Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    10-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BUEMI - RENAULT - WINT OPENINGS e-GP IN HONGKONG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren heeft de Zwitser Sebastien Buemi de openingsrace in Hongkong gewonnen van het derde kampioenschap voorbehouden aan puur elektrische auto's. Met een e-Dams (Renault) ging hij de snelle Braziliaan Luca Di Grassi vooraf (Audi) en deed zo zijn reputatie als regerend kampioen in de discpline alle eer aan. Het verschil tussen de winnaar en de tweede bedroeg 2"477. De Formule E geniet onder FIA-vleugels van een stijgende belangstelling. De volgende GP van de FIA-Formula E gaat door op 12 november a.s. in de Marokaanse droomstad Marakech, op een nieuw circuit dat F1-rijders nog niet hebben kunnen ontdekken. (wr/foto:Renault)

    Bijlagen:
    Sebastien Buemi wint openingsrace in Hongkong met eDams-Renault i101016.jpg (3.8 MB)   

    10-10-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG WINT GP VAN JAPAN VOOR...MAX VERSTAPPEN !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lewis Hamilton miste kompleet zijn start en viel terug op de achtste plaats. WK-leider Nico Rosberg nam een bliksemstart en leidde direct de rondendans in Suzuka. De GP van Japan stond nog niet op zijn erelijstje, dus erg gemotiveerd ging de Duitser een perfecte race afwerken. Zijn ploegmaat Lewis begon aan een moeilijke inhaalrace. Moeilijk omdat alleen kanjers voor hem reden. Max Verstappen nam in de start de tweede plaats, en gaf die - buiten de bandenwissels om - niet meer af.

    Naar het einde toe leek hij door Lewis Hamilton voorbij gereden te worden. Maar in de laatste chicane mislukte het Hamilton om de tiener voorbij te gaan. De manier waarop de Nederlander de deur sloot voor Lewis Hamilton is bedenkelijk. Niet verwonderlijk dat Mercedes klacht indiende bij de FIA-stewards. Deze laatste besloten "het onderzoek" te behandelen tijdens de GP van Amerika binnen veertien dagen.Nico Rosberg verstevigt zijn leidersplaats voor het WK en Lewis Hamilton kijkt nu tegen 33 punten achterstand aan in de voorlopige stand. In de stand om het wereldkampioenschap voor constructeurs kan Mercedes vandaag zijn overwinning vieren. Ze hebben bijna een abonnement op de titel, zoals Red Bull dat had van 2010 t/m 2013 met Vettel en Mark Webber.

    Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen reden voor wat ze waard waren, maar de Ferrari's schieten te kort. Nu zelfs tegen Red Bull, hoewel ze Daniël Ricciardo in de tweede Red Bull achter zich konden houden. Het was een spannende GP met als pikant accent dat Max Verstappen vijf wereldkampioenen achter zich hield (Hamilton, Vettel, Räikkönen, Alonso en Button) samen goed voor 11 wereldtitels).

    En ook Fernando Alonso (twee wereldtitels 2005-2006) die in de Mc Laren-Honda zestiende werd, op één ronde gezet door de meute. "De wijzigingen aan de motor voor Suzuka hebben de auto slechter gemaakt dan hij al was. Het is een ramp !" zei de Spanjaard die nu stilaan zijn geduld verliest. Ook Jenson Button (één wereldtitel 2009) eindigde pas achttiende op één ronde... Volgende GP is binnen twee weken in Austin in de USA. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)

    02. Max Verstappen (Red Bull-Renault)

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)

    05. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)

    07. Sergio Perez (Force India-Mercedes)

    08. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)

    09. Felipe Massa (Williams-Mercedes)

    10. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)

    WK-stand.

    01. Nico Rosberg                        313 punten

    02. Lewis Hamilton                     280

    03. Daniël Ricciado                     212

    04. Kimi Räikkönen                    170

    05. Max Verstappen                   165

    06. Sebastien Vettel                   165

    09-10-2016 om 18:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LUC DE COCK, TIM JOOSEN EN SAM DE JONGHE BELCAR ENDURANCE KAMPIOENEN !

    In Zolder is oersnel gekoerst ! Deldiche Racing won voor de vierde keer dit seizoen en de "jongens" Luc De Cock, Tim Joosen en Sam Dejonghe zijn daarmee winnaars van het "Belcar Endurance Championship 2016". Luc De Cock die nu 63 is...was in de jaren '70 kampioen in de Super VW en Tim Joosen, zoon van de beste Vlaamse autocoureur ooit, won de "Peugeot 106 Trophy" in de Belgian Procar. Twintig jaar geleden ! Proficiat aan de "oudgedienden" van de onderschatte Belgische autosport.(wr)

    Bijlagen:
    Belcar Endurance Championship - Joosen-De Cock-Dejonghe & Jim De Cock.JPG (1.2 MB)   

    09-10-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INHAALMANEUVER VAN HAMILTON OP VERSTAPPEN VRAAGT APARTE BIJDRAGE

    Wat is een goed autocoureur ? In mijn lange loopbaan van auto- en autosportjournalist heb ik voor mezelf, al dan niet perfect, dat profiel kunnen bepalen. Ik kwam daarbij tot de volgende eigenschappen. Een goed autocoureur is egoïst, ambitieus, eer- en leergierig en...gentleman. De laatste eigenschap is wellicht het moeilijkste te begrijpen. Respectloosheid en jeugdige vergeefbare overmoed zoals Max Verstappen al meerdere keren demonstreerde is niet goed. Zij direct daar aan toegevoegd dat de Belgische Nederlander (geboren in Hasselt) een nooit eerder geziene stuurvaardigheid opvoert in de F1. Zeker zijn leeftijd in acht genomen.

