HAMILTON FRUSTREERT NIPT ROSBERG VOOR POLE IN TEXAS
Lewis Hamilton heeft zijn ploegmaat en leider in het wereldkampioenschap Nico Rosberg nog maar eens een frustratie bezorgd in de kwalificaties om de GP van Amerika 2016. De regerende wereldkampioen behaalde in 1'34"999 zijn negende "pole" van het seizoen. De Duitser Rosberg staat wel 33 punten voor, maar het feit dat Ricciardo en Verstappen in de Red Bull's Renault derde en vierde vertrekken kan roet in het eten gooien. Hun beider bandenstrategie zal compleet verschillend zijn.
Daniël Ricciardo start op de supersofts die hij gebruikte tijdens de kwalificaties en Max Verstappen neemt de start op softs. De Australiër zal dus sneller moeten binnenkomen voor nieuwe rubbers. Naast dit gegeven zijn er Räikkönen en Vettel in de Ferrari's die zich tegeover de Red Bull's heus voor een ridende barrière bevinden. Verondersteld mag worden dat het gensters gaat geven tijdens de 56 ronden van 5,513 km. "Derden" - ze zijn eigenlijk met z'n vieren - kunnen het schaakspel voor de wereldtitel tussen Hamilton en Rosberg sterk beïnvloeden. Boeiend.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
MAX VERSTAPEN VERPLETTERT IEDEREEN IN FP3 IN AMERIKA
Er bleven nog twaalf minuten te rijden tijdens de derde vrije oefeningen om de GP van Amerika. De Red Bull Renault van de Australiër had zich comfortabel aan de spits genesteld toen er een aardschok door Austin ging. De 19-jarige Nederlander Max Verstappen verpletterde met 1'36"766 in zijn Red Bull Renault niet alleen zijn ploegmaat, maar ook alle wereldkampioenen tesamen. In titels gezien liefst elf ! Ze luisteren naar de namen Kimi Räikkönen (2007), Lewis Hamilton (2008 - 2014 - 2015), Sebastien Vettel (2010 - 2011 - 2012 - 2013), Jenson Button (2009) en Fernando Alonso (2005 - 2006)...Binnen twee uur barst de strijd om de "pole" los. Wordt het Max zijn eerste ? Journalistiek met een vraagteken is slechte pennenlikkerij. We moeten wachten tot Q3 voorbij is en naakte cijfers voor zich spreken.(wr)
Toen Max Verstappen in de FP2 héél even de eerste tijd voor zich opeiste, zette Nico Rosberg zich daar met 1'38"02 direct boven. In feite viel de Nederlander een beetje terug om uiteindelijk genoegen te nemen met een vijfde tijd. Zijn ploegmaat Daniël Ricciardo voelde zich beter dan in de ochtendtrainingen en dreef een wig tussen de Mercedes van Rosberg en die van Hamilton. Ferrariridder Sebastien Vettel bewoog hemel en aarde, maar raakte niet onder de versnellingsbak van Hamilton.
Na bijna een uur tracktime werden drie minuten stilte ingelast omdat er wat rommel van Giuterrez Haas" op het asfalt was gevallen. Nadat de baancommisssarissen alles hadden opgeruimd kon weer verder groen worden geraced. Maar de fut was er precies uit. Vooraan was men in slaap gevallen, berustend blijkbaar in het matte en matige vertoon.
Behalve dat natuurlijk werd opgemerkt dat de Fin Kimi Räikkönen naar de tiende plaats was afgezakt, een Ferrari net na de Mc Laren-Honda's van Alonso en Button. "Drama" bij de Scuderia Ferrari is daarmee compleet. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de pole. In de vier resterende races zijn nog 100 punten te verdelen tussen...Hamilton en Rosberg, en enkele illustere "onbekenden" die geen kans meer maken op de titel.(wr)
De regerende wereldkampioen Lewis Hamilton reed in zijn Mercedes 3/10de seconde sneller dan ploegmaat Nico Rosberg. De Duitser maakt zich daar niet erg druk over want met nog vier races te gaan staat hij met 33 punten aan de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel. Veel verontrustender is de derde plaats van de Nederlander Max Verstappen in de Red Bull-Renault. Weliswaar op 1"9 van de zilverpijlen op de zachtste banden. Maar hij gaat zowaar Kimi Räikkönen (Ferrari) vooraf. Na hem volgen Hülkenberg, Bottas, Ricciardo...., Vettel, Kvyat en Sainz voor de eerste tien. Straks worden de tweede vrije oefenritten gereden op het 5,513 km lange tracé van Austin(wr)
Met twee achtereenvolgende meetings gaat TCR Benelux de laatste rechte lijn in van wat alvast een zeer geslaag eerste jaar is geworden van de Touring Car Racer in de Lage Landen.
