MAX VERSTAPPEN KRIJGT GRIDSTRAF EN START VANAF PLEK VIER !
Domheid is het enige waartegen je je niet kan verdedigen. Zo ook niet Max Verstappen die hem in Mexico door de FIA-stewards de pole-position afgepakt ziet. Hij had - zo luidt hun kleingeestige versie - net als Hamilton en Vettel wél moeten vertragen voor die gele vlag. Hoe dan ook, Max had ook zonder die laatste ronde de "pole". Hij reed net voordien 1"14"910, sneller dan iedereen. In die fatale laatste ronde waarin Bottas lomp tegen de bandenluur knalde, reed Max 1"14"758 !!!
Nu moet Max vanaf de vierde plaats starten. Alle door de stewards aangehaalde reglementsbepalingen zijn in theorie onaanvechtbaar. Ze vergeten alleen dat Max al de ronde voordien de "pole" had. Daarom kan Red Bull terecht nog in beroep gaan. Max eerlijkheid zegde dat hij wist dat Bottas gecrasht was. Maar volgens hem de baancommissarissen te traag met de gele vlag reageerden. Zijn verweer zal het echter niet winnen van een stelletje dat meer weet van de exclusieve wijnen in "Chez Maximes", achter de hoek op de Place de la Concorde nr 8, dan van koersen en vechten om te winnen.
Een Obesitas-reglement is niet opgenomen in de sportieve en technische reglementen van de FIA. De coureurs hebben die "Obe-Code" wel, enkele kilo's teveel kost enkele tienden van een seconde over een ronde. Dus magerzucht is hun betrachting. Destijds had Nigel Mansell er last mee en kreeg bakken kritiek over hem van "Il Commendatore", Enzo Ferrari hemzelve. Maar Nigel had zoveel klasse dat enkele Big Mac's de Ferrari niet trager maakte, hoewel Prost met zijn toen 64 kg toch sommige chrono's heeft beïnvloed.
Bottas moet vanuit de pits vertrekken, wat wil zeggen dat het leerjongetje van vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton een hele inhaalrace voor zich heeft. Wat het Hamilton gemakkelijker kan maken om vanavond al voor de zesde keer wereldkampioen F1 te zijn. Alleen Michaël Shumacher kon vroeger, voor zijn fataal ski-ongeval op 29 december 2013 dat gevoel vertellen. Vanavond wordt het dus een speciale GP van Mexico. In winterstemming waar het zonnig is. (Walter Rombauts)
VERSTAPPEN'S POLE BEDREIGT DOOR NEGEREN GELE VLAG BIJ BOTTAS FOUT
Op de persconferentie na de kwalificaties werd Max Verstappen zwaar op de korrel genomen omdat hij de gele vlag zou genegeerd hebben na Bottas crash. Dat was in de laatste bocht van de laatste ronde. Max replikeerde fel en terecht zegde hij dat die ronde dan maar mag worden geschrapt. Want zelfs zonder zijn eigen snelste poletijd te verbeteren had hij nog de pole... Wat juist is. Maar de concurrentie zoekt een gaatje om de Belgische Hollander te pesten. Wat er ook van zij, als aan Max' pole wordt geraakt door een bestraffing - bijvoorbeeld achteruit op de startgrid - dan is de FIA en al zijn stewards alle geloofwaardigheid kwijt.
In Monza botste Leclerc op Hamilton, sneed een chicane af...De stewards waren te laf om die fouten te bestraffen. Hopelijk komt er deze nacht geen slecht nieuws...Maar de F1 is een milieu waar iedereen tegen iedereen wordt opgezet, haat en nijd troef is, en de geldelijke belangen zo groot zijn dat een slag onder de gordel tot de spelregels behoort. Hopelijk krijgen we morgen een genietbare GP, met een beetje rijles voor Bottas die - begrijpelijk - tegen ploegmaat Hamilton op botst. Of tegen bandenmuren. De Fin is geen wereldkampioengehalte. Tenzij hij morgen het tegendeel bewijst.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - TOVERT EEN MEXICAANSE POLE-POSITION !
