in het Prinsdom waar het tegen anders iets frisser is.(Walter Rombauts)
HAMILTON NIPT VOOR VERSTAPPEN IN FP1 VOOR GP VAN MONACO
Zondag wordt de GP van Monaco gereden over 78 ronden of 260,286 km. Vanochtend zijn de eerste vrije trainingen gereden. Lewis Hamilton (Mercedes) klokte met 1'12"106 de snelste tijd in zijn Mercedes. Hij wordt wel nipt op de hielen gezeten door Max Verstappen (Red Bull-Honda) die zich daarmee gesandwicht ziet tussen de Mercedes van Bottas en die van de vijfvoudige wereldkampioen Lewis. De Monegask die voor eigen deur rijdt, Charles Leclerc zette zijn Ferrari andermaal voor die van viervoudig wereldkampioen Vettel. Straks bleven we de FP2 en morgen, vrijdag komt de F1 traditioneel niet op de baan. De FP3 en de Kwalificaties zijn voor zaterdag in petto gehouden.(Walter Rombauts)
Het was op 1 augustus 1976 dat de GP van Duitsland op de oude Nürburgring in de tweede ronde werd gestopt. Wereldkampioen 1975, Niki Lauda overkwam een verschrikkelijk ongeval door in Bergwerk een wiel van zijn Ferrari te verliezen. Ik heb hem persoonlijk na de brand als een mummie ingewikkeld voor mijn ogen zien afvoeren naar het ziekenhuis. Verbrand tot in de derde graad. Maar de Oostenrijker kwam op karakter terug en zes weken later in de GP van Italië in Monza finishte hij alweer vierde terwijl het bloed vanonder zijn helm vloeide...Dat seizoen werd de Brit James Hunt wereldkampioen met één punt voorsprong op Niki Lauda die in de GP van Japan, de laatste race, zijn Ferrari aan de kant zette omdat over Fuji een ware zondvloed kwam. Mocht hij toen gewoon doorgereden hebben zo hij sowieso toch nog wereldkampioen zijn geworden. In 1977 werd hij opnieuw wereldkampioen met Ferrari en in 1984 nog eens met een Mc Laren TAG Porsche.
Niki Lauda zijn loopbaan uit 13 seizoenen in de Formule 1. Hij sprokkelde 24 pole-positions bijeen, stond 31 keer op de eerste startrij en won 25 Grand Prix's, evenveel als Juan Manuel Fangio. Als mens heb ik hem net als Senna heel toegankelijk en open van geest gekend. Zowel Senna als Lauda werden drie keer wereldkampioen. Voor mij zijn ze als monumenten vergelijkbaar. De mooiste herinnering die ik van Niki heb overgehouden is een kartrace bij Inkart in Puurs. Daarin nam hij het op tegen een clubje journalisten. Buiten wat gekscheren onder elkaar over het motorvermogen overklaste hij iedereen. Ik heb de zaligheid gekend tweede te worden achter Niki. Later hebben we in de F1 veel babbels gehad. Niki Lauda werd 70 jaar en is overleden aan de gevolgen van een longtransplantatie die achteraf moeilijkheden bracht om uiteindelijk door de nierfuncties de duimen te moeten leggen tegen het leven dat altijd in hem bruiste. (Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
JAN LAMMERS DIRECTEUR VAN DUTCH GRAND PRIX IN 2020 IN ZANDVOORT
Jan Lammers, ex-Formule 1 coureur en winnaar van de 24 Uren van Le Mans met een Jaguar XJR12 in 1988 in gezelschap van Andy Wallace en Johnny Dumfries, wordt sportief directeur van de "Dutch Grand Prix" die volgend jaar wellicht in mei zal worden gereden. Daarmee is Zandvoort na 34 jaar terug op de kalender en is een historisch duinencircuit terug op de kalender. Chase Carey, bigboss van het Formule One Management (FOM) is het contract komen tekenen. Het hoeft nauwelijks gezegd dat het fenomeen Max Verstappen hiervoor de inspiratie heeft gegeven.
Het - terechte - Hollandse chauvinisme dat de postkaartVlamingen véél te kort komen, heeft dank zij sponsors als Heineken, Jumbo en anderen Red Bull's, voor dit mirakel gezorgd. Als Honda zijn motor blijft oppeppen en hem duurzaam maakt kan 2020 wel eens het jaar worden waarin Max écht meedoet voor de eerste wereldtitel die nog nooit een Nederlander te beurt viel. Nu staat Max derde in de WK-stand, maar het is een illusie dat hij met de Red Bull de Mercedes kan verslaan. Ferrari rijdt al met het schaamrood op de wangen rond hem... De laatste keer dat een GP doorging in Zandvoort was in 1985 toen Niki Lauda met een Mc Laren TAG-Porsche won voor Alain Prost. (Walter Rombauts)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v