Voor de vijfde round trekt de karavaan naar het legendarische TT-circuit in Assen, gelegen in de Nederlandse provincie Drente, voor de Formido Finale Races, een organisatie van V-Max Management van Dick "Super Car Challenge" van Elk.
De kwaliteit van de startgrid voor dit vijfde weekend van TCR Benelux is eens te meer hoog in te schatten en er zijn heel wat interessante aspecten om aandacht te krijgen.
Ere wie ere toekomst, dat is zeker voor de Nederlanse fans, Mister Numero Uno - letterlijk én figuurlijk in persoon Tom Coronel ! Voor de tweede keer dit jaar komt de vedette- hij likt daar duimen en vingers vanaf - uit de WTCC-context aan de start in TCR Benelux en deze keer zit hij achter het stuurwieltje van de #1 Honda Civic die hij deelt met landgenoot Michaël Vergagen, die tijdens het DTM-weekend op Circuit Park Zandvoort al proefde van de TCR-Benelux.Coronel-Verhagen rijden voor Boutsen Gionion Racing onder de vlag van Fondation Jean Graton, een rijdende hommage aan Michel Vaillant, de beroemdste aller autosportsriphelden. De komst van de #1 Honda is te danken aan Geert Verhagen, de dynamische Honda-baas van Rotterdam.
WTCC-ster Coronel is in goed gezelschap, want net zoals dat het geval is was in de andere TCR-round, wordt puntenleider Stéphane Lémeret in de #18 Honda Civic opnieuw bijgestaan door de Hongaar Norbert Michelisz, fabrieksrijder bij Honda JAS Motorsport in datzelfde WTCC.
Lémeret en "Norbi" Micheliz zullen vooral oog hebben voor de #23 Opel Astra van DG Sport Opel Team Belgium van Pierre-Yves Corthals en Fred Caprasse. De kersverse TCR Europe Trophy-kampioen is de grote belager van de Honda-kopman en de twee jongste meetings hebben aangetoond dat de formatie DG Sport-Opel-Cothals-Caprasse zeer sterk presteert.
Na de drie lange trainingssessies van gisteren is er vanochtend zaterdag 22 zoals voorzien 45 minuten vrije training gehouden. Daarin bepaalde het laatste kwartuur de startgrid van de "Qualifying Long Race' De start van die één uur durende wedstrijd wordt gegeven om 15.25 uur.
Zondagochtend (morgen dus) nemen de rijders dan de start voor twee sprintraces van 20 minuten. Na de eerste race wordt het hele veld achter een Leading Car gehergroepeerd, waarna een rollende start als twee race op gang brengt. Om 16.55 uur kruipt de andere rijder van het team voor de sprints 3en 4 die volgens hetzelfde principe worden gereden.
In het "Overall"-klassement telt Stéhane Lémeret 360 punten en Pierre-Yves Corhals-Fred Caprasse 301,5. Het ziet er naar uit dat Stéphane Lémeret de verdiende kampoen zal worden. De laatste race vindt volgende weekend plaats in Mettet op het circuit Jules Tacheny. Dan zit een eerste jaar TCR-kampioenschap erop, met grote verdienste voor Kronos Events.(wr/Foto's: Van Dalen, Honda)
Liberty Media heeft de Formule 1 overgenomen en Bernie Ecclestone blijft nog drie jaar de "bigboss". Gezien het een Amerikaanse overnemer is komt de focus van de F1 op de USA te staan, zeker nu volgend weekend de gelijknamige GP in Austin wordt gereden. Na de ontkenning van Kevin Magnussen - Renault - dat hij naar de IndyCars zou verhuizen is echter het woord gevallen. De overnemers zouden minstens drie F1-evenementen in hun land willen georganiseerd zien.