    Vorig jaar begonnen als de jongste autocoureur ooit in de F1 en recent in Maleisië de gezegende leeftijd van 19 jaar bereikt. Arrogant is de jongeman. Dat is nooit goed en in zijn geval leidt dat vroegtijdig typisch Hollands gedrag tot ergernis. Kimi Räikkönen (wereldkampioen 2007) bekloeg er zich al herhaaldelijk over, Sebastien Vettel (wereldkampioen 2010, 2011, 2012 en 2013) ook. Max Verstappen heeft geluk dat de moderne F1 - straks puur Amerikaans - juist gebaseerd is op dat soort mensen. Fangio's, Senna's, Jochen Rindt's en andere Wolfgang von Trips of Jean Behra's zouden zich ervoor omkeren in hun graf. Maar dat was een andere tijd. Toen was de F1 nog niet verkocht, toen was de F1 nog verknocht aan normen en waarden, aan grenzen die niet werden verlegd.

    Toen ik vanochtend het maneuver van Max zag, ging er een - onnuttige, belachelijke - reactie door me heen: "WEER !" Lewis Hamilton nam de "échappatoire" en kwam zo terug op de baan. Hij werd derde en heeft beslist een kwalijke aanrijding vermeden. Ik ben geen fan van Hamilton, maar het is nu ook weer geen imbiciel. Afkomstig uit een eerder bescheiden milieu bracht hij het al drie keer tot wereldkampioen. Tegenover Rosberg die van rijke afkomst is en nu werkt aan zijn mogelijk eerste wereldtitel. Het soms liederlijke gedrag van Lewis Hamilton is te verklaren. Na jaren onder de strengheid van Ron Dennis (Mc Larenboss) te hebben geleefd, geniet Lewis nu van het leven. Zonder twijfel dank wetend aan diezelfde Ron Dennis die hem "maakte" vanaf zijn twaalfde.

    Als het waar is heeft Mercedes klacht ingediend tegen Max Verstappen. Als het ook waar is zou Lewis Hamilton zelf die klacht hebben ontkracht. Intuïtie zegt dat zoiets geloofwaardig is. Speels, soms ook dom in houding - wie is dat nooit ? - is het mogelijk dat de Brit dat werkelijk deed. Hij heeft de moed van de inperfectie, zoals Max Verstappen de overmoed van inperfectie heeft. Het is dus maar een heel kleine correctie die moet gebeuren. Vader Jos (-Verstappen) heeft werk. Om de collega's-tegenstanders op de piste goed gemutst te houden en teambazen zich niet te laten afkeren van de onschatbare waarde die zijn zoon in zich houdt. Maak er een goede autocoureur van. In bescheidenheid zoals alleen de grootsten hebben gekund. (Walter Rombauts)

    09-10-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG OOK IN FP3 SNELST IN JAPAN

    Aanvankelijk maakte Kimi Räikkönen in zijn Ferrari furore omdat hij op 0,3" van een eerste besttijd van Nico Rosberg in de Mercedes (met Maleisië-motor) naderde. Daarna wisselde alles snel. Lewis Hamilton hield zich gedeisd in zijn Mercedes (met Singapore-motor). Daniël Ricciardo en Max Verstappen namen Sebastien Vettel in een sandwich en Kimi Räkkönen zag zich door iets te weinig grip van de voorwielen terugvallen tot de vijfde plaats. De Renault's van Jolyon Palmer en Kevin Magnussen komen in de eerste tien "piepen" en poolshoogte nemen hoe het er straks in de kwalificaties om de "pole" zal aan toegaan. We tippen op zéér spannend.(wr)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                   1'32"092

    02. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)    1'32"394

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                  1'32"731

    04. Max Verstappen (Red Bull-Renault)    1'32"784

    05. Kimi Räikkönen (Ferrari)                   1'33"011

    06. Felipe Massa (Williams-Mercedes)      1'33"271

    07. Lewis Hamilton (Mercedes)                1'33"284

    08. Jolyon Palmer (Renault)                    1'33"639

    09. Kevin Magnussen (Renault)               1'33"639

    10. Nico Hülkenberg (Force-India)           1'33"646

    08-10-2016 om 06:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG GRIJPT OOK DE POLE VOOR GP VAN JAPAN

    De Duitser Nico Rosberg heeft in de kwalificaties de "pole" gereden in 1'30"647 en wist zijn ploegmaat-belager Lewis Hamilton met 0,013" van zich af te houden. Op de tweede rij staan Kimi Räikkönen en normaal Sebastien Vettel. Maar die vliegt drie plaatsen achteruit als bestraffing voor de aanrijding van Rosberg in de GP van Maleisië. Dus staat Max Verstappen op de tweede rij achter zijn kritikaster Kimi Räikkönen. Dan volgt Daniël Ricciardo die het rijtje van de mogelijke winnaars afsluit.

    Tenzij Sergio Perez, een dit keer sterke Romain Grosjean, Nico Hülkenberg en Esteban Guiterrez voor een stunt zorgen en de Haas(-en) en de Force India's voor een stunt zorgen. Fernando Alonso kon in weerwil van een diepgaande verbetering de Mc Laren-Honda voor eigen Japans publiek niet binnen de eerste tien rangschikken. Het wordt morgen - hoe kan het anders ? - een zelden geziene spannende GP van Japan.(wr)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                 1'30"647

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)              1'30"660

    03. Kimi Räikkönen (Ferrari)                  1'30"949

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)                 1'31"028 + drie plaatsen terug op de grid

    05. Max Verstappen (Red Bull-Renault)   1'31"178

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)   1'31"240

    07. Sergio Perez (Force India-Mercedes) 1'31"961

    08. Romain Grosjean (Haas-Ferrari)        1'31"961

    09. Nico Hülkenberg (Force India)           1'32"142

    10. Esteban Guiterrez (Haas-Ferrari)       1'32"547

    08-10-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMERICAN FESTIVAL NASCAR FINALS DIT WEEKEND IN ZOLDER

    Dit weekeinde valt het doek over de eerste uitgave van het Belcar Endurance Championship en kennen we de naam, of beter gezegd, de namen van de mannen die tijdens de RACB Awards-prijsuitreiking de grootste beker in ontvangst zullen mogen nemen ! Op de vooravond van de zeer Amerikaans getinte Belcar-finale geven we alvast het woord aan Lucia Gallucci, Race Organisation Manager van Circuit Zolder.