Max Verstappen start morgen in de GP van Mexico vanuit pole. Hij spelde letterlijk het hele veld de les met een tijd van 1'14"758. In de laatste meters van de Q3 plantte Valtteri Bottas zijn Mercedes in de muur. Lewis Hamilton start morgen vanuit een comfortbale vierde positie, het hoofd koel houdend op weg naar een zesde wereldtitel.(wr)
LECLERC - FERRARI - SNELST IN REGENTOMBOLA IN MEXICO
De derde oefensessie begon met regen. Max Verstappen reed in 1'26"118 met de Red Bull-Honda de snelste chrono en zelfs Lewis Hamilton die 4/10de trager was liet het daarbij. Iedereen berustte in de tijd van Max en hoopte op drogere tijden. Tot Kimi Räikkönen zag dat de baan droger werd, rap een beste tijd klokte in 1'21"673 de Alfa-Romeo. Terwijl Bottas gele banden, de mediumdroogweerbanden, ging halen sneuvelde de tijd van Max Verstappen.
Enigzins verrast moest de Limburger opnieuw in zijn bolide springen want op tien minuten van het einde reden Albon, Sainz, dan weer Vettel en Bottas de snelste klokstand. Met op het einde de mokerslag van Charles Leclerc in zijn Ferrari die 1'16"145 als uitdaging voor de kwalificaties op de tabellen zette. Dat is straks en dan kennen we de polesitter. Over Mexico City is opnieuw onweer voorspeld tegen de aanvang ervan. Regenrijders aan bod ? (wr)
De "vergeten" Vettel uit de FP1 vond stilaan alle kritiek op hem welletjes. Hij bracht zoveel adrenaline samen dat hij de Ferrari in 1'16"607 bovenaan zette. Voor Max Verstappen die op zijn beurt de agressieve Charles Leclerc achter hem hield. De enige twee die nog aanspraak maken op de wereldtitel, Bottas en Hamilton konden hun sterwagens slechts op vier en vijf zetten. Morgen in de derde vrije oefeningen komt het er op aan de configuraties te vinden voor de kwalificaties naar de "pole". Albon kende pech, Kubica sierde zoals altijd met ruim drie seconden trager de voorlaatste plaats.(wr)
Een eerste vrije oefening voor een GP is voor iedereen altijd wat zoeken. Het duurde dan ook omeggens een uur eer de eerste veelzeggende chrono's op het bord kwamen. 1'18"849 liet Charles Leclerc opschrijven. Iedereen hield de adem in. Tot er nog 33' moesten worden gereden. Toen viel ieders mond open omdat Alex Albon, ploegmaat van Max Verstappen bij Redd Bull-Honda, de bolide tot 1'17"949 dwong ! Iets later knalde Lance Stroll tegen de muur en werd de sessie gestopt.
Na de relancering van FP1 pakte Lewis Hamilton in zijn Mercedes het serieuze werk aan. Hij zette 1'17"327 op de tabellen en ging daarmee Charles Leclerc vooraf. De vijfvoudige wereldkampioen kan zondag in de Autodromo Hermanos Rodriguez een zesde wereldtitel verzilveren.Op voorwaarde dat hij veertien punten op zijn ploegmaat Valtteri Bottas uitloopt. De GP van Mexico is de 18de in een reeks van 21 GP's die het WK 2019 uitmaken. De race zondag gaat over 69 ronden van 4,421 km of 305,049 km op een moeilijk circuit dat op 2.245 meter hoogte ligt. Vervanger voor Robert Kubica in deze FP1 bij Williams, Nicholas Latifi, kon geen potten breken, maar maakte wel een goede indruk binnen het historische team (Walter Rombauts)
Er moeten nog vier races worden gereden in het WK F1 2019. Met een voorsprong van 64 punten op zijn Finse ploegmaat Valtteri Bottas kan vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton principieel niet meer naast een zesde titel grijpen. Of dat zondag gebeurt is nog maar de vraag. Alle pronostieken ten spijt rijdt ook Max Verstappen mee in de Red Bull-Honda. De Limburger die we omwille van respect vandaag Nederlander zullen noemen heeft vorig jaar op de Autodromo Hermanos Rodriguez deze GP gewonnen. Da's niet niks.