Nieuwe en vroegere namen van circuits/plaatsen vallen. Zelfs Bernie Ecclestone heeft in zijn natste dromen New York gezien. Maar oude bekende omlopen komen opnieuw boven water: Laguna Seca, Watkins Glen, Las Vegas en Long Beach. Naast New York als nieuwe mogelijkheid worden Road Atlanta, Sonoma en Virginia gefluisterd. Niets daarvan is op dit ogenblik zeker. De enige Amerikaanse zekerheid is dat vrijdag, zaterdag en zondag de achttiende race om het wereldkampioenschap F1 2016 doorgaat. Maar met een paddock vol geruchten over Indy-achtige samensmelting met Formule 1. Voor geld wordt alles gedaan. Ook verraad.(wr/Foto:Fiat)
* Toelichting bij de foto-inzet van Niki Lauda in Watkins Glen 1975. In 1975 heeft de Oostenrijker Niki Lauda zijn eerste wereldtitel behaald. De foto-inzet laat hem aan het werk zien op het 5,435 km lange tracé van Watkins Glen. Hij reed er de pole én de overwinning in een Ferrari 312T. De snelste ronde moest hij afgeven aan vriend Emerson Fiitipaldi in een Mc Laren-Ford (-Cosworth).
In 1976 overkwam Niki Lauda- zeg maar levende legende - op 1 augustus zijn verschrikkelijk ongeval op de Nürburgring in Duitsland. Zes weken na onnoemelijk leed reed hij de vierde plaats in de GP van Italië, terwijl het bloed uit zijn helm zeeg. Karakter. Verbeten. Pijn duurt maar even, een opgave duurt levenslang. Niki Lauda verloor met één punt zijn tweede wereldtitel aan James Hunt (Mc Laren-Ford) omdat hij op 24 oktober 1976 in de GP van Japan in Fuji na twee ronden uitstapte uit zijn Ferrari omdat hij beweerde dat in die regenomstandigheden geen race mogelijk was.
Samen met Alain Prost is hij, én ook vandaag nog, een tegenstander van "wetraces" geweest. De race werd gewonnen door Mario Andretti met een Lotus-Ford. Mario Andretti zal een cruciale rol gaan spelen in de overname van Liberty Media van de F1 omdat hij in 1978 de laatste Amerikaanse wereldkampioen in de F1 is geweest. De Formule 1 wordt Amerikaans én Arabisch. De "Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) heeft bij instemming van president Jean Todt de in Engeland of Frankrijk geboren F1 (de discussies daarover zijn nog gaande...) heeft "verraden", "verkocht" aan de Amerikanen ten gunste van de Formule E waarin Renault een vooraanstaande rol speelt.(wr)
KIA MET CEE'D ALS WERELPRIMEUR IN TCR-FINALE IN METTET
Het door Kronos gecreëerde "TCR-Benelux" is minstens succesvol verlopen. Vijf autoconstructeurs hebben hun belangstelling getoond gedurende 2016. En voor de finale race op het Jules Tacheny-circuit in Mettet op 29 en 30 oktober a.s. komt dat in wereldprimeur een zesde bij: het Koreaanse KIA met de Cee'd die zal worden bestuurd door Manfred Stohl, een ex-WRC-piloot die tevens president is van "STARD". Dat staat voor "Stohl Advanced Research & Devlopment" Zijn compagnion Michaël Sakowicz is ceo van STARD. De auto doorliep al 3000 km als test op de Salzburgring. In de laatste race voor de TCR zijn de KIA-zenuwen dan ook hoog gespannen. De bedoeling is de auto héél vaak in te zetten in het seizoen 2017.(Walter Rombauts/Foto: KIA)
WE LEVEN NAAR DE GP VAN AMERIKA TOE...VOLGEND WEEKEND.
De GP van Amerika is de eerste van de laatste vier GP's waarin regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zijn ploegmaat Nico Rosberg nog van de wereldtitel 2016 kan houden. De Brit heeft al laten weten dat hij zal trachten ze alle vier te winnen. Nogal logisch, maar in de praktijk kijkt hij met 280 punten tegen een achterstand aan van 33 punten. Rosberg telt er 313. De Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) weet dat hij misschien nog een GP kan winnen, maar weet evengoed dat de wereldtitel met 212 punten praktisch niet meer binnen de mogelijkheden ligt.