    Kijkt U na een jaar tevreden terug op de heropstanding van de Belcar ?

    Lucia Gallucci: "Als aanloop kozen wij in 2015 bewust voor een beperkte agenda, met twee races die de "24 Hours of Zolder" voorafgingen. Dankzij de Belcar Trophy kozen heel wat teams, vaak ouwe getrouwen, voor een vervolg in wat voortaan Belcar Endurance Championship heet en dat vertaalde zich meteen in een toename van het aantal deelnemers. Van bij de eerste wedstrijd telden wij meer dan 35 inschrijvingen op jaarbasis en nadien volgden er nog teams die af en toe paraat tekenden, wat ons toeliet vaak omzeggens 40 auto's aan de start te krijgen. En dan spreken we nog niet eens over de 24 Uren van Zolder."

    Is de gelijkschakeling van verschillende soorten auto's geslaagd ?

    Lucia Gallucci: ""Er is heel wat inkt gevloeid over het gelijkschakelen - lees de normtijd - van twee verschillende soorten auto's, maar het stemt ons inderdaad tevreden dat de strijd nog niet is beslecht. Dat er dus niemand met de vingers in de neus op een bekroning afstevent. Dat de twee titelkandidaten bovendien met gelijke punten naar Circuit Zolder komen, zegt heel veel over het nivelleren  van de onderlinge machtsverhoudingen." Ter verduidelijking. De eindstrijd gaat tussen de Norma van Deldiche Racing en de Porsche van het MExT Racing Team.

    Blijft het systeem ook in 2017 behouden ?

    Lucia Gallucci: "We gaan het reglement niet ieder jaar herschrijven, dit geldt voor drie jaar ! Het systeem van de Normtijd heeft ervoor gezorgd dat de auto's op de piste dicht bij elkaar bleven en er niemand met kop en nek bobenuit stak. Volgens ons - Zolder - is dit nog altijd een betere oplossing dan bepaalde auto's extra in de pits te doen halt houden !"

    Bijlagen:
    Belcar blikvanger in Zolder i71016 1.png (3.9 MB)   
    Belcar in Zolder biedt ook ongemeen spektakel i71016.png (4.6 MB)   
    Belgisch, maar autosport van het hoogste gehalte in Zolder i71016.png (4.4 MB)   
    Wiel-in-wiel duels zijn verzekerd tijdens de Belcar in Zolder i71016.png (3.5 MB)   

    07-10-2016 om 16:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT ALS DUBBELE KAMPIOEN NAAR DERDE FORMULE E SEIZOEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De GP van Japan Formule 1 eist dit weekend alle aandacht van puristen. Daarnaast start dit weekeinde ook het derde Formule E - kampioenschap in Hongkong. Renault is daarin (e-Dams) al twee keer kampioen, bij de constructeurs en coureurs. Het is een FIA-kampioenschap dat alle steun geniet van president Jean Todt. Ondergetekende beweerde al eens dat deze competitie de huidige Formule 1 kan vervangen. Akkoord, iets te voorbarig, omdat eerste de gevolgen van de overname van de F1 door Liberty Media moeten worden afgewacht.

    Natuurlijk is het zo dat zowel de F1 of de Indycars, de sport-prototypes altijd zullen bestaan en het best mogelijk is dat alle disciplines naast elkaar zullen bestaan. Dertig jaar geleden al werden er in Amerika races gehouden met puur elektrische auto's die door Universiteiten waren ontworpen. Waarom "Formule E" in populariteit wint is te danken/te wijten aan het feit dat het voor hoogopgeleide ingenieurs duidelijk is dat de Otto én Dieselmotor aan het eind van zijn technische- én economische doorontwikkeling is. Via eerst hybride-rijden zal de elektromobiliteit, samenvallend met een zelfrijdende auto, tegen 2020 een embryonaal feit zijn. Om tegen 2050 als volwassen techniek die mogelijk de wereld en de agressiviteit op de weg kan vervangen.

    Om terug te komen op het Formule E - kampioenschap, daarin rijden grote namen: Nicolas Prost, Sebastien Buemi en andere Nelson Piquet jr's. Ons land is vertegenwoordigd geweest door Jérôme d'Ambrosio en anderen zullen volgen. Onderstaande foto toont de e-Dams Renault Formule E dewelke in dit derde seizoen zal worden bestuurd door Nicolas Prost en Sebastien Buemi. De auto gebruikt identieke technieken uit de gecommercialiseerde Renault ZOE die momenteel de beste elektro-koop op de markt is inzake prijs/tegenwaarde. De Tesla S niet te na gesproken natuurlijk, maar die is al voer voor zéér begoede burgers.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)

    Bijlagen:
    Renault Formule e voor het derde seizoen dat op 9 oktober 2016 begint.jpg (4.3 MB)   

    07-10-2016 om 13:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG HOUDT HAMILTON NIPT ACHTER ZICH IN FP2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vijfendertig ronden lang hebben Rosberg en Hamilton tijdens de tweede vrije oefeningen in een droog Suzuka elkaar het vuur aan de schenen gelegd. Met de tweede keer vandaag Nico Rosberg als snelste met 0,072" verschil voor Lewis Hamilton, beiden in de ongenaakbare Mercedes. Deze auto zal meer dan vermoedelijk weerom de hele GP van Japan gaan domineren.