De eerste GP van Mexico werd in 1963 gereden, hetzelfde jaar als waarop Circuit Zolder operationeel werd. Die Mexicaanse GP werd gewonnen door Jim Clark (Lotus-Climax), voor Jack Brabham (Brabham-Climax). Wie de geschiedenisboeken er wil op naslaan ziet in dat jaar 1963 een Nederlander op de tiende eindplaats staan: Carel Godin de Beaufort. In het milieu "klein Kareltje" genoemd omwille van zijn lengte van 2,15 meter. Hij reed in een Porsche 718 of een Porsche RSK zoals die toen ook wel werden genoemd. Omdat ik hem heb mogen kennen als opgroeiende man, viel zijn naam mij op. Hij was een nobel - zoals de kleine "d" in zijn naam doet vermoeden - iemand die altijd voor iedereen aandacht en tijd had. Hij was een Porschist in hart en nieren. Alleen in 1959 en 1960 is hij even vreemd gegaan met Maserati in de GP van Frankrijk en met een Cooper in Nederland.
Zijn 4 WK-punten verbleken natuurlijk tegen die welke Max Verstappen nu op de tabellen heeft staan. Geboren in 1934 heeft hij ook niet veel kans meer gehad om zich verder te bewijzen want hij verongelukte - in een Porsche - in 1964 tijdens de oefeningen voor de GP van Duitsland op de Nürburgring. Dat is zomaar een stukje geschiedenis. Max staat voor een felle toekomst. Als hij zondag over 69 ronden van 4,421 km (305,049 km) zijn prestatie van vorig jaar kan herhalen, dan kan hij mogelijk opnieuw zijn derde plaats veroveren in de WK-stand die hij nu moet delen met Vettel met ieder 212 punten.
In ieder geval zet hij in Mexico een Nederlands accent. Max' zorgen zijn echter iets minder dan die van Hamilton, al ziet de Brit de Red Bull van grootmeesterhand Adrian Newey getekend niet graag in zijn spiegels komen. Dan nog liever een Ferrari. Ha ja, nu ik toch over Fiat spreek. Mick Schumacher heeft de nieuwe straatauto Ferrari F8 Tributo gereden. Als voorproefje naar de rode loper in Maranello. Nochtans is het F2-kampioen Latifi die tijdens de vrije oefeningen in Mexico - eindelijk - Robert Kubica zal vervangen. 2020 dondert op ons af. (Walter Rombauts)
Nu volgend weekend de GP van Mexico doorgaat en de Brit Lewis Hamilton verder timmert aan zijn zesde wereldtitel F1, vindt de goegemeente toch dat de Mercedes zich zorgen moet gaan maken. Zijn merk rijdt nu ook in het ABB Formula E kampioenschap, met o.a. onze Stoffel Vandoorne en sommigen vinden dat ook Hamilton daarin aan de slag moet gaan. Allé, dat vindt ten minste Jean Eric Vergne, de nu regerende wereldkampioen in de elektrische eenzitters. De druk op Lewis Hamilton stijgt enorm nu Het Laatste Nieuws zaterdag meldde dat wielerkampioen Tom Boonen zijn eerste internationale autosporttitel in de wacht sleepte en 's anderendaags "aan de dood ontsnapte" door een auto bovenop zijn Norma te zien donderen.
Manmoedig antwoordde de ex-wereldkampioen wielrennen, met een meer dan bewonderenswaardig palmares, dat hij direct terug in de auto stapt om de emoties weg te rijden. Het zal nog iets te kort zijn om in 2020 een zitje onder de twintig op de F1-grid te bemachtigen, maar als in 2021 de F1 toch een totale kermis zal geworden zijn, is er misschien toch een plaatsje voor hem. Op die auto's staat een HALO-systeem. Daarmee kunnen bij verwikkelingen andere auto's minder vlug tegen je hersens aanvliegen.