Renault komt evenmin in aanmerking voor de titel 2016. Moedig heeft de grote Franse constructeur het noodlijdende Lotus overgekocht en meteen ook alle miserie daarvan. Maar Renault heeft in de F1 zo'n palmares dat 2017 - de F1 is dan helemaal overhoop gegooid - een nieuwe start betekent met een geheel nieuwe auto en Nico Hülkenberg als eerste piloot. De Heer Vasseur, teambaas, heeft in een recent interview gezegd dat het merk "zeer blij is om de Duitser bij hen te hebben. Hij is een briljante man, heeft véél gewonnen - ook Le Mans 1015 - en zijn ervaring is van onschatbare waarde..." Althans heeft Renault €20 miljoen voor de deal overgehad.
Vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen op het circuit in Austin, zaterdag de derde vrije stijloefening en in de namiddag de kwalificaties voor de pole. Zondag dan de GP van Amerika en een klaardere kijk op wie echt wereldkampioen wordt. In - beperkte - peilingen wordt de Duitser Nico Rosberg aangeduid. In de Mercedes, het merk dat al sinds de GP van Japan, zeker is van de derde wereldtitel op rij bij de constructeurs.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)
WURZ, LAPIERRE EN NAKAJIMA - TOYOTA - WINNEN IN FUJI
Voor eigen publiek is een Toyota TS030 naar de zege gereden in de "Zes Uren van Fuji", voorlaatste race voor het "FIA-World Endurance Championship" (WEC). De auteurs van de derde opeenvolgende zege van Toyota zijn Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima. Toyota miste in de recente 24 Uren van Le Mans de zege in de laatste ronde door een technisch defect. Daardoor wonnen toen Marc Lieb, Neel Jani en Romain Dumas in een Porsche 919 Hybrid de etmaalrace.
Porsche moest in Fuji, aan de voet van de legendarische eeuwigwitte berg in Japan, genoegen nemen met een derde en een vijfde plaats. Op de tweede plaats eindgde de Audi R18. Die derde plaats voor Porsche werd door Webber, Hartley en Bernard in de autosportgeschiedenis-boeken geschreven. Even zag het ernaar uit dat het merk uit Weissach zou winnen, maar ten slotte bleven er 18" verschil. De Audi met Trélyuer, Fässler en Lotterer strandde op 11" van de winnende Toyota.
De leiders in de voorlopige stand om de wereldtitel, Dumas, Jani en Lieb (Porsche 919 Hybrid), finishten vijfde en zien hun teamgenoten in de andere gelijke Porsche hun leidersplaats aanvreten tot een verschil van 23 punten. In de wedloop naar de titel bij de constructeurs leidt Porsche (263 punten) voor Audi (204) en Toyota (174). De laatste race is op 19 november a.s. met de Zes Uren van Dubhai.
Daarna houdt de Australiër Marc Webber (40) de racerij voor bekeken. Hij gaat als vertegenwoordiger van Porsche aan de zijde van meervoudig rally-wereldkampioen Walter Rörhl (69) werken. Iedereen is benieuwd of Mark Webber in die laatste race zijn wereldtitel van 2015 kan vernieuwen.(Walter Rombauts/Foto:Porsche)
Morgen worden de "Zes Uren van Fuji" gereden aan de voet van de legendarische "Mount Fuji" in Japan. Het is de zevende mache om het FIA World Endurance Championship" waarin Romain Dumas-Neel Jani-Marc Lieb de leiding aanvoeren in de Porsche 919 Hybrid. Dit drietal start morgen vanop de zesde plaats. Hun teamgenoten en regerende wereldkampioenen Webber-Hartley en Bernhard starten vanop de tweede plaats met 1'23"595, zijnde 0,025" (of in afstand 1,4 meter).
Net tekortschietend voor de Audi in pole. Het circuit van Fuji is 4,549 km lang en heeft een rijke geschiedenis. Eén van de markante punten daarin is de GP van Japan in 1976 die onder een ware zondvloed werd gereden. Niki Lauda (Ferrari) stopte in die volgens hem waanzin en verloor met één punt zijn tweede wereldtitel aan de Brit James Hunt. De "Zes Uren van Fuji" starten om 11 uur (04.00 GMT). Porsche jaagt zowel de titel bij de constructeurs als deze bij de piloten na. (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
De Duitser Nico Hülkenberg (29) rijdt volgend jaar bij Renault met een meerjarencontract. Renault nam deze beslissing omwille van de strijdlust, intelligentie en PR-vriendelijkheid. Nico Hülkenberg werkt de resterende vier races van dit seizoen nog af voor Force India. Bij dat team had hij naar eigen zeggen een fantastische tijd. Van de zijde van Force India is er tot nu toe geen expliciete bevestiging dat Nico bij hen zou verrekken.