    Als een magneet plakte de onterecht vaak bekritiseerde Kimi Räikkönen tegen de twee sterwagens aan. Maar de Ferrari die hem als werktuig dient is niet even snel. Toch bewoog de Fin (wereldkampioen 2007) hemel en aarde om de schade te beperken: derde plaats. Achter hem reed zijn "doorn in het oog", Max Verstappen in zijn Red Bull naar de vierde plaats. Ploegmaat Daniël Ricciardo (12de) sukkelde met van alles en nog wat. Daardoor kon hij niet verhinderen dat Sebastien Vettel in de tweede Ferrari de vijfde wijzerstand voor zich nam.

    Respectloos - zo gaat dat in de F1 - volgt dan de kopgroep binnen de eerste tien. De Mexicaan Sergio Perez en de Duitser Nico Hulkenberg namen in de Force India-Mercedessen de zesde en zevende chrono voor zich. Een "ietsje" stak Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda daar bovenuit omdat hij de thuis-GP van het motormerk reed. In weerwil van nog maar eens een detailverbetering aan de motor scoorde hij "maar" achtste. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) en Carlos Sainz (Toro Rosso) pikten de 9de en 10de tijd in.

    Morgen worden de derde vrije oefeningen gereden. Met de beschikking over hard, medium en softrubbers, zullen die al dichter bij de race-configuratie worden gereden. Om dan in de namiddag tijdens de kwalificaties om de pole alle troeven uit te spelen. Eerder dan de Ferrari's zijn het de Red Bull's die Mercedes de meeste druk kunnen geven. Het moet niet meer gezegd dat de Fiat/Chryslerbaas onder wie ook Ferrari valt, niet te spreken over de prestaties van het Steigerend Paard. Teambaas, brave man, Maurizio Arrivabene heeft er last van.

    Mocht je hem laten doen werd de stal in de F1 opgedoekt. Maar dat kan niet. Want Ferrari is sinds 1950 dé F1. Zeker in de tijd dat "Il Commendatore", Enzo Ferrari, nog leefde, De persoon én het merk waren garanties voor "drama". En in elk goed gespeeld stuk zitten winners en verliezers. Het is een goede zaak dat wijsheid doet zeggen dat ze evenwaardig aan elkaar zijn. Anders was een GP niet was hij is. De rest van het veld moet zich bezinnen, rijdersgewijs, technisch en financieel gezien. Het zijn duur betaalde figuranten. Alleen Renault zal in staat zijn zich in de zeer nabije toekomst een andere rol toe te bedelen. Omdat "Noblesse oblige". (Walter Rombauts/Foto's:Mercedes, Renault)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                            1'32"250

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                         1'32"322

    03. Kimi Räikkönen (Ferrari)                            1'32"573

    04. Max Verstappen (Red Bull-Renault)             1'33"618

    05. Sebastien Vettel (Ferrari)                           1'33"103

    06. Sergio Perez (Force India-Mercedes)           1'33"570

    07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)     1'33"873

    08. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)            1'33"985

    09. Vallteri Bottas (Wiiiliams-Mercedes)            1'34"028

    10. Carlos Sainz (Toro Rosso-Ferrari)               1'34"127

    Bijlagen:
    Renault in Japan Kevin Magnussen i71016.jpg (1.1 MB)   

    07-10-2016 om 12:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG - HAMILTON : 1 - 0 IN FP1 VOOR GP VAN JAPAN

    Tijdens de eerste vrije trainingen voor de GP van Japan heeft de Duitser Nico Rosberg de snelste tijd neergezet. Hij was sneller dan ploegmaat Lewis Hamilton die tegen een achterstand van 23 WK-punten aankijkt in de voorlopige WK-stand met nog vijf races te gaan. Rosberg zette een - symbolische - KO stand neer. Het is niet uitgesloten dat de drievoudige wereldkampioen in de Mercedes zich misleidend gedeisd hield om zijn motor niet al te zwaar te belasten, na zijn ongelukkig avontuur in Maleisië. Daar domineerde hij de hele race tot de Mercedes V6 Turbo Hybrid vlam vatte en de ambities van Lewis in rook opgingen.

    Het verdere plaatje toont het gekende patroon: 3. Vettel en 4. Räikkönen in de Ferrari's. Op plaats 5. en 6. Verstappen in de RedBulls. Op wijzerstand 7. en 8. Nico Hülkenberg en Sergio Perez in de Force India-Mercedes. Op de negende plaats volgt de Spanjaard Fernando Alonso in Mc Laren-Honda. Hij rijdt in Suzuka in de eigen tuin van Honda. In de voorbije weken is alles technisch én strategisch in het spel gezet om in het thuisland van de autogigant een goede beurt te maken. Of dat zal slagen zien we in de komende uren tijdens de tweede vrije trainingen op wat een kleine "oude" Nürburgring is.(Walter Rombauts)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                                1'32"431

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                             1'32"646

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                               1'33"525

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                                1.33"817

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)                  1'34"112

    06. Max Verstappen (Red Bull-Renault)                 1.34"379

    07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)          1'34"530

    08. Sergio Perez (Force India-Mercedes)                1'34"767

    09. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)                  1'35"003

    10. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)                  1'35"381

    07-10-2016 om 05:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO WINT GP VAN MALEISIË NA PECH VAN HAMILTON

    In de 41ste van 56 te rijden ronden, liet de verbrandingsmotor van wereldkampioen Lewis Hamilton het afweten. Gehuld in vlammen stuurde de Brit de Mercedes het gras naast de piste in. Toen kwam Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) aan de leiding nadat eerder zijn ploegmaat Max Verstappen door de bandenstrategie kort de GP aanvoerdde. In de 56ste en laatste ronde vierden Ricciardo én Verstappen de derde dubbelzege van Red Bull in Maleisië. Eerder waren dat Vettel-Webber. De naam Vettel (Ferrari) brengt ons terug naar de start: eerste bocht rechts.