In de wandelgangen van de Belgische Belcar wordt gefluisterd dat die open auto's zoals de snelle Norma's ook best een HALO-systeem zouden hebben. Om zich de andere vreemd gevormde voertuigen die er tussendoor rijden in datzelfde kampioenschap van het lijf te houden. Er is niet vermeld of de FIA over dit uiterst dramatische ongeval van Tom Boonen een onderzoek zal openen. (Walter Rombauts)
BOTTAS WINT GP VAN JAPAN, MERCEDES ZESDE KEER WERELDKAMPIOEN CONSTRUCTEURS
Sebastien Vettel was snelst in de geïmproviseerde kwalificaties deze zondag ochtend. Gisteren konden ze niet worden gehouden omwille van de tyfoon Hagebis die elders in Japan doden en gewonden maakte. Maar hij liet zich in de start van de 53 ronden lange race op Suzuka, een kleine Nürburgring, verrassen door de Fin Valtteri Bottas in de Mercedes die als een kanonkogel vertrok. Lewis Hamilton in de andere sterwagen hield zich uit het startgewoel waarin Max Verstappen volgens Charles Leclerc zijn Red Bull-Honda doodleuk in zijn Ferrari "prikte". Beiden hun race was verknald. Nieuwe neus voor Leclerc's Ferrari en daarna een prachtige inhaalrace. Voor Max kwam de roemloze opgave in de vijftiende ronde. Wellicht zullen de Nederlandse kommentaren zeggen dat het niet Max's schuld was, maar wel die van die andere. Maar in dit geval kregen de Hollanders gelijk van de wedstrijdjury. Leclerc werd bestraft voor de botsing en het doorrijden met schade...
Bandenwissels zorgden voor dan weer Hamilton, dan weer Vettel, of Bottas aan de spits. Maar toen de bandjes netjes gekleurd naar de eindmeet reden was duidelijk dat Bottas deze GP zou winnen. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton pikte in zijn nijdige aanval op Sebastien Vettel nog de snelste ronde mee. Even zag het ernaar uit dat Hamilton zijn "ami-ennemi" Vettel nog de tweede plaats zou afpakken in de laatste ronde, ware het niet dat Sergio Perez zijn Racing Point 1 in de muur plofte. Gele vlag en einde race.
In de stand om het WK blijft Lewis Hamilton leider, en Mercedes is voor de zesde opeenvolgende keer wereldkampioen bij de constructeurs sinds 2014 met de V6 Turbo Hybrid's wordt gereden. Die motoren zullen tot eind 2024 nog worden gebruikt. Eind oktober is er niet alleen principieel de Brexit, maar moet ook het nieuwe F1-reglement voor 2021 klaar liggen. Uit de wandelgangen is geweten dat de verantwoordelijken ervoor, Ross Brawn, Pat Symonds, Chase Carey en Jean Todt om de hoogsten maar te noemen al hebben gefluisterd "of het niet beter zou zijn de huidige F1 te behouden zoals hij is..."
Nochtans staan designers als Adrian Newey al voor het lege blad om alle nieuwe componenten voor 2021 onder te brengen in een vorm die een twee meter brede voorvleugel heeft, korte side-pods, een omgekeerde vliegtuigvleugel als wagenbodem - ground-effect - en dicht gemaakte wielvelgen en kleine wielkapjes boven de banden. Dat is voer voor vanaf 1 november a.s.. Veel wijst erop dat kleine details ervan al in 2020 zullen worden uitgetest. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 53 ronden van 5,451 km of 288,903 in 1 uur 21'46"755 - gemiddeld 168,318 km/h
BOTTAS OOK IN FP2 BESTE CHRONO IN ONTREDDERD SUZUKA
De Fin Valtteri Bottas is ook in de tweede vrije oefeningen de snelste geweest in de Mercedes. Morgen, zaterdag, is alle activiteit stilgevallen wegens de tyfoon Hagebis. Alle omlijstingsraces zijn geannuleerd en alleen aan de Japanse Porsche Cup wordt gedacht die te laten rijden. Hierover bestaat echter op dit moment geen enkele zekerheid. De kwalificaties gaan door zondagochtend om 3 uur onze tijd en de race om 7 uur Belgische tijd. Mochten de kwalificaties niet kunnen doorgaan dan staat Bottas in "pole" (wr)
Jos Verstappen maakt zich zorgen dat zoon Max geen wereldkampioen kan worden in 2020. Omdat het "niet draait zoals beiden willen" bij Red Bull. Het is begrijpelijk als je ziet hoe een jongeman als Charles Leclerc over de baan vliegt. Even jong als Max vandaag. En Alex Albon is ook zo'n jonge ploegmaat bij Red Bull. Lando Norris ook bij Mc Laren dat volgend jaar opnieuw Mercedes-motoren krijgt.