Nico Hülkenberg debuteerde in de Formule 1 in 2010 na gewonnen te hebben in de GP2-series. In zijn debuutseizoen werd hij auteur van een eerste pole-position en sinds zijn opname in de F1 reed hij 11 Grote Prijzen. Zijn persoonlijk grootste overwinning beleefde hij niet in de F1, maar wel in de 24 Uren van Le Mans die hij vorig jaar met Porsche won. De overstap naar Renault met een gewijzigd F1-reglement voor 2017 kan de eerste stap zijn naar een eerste GP-zege.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
HONDA ART CAR JEAN GRATON MET TOM CORONEL IN ASSEN
In Assen wordt de voorlaatste race gereden in het TCR-kampioenschap. Onze landgenoot Stéphane Lémeret is daarin een hoofdrolspeler. Als mens en coureur een knappe gast die de voorlopige stand aanvoert. Maar in Assen - het overberoemde motorcircuit - is ook de Heer Tom Coronel aanwezig. Hij wordt gemakkelijk geciteerd als de beste toerwagenpiloot van Nederland. Helemaal waar is dat niet, want dan zouden we Toine Hezemans in de toerwagens geen terechte eer bewijzen. Nederland heeft altijd grote autocoureurs gehad.
Ik noem er enkele: Carl Godin de Beaufort, Jonkheer Gijs van Lennep, Jan Lammers, Michaël's Bleekemolen en andere Arie Luyendijks. En nu natuurlijk Max Verstappen. Tom Coronel hoort daar ook bij. Als gewezen éénzittercoureur en met het ouder worden nog vaardig toerwagencoureur. Tom kan aan een stuurtje draaien. Vooral het stuurtje dat hij in Assen samen zal hanteren met Michaël Verhagen. Dat bevindt zich namelijk in een speciale auto van Honda.
Op het "Festival of Speed" in Goodwood werd hij al verafgood omwille van zijn artistieke look. Het gaat over de "Honda Art Car Jean Graton", genoemd naar het tekengenie die autosport in ongemeen boeiende strips goot. Hij is gelinkt aan het Team Boutsen Ginion, zeg maar de sponsor . Daarmee is zowat alles gezegd.
Tom Coronel is de zestig voorbij, maar kan net als destijds Gabriele Tarquini in het WTCC voor verrassingen zorgen. Ha, voor we het vergeten, de Civic die Stéphane Lémeret moet bestrijden is in WTCC-configuratie. Althans volgens Honda. In weerwil van de uitblijvende F1-resultaten nog behorend tot de beste motor- en autobouwers ter wereld. Let op Assen ! (Walter Rombauts/Foto's:Honda)
MARK WEBBER STOPT MET RACEN EN GAAT BIJ PORSCHE WERKEN
De Australiër Mark Webber zet een punt achter zijn race-loopbaan na de "Zes Uren van Bahrein" op 19 november 2016. De uiterst correcte en sympathieke man heeft de F1 positief getint. Hij startte via karti en, Formule Ford, Formule 3 en ging via de Formule 3000 naar de Formule 1. Hij reed 215 GP's en won er negen. Hoogtepunten waren de zege' in de GP van Monaco in 2010 en 2012. Liefst 42 keer stond hij in die periode op het podium.
Mark Webber, 40 jaar jong nu en recent getrouwd met zijn getrouwe patner Ann, zal bij Porsche naast Walter Rörhl (69) werken. Walter is een rallylegende uit de tijd van de Audi Quattro's maar was ook thuis in Opel Ascona's 400. Het is duidelijk de bedoeling dat Mark Webber binnen afzienbare tijd Rörhl zal vervangen gezien de leeftijd van de Duitse wereldkampioen. Mark Webber zal wereldwijd Porsche vertegenwoordigen en speciale accenten leggen op de "24 Uren van Le Mans". Die hij nooit won en altijd zijn echt verdriet in zijn schitterende carrière zal blijven.