    Algehele verwarring als Vettel de rechterachterband van Rosberg's Mercedes raakt. Linkerzijde van de Ferrari stuk, opgave voor de viervoudige wereldkampioen en een spin van Rosberg die hem verplicht vanaf de 21ste plaats de achtervolging in te zetten. Met succes want hij haalde het derde trapje op het erepodium. Weliswaar bestraft door de sportcommissarissen met 10" omdat de Mercedes tijdens het inhaalmaneuver de linkerkant van de Ferrari van Räikkönen raakte.

    Volgens Niki Lauda, een compleet onterechte straf omdat Nico 20 cm zou hebben voorgelegen en de "stewards" zich met dingen bemoeien waar ze niets van kennen. "Autoracen blijft vechten onder elkaar", besluit de drievoudige wereldkampioen. Door zijn derde plaats en de pech van een superieure Hamilton verstevigt Nico Rosberg zijn positie tot 23 eenheden voorsprong in de voorlopige stand om de wereldtitel.

    In de processiegang van de mindere goden hield de Spanjaard Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) zijn belofte om de auto van de 22ste plaats in de punten te sturen. Hij finishte prachtig zevende. Buiten de uitzinnige vreugde van Australiër Daniël Ricciardo, heeft Max Verstappen zich in een positief daglicht geplaatst.

    Jagend op wat zijn kopman bij Red Bull zou mogen worden genoemd, dromend van een tweede GP-zege, trapte hij twee ronden voor de finish de potentiometer toch wat minder in. Het was een mooie, spannende GP van Maleisië die volgende week al een vervolg krijgt in het Japanse Suzuka, in de tuin van Honda. Dat is daar een kleine "oude" Nürburgring. Beloftevol.(Walter Rombauts/Foto:Renault)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)

    02. Max Verstappen (Red Bull-Renault)

    03. Nico Rosberg (Mercedes)

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    05. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)

    06. Sergio Perez (Force India-Mercedes)

    07. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)

    08. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)

    09. Jenson Button (Mc Laren-Honda)

    10. Jolyon Palmer (Renault)

    WK-stand:

    1. Rosberg                             281 punten

    2. Hamilton                            265

    3. Ricciardo                            204

    4. Räkkönen                           153

    5. Vettel                                 153

    6. Verstappen                         147

    Bijlagen:
    Jolyon Palmer pikte voor Renault in Maleisië een WK-punt in i21016.jpg (1.9 MB)   

    02-10-2016 om 20:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON OVERKLAST IEDEREEN VOOR GP VAN MALEISIË
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Journalisten aller kranten zouden een standaardverhaal moeten bedenken waarin alleen de namen anders moeten kunnen ingevuld worden. Het zou voor iedereen veel werk besparen. Het verhaaltje is ongeveer als volgt: de ridderlijke Nico Rosberg, die zopas terug zicht heeft gekregen op een mogelijke eerste wereldtitel, ook de maagd heeft bevrijd vanuit de duivelse klauwen van ene Lewis Hamilton wiens toorn daardoor zo werd getergd dat "het beest" een vernietigende chrono neerzette. Eén die hem met zekerheid op "pole" plaatste. Vanuit die positie, hoog boven iedereen, keek hij over het veld, omrand met donkere, dreigende bossen...

    Zijn directe rivaal en ploegmaat zat terug- en terneergeslagen naast de geredde maagd. Zijn heldendaad werd al direct bedreigd door een naar liefde hunkerende tiener, die zo dicht kwam, op enkele hondersten van een seconde, dat Nico Rosberg zijn verovering van de tweede plaats op de grid biijna niet kon vieren. Max Verstappen heet het stoute jongetje. De 19-jarige tiener laat zijn hete adem in de nek van de twee Mercedesrijders voelen. Dat zijn ploegmaat Ricciardo hem ook op enkele duizendsten in de nek kijkt trekt de Belgische Hollander zich niet aan. Max Verstappen staat op de derde plaats voor de GP van Maleisië morgen die over 56 ronden van 5,443 km op nieuwe pekzwarte asfalt wordt afgehaspeld. Hij gaat drie wereldkampioenen vooraf (Vettel, Räikkönen en Button) die samen goed zijn voor zes wereldtitels...

    Na de strijd om de maagd, wiens naam "pole" is, draven twee rode ridders op. Ze zitten in een kist die Ferrari heet en die garant staat voor "drama", "Steigerende Paarden", "een woedende Fiat-Chrysler-directeur Sergio Marchionne". Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, zit in zo'n verdoemkist op de vijfde plaats. Wereldkampioen 2007, Kimi Räikkönen, zit in de tweede kist. Gelaten nu. Voorbijgereden als broekventen door een échte broekvent van 19 jaar...Max. De vier anderen die de Q3 haalden, Perez, Hülkenberg, Button en Massa, wéten gewoon dat ze al figuranten zijn voor morgen. Een maagd genaamd "Pole" veroveren kunnen ze alleen in hun stoutste dromen.