Wat de coureurs, excuseer, de "piloten", niet ten gronde beseffen is dat de nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017 een heel andere racewereld willen dan nu met de nog één jaar bindende "Concorde Accoorden". Pat Symonds en Ross Brawn moeten een toekomst voor de F1 uitwerken met motoren die méér vermogen leveren en minder kosten. Daarmee moeten wiel-in-wiel-duels worden vermeerderd en financieel de grote verschillen tussen teamkapaciteiten worden weggewerkt.
Daarin is duidelijk te lezen dat de fans via elektronische inspraak mee de toekomst en verloop van de F1 en de - te talrijke - GP's zullen bepalen. Eigenlijk heeft het Italiaanse publiek dat in Monza al gedaan. Twee grove fouten van Charles Leclerc in zijn Ferrari durfde de wedstrijdjury niet afstraffen. Uit angst gelyncht te worden in wat men de "tuin van Ferrari" pleegt te noemen. Zelfs Toto Wolff ging om dezelfde reden niet in op Hamilton's reactie op die fouten.
Het zal in de toekomst nog verder gaan. In concreto interessert het de constructeurs niet meer wie in de auto zit. Een aap kan het nog niet direct zijn, maar robotiek zal zeker zijn plaatsje krijgen. Ook geen leugendetector zoals futurologen beweren. De vraag ben je gelukkig of niet op de piste, in de auto, in je vel zal niet direct publiekelijk worden bekend gemaakt. Maar zoals Pat Symonds, ex-technisch directeur van Williams, het uitdrukt: er dreigt een artificiële Formule 1 te ontstaan. Een videogame die niets meer te maken heeft met de eerder historische bedoeling in 1950 om F1 te gebruiken als technisch evoluerend labo om de autotechniek in zijn algemeenheid te verbeteren.
De huidige motoren, V6 Turbo Hybrid's - zullen tot eind 2024 worden gebruikt. Dan komen er nieuwe motoren. Welke ? Wellicht toch nog met interne verbranding. Evenwel afwijkend door de gebruikte brandstof. Biofuel ? Synthetische benzine ? Ondertussen viert de Formula E hoogtij. Puur elektrische eenzitters. Er bestonden veertig jaar geleden al dergelijke kampioenschappen in de USA. Tegen 2025 zou het dus voor de huidige bedenkers van de nieuwe krachtbronnen nuttig zijn - als ze toch interne verbranding willen - te denken aan waterstof-die-op-groene-wijze wordt gewonnen. (Zonne-, Waterslagenergie-, en Windenergie)
Dan kan de F1 historisch worden gerehabiliteerd als labo. Anders is hij vanaf 2021 ten dode opgeschreven. Wie erin wereldkampioen wordt zal vooral de constructeurs geen moer schelen. Sebastien Vettel, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en andere Nico Hülkenbergs zullen als laatste monumenten van vlees en bloed worden herinnerd. De rest zal een robotnaam dragen. Artificieel, nognet niet helemaal virtueel, anders toch best de leugendetector gebruiken. (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT IN RUSLAND DANKZIJ SPIELEREI MET VSC
Niet een speling van het lot maar wel "spielerei" met de "Virtual Safety Car" heeft vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de GP van Rusland doen winnen. De Brit versterkt daarmee zijn positie in de WK-stand naar een zesde wereldtitel. Wat een feest voor Ferrari moest worden is een cadeau voor Mercedes geworden.
Pole-sitter Charles Leclerc werd derde en voelt zich slachtoffer van de teamorders bij Ferrari, terwijl "troetelkind" Sebastien Vettel moest opgeven. Nochtans was Vettel eerst in de eerste bocht, maar werd toen al verwittigd dat hij later Leclerc zou moeten doorlaten. Wat de Duitser niet echt wilde involgen. Vervolgens bracht Ferrari Leclerc aan de leiding via een pitstopstrategie.