Dit jaar verloor hij in La Sarthe toen de Porsche 919 Hybrid te kampen kreeg met een stukke brandstofpomp. Mark Webber werd wél "World Endurance Championship" in 2015 met in gezelschap van Timo Bernhard en Brendon Hartley.
In 1999 overleefde Mark Webber een "ruimtevlucht" tijdens de oefeningen van de 24 Uren van Le Mans in de favoriete Mercedes waarvan de aerodynamika niet in orde was. Tegen 370km/h zorgde het "bultje" voor Mulsanne voor een ware lanceerbasis en vloog de Mercedes op zijn kop de bossen in. Mark acht nu de tijd gekomen met Porsche met de vier wielen op de grond te blijven.(Walter Rombauts/Foto's:Mark Webber)
Gisteren heeft de Zwitser Sebastien Buemi de openingsrace in Hongkong gewonnen van het derde kampioenschap voorbehouden aan puur elektrische auto's. Met een e-Dams (Renault) ging hij de snelle Braziliaan Luca Di Grassi vooraf (Audi) en deed zo zijn reputatie als regerend kampioen in de discpline alle eer aan. Het verschil tussen de winnaar en de tweede bedroeg 2"477. De Formule E geniet onder FIA-vleugels van een stijgende belangstelling. De volgende GP van de FIA-Formula E gaat door op 12 november a.s. in de Marokaanse droomstad Marakech, op een nieuw circuit dat F1-rijders nog niet hebben kunnen ontdekken. (wr/foto:Renault)
Lewis Hamilton miste kompleet zijn start en viel terug op de achtste plaats. WK-leider Nico Rosberg nam een bliksemstart en leidde direct de rondendans in Suzuka. De GP van Japan stond nog niet op zijn erelijstje, dus erg gemotiveerd ging de Duitser een perfecte race afwerken. Zijn ploegmaat Lewis begon aan een moeilijke inhaalrace. Moeilijk omdat alleen kanjers voor hem reden. Max Verstappen nam in de start de tweede plaats, en gaf die - buiten de bandenwissels om - niet meer af.
Naar het einde toe leek hij door Lewis Hamilton voorbij gereden te worden. Maar in de laatste chicane mislukte het Hamilton om de tiener voorbij te gaan. De manier waarop de Nederlander de deur sloot voor Lewis Hamilton is bedenkelijk. Niet verwonderlijk dat Mercedes klacht indiende bij de FIA-stewards. Deze laatste besloten "het onderzoek" te behandelen tijdens de GP van Amerika binnen veertien dagen.Nico Rosberg verstevigt zijn leidersplaats voor het WK en Lewis Hamilton kijkt nu tegen 33 punten achterstand aan in de voorlopige stand. In de stand om het wereldkampioenschap voor constructeurs kan Mercedes vandaag zijn overwinning vieren. Ze hebben bijna een abonnement op de titel, zoals Red Bull dat had van 2010 t/m 2013 met Vettel en Mark Webber.
Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen reden voor wat ze waard waren, maar de Ferrari's schieten te kort. Nu zelfs tegen Red Bull, hoewel ze Daniël Ricciardo in de tweede Red Bull achter zich konden houden. Het was een spannende GP met als pikant accent dat Max Verstappen vijf wereldkampioenen achter zich hield (Hamilton, Vettel, Räikkönen, Alonso en Button) samen goed voor 11 wereldtitels).
En ook Fernando Alonso (twee wereldtitels 2005-2006) die in de Mc Laren-Honda zestiende werd, op één ronde gezet door de meute. "De wijzigingen aan de motor voor Suzuka hebben de auto slechter gemaakt dan hij al was. Het is een ramp !" zei de Spanjaard die nu stilaan zijn geduld verliest. Ook Jenson Button (één wereldtitel 2009) eindigde pas achttiende op één ronde... Volgende GP is binnen twee weken in Austin in de USA. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
LUC DE COCK, TIM JOOSEN EN SAM DE JONGHE BELCAR ENDURANCE KAMPIOENEN !