    Op uitzondering van Fernando Alonso die in overleg met Mc Laren-Honda een speciale strategie uitwerkt naar de GP van Japan toe, staat de rest in het 22-koppige veld nergens. Morgen rijden ze alleen maar in de weg. Hopelijk lokken ze geen safetycar of gele vlaggen uit. Magnussen en Palmer bij Renault ontgoochelen. Maar het management van de Franse autoreus is op de hoogte. Morgen is er de GP van Maleisië, op het eerste gezicht zonder regen. Tot slot zij gezegd dat de FIA strenger gaat toezien op het naleven van de gele vlaggen. Hopelijk blijven die geheel uit.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)            1'32"850

    02. Nico Rosberg (Mercedes)               1'33"264

    03. Max Verstappen (Red Bull)            1'33"420

    04. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    05. Sebastien Vettel (Ferrari)

    06. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    07. Sergio Perez (Force India-Mercedes)

    08. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)

    09. Jenson Button (Mc Laren-Honda)

    10. Felipe Massa (Williams-Mercedes)

              

    01-10-2016 om 22:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SNELST, VERSTAPPEN SPLITST TWEE MERCEDESSEN IN FP3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Maleisië zijn de derde vrije trainingen om de GP van zondag, snel verteld. Er was minder dan een half uur nodig om regerend wereldkampioen Lewis Hamilton een kanontijd te laten neerzetten in 1'34"434. Daarmee gaat de Brit als snelste naar de Q1 waarmee de strijd om de "pole" begint. Maar er is een feit te melden over Max Verstappen. Die splitste zijn Red Bull tussen de Mercedessen van Hamilton en Rosberg. Max scoorde de tweede snelste tijd. Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel, vierde en vijfde, keken er sip naar. De ploegmaat van de nu 19-jarige Max, de Australiër Daniël Ricciardo kon er alleen een zesde wijzerstand uitpersen...Veelbelovend voor de kwalificaties van straks.(wr)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                  1'34"434

    02. Max Verstappen (Red Bull-Renault)      1'34"879

    03. Nico Rosberg (Mercedes)                     1'35"053

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                      1'35"150

    05. Sebastien Vettel (Ferrari)                     1'35"170

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)       1'35"461

    07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)1'35"776

    08. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)       1'35"906

    09. Carlos Sainz (Toro Rosso-Ferrari)         1'36"222

    10. Felipe Massa (Williams-Mercedes)        1'36"227

    01-10-2016 om 10:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT ZOE, STERKSTE ELEKTRO-TROEF OP SALON VAN PARIJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgen begint in Parijs de tweejarige "Mondial de l'Automobile" of het "Salon van Parijs", waar Volvo en Ford tot de grote afwezigen behoren. Wél aanwezig - en nog wel om Tesla het vuur aan de schenen te leggen - zijn Opel, Mercedes-Benz, Renault en Volkswagen. Om een elektrisch offensief te starten. Nog maar eens moeten we zeggen. De uitzondering op de regel is evenwel Renault. Het merk dat vanochtend nog de Formule 1 van Kevin Magnussen in vuur en vlam zag, begint op 9 oktober 2016 aan zijn derde Formule "e"-seizoen via het teams van Dams.

    Renault is tweevoudig kampioen in de elektrische éénzitters. Die delen - nog niet - de populariteit van de Formule 1, maar zit wel in de wachtkamer om die te erven. Vooral de President van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), Jean Todt, heeft er meer oren naar dan naar de Formule 1. Daarvan is de wonderbaarlijke selfmade-men tijdens zijn jaren bij Ferrari, Ross Brawn, Michaël Schümacher en Rubens Barrichello verzadigd geraakt. Wat kan dit nu allemaal te maken hebben met Renault op het Salon van Parijs ? Redelijk veel.

    De elektrische motor én de gebruikte batterij in de nieuwe Renault Zoe zijn dezelfde als degenen die worden gebruikt in het Formule "e"-kampioenschap. De auto in Parijs is onder de anderen het meest realistische puur elektrische aanbod van de huidige markt. Zijn actieradius is - bij juist besturen ervan - 400 km. En zijn prijs ligt vandaag al in de toonzalen: €25.250. De "anderen" moeten, behoudens Nissan, er nog aan beginnen.

    Tesla natuurlijk niet. Die was pionier in 2007 dank zij de genialiteit van bedenker Elon Musk. Men moet toegeven dat Tesla's meer en meer te zien zijn in het straatbeeld. Maar er hangt direct een prijskaartje aan vanaf €88.000...Momenteel dokter het Californische bedrijf aan een EV die maar €35.000 zou kosten. Maar Renault ligt voorop.

    In de Formula "e" worden de twee wagens bestuurd door Sebastien Buemi en Nicolas Prost, zoon van...ja ! Eergisteren werd de nieuwe auto voor het derde kampioenschap voorgesteld en bevredigende tests werden al gereden in Donington. Op 14 oktober a.s. begeeft Nicolas Prost zich naar het Salon om daar mee Renault's nieuwe "Trezor" voor te stellen, een EV voor de weg, maar technisch helemaal overeenstemmend met de racewagens.

    Bijna zou je vergeten dat Renault de succesvolle Red Bull's van Daniël Ricciardo en Max Verstappen aandrijft. Als zelfstandig teruggekomen merk in de F1 "sukkelt" Renault door de overname van Lotus F1. Nochtans wordt dat opgelost. 2017 zal dat laten blijken. Nu in Parijs schittert Renault. Morgen, voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Maleisië, zal het weer opletten zijn. Uiteraard zijn het twee verschillende werelden. In beiden heeft het merk zich echter een ijzersterke reputatie opgebouwd.(Walter Rombauts/Foto's: Renault, Tesla, Mercedes)

    Bijlagen:
    De racewagen onleent helemaal de techniek van de ZOE die nu in Parijs blikvanger is i30916.jpg (3.2 MB)   

    30-09-2016 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON NEEMT GLANSROL VAN ROSBERG OVER IN FP2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Behoudens het huisbrandje van Magnussen's Renault in het begin van FP1, werd de tweede vrije training om de GP van Maleisië in Sepang, quasi een kopie van de eerste. Met dat verschil dat de Brit Lewis Hamilton met 0,2" de glansrol van zijn ploegmaat Nico Rosberg als snelste overnam. Verdere "nuances" werden aangebracht door een Max Verstappen (Red Bull) die zich verbeterde. Daarbij verwees de nu 19-jarige "wonderboy" zijn Australische ploegmaat naar de achtste plaats.