Daardoor werd op dat moment een VSC ingeschakeld. In die tijd liet Mercedes zijn piloten pitten en kwam Hamilton voor Leclerc de baan op. Naar de zege. Max Verstappen noemt zijn race een "niet terzake doende bedoening" en ziet zich in de WK-stand van de derde naar de vierde plaats opgeschoven ten gunste van Charles Leclerc.(wr)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 309,944 km in 1 uur 58'33"667, gemiddelde snelheid van 156,852 km/h
CHARLES LECLERC - FERRARI - SCOORT VIERDE POLE OP RIJ IN SOCHI
Na de FP3 naar zijn hand te hebben gezet met 32"049 heeft Charles Leclerc in de kwalificaties om de GP van Rusland heeft voor de vierde achtereenvolgende keer de pole-position gereden. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton werd tweede, Vettel start naast Max Verstappen en Valtteri Bottas ziet met lede ogen aan hoe zijn ploegmaat naar een zesde wereldtitel rijdt. De race gaat over 309 km, zijnde 51 ronden van 5,848 km in de Sochi Autodrom. (wr)
LECLERC IN FP1, VERSTAPPEN IN FP2 VOOR GP VAN RUSLAND
Nauwelijks is iedereen bekomen van de nieuwe zege van Sebastien Vettel en Ferrari in Singapore, of vandaag beginnen de eerste vrije oefeningen, FP1 en FP2, voor de GP van Rusland. Dat is de vijftiende GP in een reeks van ééentwintig. Hij wordt gereden in Sotchi, de "Azurenkust" aldaar. (wr)
OMGEKEERDE GRIDSTART ? DEFINITIEF EINDE VAN HISTORISCHE F1.
Bernie Ecclestone (88) zei recent dat er teveel races zijn. Nu zegt Ross Brawn dat het misschien nuttig is de startgrid eens om te keren voor een wedstrijdstart. Zoals in onze bijna gehele wereld wordt alles op z'n kop gezet. Rij je de snelste tijd ? Dan start je achteraan. Het is een verhaal als dat van de banken. Op je spaargeld betalen. In de F1 worden gestraft omdat je in de kwalificaties de snelste was... Verbijsterend wat het aan intellect mankeert in een wereld van zogenaamd niets dan "grootheden". 't Is tijd dat het Nieuwjaar is en Hamilton zijn zesde "klassiek" gewonnen titel heeft gevierd. (wr)
VETTEL - FERRARI - OVERWINT IN DRIE RESTARTS CRASH-GP IN SINGAPORE
Singapore is een crashgewaarborgde GP. Geen enkele vergissing maken in de 1403 bochten van 61 ronden in een rattenkooi is haast bovenmenselijk. Toch kon de viervoudigde Duitse wereldkampioen Sebastian Vettel na een bandenwissel van rood naar wit in de éénendertigste ronde voor startsnelste Charles Leclerc de baan opvliegen. Tot grote frustratie van de Monegask, die via de boordradio zijn woede en frustratie naar teammanager Mattio Binotto slingerde. Nauwelijks was Vettel leider of daar botsten toch Ricciardo (Renault) en Giovinazzi (Alfa Romeo) die tijdens de bandenwissels even de leiding in handen had. Singapore leverde zijn crashverzekering.
Drie ronden lang duurde het daarna om nog een bolide van de baan te krijgen. Iedereen kwam weer bijeen voor een restart. Sebastien Vettel bleef bij "groen" de baas over de sneltrein Leclerc, Verstappen, Hamilton en Bottas. Maar Leclerc bleef zagen aan de radio. "Ik ben sneller dan Sebastian". Waarop koel werd geantwoord dat hij kalm moest blijven en de auto intact aan de aankomst moest brengen. Want een dubbelslag voor Ferrari was héél belangrijk. Het is namelijk de eerste keer dat in het bestaan van de GP van Singapore een constructeur erin slaagt twee boliden op 1 en 2 te brengen.
De volgende "boem" kwam drie ronden later. Russell en Grosjean. Gele vlag, safetycar, vier ronden lang. Weer verzamelen geblazen voor een nieuwe restart. Weer Vettel leider. Dan de volgende crash Stroll-Gasly, zonder SC. In de 44ste ronde weer geel voor Perez' Racing Point die stilviel. Weer restart en weer leidde Vettel. "Patat" in de 58ste ronde. Kimi Räikkönen... Daniil Kvyat. Opgave Fin, verder rijden voor ed rus en op het einde snelste ronde. Restart in 51ste ronde met de dreiging dat de race niet over de volle afstand zou kunnen worden uitgereden. Een F1 GP mag niet langer zijn dan twee uur. Maar Vettel zorgde voor de vierde keer voor tempo, al iets minder overtuigend onder druk gezet door ploegmaat Leclerc.