In Zolder is oersnel gekoerst ! Deldiche Racing won voor de vierde keer dit seizoen en de "jongens" Luc De Cock, Tim Joosen en Sam Dejonghe zijn daarmee winnaars van het "Belcar Endurance Championship 2016". Luc De Cock die nu 63 is...was in de jaren '70 kampioen in de Super VW en Tim Joosen, zoon van de beste Vlaamse autocoureur ooit, won de "Peugeot 106 Trophy" in de Belgian Procar. Twintig jaar geleden ! Proficiat aan de "oudgedienden" van de onderschatte Belgische autosport.(wr)
INHAALMANEUVER VAN HAMILTON OP VERSTAPPEN VRAAGT APARTE BIJDRAGE
Wat is een goed autocoureur ? In mijn lange loopbaan van auto- en autosportjournalist heb ik voor mezelf, al dan niet perfect, dat profiel kunnen bepalen. Ik kwam daarbij tot de volgende eigenschappen. Een goed autocoureur is egoïst, ambitieus, eer- en leergierig en...gentleman. De laatste eigenschap is wellicht het moeilijkste te begrijpen. Respectloosheid en jeugdige vergeefbare overmoed zoals Max Verstappen al meerdere keren demonstreerde is niet goed. Zij direct daar aan toegevoegd dat de Belgische Nederlander (geboren in Hasselt) een nooit eerder geziene stuurvaardigheid opvoert in de F1. Zeker zijn leeftijd in acht genomen.
Vorig jaar begonnen als de jongste autocoureur ooit in de F1 en recent in Maleisië de gezegende leeftijd van 19 jaar bereikt. Arrogant is de jongeman. Dat is nooit goed en in zijn geval leidt dat vroegtijdig typisch Hollands gedrag tot ergernis. Kimi Räikkönen (wereldkampioen 2007) bekloeg er zich al herhaaldelijk over, Sebastien Vettel (wereldkampioen 2010, 2011, 2012 en 2013) ook. Max Verstappen heeft geluk dat de moderne F1 - straks puur Amerikaans - juist gebaseerd is op dat soort mensen. Fangio's, Senna's, Jochen Rindt's en andere Wolfgang von Trips of Jean Behra's zouden zich ervoor omkeren in hun graf. Maar dat was een andere tijd. Toen was de F1 nog niet verkocht, toen was de F1 nog verknocht aan normen en waarden, aan grenzen die niet werden verlegd.
Toen ik vanochtend het maneuver van Max zag, ging er een - onnuttige, belachelijke - reactie door me heen: "WEER !" Lewis Hamilton nam de "échappatoire" en kwam zo terug op de baan. Hij werd derde en heeft beslist een kwalijke aanrijding vermeden. Ik ben geen fan van Hamilton, maar het is nu ook weer geen imbiciel. Afkomstig uit een eerder bescheiden milieu bracht hij het al drie keer tot wereldkampioen. Tegenover Rosberg die van rijke afkomst is en nu werkt aan zijn mogelijk eerste wereldtitel. Het soms liederlijke gedrag van Lewis Hamilton is te verklaren. Na jaren onder de strengheid van Ron Dennis (Mc Larenboss) te hebben geleefd, geniet Lewis nu van het leven. Zonder twijfel dank wetend aan diezelfde Ron Dennis die hem "maakte" vanaf zijn twaalfde.