    De Spanjaard Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) verloor wel twee plaatsen maar "bijt niettemin in de start van de snelsten." Mc Laren doet er alles aan om in de GP van Japan in Suzuka - letterlijk de achtertuin van Honda - in het thuisland een beste beurt te maken. Normaliter zal Honda een nieuwe motor aan de start brengen in het land van de Rijzende Zon. Morgenochtend staan de derde vrije oefeningen op het programma, waarna de kwalificaties zullen bepalen hoe spannend de GP van Maleisië zondag zal zijn.

    Eén onzichtbaar gegeven kan dat spanningsveld nog beïnvloeden: de weerman, die moessonregens kan strooien. Van zijn toorn kan misschien afhangen of de 56 ronden van 5,543 km allemaal zullen afgehaspeld worden zoals gepland. Is er een regenstart dan mag dit jaar nog achter de safetycar nog wat adhesie-gevoel worden opgesnoven. Met daarachter een "rollende start". Volgend jaar is dat gedaan. Na een eventuele aftastingsronde achter safetycar wordt daarna een staande start gegeven. Regenspecialisten zullen van postkaarten dan weer in "mannen-met-ballen-aan-hun-lijf" veranderen.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                            1'34"944

    02. Nico Rosberg (Mercedes)                               1'35"177

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                              1'35"605

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                               1'35"842

    05. Max Verstappen (Red Bull)                            1'36"037

    06. Sergio Perez (Force India)                             1'36"284

    07. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)                1'36"296

    08. Daniël Ricciardo (Red Bull)                             1'36"337

    09. Nico Hülkenberg (Force India)                        1'36"390

    10. Jenson Button (Mc Laren-Honda)                    1'36"715

    30-09-2016 om 16:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG SNELST IN FP1, MAGNUSSEN SPRINGT UIT RENAULTTOORTS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Duitser Nico Rosberg heeft in zijn Mercedes de hele eerste vrije trainingen de overhand gehouden op ploegmaat Lewis Hamilton, die weerom enkele kleine steken liet vallen. Helemaal bij het begin van de FP1 werd het wereldje opgeschrikt doordat de Renault van de Deen Kevin Magnussen in brand vloog. De coureur maakte een tijgersprong uit de auto naar de begane grond. Renault-mecaniciens en marshall's hadden nogal wat moeite om het brandje te blussen. De sessie begon dus met een rode vlag en hernam pas 26' later. Zesentwintig kostbare minuten tijdens dewelke alle teams tijd verloren.

    Reed Kimi Räikkönen de derde en Sebastien Vettel de vierde chrono, dan was dat eerder gewoon dan die sakkerse Fernando Alonso die de "ge-update" Mc Laren (met twee tokens) liefst op de vijfde wijzerstand plaatste. Het nieuwe asfalt in Sepang wordt sneller en sneller naarmate er meer rubber op blijft plakken van de harde, medium en soft-Pirellicompound. Ook de omgevingstemperatuur van 31°C helpt daarbij. Als straks de tweede vrije oefeningen beginnen, zullen de chronostanden ook sneller en scherper worden.(Walter Rombauts/Foto:Renault)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                 1'35"227

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)              1'35"721

    03. Kimi Räikkönen (Ferrari)                  1'36"315

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)                 1'36"331

    05. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)  1'36"510

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)               1'36"753

    07. Max Verstappen (Red Bull)               1'36"973

    08. Nico Hülkenberg (Force India)          1'37"513

    09. Sergio Perez (Force India)                1'37"601

    10. Jenson Button (Mc Laren-Honda)      1'37"613

    30-09-2016 om 05:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHAOTISCHE 2017 KALENDER DREIGT F1 TE ONTWRICHTEN

    Het "World Motor Sport Council" van de FIA heeft de voorlopige kalnder van de F1 vrijgegeven voor 2017. Vanachter een bureautje gezien een gemakkelijke klus voor pennenlikkers. Maar voor degenen die in die doolhof van 21 races hun logistiek- en bioritmiek willen redden is het een zogoed als onmenselijke opgave. Het milieu van de Formule 1 kent één van de hoogste scores in relatiestoornissen, lees echtscheidingen. Ook wordt het voor een sportmanagement een moeilijker klus een heel team "familiaal" bij elkaar te houden.

    Wie niet beroepshalve kris-kras over de wereld heeft - moeten - vliegen kan het nare gevoel van drie tiijdzones in twee weken verwerken nauwelijks vatten. Sociaal-familiaal is het een drama. Nu de Formule 1 in handen is gekomen van Liberty Media met uitgesproken Amerikaanse invloeden, is er zelfs sprake om naar 25 races per jaar te evolueren. Daarmee zal de F1 zich in de nabije toekomst logistiek vastrijden, zoals nu al Vlaanderen een hele dag in de file stilstaat. F1 begint aan een nefaste evolutie.(wr)

    30-09-2016 om 03:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEER GP VAN BAKOU GELIJKTIJDIG MET 24 UREN VAN LE MANS...!