Wie dacht dat de spanning er daarmee uit was, werd verrast door Hamilton die puntenhongerig is als WK-leider en vooral die sakkerse Max Verstappen van het podium wilde houden. De Red Bull-kopman hield de vijfvoudige Britse wereldkampioen Lewis achter zich. Sebastien Vettel reed onder vuurwerk naar zijn zege. De eerste sinds 392 dagen... 268.000 toeschouwers deden het surrealistische nachtdecor daveren. Toto Wolff van Mercedes maakt zich enigszins zorgen. Singapore, de derde opeenvolgende zege van een Ferrari. Volgende week is er de GP van Rusland in Sochi, vijftiende GP in de reeks van 21. Lewis wil stilaan zijn zesde wereldtitel veilig stellen. (Walter Rombauts)
1. Sebastian Vettel (Ferrari) 309,453 km in 1 uur 58'33"667 - 156,604 km/h gemiddeld
CHARLES LECLERC - FERRARI - PAKT DERDE POLE OP RIJ IN SINGAPORE
Tot op 2'20" van het einde van de Q3 kon Sebastien Vettel zicht met 1'36"437 de pole-sitter noemen voor de GP van Singapore. Hij had weliswaar met een achterwiel de muur aangetikt, maar de chrono en bovenaan de tabellen prijken was een opstekertje voor de Duitser die viermaal wereldkampioen werd. Zogoed als iedereen berustte erin en de negatieve commentaren van de jongste weken op Vettel sloegen al om in lof als "heropstanding" enzomeer, of die 21 jarige ploegmakker van hem ging de straat op. Ijzingwekkend was zijn opvoering van autorijden in een ware rattenval die het "Marina Bay Circuit" is.
De Monegask snelde over de meet in 1'36"217, sneller dan Vettel. De mokerslag was nog niet hard genoeg voor de Duitser of Lewis Hamilton pikte hem op de limiet ook nog de tweede plaats af. Het is de derde pole voor Charles Leclerc. Vraag is of hij morgen ook nog zijn derde overwinning op rij kan scoren. Die van Monza was niet zonder schoonheidsfouten, vergeven door een zwakke wedstrijdjury. Morgen zullen Lewis Hamilton en zeker Max Verstappen de Ferrariboy willen "pakken". Sebastien Vettel zit ermee tussen hamer en aambeeld. Valtteri Bottas kan alleen maat vatstellen dat teamgenoot Lewis steentje voor steentje verder bouwt aan zijn zesde wereldtitel. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - VLIEGT OVER MARINA BAY IN FP3
"Perez-in-the-wall" met een rode vlag en virtuele safety car verpestte mooie duels tussen Bottas, Verstappen Hamilton. Nadat Perez autowrak was verwijderd, was de kadans er voor de meeste al uit. Hamilton probeerde nog, Vettel ook en weeral ontgoochelend en Max Verstappen zag ook zijn brio in rook opgaan. Op een achttal minuten voordat de zwartwitte-geblokte vlag in het kunstlicht werd gezwaaid "vloog" Charles Leclerc in zijn Ferrari letterlijk door de 23 bochten van het 5,073 km lange stratencircuit. Resultaat: 1'38"192. Genoeg om eerste te staan in de Free Practice 3. Straks in de kwalificaties zal de Monegask scherpe aanvallen moeten afslaan van Max Verstappen en Lewis Hamilton. Die staan bij de bookmakers boven om zondag 61 ronden lang met elkaar in duel te gaan. Na de crash van Perez gaf Max er figuurlijk de brui aan en plaatste zich zesde achter Alex Albon. (Walter Rombauts)
Als twee hezenwinden vlogen ze over de nachtelijk verlichte racebaan van Singapore. Hamilton en Verstappen waren precies alleen op de baan. De rest volgden op ruim één seconde. Beloftevol voor de FP3 en de kwalificaties voor de "pole". In de schaduw van dit machtvertoon heeft de Pool Robert Kubica na een mislukte "come back"wijselijk zijn afscheid aan de F1 bekend gemaakt. (Walter Rombauts)