Als het waar is heeft Mercedes klacht ingediend tegen Max Verstappen. Als het ook waar is zou Lewis Hamilton zelf die klacht hebben ontkracht. Intuïtie zegt dat zoiets geloofwaardig is. Speels, soms ook dom in houding - wie is dat nooit ? - is het mogelijk dat de Brit dat werkelijk deed. Hij heeft de moed van de inperfectie, zoals Max Verstappen de overmoed van inperfectie heeft. Het is dus maar een heel kleine correctie die moet gebeuren. Vader Jos (-Verstappen) heeft werk. Om de collega's-tegenstanders op de piste goed gemutst te houden en teambazen zich niet te laten afkeren van de onschatbare waarde die zijn zoon in zich houdt. Maak er een goede autocoureur van. In bescheidenheid zoals alleen de grootsten hebben gekund. (Walter Rombauts)
Aanvankelijk maakte Kimi Räikkönen in zijn Ferrari furore omdat hij op 0,3" van een eerste besttijd van Nico Rosberg in de Mercedes (met Maleisië-motor) naderde. Daarna wisselde alles snel. Lewis Hamilton hield zich gedeisd in zijn Mercedes (met Singapore-motor). Daniël Ricciardo en Max Verstappen namen Sebastien Vettel in een sandwich en Kimi Räkkönen zag zich door iets te weinig grip van de voorwielen terugvallen tot de vijfde plaats. De Renault's van Jolyon Palmer en Kevin Magnussen komen in de eerste tien "piepen" en poolshoogte nemen hoe het er straks in de kwalificaties om de "pole" zal aan toegaan. We tippen op zéér spannend.(wr)
De Duitser Nico Rosberg heeft in de kwalificaties de "pole" gereden in 1'30"647 en wist zijn ploegmaat-belager Lewis Hamilton met 0,013" van zich af te houden. Op de tweede rij staan Kimi Räikkönen en normaal Sebastien Vettel. Maar die vliegt drie plaatsen achteruit als bestraffing voor de aanrijding van Rosberg in de GP van Maleisië. Dus staat Max Verstappen op de tweede rij achter zijn kritikaster Kimi Räikkönen. Dan volgt Daniël Ricciardo die het rijtje van de mogelijke winnaars afsluit.
Tenzij Sergio Perez, een dit keer sterke Romain Grosjean, Nico Hülkenberg en Esteban Guiterrez voor een stunt zorgen en de Haas(-en) en de Force India's voor een stunt zorgen. Fernando Alonso kon in weerwil van een diepgaande verbetering de Mc Laren-Honda voor eigen Japans publiek niet binnen de eerste tien rangschikken. Het wordt morgen - hoe kan het anders ? - een zelden geziene spannende GP van Japan.(wr)
01. Nico Rosberg (Mercedes) 1'30"647
02. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'30"660
03. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'30"949
04. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'31"028 + drie plaatsen terug op de grid
AMERICAN FESTIVAL NASCAR FINALS DIT WEEKEND IN ZOLDER
Dit weekeinde valt het doek over de eerste uitgave van het Belcar Endurance Championship en kennen we de naam, of beter gezegd, de namen van de mannen die tijdens de RACB Awards-prijsuitreiking de grootste beker in ontvangst zullen mogen nemen ! Op de vooravond van de zeer Amerikaans getinte Belcar-finale geven we alvast het woord aan Lucia Gallucci, Race Organisation Manager van Circuit Zolder.
Kijkt U na een jaar tevreden terug op de heropstanding van de Belcar ?
Lucia Gallucci: "Als aanloop kozen wij in 2015 bewust voor een beperkte agenda, met twee races die de "24 Hours of Zolder" voorafgingen. Dankzij de Belcar Trophy kozen heel wat teams, vaak ouwe getrouwen, voor een vervolg in wat voortaan Belcar Endurance Championship heet en dat vertaalde zich meteen in een toename van het aantal deelnemers. Van bij de eerste wedstrijd telden wij meer dan 35 inschrijvingen op jaarbasis en nadien volgden er nog teams die af en toe paraat tekenden, wat ons toeliet vaak omzeggens 40 auto's aan de start te krijgen. En dan spreken we nog niet eens over de 24 Uren van Zolder."
Is de gelijkschakeling van verschillende soorten auto's geslaagd ?
Lucia Gallucci: ""Er is heel wat inkt gevloeid over het gelijkschakelen - lees de normtijd - van twee verschillende soorten auto's, maar het stemt ons inderdaad tevreden dat de strijd nog niet is beslecht. Dat er dus niemand met de vingers in de neus op een bekroning afstevent. Dat de twee titelkandidaten bovendien met gelijke punten naar Circuit Zolder komen, zegt heel veel over het nivelleren van de onderlinge machtsverhoudingen." Ter verduidelijking. De eindstrijd gaat tussen de Norma van Deldiche Racing en de Porsche van het MExT Racing Team.
Blijft het systeem ook in 2017 behouden ?
Lucia Gallucci: "We gaan het reglement niet ieder jaar herschrijven, dit geldt voor drie jaar ! Het systeem van de Normtijd heeft ervoor gezorgd dat de auto's op de piste dicht bij elkaar bleven en er niemand met kop en nek bobenuit stak. Volgens ons - Zolder - is dit nog altijd een betere oplossing dan bepaalde auto's extra in de pits te doen halt houden !"