    Voor 2017 heeft "Le Conseil Mondial" van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) opnieuw 21 races weerhouden. Het seizoen begint op 26 maart 2017 in het Australische Melbourne. Het sluit af op 26 november volgend jaar met de GP van Abu Dhabi. Ergerlijk voor autosportpuristen is dat de GP van Bakou opnieuw samenvalt met de historische "24 Uren van Le Mans". Het meest ingrijpende daarvan treft enkele F1-coureurs die de etmaalrace eventueel kunnen rijden. Zo is de Duitser Nico Hülkenberg weerom onfortuinlijk voor Le Mans, race dewelke hij in 2015 won met Porsche. Gelukkig is er op de tesdag in La Sarthe, 4 juni 2017, geen GP.(wr)

    29-09-2016 om 12:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEPHANE LEMERET DOET MET HONDA-CIVIC MACHTSGREEP NAAR TITEL

    De vier sprintraces in het Luxemburgse Colmarberg in het kader van het TCR-Benelux-kampioenschap hebben vorige zondag voor groot spektakel gezorgd. De eerste race werd spectaculair gewonnen door Stéphane Lémeret in zijn Honda Civic, de tweede door Fred Caprasse in de Opel Astra, de derde door Stefano Comini en de vierde door Pierre-Yves Corthals. Stéphane Lémeret deed in Luxemburg een machtsgreep naar de titel waarin op 22 en 23 oktober in Asse de voorlaatste en op 30 oktober 2016 in Mettet de laatste race wordt gereden.(wr/Foto's: Kronos Events, Honda)

    Bijlagen:
    Stéphane Lémeret won in Colmarberg i26016 1.png (4 MB)   

    27-09-2016 om 17:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AARDVERSCHUIVINGEN ONDER EUROPESE AUTOWIELEN

    Op de "Mondial de l'Automobile" die in Parijs doorgaat van 1 t/m 16 oktober zullen Ford, Volvo en Mazda niet aanwezig zijn. Het zijn niet de aanslagen van 13 ovember vorig jaar die daarvan aan de basis liggen. Het zijn de onwezenlijke aardverschuivingen die zich onder de wielen van zowat alle autoconstructeurs voordoen. Dat proces is in 2007 ingezet met de komst van de puur elektrische Tesla Roadster. De trage maar zekere doorbraak van de elektrische auto werpt het licht op de daarmee aangekondigde dood van de verbrandingsmotor als dusdanig. Zowel de "Otto" als de "Diesel"-motor bevinden zich aan het einde van hun door-ontwikkeling. Technisch én economisch. Tenzij men overschakelt op - bijvoorbeeld - waterstof.

    Als Mazda niet in Parijs is, komt dat omdat het huidige gamma, geen klankbord met huidige knallende nieuwigheden heeft. Bovendien is het Parijse Salon een organisatorisch gezien zéér dure tentoonstelling voor de autoconstructeurs - €175 per m2, taksen niet meegerekend - en is de toeloop van méér dan 1 miljoen bezoekers niet meer genoeg om er direct commercieel voordeel uit te halen. Dat wordt bij de dealers afgehandeld. Natuurlijk kunnen, Renault en Peugeot-Citroën er niet anders dan aanwezig zijn. Maar Bugatti wiens fabriek in Molsheim in de Franse Alsace staat, is er niet. Ze hebben nochtans een nog straffere auto voor te stellen dan de "Veyron" die ze tot nu toe hadden...

    Mazda, het enige Japanse merk dat de "24 Uren van Le Mans" won in 1991 met een rotary-engine (Wankelmotor) is zinnens om in 2020 de "RX Vision" uit te brengen met een rotatiemotor op waterstof. Waarmee meteen een tegenzet zou worden gedaan aan de nu opkomende elektrische auto die naast Tesla, ook Nissan, Renault en andere Mercedessen al concreet kunnen aanbieden. Die "topic" kan buiten het visueel tonen van de Vision Mazda in Parijs nog niet concretiseren. Daarom laten ze een dure rekening aan de hoofdkantoren in Hiroshima en Leverkusen voorbijgaan.

    Volvo, eigendom van het Chinese Geely, heeft meer baat bij Aziatische shows. Geely wil in 2020 liefst 800.000 Volvo's in China verkocht zien. De weg daartoe zijn ze aan het plaveiën. Zonder dat Volvo in België in het gedrang moet komen. Gent kan de Europese markt bevoorraden en de vooraanstaande technische kennis aan China overmailen...Ook Volkswagen toont geen Bentley of Centenario in Parijs. BMW blijft eveneens weg met de Rolls'. Cadillac en Chevrolet komen ook niet.

    Dat Ford niet komt heeft als reden "dat het merk mobiliteit verkoopt. Meer dan auto's. Daarom vinden ze technologiebeurzen belangrijker (zoals die van Las Vegas) dan autosalons geworden. Ook al kost een vierkante meter standplaats evenveel. Toch een doordenkertje, zonder arrogantie aangebracht in een tijd van de nakende zelfrijdende auto, hybrid's en EV's.

    Zelfs de winnaar van de "24 Uren van Le Mans 2016", Alpine in de LMP2-klasse, stuurt zijn kat en zijn nieuwste model wordt eerder dan naar Parijs via de boot naar de belangrijke Japanse markt gevaren. Daar speelt Alpine in de LMP2-klasse in het "Wereldkampioenschap Endurance" aan de voet van de Mont Fuji de wereldtitel. Parijs wordt dan bijna letterlijk, als je Calais mede in acht neemt, een achterbuurt. De aarde verschuift onder de wielen van de autoconstructeurs.

    Ook die aarde onder de Formule 1 die na 66 jaar voor het eerst niet echt meer "van ons" is. De eerste Amerikaanse inspiraties sluipen binnen. F1-mirakel Bernie Ecclestone, nu 85, blijft meer en meer weerloos. De FIA is niet echt meer geïnteresseerd. President Jean Todt werkt al twee jaar aan de bestaande Formula "e" waarin Renault mee de toon aangeeft...

    De aarde verschuift, hopelijk zonder zondvloed. Want zondag is het de GP van Maleisië waar regenmakers in donkere wouden vermetele weerplannen kunnen smeden. Parijs en Kuala Lumpur, twee verschillende werelden op één verschuivende aarde. Met veertien dagen tussentijd. (Walter Rombauts/Foto's: wr, Mercedes, Renault, Nissan, Mazda)

    27-09-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!